Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bazz f

Ierdbei F3

Recommended Posts

Dit jaar voor het eerst maar eens buiten proberen!

 

Van de week zaadjes besteld, en gister netjes binnen gekregen. Het gaat om zoals de titel al zegt: Ierdbei F3.

Hierbij de pitpots besteld en kreeg er netjes een zakje met 5 zaadjes van het soort Rebelshack bij. Overigens waren het 11 zaadjes van de Ierdbei F3, dus dat is mooi meegenomen :dribble:

 

Vanmiddag de pitpots overgoten met de oplossing die meegeleverd is en bekend is neem ik aan bij velen onder jullie, Sannie's Bacto. De pitpots zijn op een bedje van Seramis gelegd. De Rebelshack liggen ernaast.

 

Ik ga er vanuit dat ik 5 Ierdbei's over ga houden, dus ik heb alvast 5 grote potten gevuld. Dit zijn denk ik 60 liter potten. Precieze aantal liters weet ik niet maar maakt ook niet uit. Heb ze gevuld met het volgende mengsel:

 

onderop een klein laagje hydrokorrels

 

Potgrond

Seramis

Bloedmeel

Beendermeel

Kalie

Kieseriet

12 wormen per pot ( gewone regenwormen en dauwwormen)

bovenin de pot een beetje viviroot van DCM

en tot slot schimmels van Bac.

 

Ik heb zelf de hoeveelheden bepaalt wat mij goed leek.

 

Ik wil helemaal organisch blijven doorgaan tot het einde van de oogst. Nou is de Viviroot niet helemaal 100% organisch volgens mij, maar de rest wel. Zodra de zaadjes zijn ontkiemd en de wortels goed door de pitpot komen worden deze overgepot naar kleine potjes met stekgrond waar ook een klein beetje van de schimmels van Bac in komen.

 

med_gallery_8301_1599_993614.jpg

Links welgeteld 11 zaadjes, namelijk de Ierdbei F3 en rechts 5 x de Rebelshack F2.

 

med_gallery_8301_1599_30296.jpg

en hier nog eentje met de kap erop.

 

 

Het is nu afwachtn wanneer ze natuurlijk gaan uitkomen, dus kan jullie verder niks melden hierover. Verdere reacties hierop zijn natuurlijk van harte welkom. Ik hou jullie op de hoogte

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast veel succes

Erg leuk een verslagje te zien van de Ierdbei

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed nieuws! Ze laten hun mooie kopjes al zien. Zie hieronder

 

med_gallery_8301_1599_630002.jpg

Bij sommige zie je nog niet veel, maar ik kan zelf zien dat ook die omhoog gaan komen.

 

med_gallery_8301_1599_942844.jpg

 

med_gallery_8301_1599_672558.jpg

 

Zodra ik zie dat ze buiten de pitpots gaan, krijgen ze een nieuw bedje, kleine potjes met zaai en stekgrond zoals eerder vermeld. Van de week op mn werk land omgeploegd, even in het uurtje pauze wormen rapen! Ook al zaten er al wormen in de grote potten, heb ik er vanmiddag nog wat bijgegooid met een bonkje klei in het midden van de pot. Ik hoop toch wel dat dit alles voor een goed bodemleven gaat zorgen. Ook hoop ik dat ik voorlopig geen voeding hoef te geven, daar ik de grond zelf gemixt heb. Suggesties, vragen zijn natuurlijk van harte welkom.

 

I'll keep you posted!!

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een weertje mensen, niet normaal. Heerlijk een biertje erbij, beetje kloten in de tuin, je weet het wel.

 

Maar goed nu de plantjes. De kwaliteit is niet bijzonder, maar toch redelijk met mn 5 mp telefoon. Morgen krijg ik een nieuwe camera met wat meer pixels en 10x optische zoom, dus hopen dat ik dan wat mooie foto's kan maken.

 

Ik had ze in kleine potjes gezet, en deze in een mini kasje gezet ( overigens zelf gemaakt). Was eigenlijk overbodig, aangezien het weer ons niet in de steek liet de afgelopen dagen. Maar dat wist ik op dat moment niet, en wou niet dat ze verzopen als de hel los breekt, if you know what i mean. Als ik ze water gaf met wortel stim van BAC, zette ik ze in een teiltje, zodat het water van onderaf werd opgenomen, en snel kwamen al de worteltjes door de gaatjes heen zetten. Ik zat toen eerst te twijfelen of ik ze in een wat grotere pot wilde zetten, of gelijk met zn allen in de definitieve potten. Toen maar de knoop doorgehakt, en ze in de grote uiteindelijke potten gezet. Deze moest haast wel al aardig vol zitten met bodem leven.

 

Dus over gepot, 11 Ierdbei's over 4 potten verdeeld en de 5 Rebelshack in 1 pot. Plannen zijn toch iets veranderd, ik ben toch ergens wel heel nieuwsgierig naar die Rebelshack die dus bij deze ook blijft ( plannen waren om ze eerst bij iemand anders neer te zetten). Ze zijn goed aangeslagen en lijken geen last te hebben gehad van hun verhuizing.

 

med_gallery_8301_1599_145764.jpg

Achterste pot is waar de Rebelshack met zn 5en in staan.

 

Alleen nu is er 1 plantje waarvan de puntjes van de bladeren bruine plekken laat zien, zie hieronder:

 

med_gallery_8301_1599_1090401.jpg

Ik denk zelf dat het door de zon komt, want ik voelde er heel voorzichtig aan, en het blad was gewoon kurk droog, dus of deze gaat het niet halen of er is iets anders mee.

 

Verder gaat het goed, ga binnenkort wat bladvoeding van BAC aanschaffen en ook Vitality plus en de bacto.

 

Ik zit alleen met het geslacht bepalen en de potten. Ik zat zelf te denken om als de planten wat groter zijn 1 zijtakje de verduisteren om deze te laten bloeien om vroegtijdig te zien wat wat is en op deze manier ruimte te geven aan de vrouwen die overblijven. Wat de potten betreft, deze zijn zwart en zijn dus aardig warm. Ik zat er over na te denken om deze wit te kalken, zodat deze misschien wat minder warm worden.

 

Tips, commentaar (negatief of positief) suggesties zijn natuurlijk van harte welkom.

 

BF

 

PS is toppen een optie voor een buiten kweek?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bloeien gaan ze pas spontaan in augustus. Tegen eind juni zijn ze zeker groot genoeg om er een stekje af te halen en op 12/12 te zetten om het geslacht te bepalen. Daarna wordt het een kwestie van selecteren uit je pot. Meestal laten ze echter al veel eerder hun geslacht zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, even wat pics met mijn nieuwe cam! Moet er nog beetje mee leren omgaan, maar de foto's vallen niet tegen!

 

med_gallery_8301_1599_2087531.jpg

5 potten, zoals eerder vermeld, de pot links onderin zijn de Rebelshack. De rest Ierdbei.

 

med_gallery_8301_1599_2638858.jpg

5 Rebels in de pot, let op de Rebel bovenin

 

med_gallery_8301_1599_1082727.jpg

Deze heeft dus de blaadjes helemaal omgekrult, komt dit heel de dag in de zon staan of door iets anders? Sommige gaan ook dit vertonen

 

med_gallery_8301_1599_1378930.jpg

2 Ierdbei's, en volgens mij kan je bij deze wel goed zien dat ze eerst nog een paar dagen in de vensterbank hebben gestaan voordat ze naar buiten gingen aangezien de afstand tussen de eerste blaadjes en de 2e vertakking. of hoort dit zo?

 

Ga verder lopen kloten met mn cam, zodat ik jullie hopelijk binnenkort kan plezieren met mooie foto's :P

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peeps jullie kennis en hulp(tips) zijn van harte welkom! Zie de volgende foto:

 

med_gallery_8301_1599_2060904.jpg

Ik weet echt niet wat het is, en meer plantjes laten dit zien. Can somebody help me?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ziet er toch mooi uit vind ik dan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je grondje iets te potent is voor de zaailingetjes.. Ze kunnen er wel doorheen groeien maar te veel voeding zorgt voor vertraging..

Ik weet trouwens niet hoe veel en vaak je watergeeft, maar heb je de aarde wel goed ingewaterd? Ziet er wat droog uit, maar toplaag droogt snel met dit weer..

Een tensiometer is misschien een handig hulpmiddel, al zal de waterbehoefte per (gaan) pot verschillen

Share this post


Link to post
Share on other sites

de grond was al goed ingewaterd voordat de jonge plantjes erin gingen. Over de toplaag ja die gaat inderdaad hard met dit weer. Maar als ik een cm of 2 3 diep gaat, is de grond gewoon weer donker en vochtig. Dus ik denk dan dat je weleens gelijk kan hebben wat betreft de grond. Ik hoop inderdaad dat ze er doorheen groeien, en hoop ook dat dit hun bloei niet zal belemmeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook dat het met een iets te sterk grondje te maken heeft en met de hoge temperaturen meteen,maar ik zie geen problemen voor de rest in de groei het kost ze nu meschien een weekje of 10 dagen om helemaal te herstellen maar dan heb je nog meer als tijd genoeg over om hele erge mooie dames te krijgen.

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dus iets teveel van het goeie. Nou is daar weinig aan te doen, dus ik hoop dat ze zichzelf er heelhuids doorheen trekken. Bedankt voor de reacties mensen en binnekort meer foto's!

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou graag wat meningen horen over het volgende: ik zit al een beetje vooruit te denken en ik zit met het volgende: stel dat als de planten hun geslacht laten zien en het blijkt dat er meer dames overblijven dan verwacht, dan zit ik met een ruimte probleem. Ik bedoel hiermee dat ik niet wil dat ze helemaal tegen elkaar gaan groeien. Ik zat erover na te denken om bij elke plant een bamboestok schuin in de aarde vd steken om deze dan tijdens de groei iets buiten de pot te begeleiden. Dit moet dan natuurlijk wel zo snel mogelijk daar de pot nog niet helemaal is volgeworteld. Wat vinden jullie hiervan? Ervaring mee? Ik hoop graag wat reacties want heb het nog nooit gedaan en wil weten of het te doen is. Bij voorbaat dank BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

toen ik de gele puntjes zag en het bol staan dacht ik ook te veel voeding en misschien de warmte.

Maar verder zien ze er top uit dus dat komt vast weer goed.

groeten,

 

Ricow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had inderdaad de hoop erin dat ze zich er heelhuids doorheen zouden trekken, totdat ik vanmiddag thuis kwam uit mn werk. Heb er een K*T kat door de bakken lopen banjeren, 6 planten lagen plat op de grond, de kattenharen zaten nog aan de blaadjes. Tot grote opluchting waren ze niet geknakt maar gebogen, dus snel een satestok naast ieder plantje gezet om het in de toekomst te voorkomen(zover dat mogelijk is).

 

Ik ben misschien een zeikerd, maar wil er zo veel mogelijk over weten ( over de planten en het kweken ervan) dus zit ik weer met het volgende:

 

med_gallery_8301_1599_1630687.jpg

 

med_gallery_8301_1599_1204275.jpg

 

med_gallery_8301_1599_1519124.jpg

 

En het rare is dat dit alleen bij de Rebelshack is, dus in 1 pot. De rest van de planten zijn gewoon normaal, groeien ook normaal, dus geen kromme bladeren. Buiten de roestplekjes om gaan die gewoon goed. Is dit normaal, of is er iets aan de hand?

 

BF

 

zal binnekort eens wat foto's posten van mn San pedro's. Ben ook peyote aan het kweken maar daar zie ik nog niks boven de grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo weer een week verder. Dus tijd voor wat pics, heb ze niet allemaal op de foto staan.

 

med_gallery_8301_1599_159010.jpg

Ik vind het erg mooi dat je ken zien hoe de plantjes met de zon mee bewegen, heel mooi. Zijn ook aardig gegroeid zoals jullie kunnen zien. En toch denk ik dat het plantje rechts een vrouwtje zal zijn en de andere 2 mannetjes. Dit denk ik omdat een man in het begin sneller is en ook mooier.

 

med_gallery_8301_1599_927580.jpg

Nog eentje waar je goed kanzien dat ze zich echt naar het licht toezetten. Let niet op de satestokjes aub, dit is vanwege de katten :(

 

med_gallery_8301_1599_1371925.jpg

Maximum security!!!! Hopelijk blijven ze nu echt weg! Dit zijn ook Ierdbei's net als de eerste 2 foto's.

 

med_gallery_8301_1599_237503.jpg

Ik weet niet of dit goed of slecht is, maar ik vind het in ieder geval een mooi gezicht, en dit is de enige van allemaal die dit zo erg heeft. Er zijn er nog 2 of 3 die dit ook hebben maar heel lichtjes.

 

 

Water geven heb ik al een tijd niet meer hoeven doen, zeker na de buien die het weekend ons landje lastig vielen. Voeding hoef ik niet over te beginnen, zie mijn eerste post. Ook heb ik de potten wit gespoten, met de achterliggende gedachte dat een licht oppervlak minder warmte opneemt dan een donker oppervlak.

 

Tot nu toe gaat alles goed, ben echt benieuwd wat hier uit gaat komen!

 

I'll keep you updated

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit man!

Die zwart/donkerpaarse kleur die hoort zo, die heb ik ook op al mn plantjes dus maak je niet druk :(

Ik dacht eerst ook dat het misschien ongedierte zou kunnen zijn, maar na wat zoeke op internet blijkt dit tog de natuurlijke kleur te zijn :rofl

Succes man! :(

 

gegroet

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ziet er mooi uit man!

Die zwart/donkerpaarse kleur die hoort zo, die heb ik ook op al mn plantjes dus maak je niet druk :rofl

Ik dacht eerst ook dat het misschien ongedierte zou kunnen zijn, maar na wat zoeke op internet blijkt dit tog de natuurlijke kleur te zijn ;)

Succes man! :(

 

gegroet

 

Leuke report en leuke soortjes man!

Jammer van de tegenslagen in het begin maar ach daar heeft iedereen wel last van. Bij mij heeft er een of andere vogel in het begin alle zaadjes uit de potten gepikt zodat ik niet meer weet wat ierdbei en wat rebelshack is.:( Ze staan er mooi bij, ik ga dit verslag zeker tot het eind volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zijn we weer! Gister heerlijk weertje, vandaag is het een beetje sucks, maar daar doen we weinig aan.

 

Met de planten gaat het goed, erg goed vind ik zelf. Daar de grond denk ik te potent was toen ze net de grote potten ingingen, lijken ze zich er nu goed doorheen gesleept te hebben. Geen gele vlekjes of puntjes meer. Mooie groene grote bladeren. En tot mijn verbazing gister telde ik aan een blad 9 vingers :verrygood . Dit heb ik volgens mij binnen niet gehaald. Ik mag er toch overigens van uitgaan dat des te meer vingers, des te beter de plant zich voelt?

 

Spijtig heb ik 2 Rebelshack er uit moeten halen, die hadden zo'n zware achterstand. Heel klein, niet echt groen, dus die heb ik naar de eeuwige velden geholpen. Overigens als je bij mn eerste foto's kijkt waar er 5 Rebels in de grote pot staan, dan kan je misschien zien welke 2 het waren. De 3 Rebels die over zijn gebleven heb ik getopt, net als 3 Ierdbei. Bij de Ierbei heb ik dit gedaan gewoon ter vergelijking.

 

Ik heb de planten van de week bespote met Plant Vitality Plus en bladvoeding, beide van BAC. Verschil zie je natuurlijk niet in 1 dag, maar je kan wel zien dat het de planten goed doet. Oke some pics:

 

med_gallery_8301_1599_1039344.jpg

1 van de 3 Rebels die getopt is

 

med_gallery_8301_1599_266394.jpg

3 Rebels in 1 pot

 

med_gallery_8301_1599_77292.jpg

Een close-up van de getopte Rebel

 

med_gallery_8301_1599_1722524.jpg

3 getopte Ierdbei's, deze zijn wat kleiner in vergelijking met de andere Ierdbei's

 

med_gallery_8301_1599_1083113.jpg

Ook weer Ierdbei, maar ik vind deze persoonlijker mooier als de vorige foto

 

med_gallery_8301_1599_1293214.jpg

3 andere Beitjes, bij deze pot heb ik al eerder vermeld dat ik denk dat de kleinste het vrouwtje word

 

med_gallery_8301_1599_443018.jpg

Foto waarbij goed verschil is te zien in de opbouw ( afstand tussen de vertakkingen)

 

 

Ik ben nog steed een amateur, maar ik leer er steeds meer bij. Mede vanwege dit waanzinnige forum en de mensen hier die graag advies geven, maar ook door eigen ervaringen. Ik heb nu eindelijk zoiets van ja dit kan wel eens een leuke kweek worden. Advies blijft altijd van harte welkom, net zoals kritiek ( al moet dit natuurlijk niet te erg worden :specool ) Ik hou jullie op de hoogte

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk kweekje Bazz fucker,

Ze zien er mooi gezond uit, het toppen is ook goed gelukt :verrygood

Hopen dat je veel dames overhoud.

Succes verder.

 

Grtz Lowryder :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik weer! De planten goed! Van de week heb ik Bacto van Sannie gekregen en aan de groentjes gegeven. Oke some pics:

 

med_gallery_8301_1599_1595759.jpg

Ierdbei

 

med_gallery_8301_1599_1626611.jpg

Ook Ierdbei

 

med_gallery_8301_1599_694213.jpg

RebelShack

 

med_gallery_8301_1599_1029930.jpg

De 3 wat kleinere Ierdbei's

 

med_gallery_8301_1599_1025391.jpg

Voor jullie misschien nog niet te zien, maar ik denk al wat voorbloei te zien. Hopen dat het flink wat bitches gaan worden!

 

med_gallery_8301_1599_817214.jpg

Close-up van een getopte Rebel, my god wat gaan die snel zeg!

 

med_gallery_8301_1599_723777.jpg

9 fingers! ( dat mogen toch wel vingers genoemd worden die 2 kleintjes?)

 

med_gallery_8301_1599_549772.jpg

Nog 3 andere Ierdbei's

 

med_gallery_8301_1599_1841575.jpg

Overzicht van alle potten

 

med_gallery_8301_1599_574660.jpg

Mijn 3 grootste Ierdbeitjes!

 

Er is me tot nu toe niks tegen gevallen, ondanks wat slakken maar wat korrels got them f*ckers drying in the sun!

Ik denk wel dat ik over een tijd wat ga dieven want aan de lengte te zien die ze nu al hebben, zal er tegen het eind flink wat popcorn zitten onderaan wat ik graag voorkom.

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga je ze zo laten staan, samen in een pot? want anders kan je ze wel beter snel overpotten..

 

ze zien er excellent uit!

 

grtz max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Maximus! Nou om heel eerlijk te zijn ben ik van plan om binnen nu en een week van elke plant een stek te snijden, om zo eerder het geslacht te kunnen bepalen. But i get your point, zonde van al die aarde om het zo door te laten gaan tot ongeveer augustus ( als ze gaan bloeien). Die aarde is natuurlijk voor de dames :welcome: . Zodra ik het geslacht weet, knip ik de mannen eruit.

 

Bedankt voor je reply

 

Bf

Share this post


Link to post
Share on other sites

zat er ook aan te denken om 2 per pot te zetten om plaats te besparen

 

maar wat als het nu bij jou alledrie vrouwtjes zijn in die pot?

 

voor derest: topplanten zo tezien :welcome:

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...