Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

@Mustang

 

Het is zomer dus denk niet dat dat nu al nodig zal zijn. Het is trouwens in zijn badkamer, dus ik vermoed dat ie daar wel verwarming heeft staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou kees ik heb het volste vertrouwen in jou

heb veel van je voorgaande post gelzen en ik zou zeggen zet em op

en die kWh meter vind ik genaail gewoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is er geniaal aan een kWh meter ? Haha, aan het einde van de kweek draai ik hem gewoon terug en dan kan ik altijd zeggen dat het mijn eerste kweek is. Omdat het niet de hoofdmeter die een zegel heeft van de NUON meneer... Maar dat terzijde, nee daar ben ik niet op uit.

 

Het is inderdaad in de badkamer maar wel de secondaire badkamer van het huis, ofwel, ik gebruik hem nauwlijks... De douche gebruik ik in ieder geval niet.

 

Qua verwarming. Tsjah, de bodem heeft z'n eigen verwarming, en de lucht komt of uit het huis via mijn slaapkamer of van buiten mijn slaapkamer in en daarna de badkamer in. De lucht wordt in ieder geval voorverwarmd.

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kees ,

 

ik ben zeer benieuwd naar wat het gaat worden.

 

In ieder geval heb je met deze kleur licht geen last van ontdekking door

derde.

Wel is de kans groot dat het nu geile mannetjes worden die aan de deur staan. :lol: :D

 

Veel suc6.

Dit ga ik volgen.

 

Gr, Infiniti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben wel benieuwd,.....en leuk dat je er zelf erg positief tegenover staat, helaas ben ik nogal sceptisch.

 

Jammer dat je licht wilt bij plaatsen,....ikzelf vind dat er dan geen sprake meer is van een "led kweek".

 

 

Maar succes kees,...gek was je al :D :D :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes man, of de LEDs voor een succes gaan zorgen of niet, interessant is het in ieder geval. :lol:

 

Heb je de bodemverwarming al aan gehad/getest? Met deze temperaturen zal je hem nog niet echt nodig hebben, maar toch goed om achter de hand (onder de grond) te hebben voor koudere tijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel is de kans groot dat het nu geile mannetjes worden die aan de deur staan. :lol: :D

Drie geile boeren en een paard bedoel je...

 

ehm @BBB, ik ben helemaal niet positief, ik heb leuke dingen gezien maar ik weet echt niet wat ik er van moet verwachten... Ik ga m'n best doen. En tsjah... LED kweek of niet, die discussie wil ik niet aangaan. Het uiteindelijke doel is gewoon zoveel mogelijk oogsten met zo min mogelijk stroom en een zo hoog mogelijke kwaliteit.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kess

 

Kan je dan in je test een paar planten in een appart hok met spaarlanpen verplaatsen?

Gewoon i.p.v. 12u onder leds, 6u led - 6u spaarl.

waarom niet nog een paar 10u led - 2u spaarl.

Of maybe heb je zelf andere combi's in gedachten..

 

Zodat er ook een aantal enkel en alleen onder de Procyon ledlamp tot het einde gaan?

Je kan niet ontkennen, dat dat de meest accurate test is, qua performance.

 

Je zit natuurlijk al met je bak...

Maybe een volgende ronde dan...

 

 

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals, ik wil hier niet het "testkarakter" aan geven. Ik wil hier gewoon kijken wat deze lamp kan en als ik daarvoor enkele factoren lichtelijk moet aanpassen dan zal ik dat doen. Wat ik wil doen is kijken of een lamp als deze relevant is om mee te kweken, op wat voor wijze dan ook. En dat zal in eerste instantie zijn door er nu een mooie oogst te halen...

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp, en je gebruikt spaarlampen in je test,

wil dat evenveel zeggen dat de Procyon 100W ledlamp, niet het resultaat van een

400W HPS behaald?

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga voorlopig nog helemaal geen spaarlampen gebruiken. zolang ik geen duidelijke problemen zie die ik toeschrijf aan het spectrum zal je geen spaarlamp zien.

 

Dus wellicht werkt de lamp alleen niet, maar dat zien we dan wel. Ik wil geen conclusies trekken.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, bedankt voor je snelle reactie.

 

Ben benieuwd, maar al minder enthousiast,

we zullen wel zien!

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk experiment kees

ga ik zeker volgen alleen zet ik ook me twijfels bij het spctrum van de lamp.heb de zon nog nooit hoerenkiet rood gezien behalve bij ondergang op curacoa.maar het is zeker interessant en ik hoop een leuke opbrengst voor je.een les wijzer zal je er zeker van worden en wij allemaal wel een beetje verwacht ik.

 

succes makker

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

als de lamp 10 jaar mee gaat

en er wat vanaf gehaald kan worden is die voor mijn part al geslaagd

 

dat van een 400 hps vervangen is gwn marketingstrategie

maar ik voorzie wel een succesvolle kweek

 

miss niet de 2. gram per watt maar tog wel wiet en daar draaid het tog allemaal om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is er geniaal aan een kWh meter ?

dan weet je pricies heveel het je kost aan stroom toch

dit is toch het grote voor deel van de led lamp dat je verbruik veel minder is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is onzin om te zeggen dat een LED-lamp minder stroom verbruikt want Watt/lumen is een HPS nog steeds zuiniger.

 

Lumen per watt:

Gloeilamp: 15

Halogeen:20-25

Fluo: 65-100

LED: 120-130

HPS: 120-140

LPS: 150

 

Verschil is dat je met LED exact je spectrum kunt samenstellen, en je andere lampen hebben dus meer verkeerde kleuren waar de plant weinig aan heeft. Let op weinig, want dit is het enige waar ik bang voor ben met deze lamp...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is onzin om te zeggen dat een LED-lamp minder stroom verbruikt want Watt/lumen is een HPS nog steeds zuiniger.

 

Als deze 100 watt het op kan nemen tegen een 400 watt HPS ben je naar mijn idee toch aardig wat stroom aan het besparen :lol:

 

Ik vind je opzet wel erg nice en kijk graag mee naar dit soort testjes.

have fun

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
ga ik zeker volgen alleen zet ik ook me twijfels bij het spctrum van de lamp.

Onderzoek heeft aangetoond dat vrijwel alle planten (met spreiding van enkele procenten) gebruik maken van hetzelfde spectrum (eigenlijk enkele banden in het spectrum). Daar is dus veel over bekend. In hoeverre de overige kleuren uit het spectrum belangrijk zijn voor de plant is minder bekend. En in hoeverre de leds (link naar wikipedia) dat juiste spectrum benaderen is dus de vraag.

 

Nu is het zo dat bloeilampen natuurlijk ook gemaakt worden op het weergeven van licht in het juiste spectrum, maar die geven daarnaast ook nog andere kleuren. Het is dus een breed spectrum, terwijl leds juist een heel smal spectrum licht geven.

 

Witte leds zijn meestal opgebouwd uit drie kleuren (RGB) of maken gebruik van speciale fosfor om wit licht te genereren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ter completering van dit verhaal nog effe een leuk artikel waarin wordt uitgelegd hoe het zit. Planten zijn gevoeliger voor sommige spectra, maar dat wil niet zeggen dat ze de andere niet nodig hebben of niet kunnen gebruiken voor fotosynthese.

plantlight.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt als een bus Whazzup. Alleen is men het in de plantologie nog niet helemaal eens over de belangrijke kleuren zo zijn er wetenschappers die beweren te kunnen kweken onder UV licht of monochromatisch groen. Wel is er bekend dat er nog andere fotoactieve eiwitten zijn dan Chlorfyl-A/B.

 

Hier een overzichtje van het spectrum met de gevoeligheid.

pigment.gif

Zoals je ziet zijn de meesten wel over een breed deel van het spectrum actief, maar wel sterk verminderd. Bij de blauwe LED's pik je Chlorofyl A/B er uit. Bij de diep rode LED's pik je die er ook nog uit, maar voornamelijk ook de anderen, phycoerythrin en phycocyanin die weer hele andere functies hebben in de plant. Beta-Caroteen Zit weer op een hele andere golflengte...

 

Wat trouwens wel zou kunnen verklaren dat deze ledlamp veel rood licht geeft is dat chlorfyl A tegen de 660nm ook goed werkt!

 

Als je dus naar die grafiek kijkt en dan weet dat die blauwe leds ergens rond de 450nm zitten en de rode rond de 660nm dan zie je dat de enige fotoactieven die de ledlamp mis slaat de phycoerythrin en phycocyanin zijn. Deze twee eiwitten zijn de helpereiwitten van Chlorofyl.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo iedereen,ben dus degene die deze lamp hier op de markt brengt.En ook ik weet nog niet wat hij kan.

Dus ben blij met deze test.Op de volgende site,geen reclame, wordt het één en ander uitgelegd over groeien met LEDs

www.greenpinelane.com

Veel lees plezier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey Kees

 

ALweer een topic van jou .....

 

Altijd leuk , leuk projectje weer

 

Maare was het niet Kees Goes LSD?

 

 

Hoop dat alles zo loopt als je verwacht

 

Laters en Succes met je EXCLUSIVE soortjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...