Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bazz f

Ierdbei F3

Recommended Posts

Hondenweer gisteren! Maar gelukkig vandaag toch nog het zonnetje gehad. Plantjes gaan nog steeds goed, ik verwacht dat er ook niet veel mis zal gaan, maar he ik kan niet in de toekomst kijken. Het enige waar ik nu mee zit en alle andere peeps die uit zaad begonnen zijn, het geslacht!

 

Ik lees her en der op het forum over voorbloei verschijnselen, maar ook dat de mannetjes eerder hun geslacht laten zien als de dames. Alleen nu ga ik bij verschillende planten (7stuks welgeteld) kleine puntjes in de oksels zien. Ik kan nou niet zien of het een balletje is of een nieuwe uitloper dus mischien dat jullie me kunnen helpen. De volgende foto's zijn misschien niet echt duidelijk, maar heb de beste 2 uit 10 pic gekozen:

 

med_gallery_8301_1599_168122.jpg

 

med_gallery_8301_1599_330783.jpg

Ik hoop dat jullie het kunnen zien, want zoals ik net al zei, 7 planten hebben deze puntjes. Ik heb wel al stekken genomen van de planten om deze in de bloei te zetten, maar hoe eerder ik het weet des te beter toch?

 

Volgende foto's zijn van 3 Ierdbei's die overigens geen puntjes laten zien, dus als dat geen mannetjes zouden zijn, zou dat natuurlijk helemaal te gek zijn! Deze zijn vergeleken met de rest ook niet zo groot.

 

med_gallery_8301_1599_1334083.jpg

 

med_gallery_8301_1599_1679567.jpg

 

med_gallery_8301_1599_2029411.jpg

 

Het plaatje zat al in mn kop, maar na het topic van Whazzup te hebben gezien, heb ik ook maar de knoop doorgehakt. Weet alleen niet hoe lang ik zal wachten met binden, dus misschien in de tussentijd het net nog wat hoger hangen. Iemand misschien enige tips hierover?

 

Iedereen alvast bedankt!

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja je kunt het waarsch nog iets hoger hangen, maar zo moet het ook wel al goed zijn..

 

mooi werk

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hem vanavond toch maar wat hoger gehangen, ben bang dat het anders uit de hand gaat lopen. Zit nog steeds met het geslacht, het lijken toch nieuwe uitlopers te zijn ( kan kleine blaadjes zien ) maar ik ben er niet zeker van en kan er natuurlijk totaal naast zitten. Ik blijf proberen duidelijkere foto's te maken. De scrog heb ik wel zin in, nog nooit gedaan dus ben benieuwd!

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha nog iemand met de ierdbei's, ziet er goed uit, maar aan de fotos zijn inderdaad niet duidelijk genoeg om het geslacht te kunnen bepalen. Ga je die scrog verduisteren of zijn gang laten gaan?

 

Groeten

Chrisse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo daar ben ik weer! druk druk druk, en eindelijk ben ik er achter gekomen waarom ik zoveel problemen had met inloggen, namelijk een heel leuk *%$&@ progje genoemd google web accelerator. Dus voor diegene die zoiets dergelijks hebben, bij deze.

 

Ik had het laatste week erg druk, dus niet veel tijd om de vorderingen hier neer te zetten en met bovenstaand verhaal erbij was voor mij de zin er snel uit. Vanwege de drukte ook niet veel tijd gehad dus voor de planten, met sommige gevolgen.

 

med_gallery_8301_1599_105625.jpg

Dit is gelukkig maar bij 1 plant, weet niet precies wat het is maar ik heb in ieder geval de kalk tabletten van Sannie besteld.

 

Oke nu door de rest die er wel goed bijstaan!

 

med_gallery_8301_1599_404142.jpg

3 Ierdbei's in de scrog, gemaakt van een zijwand van een konijnenhok :smoke. Is mijn eerste keer, dus enige tips hiertoe zijn van harte welkom!

 

med_gallery_8301_1599_736775.jpg

Het aantal vingers word bij sommige planten steeds meer, bij deze komt ( als je goed kijkt en telt) er een 12e blaadje uit de kern van het blad

 

med_gallery_8301_1599_1722530.jpg

Misschien niet goed te zien, maar wel opvallend dat deze paarse gloed maar bij 1 plant te zien is, foto van de hele plant ergens onderaan.

 

med_gallery_8301_1599_1181003.jpg

Oke, wat is dit? Rara!

 

med_gallery_8301_1599_1857474.jpg

3 Rebelshacks gezellig bij elkaar, kijk goed in het midden. Ik heb een kleine bamboestok door de handsvaten gestoken om zo 2 planten helemaal naar buiten te buigen zodat het midden ook wat licht kreeg.

 

med_gallery_8301_1599_526953.jpg

Nog een keer de Rebel's.

 

med_gallery_8301_1599_1036244.jpg

Sorry dat de foto zo staat, maar dit is de Ierdbei die de paarse gloed laat zien over heel de plant. Of het stress is? Ik denk het niet, aangezien er nog 2 in dezelfde pot staan die dit niet hebben, dus ik denk dat het ergens in de genen zit ofzo?

 

med_gallery_8301_1599_1759212.jpg

Nog 2 Ierdbei's, 1 heb ik al uit de pot geknipt omdat bij deze zo overduidelijk was dat het een man was, zn ballen hingen!

 

So far so good, ondanks het bladprobleem bij 1 plant. Daarom de kalk tabletten en hopen dat die de schade zullen beperken. Van de week nog een flinke plons water gegeven met Bacto, ik verkeek me er toch op hoe snel dat kan gaan ondanks dat het zulke grote potten zijn. Ik wroette vanavond beetje door de grond om te voelen hoe vochtig deze was. Na 3 cm kwan ik al wortels tegen! De grond was overigens nog wel vochtig, dus misschien morgen een klein beetje.

 

Heb ook Yucca besteld omdat de toplaag te droog was en deze moet ik eerst met een plante spuit nat maken, wil deze water doorlaten, anders stroomt het zo naar de zijkant.

 

Reacties zijn welkom!

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat 'bladprobleem' lijkt een oud blad, heb je er niet wat (voedings)water op gemorst ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je voor het meedenken tomas, maar van het water geven kan het haast niet zijn denk ik, bladeren zit vrij hoog vergeleken met de rand van de pot. Heb ze wel 2 x bladvoeding gegeven, maar dan zou de rest van de planten dit ook moeten hebben. De bladvoeding heb ik overigens gegeven toen de zon onder was, dus niet verbrand ofzo. Ik hoop dat het oud blad is, maar las de beschrijving van de kalktabletten en daar stond dat als de grond kalkloos was, er roestplekken op het blad kwam. Dus vandaar dat ik ze gekocht heb, om dit in de toekomst misschien te voorkomen.

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wou even melden dat ik vandaag het eerste Ierbei vrouwtje gespot heb :smoke.

Bij de rest zie ik nog niet veel, waar je normaal het meeldraadje of balletje ziet, zitten er bij sommige planten gewoon nieuw blad. Het zou toch wat zijn als ik alleen maar vrouwen heb staan? Er is dan wel 1 man weggegooid maar dan zou ik nog 13 van de 16 vrouwen overhouden.

 

Mannen laten zich toch eerder zien? Ik heb er dus nog maar 1 gespot en verder niks, dus ik ga duimen!!!!

 

BF

 

ps het vrouwtje wat ik vanmiddag gespot heb is wel 1 van de grotere

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed bezig! zijn die effe snel gegroeid, wtf :smoke

 

ik volg je!

 

max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even snel paar picca's tussendoor, binnekort wat uitgebreider.

 

med_gallery_8301_1599_397039.jpg

Het eerste vrouwtje dat gespot werd.

 

med_gallery_8301_1599_1112232.jpg

Close-up van haar jonge haartjes... grinnik

 

med_gallery_8301_1599_1437640.jpg

3 Rebels, de linker is ook een vrouwtje!

 

med_gallery_8301_1599_363496.jpg

De Ierdbei met de paarse invloeden, ben er met dank aan Sannie en Weetje achter gekomen dat dit voort komt uit de soort Purpurea Ticinensis, dus voor diegene die dit ook hebben, bij deze ( met natuurlijk nogmaals de grote dank aan Sannie en Weetje)

 

med_gallery_8301_1599_468288.jpg

Nog wat Ierdbei, geslacht nog onbekend

 

med_gallery_8301_1599_730530.jpg

Weer Ierdbei, degene met het bladprobleem was vorige keer al vermeld. Links in de hoek de scrog, daar ga ik binnenkort verder op in.

 

med_gallery_8301_1599_543972.jpg

1 van de 7 San pedro's. Krijgt al een mooi pluimpje op zn koppie. De cacti krijgen overigens gewoon de spullen die ik ook aan de planten geef ( Sannie's Bacto, Bac wortelstimulator). Ik denk niet dat dit hun kwaad zal doen, wetende dat ze dit al 2 keer hebben gehad in de 2 waterbeurten afgelopen maand.

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha die bazz fucker, ziet er goed uit daar

 

ik hoop voor je dat die dikke ierdbei een vrouwtje is ;)

 

succes nog

 

max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het over de 5e foto heb Max, dat zijn er 2... Sorry was ik vergeten erbij te vermelden

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Back again! Afgelopen paar dagen was het hondenweer en het lijkt alsof ik dat kan zien aan de planten, ze gaan nu de hoogte in ( ik weet dat ze nog in de groeiperiode zitten) en je gaat meer afstand zien tussen de internodes. Ik kwam van de week thuis en het had heel de middag geregend (stortbui meegerekend) en de Rebels hingen erbij als een slappe ... Snel wat water klaargemaakt en binnen 20 minuten stonden ze weer mooi omhoog. Kon daarmee erg goed merken hoe dicht ze op elkaar staan, alle regen valt via de bladeren weer buiten de pot.

 

Ik denk dat ik te vroeg met de scrog ben begonnen, zeker omdat ik niet ga verduisteren. Ik was van de week een paar nieuwe bewoners van het bovendek aan het binden en ook een grote top en die was toch iets te dik..... KNAK!

Gescheurd, dus ik als de bliksem stukje boterhamzak erom heen gebonden ( ietwat groter bindoppervlak als het binddraad wat ik heb) en heel de dag heeft de top slap gehangen dus de schrik dat die het niet zou redden zat er goed in. Maar schijn bedriegt, de volgende dag stonden de bladeren omhoog!

 

Oke genoeg geluld, wat foto's:

 

med_gallery_8301_1599_1644424.jpg

3 Rebels waarvan de rechtste een vrouwtje is en de andere 2 onbekend

 

med_gallery_8301_1599_885351.jpg

2 Ierdbei, beide vrouw en zie het hoogteverschil, zeker 30 cm.

 

med_gallery_8301_1599_1346704.jpg

Uit de hand gelopen scrog met 3 Ierdbei, 1 vrouw andere 2 nog onbekend

 

med_gallery_8301_1599_504226.jpg

Ierdbei vrouwtje, all alone in haar potje

 

med_gallery_8301_1599_12698.jpg

2 Ierdbei, van beide is het geslacht nog niet bekend

 

Qua watergiften, ik zuur het af naar ph 5,8 met daarin Bacto ( een klein puntje van een theelepel op een gieter van 10 liter) en Yucca om het wat beter uit te laten vloeien in de grond. En toevallig de laatste keer een beetje bloeistimulator van Bac. Misschien onnodig maar het kan geen kwaad denk ik zo aan de planten te zien.

 

Eventuele opmerkingen/vragen zijn altijd van harte welkom. Binnenkort weer een update.

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja die scrog wordt nog n moeilijk gevalletje denk ik :wacko: zijn dat 3 planten in één pot die je scrogt? en je weet dat er al één vrouwtje tussenzit? als de andere mannetjes zijn kan je dat ene vrouwtje breder scroggen en dan komt ze niet zo hoog meer boven het net uit. als dat 3 vrouwtjes hebt gaat dat een vreemde scrog worden :wtf:

 

misschien moet je voor één keer hopen dat die andere 2 mannetjes zijn. :lol: maar hoe ga je die mannen dan uit die pot halen zonder je vrouwtje te veel te laten stressen? je had misschien beter gewacht tot je geslacht kende voor je ze alledrie scrogt. ben benieuwd

 

grtz max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo terug van weggeweest, NOT! Heel mn pc vast gecrasht, en gelukkig wel al de foto van begin kweek tot nu toe op mn cam bewaart ( 4 gb kaartje). Via via nieuwe xp 'geleend' en sinds vanavond eindelijk weer online. Hoe gaat het met de planten? Tja....

 

Van de in totaal 14 zaden die uitgekomen zijn, zijn er nu in totaal 5 vrouwtjes over. 4 Ierdbei wel te verstaan en 1 Rebelshack ( oke 1 Ierdbei stekje wat in de vensterbank beetje staat te bloeien, en nog stuk of 20 stekken in een grote pot, maar dit gaat niet veel worden dus volgens mij ook niet echt de moeite om hierover verder te posten).

 

De 4 Ierdbei staan in al lekker in de bloei, en zoals verwacht laat de Rebel wel geslacht zien maar nog geen poging tot bloeien. We zien wel wat dat word, het is voor de rest een hele mooie plant.

 

med_gallery_8301_1599_865373.jpg

Hier een pic van een klein beginnend topje

 

med_gallery_8301_1599_196916.jpg

Dit was de uit de hand gelopen scrog, hier heb ik 2 mannen uit verwijderd. Dus er zit nog 1 wijfie vastgebonden op het netje en heb haar maar haar gang laten gaan, dit omdat ik het een tijdje terug erg druk had, en geen tijd had om er aandacht aan te schenken. Hierdoor was er zo een dikke tak omhoog gaan staan boven het net, dat toen ik haar wou gaan buigen, deze gelijk knak zei. Snel ´verbandje´ gelegd en sindsdien alleen andere scheuten gebonden en sind kort haar eigen gang laten gaan.

 

med_gallery_8301_1599_74952.jpg

Hier 2 Ierdbei´s in 1 pot, heel raar, de rechtse (grootste) die is al een stuk verder in de bloei als de kleine ernaast.

 

med_gallery_8301_1599_1708583.jpg

Hier het Ierdbei vrouwtje wat zich als eerste liet zien.

 

med_gallery_8301_1599_1400004.jpg

De Rebel, ik vind het ook een hele mooie plant, misschien niet zo groot als de Ierdbei's, maar dat maakt me niet veel uit.

 

med_gallery_8301_1599_1732404.jpg

Ik heb geen kleine handen, dat kan ik wel zeggen....

 

med_gallery_8301_1599_1101075.jpg

Misschien een hobby erbij? Wie weet. Het zijn palm zaden, eerst 24 uur laten weken, en daarna de tissues in vochtig en wel. En nu na 2,5 week zijn de eerste al aan het ontkiemen, dus ben benieuwd.

 

Ik moet eerlijk zeggen, die buffer tabletten van Sannie, die doen het erg goed. Kan ik er verder niks over zeggen. Ik zuur af op ph 6,0. Verder zo af en toe beetje Bacto, samen met wat Yucca ( wat een wonderspul zeg) en elke watergift bloeistim sinds de afgelopen 3 weken. Bloeistim is overigens van Bac. Ook heb ik van de week Final Solution meegegeven, daar ben ik misschien heel dom mee geweest. Er werd op de fles aangegeven dat er in de 5e week bloei 6 ml op 10 l water moest gegeven worden. Maar ik had zoiets van, de mensen van Bac zullen waarschijnlijk uitgegaan zijn van binnen kweek, waar je geen groei periode van 2 maanden heb. Dus er zullen in de tussentijd genoeg afvalstoffen bij de wortels beland zijn, dus vandaar dat ik het meegegeven heb.

 

Ik gaat lekker me nest in gasten, fijne avond verder

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even snel een budshotje..

 

med_gallery_8301_1599_1372842.jpg

 

En hier nog eentje waar de trichs goed zichtbaar worden

 

med_gallery_8301_1599_332507.jpg

 

Ben tot nu toe zeker tevreden over de resultaten en de Ierdbei heeft al een plekje verdient voor volgend jaar, ondanks dat ik nog niks geoogst heb.

 

Verdere update over een weekje ofzo

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel erg lekker bazz bij mij zijn de ierdbei's en de double funs ook al in de bloei.

Ik heb zelfs al 2 paarse ierdbei's gezien,niet dat de bladeren paars zijn maar de stammen.

Echt heel appart maar dat komt door de invloeden van de purparia die er nog steeds inzit.

 

Nu nog even een paar weekjes heel lekker weer om af te kunnen bloeien!!

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, ik had een mannetje staan die kleurde ook erg paars. Bij het vrouwtje wat als eerste haar geslacht liet zien, zie je ook nog heel lichtjes die paarse gloed terug komen in de toppen.

 

Zijn die van jou ook al zo ver als die van mij of nog verder?

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

op verzoek van de poster naar outdoor verplaatst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bazz fucker.

 

Mooie ierdbei en rebelshack heb je daar staan man , en al goed in de bloei ook ;)

Nu het mooie weer nog en dan komt het helemaal goed.

Succes .

 

Gr knutsel :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt man, ben er ook stiekem een beetje trots op ;)

Ja het weer kan ik niet veel aan veranderen, gelukkig wel van de week de lange takken terug aan de stam gebonden. Verschil zie ik wel als het waait, de takken gaan niet meer zo hard heen en weer. En zeker met dagen zoals vandaag is dat wel makkelijk.

 

Kom net thuis en toch maar 1 van de 4 Ierdbei's wat bloevoeding van Bac gegeven. Ook al had ik de grond zelf opgemengd met voedingsstoffen (zie begin topic), lijkt het toch alsof deze op zijn of niet snel genoeg worden afgegeven. Onderste bladeren begonnen toch te vergelen dus ik hoop dat ik niet te laat ben. Op de fles stond 20 tot 30 ml op 10 liter maar ik ben met 10 ml begonnen om overvoeden te voorkomen.

 

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet het mooiste weer de afgelopen dagen maar dat mag de pret niet drukken. De Ierdbei's gaan gewoon door met bloeien, en gaan steeds meer trichs aanmaken. Plakken doen ze ook al goed ;)

 

Ik ben toch maar begonnnen met voeding te geven aan al de planten (alles van BAC). Dit omdat toch her en der een geel blad op kwam zetten en ze nog tot eind september moeten staan. De Rebel krijgt gewoon nog groeivoeding aangezien ze nog niet wilt bloeien. De 4 andere Ierdbei's krijgen nu 15 ml bloeivoeding op 10 liter water en bloeistimulator afgezuurd naar ph 6. Ik ben van plan om de eerste week van september nog 1 x The Final Solution te gaan gebruiken bij de 4 Ierdbei's. De Rebel zal deze natuurlijk wat later krijgen.

 

Nu zat ik eraan te denken om de PK booster van Bac aan te schaffen, ben ik hier te laat mee of zou ik deze nog kunnen gebruiken?

 

Oke nu wat pics:

 

med_gallery_8301_1599_1958911.jpg

Eerst een plaatje van de Rebel, nog steeds geen bloei maar ik denk dat als de weersomstandigheden wat beter worden, dit best nog wat kan worden.

 

med_gallery_8301_1599_2215551.jpg

Zijkant van het eerste Ierdbei vrouwtje

 

med_gallery_8301_1599_5732.jpg

Budshot van Ierdbei

 

med_gallery_8301_1599_1626041.jpg

Nog een keer de Rebel maar dan de andere kant

 

med_gallery_8301_1599_143299.jpg

Meet my out of control Ierdbei scrog hahaha, is bijna geen scrog meer te noemen maar wel veel topjes

 

med_gallery_8301_1599_577983.jpg

Het 2e Ierdbei vrouwtje wat zich liet zien, nice buds

 

med_gallery_8301_1599_2315412.jpg

De 'scrog' van de andere kant

 

med_gallery_8301_1599_2233422.jpg

Ierdbei die met het 2e vrouwtje in dezelfde pot staan, maar toch wat later ging bloeien

 

med_gallery_8301_1599_1150352.jpg

Nog een keer de scrog

 

med_gallery_8301_1599_993195.jpg

Nog een keertje mooie budshot van de Ierdbei

 

Dat waren de pics voor deze keer van de planten. Ik ben alvast begonnen om mn kast binnen om te 'bouwen' naar een drooghokje:

 

med_gallery_8301_1599_2142271.jpg

 

med_gallery_8301_1599_975651.jpg

 

Ik heb van die zelfmaak horretjes gekocht, en ben zo zelf lagen gaan maken die aan de voorkant niet vast zitten, dus kan er nog bij om de toppen erin te leggen. Ik zal met een tijdschakelaar de fans ( deze zitten in de dubbele bodem, met elk een eigen kamertje) om het uur aan laten slaan. Dit omdat de fans nou niet echt geluidsloos zijn en ik wil nog wel een beetje nachtrust.

 

Binnenkort meer..

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er allemaal dik in orde uit bazz ;)

 

mijn kweekje zit serieus op een lager pitje nu , jakkes

 

veel succes nog

 

max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het gezien Max, dat zuigt echt! Misschien nog wat LR?

Thanks anyway

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...