Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Optimaal Ontkiemen? Test Met Bacto En Humuszuur

Recommended Posts

Nog niet geheel wetenschappelijk, maar wel een aardige aanzet. Ik was benieuwd in hoeverre het gebruik van humuszuur en bacto de ontkieming van zaden beinvloedt. Bij humuszuur las ik dat het zorgt voor een snellere, gelijkere opkomst en sterkere planten. Bacto bevat overigens ook een kleine hoeveelhied humuszuur als ingredient.

 

Het doel van de test is dus om na te gaan wat een positieve invloed heeft op het ontkiemproces.

 

Ik gebruik Anesthesia zaden die ik iets eerder had geoogst ivm de controle op rijpheid. Zaden zijn rijp, maar deze vroegere zaden hou ik normaal uit de slectie. Ze zijn niet in de vriezer geweest, dus vers. Weetje gaat nog de test met de vriezer en koelkast uitvoeren.

 

Ik heb 4 glazen water aangemaakt met:

 

1. afgezuurd kraanwater (pH 6,3) - ter referentie

2. afgezuurd kraanwatermet alleen bacto (pH loopt ietsje op)

3. afgezuurd kraanwater met alleen humuszuur (2,5 gr/l oplossing - pH wordt bijna 7, is volgens instructies)

4. afgezuurd kraanwater met bacto en humuszuur (2,5 gr/l oplossing - pH wordt bijna 7)

 

Humuszuur is sterk basisch (8-9). Voorweken wordt aanbevolen bij een pH van 7. Ook in Bacto zit zoals gezegd een beetje humuszuur, wellicht dat daardoor de bacto oplossing een klein beetje in pH oploopt.

 

De zaden weken allemaal 10 - 16 uur voor, omdat het humuszuur proces dat voorschrijft en ik geen verschillen door voorweken wil krijgen. Daarna wordt er pH 6,3 water aangemaakt met piranha (voor de mycorrhiza en trichoderma schimmeltjes) en de pitpotjes hierin geweekt. De oplossingen met bacto krijgen iets bacto mee, waar humuszuur in zit gaat er iets humuszuur mee de oplossing in, maar niet zo sterk als de week-oplossing. Vervolgens worden de zaadjes geplant en 24 uur in het donker gehouden op 23 graden. Daarna komen ze onder "de bouwlamp".

 

Ik ga het volgende bestuderen:

 

1. Kiemsnelheid

2. Groeisnelheid

3. Gelijkmatigheid van uitkomen

4. Ontwikkeling

 

Als ze nu echt heel erg mooi gaan heb ik gelijk mijn selectie vooe de binnenkweek eind februari, en gaat een geselecteerd aantal zaailingen onder de bouwlamp voorgroeien, later onder een 200 watt spaarlamp (dankzij Midian :verrygood ).

 

De set-up:

gallery_5211_4302_159193.jpg

 

 

Humuszuur is zeer geconcentreerd en het water kleurt dan ook zeer donker. De hoeveelheid die hierin zit is ongeveer 0,25 gram (op 100 ml). Pitpotjes pH gemeten: netjes rond de 6,3, zonder ingewatered te zijn. Ze zijn nog mooi vers en vochtig (thanks san!).

gallery_5211_4302_16772.jpg

 

gallery_5211_4302_52372.jpg

 

 

and now we wait :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit ziet er weer piekfijn uit...

 

Ik ben benieuwd whazzup... :verrygood

Fantastisch testje!

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit ziet er zeker goed uit!

 

Een strakke zij aan zij test batch :verrygood Verry neat!

Hoever ga je ze op kweken Whazzup?

 

Ik neem aan dat je de strips met pitpotjes elk drenkt met het 'restwater' waar de zaadjes in geweekt zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow dit is wel pro :verrygood

 

gaat mij net te ver :punk:

 

 

JandemanR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoever ga je ze op kweken Whazzup?

 

Ik neem aan dat je de strips met pitpotjes elk drenkt met het 'restwater' waar de zaadjes in geweekt zijn?

Ik maak al vrij jong een selectie, een week of 2 zou moeten kunnen. Ik zit nog te dubben tussen allemaal potjes of in afzonderlijke bakjes/potje met grond, dat laatste is voor de test wel handig, maar niet voor de selectie omdat ik de worteltjes mogelijk weer beschadig als ik ze er uit haal. Wellicht turfpotjes, en die later in een bak zetten en een selectie van lke op potjes. In ieder geval krijgt de aarde dezelfde voedingsstoffen mee, plus wat kelp.

 

Nee, ik maak nieuw water aan, want de humuszuur oplossing is wat te sterk voor het inwateren. Dan maar allemaal nieuw. Allemaal krijgen ze schimmeltjes mee, de bacto geweekte wat verse bacto, de humuszuur geweekte een ietsiepietsie humuszuur.

 

Wat ik nog vergeten was.. een heel belangrijk aspect is natuurlijk ook de wortelontwikkeling.

 

Ach, zo spannend is het niet hoor Jandeman. Als het werkt verpak ik gewoon de aanbevolen hoeveelheid mee. Je flikkert het in het water, weekt ze 16 uur en pot ze :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat de diversiteit in fenotypes geen rol spelen als je een betrouwbare vergelijking wil gaan maken? Misschien stekjes proberen? Of heeft humuszuur vooral z'n werking tijdens het ontkiemen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke test Whazzup

Bacto wordt vooral meegegeven om "kwaadaardige" organismes buiten de deur te houden.Wanneer er voldoende positieve organismes aanwezig zijn zorgen deze ervoor dat de foute buiten de deur blijven.Dit kan preventief enorm veel uitmaken zonder dat er ooit bij stil gestaan wordt :punk:

Trichoderma zit in bacto verwerkt welke dient als idelae start schimmel welke snel en makkelijk koloniseert yuca zit in bacto verwerkt om de oppervlakte spanning te optimaliseren wat inhoud dat er een mooi water-film laagje over de zaden komt te liggen.

Hiernaast velen andere komponenten zoals de humus zuren waar jij deze topic voor gestart bent.

 

succes met je zoek tocht naar het optimale :verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ach, zo spannend is het niet hoor Jandeman. Als het werkt verpak ik gewoon de aanbevolen hoeveelheid mee. Je flikkert het in het water, weekt ze 16 uur en pot ze :verrygood

 

Jah dat is waar idd :punk:

 

Maar het is wel dokteren om er allemaal achter te komen :punk:

 

 

 

JandemanR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gaat de diversiteit in fenotypes geen rol spelen als je een betrouwbare vergelijking wil gaan maken? Misschien stekjes proberen? Of heeft humuszuur vooral z'n werking tijdens het ontkiemen?

Humuszuur heeft vele positieve eigenschappen, maar een bijzondere beschreven en onderzochte eigenschap is het snel, gelijkmatig en krachtig laten ontkiemen van zaad. Het wordt bijvoorbeeld door greenkeepers ook bij gras gebruikt voor dit doeleinde op het inzaaien van golfbanen, en bij graangewassen, maar ook voor alle andere zaden. Ik gebruik reeds humuszuur bij mijn huidige kweek.

 

Trichoderma zit in bacto verwerkt welke dient als idelae start schimmel welke snel en makkelijk koloniseert

Piranha bevat deze inderdaad ook overigens.

 

Ik verwacht zelf dat de mix humuszuur / bacto het best presteert, juist ook door alle extra componenten die daar in zitten. Erg goede ervaringen met ontkiemen met Bacto.

 

Er is niets zo belangrijk voor een plant als zijn start, en daar mogen we dan best wel eens wat extra tijd in steken, niet? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

[quote

Als het werkt verpak ik gewoon de aanbevolen hoeveelheid mee. Je flikkert het in het water, weekt ze 16 uur en pot ze :punk:

 

Heerlijk dit soort dingen :verrygood

Als het er ook voor zorgt dat de zaden een gelijke start maken zou helemaal geweldig wezen

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super hier hebben we zekers weer wat aan

Ik ben heel benieuwt wat het gaat worden!!

 

 

 

Succes met de ontdekkingsreis

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

ivm de voorweek tijd vannacht nog even de zaadjes in de pitpotjes gedaan met de bijbehorende vloeistof. Pitpotjes netjes apart ingeweekt, wel allemaal piranha gekregen.

gallery_5211_4302_66276.jpg

 

gallery_5211_4302_186692.jpg

 

 

Staan nu in de vochtige seramis, afgedekt met de deksel en verduisterd, op een lekker warm plekje.

 

Over een uur of 12 gaan we voor de eertse keer kijken, dan ieder 12 uur en wordt de voortgang vastgelegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En met een sneltreinvaart wordt erin gedoken,

met een gemiddelde rondetijd van 4,36"

 

Netjes Whazzup, ik ben heel benieuwd wat het op gaat leveren.

 

Zit hier nu ook je standaard manier van ontkiemen bij? (zoals je het voorheen deed?)

 

Ik vind er wel een klein voordeel aan het overzetten naar bijv. P9 potjes.

Zo rammen ze niet meteen de lucht in, en kunnen zich in formaat iets minder snel ontwikkelen, terwijl de eigenschappen wel naar voren komen. (in 't klein) zijn we in t minilab wel blij mee, hehehe)

 

Wel is het het overwegen waard om zeker op de 2 lichtdag vaker te kijken naar de ontkieming, bijv. om de 6 uuur. Maarja, dat moet ook uitkomen he? In de 2e 24 uur komt eigenlijk alles boven bij ons.

 

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom ontkiemen in het donker?

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante test Whazzup..

Maar ook hier de vraag... waarom in het donker ?

Ik ben er zelf nog niet uit... ontkiemen in het donker of 24 uur licht...

Alweer een eindeloze discussie lijkt me.. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup, toch maar biochemie gaan studeren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

"t was een moeizaam seizoen geweest.

ze was bestoven, kreeg het koud en ze legde zich neer.

Ter aarde ging zij, beestjes knabbelen en morrelen aan de verdroogde plant.

de zaadjes vallen onder de plant.

Met een bladerdek en de resten van hun moeder gaan zij de winter in.

Door de najaarsregen iets in de aarde gespoelt.

koud,donker maar niet te vochtig overwinteren zij.

 

Naar het voorjaar toe, de bladeren waaien weg of zijn verteerd tot aarde.

de wind veegt het zaailing bedje vlak, er blijven wat bladeren liggen

de aarde verwarmt door de zon.

Er ontstaat een broeierige omgeving.

het zonlicht prikt door de aarde.

het worteltje schiet omhoog....

ahhhhhhh, lucht....

worteltje draait de aarde in.

graaft zich in.

er komt een boogspanning op het steeltje,

en plop, het plantje richt zich op. Het hoesje blijft steken achter het zand.

 

Een vrije vertaling naar Vondel een oost pruisische dichter.....

 

Dat is mijn antwoord op het ontkiemen, en dit gaat dusver erg mooi.

 

de wind veegt het zaailing bedje vlak,

dat betekent in het lab dus dat wij ze 48 uur in potje in het donker laten staan, op een graad of 16.

Daarna gaat de lamp er 24/7 op, waarna het afbouwen naar 20/4 begint.

 

Maarre,........ volgens mij wil whazzup gewoon stroom besparen hoor. :verrygood

 

greetz weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha, nee hoor. En ik heb al wat resultaten ook. Ik ben er van overtuigd dat de eerste lichturen belangrijk zijn, zeker. Ik moet je eerlijk zeggen... het zit er gewoon zo ingeprogrammeerd. Net als het ontkiemen tussen twee borden, dat gebeurt immers ook in het donker, ik zou niet weten waarom wel of niet eigenlijk :punk: .

 

Anyways.. De lamp gaat er zo op want nog geen 12 uur na het planten ontkiemden de eerste zaadjes al. Eentje bij de water referentie, ik denk drie bij de bactooplossing, 4 bij de humuszuur oplossing, misschien 6 en ongeveer evenzoveel bij de gezamelijke oplossing. Ik ga niet poeren in de zaadjes, laat ze lekker met rust, maar kijk maar wat je al snel kunt zien:

gallery_5211_3806_225164.jpg

 

gallery_5211_3806_217334.jpg

 

gallery_5211_3806_175860.jpg

gallery_5211_3806_391268.jpg

 

 

 

Uiteraard hebben ze wel ruim 10 uur in het water c.q. oplossing gestaan, maar zeg maar eerste ontkiemen in zo'n 24 uur dus.

 

Even ter herinnering: Dit waren die te vroeg geoogste zaadjes die ik uit de topjes heb gerotzooid om te kijken hoe ver ze al waren, ter controle. Kiemkrachtig zat zou ik zeggen. Nu kijken hoe de germination rate is :verrygood

 

ps mooi gedicht weetje!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ieder uur komen er nu nieuwe zaadjes uit :punk: Op de gecombineerde rij heb ik er nu zeker 6 geteld. Ze staan onder de lamp, op deze hoogte ongeveer 10.000 lux, overeenkomend met 36 watt TL erboven. Niet helemaal egaal verdeeld. 2 breed in de lengte zou het mooiste zijn.

gallery_5211_4302_67617.jpg

gallery_5211_4302_294442.jpg

 

 

Als je wilt past zelfs de deksel er nog op :punk:

gallery_5211_4302_41041.jpg

 

 

Ben reuze benieuwd naar morgen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

JO

 

Vette test whazzup :verrygood

Dat van die humuszuren klinkt logisch. Zaden in de natuur, zoals uit weetje zen gedichtje vallen in de strooisel/humuslaag, dit verteerd, breekt af tot rijke compost onder invloed van bepaalde zuren.

Deze zuren zitten dus ook in die strooisellaag waar de zaden in het wild tussen kiemen, Gewoon weer een slimme zet van moeder natuur waar bij alles in de juiste plooi valt (als de mens niet te veel versoord heeft natuurlijk) en de zaden geholpen worden bij het kiemen, klinkt goed?! Aanneembaar dat moeder natuur hier je test suport en dus wss zoals je zelf al aangaf de combo bacto/zuur de zaden het best zullen kiemen.

 

k ben benieuwd naar t vervolg

 

mazzel :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

er kan nog van alles gebeuren, verlichting is niet helemaal optimaal gelijk maar ik denk wel dat we wat resultaten gaan zien. En als het goed gaat is er overigens nog niet zoveel bewezen want het zijn geen lab condities, maar zou wel een goede indicatie moeten geven. Als het echt veel gaat uitmaken moeten we het gaan zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, enige rampspoed in het lab... :punk:

 

1. Natuurlijk gleed de pH sonde weer eens van de werkbank af en tikte tegen de wand: juist. Puntje gebruoken. Dat is inmiddels nummer 3 overigens in 3 jaar tijd!

2. Verwarmingsmatje voor de zaadjes begaf het vannacht! Was al niet meer een nieuwe, eigenlijk nog een erfstuk maar deed het altijd prima. Vroeger altijd in de donkere kamer gebruikt. Ventiulatorkacheltje erbij gezet, want zonder is het, zelfs onder de lamp, net 20 graden. Warmte is echt nodig.

 

Aan de andere kant ook goed nieuws: Het ontkiemen gaat door. Vooralsnog lijkt het er op dat de batch met zowel humic acid als bacto het het beste doet.

 

De verhouding is nu als volgt na 36 uur:

 

1. Alleen water: 6 van de 10

2. Alleen bacto: 7/8 van de 10

3. Alleen humuszuur: 8 van de 10

4. Humiszuur en bacto: 10 van de 10!

 

Kan uiteraard niet uitsluiten dat er een paar zaden van deze batch niet uit zouden komen.

 

Waarbij het er momenteel op lijkt dat de laatste batch het meest gelijkmatig opkomt maar daar is nog weinig van te zeggen.

 

Wat me nou wel weer opvalt (en waar ik eigenlijk nooit op let) is dat de stand van het zaadje ook uitmaakt. Het zaadje heeft een hechtingsplaats aan een kant (waar hij aan de plant vast zat). Dat wordt uiteindelijk het scharniertje van de dop (voorbeeld: Warlock):

gallery_5211_3806_183953.jpg

 

 

Als het zaadje niet rechtop in de grond zit zal het keren, het worteltje groei naar beneden en het vruchtje wordt dmv een soort "hefboom" gelanceerd naar boven:

gallery_5211_3806_259829.jpg

 

 

 

Ik moest bij de zaadjes in de pitpotjes goed kijken welke nu wel en geen worteltje kreeg, want de zaadjes die met een vlakje naar boven zijn geplant, daar groeit het worteltje rechtstreeks naar beneden eerst en komt het vruchtje pas iets later naar boven. Je merkt het doordat het zaadje al vast verankerd zit in het pitpotje (ontkiemd, worteltje zoekt zijn weg in het potje).

 

Dus je begrijpt al wat de volgende test is :verrygood :

 

- Optimale vloeistof / voorweek

- één rijtje op zijn kop

- één rijtje met het aanhechtingsvlak naar boven (wat in mijn hypothese de meest ideale situatie is om het worteltje direct naar beneden te laten groeien, zit in het donker en heeft het beste contact met het medium)

- één rijtje op zijn kant

 

Heeft iemand dat al eens geprobeerd? Kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben! Leuke van kiemtesten is dat ze al snel resultaat geven bij goed zaad.

 

Waarom is dit eigenlijk belangrijk? Ze ontkiemen toch bijna altijd wel?

 

Ja. Vaak wel. Maar met name als je oude zaden hebt dan wil je absoluut zeker zijn dat je de ideale omstandigheden hebt. Je hebt namelijk géén tweede kans. En we willen toch uitvallers voorkomen en gelijkmatige ontkieming en groei hebben.

 

Ik weet dat er nog veel leden zijn met zeldzame oude zaden, Mad is er zo eentje met oude Skunk 1 als ik me niet vergis. Zaden hebben vaak maar een beperkte houdbaarheid, dus wat er nog aan kracht in zit wil je er absoluut uithalen.

 

Er zijn overigens een aantal methodes om beter te laten ontkiemen. Bij harde en oude zaden maakt men vaak heel voorzichtig met een vijltje een klein sneetje in de bast, zodat het vocht de kiem eerder bereikt, of de zaden worden een klein beetje opgeruwd met een heel fijn stukje waterproof schuurpapier, om de dop wat beter doordringbaar te maken voor water.

 

Affijn, the quest continues. Zou wel leuk zijn om ook dit experiment eens onder echt goede omstandigheden te doen, ik blijf natuurlijk een beetje amateuristisch klooien hier zonder de juiste kweekruimten. Reproduceerbare resultaten, daar gaat het om, en dan moet je het meerdere keren gaan doen in gecontroleerde omstandigheden met grotere aantallen en stabiel bewezen zaad.

 

Wordt weer vervolgd. Ik ga vanmiddag een bakje aarde klaarmaken, besloten de pitpotjes toch op een bakje aarde te zetten. De spaarlamp van Midian is onderweg, dus het wordt weer tijd om te gaan knutselen :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

JO

 

wat je daar zegt van die zaaden bewerken om de vochtdoordringing naar de kiem te verbeteren lijkt me wat grof voor deze kleine teere zaadjes. Ik weet dat dit in de boomkwekerijsector wordt gedaan maar dan bij zaden zoals; eikels, kastanjes noten en meer van het grovere geschut dat gekimed moet worden, evenaals het toepassen van een koudeperiode voor het nabootsen van de natuurlijk jaarcyclus.

Of dit ook toe te passen is op deze kleine 'kruidachtige' zaden betwijfel ik, zulke harde schil hebben ze nu ook niet. Denk dat je gewoon geduld moet uitoefenen, voorweken zal hierbij vast wel positief resultaat geven. Anders is het misschien de eerste vorm van natuurlijke selectie in je kweekproces, only the strongest survive!

 

En hoe de zaadjes leggen voor je ze gaat kiemen heb ik ook al wel mee gespeeld.

Ik had ook de indruk, dat met het spitse puntje naar boven, dus het scharnierpuntje naar onder het minst goede manier was, zo had je wel eens zaden die met de wortel eerst boven kwamen :punk: Als je ze voorweekt tussen natten watten op borden, en het witte worteltje komt piepen dan stop ik de zaden zo in de zaaigrond ( ik werk steeds met zaai en stekaarde) met die witte piepende wortelkiem naar beneden, logisch, wortels naar beneden en klaar om de 'kiemling' verder naar boven door de grond omhoog te duwen. Zo blijft het zaadhoesje ook t snelst achter in de aarde en heb je de beste start voor het plantje gemaakt. Dis is zo een beetje mijn idee :verrygood

 

maargoed, vind het een leuk onderwerp en wacht nog af naar andere reacties en ondervindingen.

 

succes verder

mazzel :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Tuinkabouter voor je waardevole input! :verrygood

 

De methode van het kerven of opruwen van oude zaden heb ik van een bioloog uit Wageningen, die veel heeft gewerkt met oude zaden. Hij gebruikte de methode overigens niet alleen bij de gebruikelijke grote harde zaden, maar ook bij onze hennepzaden. Met name het opruwen van het zaad is bij kleine zaden eenvoudiger en geeft een goed resultaat. Vergis je overigens niet in de hardheid van de schil van een wietzaadjes - het is een heel stevig zaadje.

 

Of het zaadhoesje op de voorgestelde methode het snelst wordt afgeworpen weet ik niet. Vaak zie je dat als het zaadje dmv het hefboom effect verrijst het schilletje achterblijven in de grond, de kiemblaadjes worden er als het ware uitgetrokken, hoesje blijft achter in de grond.

 

Scheelt me weer een testje wellicht :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...