Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Pacino

De Zon Als Energie Leverancier Via Zonnepanelen

Recommended Posts

Beste medeboarders,

 

Zonnecellen als toekomstige energieleveranciers, ook voor je groeikamer! Ik wil graag met jullie een discussie starten over dit fenomeen..

 

Maar lees eerst even dit:

 

Onlangs in het VPRO programma Tegenlicht, over de zonne energie economie:

 

Als het aan de zon ligt hebben we geen energieprobleem. Elk half uur valt er op het aardoppervlak ruimschoots genoeg licht om de hele wereld een jaar lang van energie te voorzien. We hebben geen energie probleem, we hebben een omzettingsprobleem. Als we in staat zijn het zonlicht op slimme wijze te oogsten dan kunnen we een mondiale energiecrisis voorkomen.

Dat klinkt mooi maar dat gaat niet lukken, zo willen scenario’s van verschillende instanties ons doen geloven: Het is te duur; kost te veel ruimte, te veel materiaal; het kost meer energie dan het oplevert; het is nog niet efficiënt genoeg. De scenario’s zien weliswaar allemaal een rol weggelegd voor zonne-energie in de verre toekomst, maar het blijft een marginale speler in het mondiale energiespel.

 

Tegenlicht ontkracht deze ‘mythes’ en laat zien dat een zonne-economie veel dichterbij is dan we denken. Volgend jaar al rollen er GigaWatts aan zonnecellen van de lopende band. De industrie heeft de technologie onder de knie en de machines staan klaar.

 

Radicale Duitse overheidsmaatregelen hebben bewezen dat het kan. Dorpsbewoners daar installeren complete zonnecentrales op lege stukken grond. Centrales die leveren aan het net en waar ze aan verdienen. Veel landen volgen het Duitse voorbeeld: De Amerikanen hebben hun Grand Solar Plan en de Franse president Sarkozy heeft het over een Plan Solaire met de landen rond de Middellandse Zee. Volgens de Spaanse elektriciteit producenten worden de oliemaatschappijen links in gehaald. Dus hoezo energiecrisis? De zon komt eraan

 

Bekijk dit programma eens:

 

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/af...media/40199779/

 

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/af...media/40177219/

 

De opkomst van de electrische auto: Tesla Roadster... www.teslamotors.com

 

Nu zie je dat wij binnen 2 tot 3 jaar goedkoper electriciteit uit zonlicht kunnen opwekken dan uit kolen/gas/wind/biomassa/kernenergie/etc.

 

De prijs per kW/h zakt onder die van de conventionele KW/H prijs omdat de zonnecel technologie zo hard vooruit gaat dat een KW/h uit zonnecellen veel goedkoper gaat worden na 2011.

Daarnaast kunnen wij zelf die panelen straks goedkoop aanschaffen en zelf leverancier gaan worden. Met opgewekt zonne energie krijgen wij in NL vanaf dit jaar 33 eurocent per kW/H.

Dat gaat in 2009/2010 nog hoger worden omdat de EU Nederland verplicht dezelfde prijs te geven die gemiddeld betaald wordt in Europa.

Nu betaal je 5 euro voor een gemonteerde watt op je dak, dat wordt straks in 2010/2011 zo'n een euro. In 2015 gaat dat geschat zo'n 0,5 euro per gemonteerde watt kosten. Zo'n zonnecel installatie gaat 20 jaar mee. Je kunt straks dus geld verdienen met je eigen zonnecel centrale.

 

Je kunt het ook in je hypotheek meenemen waardoor je aanschaf kosten jaarlijks deels door de belasting teruggave terug betaald wordt. Daarnaast ontvang je een subsidie van minimaal 33 euro cent per KW/H. GA je terug leveren dan vang je van de energiemaatschappij ook nog eens een terugleverbedrag van ongeveer 7 t/m 13 cent per KW/h.

Diezelfde stroom ga je straks gebruiken om je auto op te laden waardoor je gratis autorijd. Je betaalde bij aanschaf van een electrische auto al geen BPM (35 tot 40 % van de aanschafwaarde auto) en geen wegenbelasting. Reken uit je winst. En dat allemaal binnen 3 tot 5 jaar vanaf nu.

 

De gevolgen van deze aanstaande revolutie laat zich raden:

 

De conventionele energiemaatschappijen zullen massaal omvallen. Shell, BP, Texaco zullen massa's mensen moeten ontslaan omdat wij geen brandstof meer nodig hebben. Denk eens aan de tankstations langs de snelwegen. Straks stop je daar alleen voor een plas een broodje. De hele energiemaatschappij gaat op zijn kant. Gelukkig levert de nieuwe ET economie ook heel veel banen op! Wij tanken straks thuis of bij vrienden.

 

Wij hebben Essent, Delta, Nuon niet meer nodig want electriciteit wekken wij zelf op en slaan die voor de nacht op in gewone accu's, die je met een simpele omvormer weer kunt omzetten in 230 volt.Zonnecollectoren kunnen grotendeels voor de warmwatervoorziening zorgen waarmee je een douche neemt of verwarmt. Onze afhankelijkheid van dit soort bedrijven neemt de aankomende jaren gelukkig snel af.

Het gebruik van landbouw grond voor biobrandstof verdwijnt snel want auto's rijden straks allemaal lachend op electriciteit. Deze technologie is al bewezen. Wij kunnen gewoon weer landbouw grond gebruiken voor voedsel.

 

Deze nieuwe ET economie(Energy Technology) wordt de grote opvolger van de IT economie, alleen vele malen groter. De innovatie's van zonnecellen gaat nu plotseling tien keer zo snel mede dankzij de plattebeeldschermen die iedereen opeens wil hebben. De technologie hierachter is bijna dezelfde als de technologie van zonne cellen. (halfgeleidertechnologie)

 

EN het mooie van dit hele varhaal is dat het rechtstreeks de uitstoot van CO2 verminderd, (broeikaseffect) het zorgt ervoor dat arme landen straks een onuitputtelijke bron van energie en zeer goedkoop drinkwater zullen krijgen. De meeste arme landen hebben namelijk veel meer zonne opbrengst dan de westerse landen. Vervuild water is er ook genoeg. Via simpele technieken als electrolyse kunnen ze en schoon drinkwater en waterstof gaan produceren. Energie komt van de zon.

Een zonnecel centrale van 500 km bij 500 km in de Sahara zou voldoende zijn om de hele wereld van electriciteit te voorzien.. ( een klein oppervlakte gezien de grote van onze planeet)

 

een win win win situatie lijkt mij..

 

Wij zien nu al de eerste tekenen van de revolutie. De kredietcrisis is een van de vele symptomen van de oude economie. De graaicultuur van een klein deel van de wereldbevolking. Als je kijkt naar bedrijven als Shell / BP zie je grote overeenkomsten met de banken. Grote monopolisten die alleen maar bezig zijn met zelfverrijking en macht. Gelukkig is het einde van dat tijdperk nabij.

 

 

Dus,

 

 

Over vijf jaar 5 KW aan zonnecellen op je dak, opslag in accucellen.... en draaien maar.. :rolleyes:

Edited by Pacino

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi onderbouwd verhaal,waar komt die kennis vandaan?

Zal wel heel mooi zijn,je eigen compleet van stroom te voorzien.

Zal dit de toekomst zijn?

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar ga je die betrouwbare accucellen vinden die lang genoeg meegaan?

Die zijn er nog niet, zonne-energie dien je direct te gebruiken hoeveel zon er ook was overdag 's nachts kun je geen gebruik maken van die energie.

Misschien komt hier nog een oplossing voor, moest deze er komen dan heb je idd gelijk :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net al zitten googlen, maar er staat ergens een huis in Nederland (ik dacht Eindhoven) waar ze met zonne- en wind-energie volledig in hun eigen energie-behoefte voorzien. Ze slaan hun electriciteit op in grote accu's. Klassieke vrachtwagen-accus's en dat gaat prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

accu's kunnen wel maar zijn hevig inefficient, waarmee je totale effieciëntie terugvalt.

 

Vandaar ook die verhalen over waterstof, middels hydrolyse kun je water splitsen, voor hydrolyse heb je elektriciteit nodig, bijvoorbeeld van zonnecellen. Waterstof is een opslagmedium, net als benzine overigens, wat ook geconcentreerde zonne-energie is uiteindelijk

 

Naar mijn mening zijn zonnecellen wel interessant, maar zijn wij als mensen vrij dom bezig omdat het wiel reeds is uitgevonden, planten doen niet anders.

 

Als je nu die planten de energie laat vangen, de planten omzet in transporteerbare energie (waterstof, ethanol, weet ik veul) dan kun je gewoon gebruik blijven maken van de huidige infrastructuren etc, je tankt alleen geen benzine maar ethanol (holadijee, en nog een slokkie uit mijn tank :rolleyes: )

 

De verhalen over het gevaar van waterstof vind ik ook overdreven, benzine doet tenslotte ook boem, en dat moet ook , want wij willen boem (ontploffingsmotor)

 

het grootste probleem van waterstof zit hem in het volume...

 

maar interessant topic, ik doe mee als je het niet erg vindt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ditzelfde geld deels ook voor windenergie.

 

WIndmolens voor privegebruik mag nu niet, puur protectionisme van de graaiende energieboeren.

 

De regering wil geen onafhankelijk en slim volk.

Men wil een afhankelijk en dom volk.

 

Zelf drank stoken ,wietplantjes roken en in eigen energie voorzien past daar niet bij.

 

gr

WV

Share this post


Link to post
Share on other sites

To Kitefreak:

 

 

Mijn kennis komt van jaren boeken, tijdschriften lezen over deze materie,

 

Veel programma's kijken en websites bezoeken....

 

 

Dit wordt de toekomst en wel binnen 5 jaar... Waarom...Puur een kosten kwestie.... Zonne en wind energie is reeds om ons heen, je hoeft het alleen te oogsten... Het oogsten is nog het probleem.

 

Je ziet nu al dat de windmolens steeds groter en meer op MW op gaan brengen, terwijl hun levensduur langer wordt... De zonnecel technologie gaat nog veel harder, dit omdat wij allemaal thuis een platte monitor of tv willen.. Zelde techniek..

 

Sharp heeft aangekondigt een lopende band voor zonnecellen te gaan bouwen waardoor de aanschaf kosten voor deze zonnecellen snel zal dalen..

 

er springen nu heel veel grote bedrijven in deze nieuwe Thin Film Technologie.... En concurentie betekend meestal lagere prijzen, betere producten..

 

 

5.000 watt zonnecellen op je dak kost straks 2500 euro, nu 25000 euro... Gaat 20 jaar mee, en je krijgt vanaf 2009 bijna 40 eurocent per opgewekte zonne kilowatt van de regering / stroom leverancier...

 

Het opslaan in gewone accuus gaat tegenwoordig prima.. Verlies is minimaal tegenwoordig.. De omvormers worden steeds beter..

 

 

Straks nog allemaal een electrische auto(www.teslamotors.com) en we rijden supergoedkoop, superschoon, veilig, Kyoto akkoord kunnen wij lachend 3 x halen.

Tijdens veel zonne uren en wind opbrengsten kunnen de electrische auto's zorgen voor extra opslagcapaciteit. En zelf als noodstroom generator gaat dienen voor je huis, of samen met de hele straat / wijk voor een deel van een stad of dorp bij een calamiteit..

 

een win win win win situatie :rolleyes:

 

 

Het is gewoon al technisch en kosten technisch mogelijk,

 

Het wordt gewoon keihard tegen gehouden door bepaalde groeperingen, bedrijven en overheden.... logisch want het zet de energie markt op zijn kop... Maar kijk eens naar de financiele wereld nu..... de eerste tekenen van afbraak van de oude kapitalische wereld is begonnen.

 

Vandaag:

 

Obama als president, een jaar geleden had niemand het gelooft, maar het is gebeurd!!! De wonderen zijn de wereld nog niet uit!!

 

 

 

De Energy Technology revolutie komt eraan, ook wel de derde industriele revolutie genoemd .... En allemaal binnen 5 jaar!!

 

 

Mensen met aandelen, koop aandelen van bedrijven in de ET..... Sharp bijvoorbeeld

Edited by Pacino

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.freeenergycompany.nl/

 

daar staat dezelfde info

ik kick deze topic even omdat ik wat info zocht omtrent zonnepanelen.

via google zag ik dat je voor een 3000 euro aan zonnepanelen en installatie kosten een

jaarlijkse opbrengst hebt van 350 a 400 kw.

als ik me niet vergis kun je daarmee bijna 2 lampen van 600 watt laten branden.

klopt deze redenenering een beetje?

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://www.freeenergycompany.nl/

 

daar staat dezelfde info

ik kick deze topic even omdat ik wat info zocht omtrent zonnepanelen.

via google zag ik dat je voor een 3000 euro aan zonnepanelen en installatie kosten een

jaarlijkse opbrengst hebt van 350 a 400 kw.

als ik me niet vergis kun je daarmee bijna 2 lampen van 600 watt laten branden.

klopt deze redenenering een beetje?

 

Jammer,

 

even snel uit het koppie;

 

2x600= 1,2kw per uur(in de praktijk wat meer)

Weekje groei 18 uur per dag 1,2 kw is 21,6 maal 7 dagen is 151,2 kw

8 weken bloei 12 uur per dag 1,2 kw is 14,4 maal 56 dagen is 806,4 kw

 

Dat is nog zonder afzuiger!

 

Toch is een goede set panelen een oplossing om je hoge verbruik wat af te dekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaarlijkse opbrengst hebt van 350 a 400 kw.

 

Dat is volgens de fabrikant het geval ;)

 

even omereken 400kw á 0,21 euro cent = 84,- euro per jaar verdiend,.....investering is 3000,-

 

die heb je dus na 35.7 jaar eruit,.....Top Product !!! :D :P :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijs is afrekenen per kilowatt-UUR

 

Reken je ff mee Bram?

Ik kom aan ong 4500 kwh voor een jaar 12/12 met 2 x 600watters

12 uur maal 1.2 Kw = 14.4Kwh per dag, en dat maal 365

 

Na drie jaar terugverdiend, zou ik zeggen.

 

 

In het rekenvoorbeeld op de site gaan ze uit van een gemiddeld gezin dat in totaal niet meer verbruikt dan 2 600watt lampjes.

En die verdienden dat ding dan terug binnen een jaar.

 

Op dezelfde site vragen ze ook of je ze wilt laten delen in je nalatenschap.

Ik ga gelijk mijn testament aanpassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staat toch (volgens de poster) dat de zonnepanelen 350 á 400kw per jaar opleveren???

 

Dus meer kan ik er niet van maken dan 400 x 21 eurocent = 84,- euro

 

Site heb ik verder niet bekeken, heb alleen op de post gereageerd :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn idee was inderdaad ook niet zozeer of je het rendement eruit haalt, maar meer als je een paar keer een voordeeltje hebt gehad met 2 a 3 lampen.

je makkelijk die investering kunt doen om het totaal verbruik naar beneden te krijgen zodat het minder op gaat vallen.

als je per 3000 euro 1 lampje van 600 watt kan laten branden is de investering sneller terug verdient.

dit nog even afgezien van wat de ts in zijn post zet.

dus als de prijs omhoog gaat, de zonnepanelen goedkoper worden, en er subsidie mogelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Duitsland is de subsidie veel makkelijker, en doet men het al jaren. In ieder dorp zit een loodgieter die die dingen verkoopt, met een grote etalage.

Daar heb je ook veel meer eigenhuis-bezitters als bij ons.

Een eigen zonnepaneel op je huurhuis, valt lekker op.

Er zit bij ons nog teveel aardgas in de grond.

Energieprijzen zijn gekoppeld aan elkaar, dus de regering heeft baat bij hoge prijzen.

Ze kunnen dan weer een bank of jsf kopen.

De gaskraan verder open draaien kan ook.

Maar de overheid doet dat alleen om speciale projecten te financieren.

 

Ik zag ooit een andere toepassing ipv folie of panelen.

Een bolle lens op dak om het licht the bundelen.

Dan door een bos glasvezelkabels naar binnen, en daar met holle lens het licht weer spreiden.

Gratis zonlicht tot in de kelder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

intresant!!!

ik ben met bubber eens dat je niet naar kwh prijs moet kijken maar naar de energie verbruik .

ik heb zelf onlangs bij de nuon gekeken op die site bij de zonnenpanelen maar ik vroeg me af wat kan op zoeen set draaien

Pakket Opwekvermogen Aantal panelen

A 604 Wattpiek 4 van 151 Wattpiek

B 1200 Wattpiek 8 van 150 Wattpiek

C 1800 Wattpiek 12 van 150 Wattpiek

D 3000 Wattpiek 20 van 150 Wattpiek

dit zijn de aangeboden pakketten van de nuon

bij voorbeeld bij pakket A kan ik daar een 600w 18uur oplaten draaien ?? :D

zou iemand aan de hand van deze pakketen een berekenig kunnen maken met verbruik van een kompleet hok /tent

dus fan/ lamp/afzuiger/pomp .enz....

 

mischien zijn er al kwekers die al zo hun ding doen

greets

bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bots,

Het aantal Wattpiek (Wp) van een zonnepaneel is het vermogen dat het paneel levert als de zon er vol op schijnt. Als vuistregel geldt dat een zonnepaneel van 1 m2 een vermogen heeft van 100 Wp.

Per jaar levert een paneel van 100 Wp circa 75 kWh aan elektriciteit in de Nederlandse situatie.

Een 600w op 18 uur is ong 4000Kwh per jaar.

Zelfs met pakket D gaat dat niet lukken.

Zo'n 55 vierkante meter aan nuon-pannelen op je dak dus, dan gaat het.

Anders nog?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee bedankt voor je reaxtie :P dus het dak van mijn buren moet ik ook vol leggen .ik zal het ff voorstellen :D

sorry foutje van mij kant ik bedoelde niet 18uur een jaar lang.

dus als ik jouw goed bergrijp levert zoeen paneel over de heledag 100w aan energie? .en dus niet constant 100w aan energie?

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach, zoals we nu olie van shell kopen, halen we daar straks onze biobrandstof..

panelen zijn niet te betalen vanwege de belastingen erop.. zzZz.

 

alleen ali babba met z'n 40 struikrovers zal er last van hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bots, je hebt hebt het niet begrepen, de factor tijd speelt een rol.

of je nu uit gaat van een jaar of een dag of een uur.

Je hebt die nodig om te vergelijken.

 

De hele dag energie? Nee alleen als de zon schijnt.

Met 1 m2 het hele jaar zon vangen, en je kunt een 100watt lamp 750 uur erop laten branden.

 

"Een gemiddeld PV-systeem op een woning is 400 – 600 Wp: hiermee wordt voor een gemiddeld huishouden circa 10% van het jaarlijks elektriciteitsverbruik bespaard".

Dus je heb 40-60 vierkante meter nodig voor een huishouden, en dan nog zoiets voor je kweek, dus zoek een huis met 120 meter dak op het zuiden, zou ik zeggen.

 

De ontwikkelingen gaan snel, die techniek worden wel steeds effectiever, dus kleiner of rendabeler.

De Nuon heeft vast niet de nieuwst spullen. Ze zijn wel gek, maken ze zich zelf overbodig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier nog wat (de laatste ??:rofl) druppels olie op het vuur.

 

 

Want het gaat allemaal inderdaad veel sneller als de meeste denken !!

tesla roadster 250 voor europa in 2009

chervolet volt 2011

volvo recharge 2012 maar zal niet het eerste model van hun zijn ..

 

en er zijn er nog meer

of wat te denken van de verschillende (brom :P)scooters die er nu a te koop zijn in nederland -->

 

 

auto`s

 

scooters

 

 

fietsen ..

 

En dan denk je misschien ÿeahhh right, fietsen" maar in usa verkopen ze sets met meer als 1000 Watt dat is meer als je op een brommer mag hebben (400 WAtt) al mag je hier maar 250 Watt op je fiets hebben .. wat gaat oom agent doen ?? met je fiet op de rollerbank ??? B) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat dachten jullie van de vectra concept car van gm motors (als ik het goedheb)

die werkt met waterstof, en brandstof cel, en volgens gm motors zou die genoeg energie opleveren om je gehele straat van stroom te kunnen voorzien,

dus de technologie is er ,

laten we het hopen dat je over paar jaar je kweekie en je huisje voorziet van zonnepanelen of eventueel je eigen auto,

dan maakt het weinig meer uit hoeveel lampen je heb hangen:) haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Happydude

Wat heb jij voor je verjaardag gevraagd, een kweektent of een scooter? :rofl

 

Binnenkort op dit forum vragen als: "Hoe groot moet mijn windmolen zijn om mijn 500kuub afzuiger van stroom te voorzien, en krijg ik daar subsidie voor?".

 

Een zonnige kerst allemaal,

Share this post


Link to post
Share on other sites

No you foul B)

 

Kweektentjes heb ik genoeg (google maar eens op happydude :P )

Maar ik heb DIT voor me verjaardag gekregen.

Vanaf medio januarii zal er veel meer te vinden zijn ;)

 

 

 

Het is in iedergeval meer als duidelijk dat de nieuwe (energie) revolutie al begonnen is.

 

Iedereen alvast hele fijne dagen en een heel zonnig 2009 en dat er maar veel zonlicht geoogst mag worden met panelen of PLANTEN

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...