Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
delija

Aan De Wanden Allu Folie Of Witte Folie

Recommended Posts

nou heb ik inmiddels het hele w forum van a tot z doorgelezen en gekeken .

toch snap ik niet wat beter is de een doet al folie op de muren rondom de ander witte muren of witte folie maar wat is beter en waarom doen veel mensen alu folie als bij de grow shops word gezegd wit.

doen mensen dit om kosten te besparen maar allu is toch duurder dan zw wit folie.of heeft dit met detectie te maken zo ja dan kan je toch over die allu toch witte folie plakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he delija

 

je moet zwart wit folie van de shop aan de binnenkant van je hok plakken.

 

dit reflecteerd bijna het beste (volgens mij is mat wit beter) en het is makkelijk

schoon te maken en dat is ook belangrijk.

 

wat mensen met alu folie doen weet ik niet, weet wel dat je bij de shop

anti-detectie folie kunt kopen, en dat beschermt inderdaad tegen heli's enzo,

mits je het op de juiste manier gebruikt.

 

hoop dat je hier wat aan hebt

 

de groenten van DoodyMann :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo, dit hierboven is crap, en die gozers die in de shop staan doen het vaak enkel voor het geld.

 

Het gaat je om reflectie. Zwarte folie reflecteerd slechts een paar procent van je licht. Witte folie reflecteerd een kleine 50% ongeveer. Aluminium reflecteerd 92%, indien het gecoat is zodat het niet oxideerd.

 

Het beste is om je hokje met spiegels te behangen maar omdat dit zeer duur is gaat dat niet werken. Het is veel makkelijker om je hokje met spiegelfolie of aluminiumfolie te beplakken, dit kost een beetje energie om netjes op te plakken maar daarna werkt het wel.

 

Reflectie = opbrengst.

 

Daarbij helpt een dikke laag aluminium tegen het doorstralen van infrarood, hoe dikker hoe meer het tegen houdt, alle andere materialen houden ook tegen maar metalen zijn daar veel beter in. Lood is nog beter, maar dat is duur en reflecteerd niet.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo kees bedankt.

ikzou bijna gaan denken dat wit beter is maar aangezien jij zegtdat alluminium beter reflecteerd ga ik voor allu minium plaat 0,6mm ik kan er makkelijk aan komen aangezien ik in de isolatie wereld zit.ga ik een kast bouwen in mijn sl kamer op de eerste verd.

daarboven zit de zolder waar ik mijn afzuiger ga ophangen doorde vloer heen boor ik een gat waar een slang doorheen gaat naar de koolstoffilter die ik in mijn kweekkast hang.

inde kweekruimte zit een groot slaapkamer raam die ik dicht maak met gispaat .

de ruimte word gebouwd met gips plaat helemaal beplakt met inustrie allu folie daaroverheen armaflex 2cm of 5cm wol dekens met alu laag daar over weer gips plaat en dan binneruimte afwerken met 0,6 mm stuko plaat {datis alu plaat die gebrokenstructuur heeft voor een betere reflectie}

Share this post


Link to post
Share on other sites

delija gaat het groot aanpakken ;)

vergeet je alleen de zolder niet?

is het daar al goed geïsoleerd of niet, ivm de warme lucht die daar terecht komt?

je zal niet de 1ste zijn met een sneeuwvrij dak terwijl er op de andere daken sneeuw ligt :o

 

succes met het bouwen :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo pp er bedankt nee de zolder is vanzelf al giesoleerd daar in die ruimte hangt ook mijn ketel maar daar blaas ik niet uit vandaar gaat er een flexibele slang geisoleerd en al dwars over 4 meter verder naar een andere ruimte waar mijn wasmachine staat ,en tevens mijn centrale afzuiger systeem voor het huis daar hoef ik alleen de dop ervanaf te halen en de pijp naar boven doorhet dakis maar 1,5 m.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als je zolder niet goed geisoleerd is dan gaat het hele verhaal niet door. Isolatie laat namelijk wel straling door en als je platen warm worden dan stralen ze ook weer warmtestraling uit. Je moet dus zorgen dat je platen goed hun warmte kwijt kunnen, vandaar dat een folie waarschijnlijk een betere oplossing is, en goedkoper ook. Kost slechts enkele euro's de meter (2m breed).

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het beste is om je hokje met spiegels te behangen maar omdat dit zeer duur is gaat dat niet werken.

Reflectie = opbrengst.

Nou ben ik dus heel erg nieuwsgierig naar deze opmerking!!!

Ik kan héél erg goedkoop aan spiegels komen, op maat gesneden, alles erop en eraan. (< inkoopssprijs)

Ik heb hier wel eens vaker aan zitten denken te doen, maar altijd gedacht "Ach, t zal wel niet......"

 

Jij gaat me nu dus vertellen dat als ik mijn hok tot lamphoogte bekleed met spiegels rondom,

dit het meest effectieve is wat er maar te krijgen is?

 

Laat de disussie losbarsten, ik raak nieuwschierig...

 

Groeten defQon S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de laatste Essensie stond dat de achterwant van Spiegels veel licht niet terugkaatsten.

 

 

Dus minder geschikt.

 

[Maar dit stond in de Essensie, meer kan ik er niet over vertellen]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me ook al een tijdje af wat de beste muurbedekking is. Dit topic heeft de jonge onderzoeker in mij wakker gemaakt. Ik heb met een lampje & lichtgevoelig weerstandje in een planten pot een licht-reflectie-meter in elkaar geprutst :spliff: :

gallery_14634_4077_20089.jpg

 

gallery_14634_4077_13601.jpg

 

Naar wat ik meet is een spiegel inderdaad het beste. Het zwart/wit plastic dat ik heb is helemaal niet zo goed.

 

Spiegel 5,55

Kap gepoetst 9,30

Kap 10,70

Gewit MDF 13,35

Wit papier 14,40

Zwart/wit plastic wit 17,85

Kaal MDF 23,30

Houten tafel 25,45

Zwart/wit plastic zwart 53,90

 

De getallen zeggen niet zo zoveel, de volgorde zegt wel wat. Ik heb echter loodrechte lichtinval gemeten, in je hok valt het licht meestal onder een hoek op de muur. Ik weet niet of dat wat uitmaakt.

 

Zal morgen een rol zilverpapier kopen, dat heb ik niet in huis.

 

 

Groeten,

Brem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey,

 

Leuk dat je dit echt gemeten heb ! De getallen zeggen wel degelijk wat. Een lichtgevoelige weerstand is geloof ik linaer geeikt dat wil zeggen, hoe meer licht er op valt hoe minder weerstand (ze zijn er ook invers). Zoek even de waardes op van je weerstandje en je kunt zo de lichtsterkte in LUX uitrekenen.

 

Kost even wat rekenwerk :spliff: maar het overtuigd (hopelijk) een heleboel stoners. Probeer ook eens te meten wat het effect is van de lamp hoger hangen in een goed spiegelende ruimte.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben heel benieuwd naar je proefje met aluminiumfolie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik heb zilverpapier gekocht, en getest.

 

De batterij van het lampje is vannacht opgeladen dus het schijnt vandaag wat feller,

daarom eerst opnieuw "eiken" met de spiegel:

gallery_14634_4077_4948.jpg

5,34 zit aardig in de buurt van de 5,55 van gister, ik ga niet alles opnieuw meten.

 

De alu-folie, glimmende kant zit dicht in de buurt van een spiegel:

gallery_14634_4077_15962.jpg

 

De doffe kant doet het ook niet slecht:

gallery_14634_4077_53204.jpg

 

Tot nu toe bevestigen de tests wat m'n boeren vestand me ingeeft. Ik ga de volgende keer iets glimmends aan de muur hangen.

 

.. alhoewel, ik krijg wel een beetje een onbehagelijk gevoel bij de slechte score van zwart/wit plastic. Dat kan toch haast niet als het er speciaal voor gemaakt is? Er is me verteld dat het maar deel van het lichtspectrum weerkaatst, het deel dat belangrijk is voor de plant. Dat zou ongeveer het licht zijn dat een bloei-lamp produceerd, lijkt me. Ik ga eens kijken of ik een opstelling kan maken zo'n lamp, en onder een hoek.

 

Er is mij ook verteld dat je de glimmende kant van alu-folie niet moet gebruiken. Het zou nooit glad blijven en daardoor brandpunten veroorzaken. Ik heb een beetje moeite dat te geloven, zou het sterkere brandpunten maken dan het brandpunt van de zomerzon op een heldere dag? M'n ogen zeggen van niet, maar mijn ogen zijn geen planten..

 

 

Kees, het weerstandje is een slooponderdeeltje, geen idee van de specs. Ik heb wel een witte ruimte voor tests met lamp hoogte, maar die is momenteel in gebruik :spliff: , zal een paar weekjes moeten wachten..

 

Groeten,

Brem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel interessant onderzoek.

Zoals ik al zei, ik kan erg goedkoop aan spiegels komen (< inkoopsprijs),

maar ja, om nou het risico te nemen bij mijn volgende project de wanden met spiegels te bekleden.

Ik wacht wel tot iemand het test hier, mijn volgende projectje is iets te groot om het te testen.

 

Grtzz defQon S. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Bremm,

 

Fijn dat je het onderzocht heb..... maak zelf gebruik van dat spiegelend spul voor onder je laminaat... vond dat er wel cool uitzien... mijn kast lijkt nu net zo'n ruimte schip van binnen met spiegelende slangen erin en dergelijk... beem me up scotty!!!!!!!

 

 

grtz. Stonertech

Edited by Stonertech

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Brem toppie dat je dit toch onderzocht hebt.

lijkt mij een goede info, nu afwachten wie er gaat testen :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, misschien wel een idee voor mij. Ik heb ook toegang tot goedkope spiegels, en misschien is het wel de moeite waard...

 

Maar interessante onderzoekjes, errug handig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gevalletje van told you so...

 

Zou je mij eens de waardes van je weerstand etc willen geven ? Dan ga ik wel even aan het rekenen en dan hoop ik eindelijk eens en voor altijd mensen te kunnen overtuigen...

 

Kees...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je metingen!

 

In m'n topic zei iemand dat je beter af bent met een gewoon witte kleur dan met alu-folie en als je al alu-folie zou nemen dat je de doffe kant moest nemen. Dat lijkt me nu toch wel ontkracht, of heb ik het mis?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ontkracht, maar heb het idee dat dat stelletje stoners hier zo star is als de achterkant van een paard..

 

De revolutie zal nog wel een paar jaar duren I guess.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees!

jij hebt me het licht doen zien

 

KTM for president!

 

:spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees, ik begrijp niet zogoed wat je wilt bereken, en ik heb geen specs van het weerstandje, maar ik wil je geven wat ik weet:

 

- Lampje verbruikt 5W

- Lampje hangt 25cm boven het weerkaatstende opp.

- Sensortje ook op 25cm

- Weerkaatsende oppervlak is 0,3m2

- Oppervlak van sensortje is 80mm2

- Gemeten waarden zijn in KOhm

 

Doe je best :spliff:

 

Bamboe, ik ben een beetje bang om stellige uitspraken te doen. Ik kan je alleen laten zien hoe en wat ik gemeten heb. Je moet zelf maar conclusies trekken. Uit de meting kwam, van goed naar minder: spiegel,alu glim, alu dof, tijdje niks, witkalk, zw/w plastic.

 

(Lijkt het me wel geinig met spiegels, een wietveld van horizon to horizon in je hokkie ;) )

 

Groeten,

Brem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat spiegels beter reflecteren als aluminiumfolie was al een feit,.....

 

Spiegels geven zgn. hotspots. Maw. hoek van inval is hoek van uitval.

 

Aluminium folie reflecteerd nagenoeg evenveel licht, maar verspreid dit beter.

 

Dat is dan ook de reden dat men stuccoreflectors gebruikt, en nagenoeg geen spiegelreflectors

 

:spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spiegels geven zgn. hotspots. Maw. hoek van inval is hoek van uitval.

Dat begrijp ik niet :spliff: , kan je het uitleggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De normaal is de lijn die 90 graden op het oppervlak van de spiegel staat.

 

De hoek van inval bij een spiegel is ALTIJD hetzelfde als de hoek van uitval, enkel in tegenovergestelde richting ten opzichte van de normaal.

 

Kijk jij recht in een spiegel onder een hoek van 45graden dan zie jij wat er precies onder een hoek van 90 graden rechts van je staat met een afstand van afstand√2. :spliff: .

 

Maar goed, even terug, wat zijn de specs van je resistortje ? Van daaruit kun je namelijk die illuminicentie uitrekenen, en aangezien je de oppervlakte weet is het een simpel rekensommetje om de hoeveelheid lux of lumen te berekenen (lumen indien vaste afstand). Ofwel, je maakt voor 10E je eigen luxmeter.

 

Kees.

 

Maar goed, voor zover ik weet gaat het linear, dat wil zeggen, 2x zoveel licht = 2x zo veel stroom die er loopt. Oftewel je weerstand wordt ook 2x zo groot. (maar dit kan ik niet garanderen).

 

Wetende dat een aluminium spiegel (meest gangbaar) 93% reflecteerd kun je concluderen hoeveel procent reflectie andere materialen hebben.

 

Van hotspots hoef je niet bang te zijn, pas als je bubbels in je reflectie krijgt kan je brandpunten krijgen.

 

Nogmaals kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...