Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Fay451

Bestaat Tijd?

Recommended Posts

Ik hoop dat de filosofisch ingestelde mensen me zouden willen helpen met het beantwoorden van deze vraag: Bestaat tijd?

Bestaat het, bestaat het niet, is tijd maar relatief?

Ik moet de stelling Tijd bestaat NIET , verdedigen met voorargumenten. Maar dat is heel moeilijk.

 

Ik hoop op visies van jullie!!

 

Alvast bedankt hee B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga nu uit men nek lullen met zinloze argumenten...En dit omda ik geen wiet meer heb B)

Tijd is een relatieve indeling die in de moderne wereld van groot belang is.Maar al je gaat kijken wat tijd vroeger en nu voorsteld, kom je op een groot vraagteken uit.

Tijd is een indeling die de mens heeft gemaakt,net zoals goden,bovennatuurlijke...:

-Bestaan goden?

-Tijd is gemaakt om het makkelijker te maken.Maar als je puur gaat kijken naar een dagindeling zou een mens ook zonder kunnen.

Vroeger in de pre-historie konden ze zonder:Gaan slapen als het donker is ,wakker worden als het licht is.

Dit zou je als tijd kunnen zien.(cyclus van de zon)Maar men valt niet in slaap als het donker is!Men kan ook wakker blijven.

Dit bewijst naar mijn mening dat tijd vroeger niet bestond.Nu wel:

-Maar dan wel als afspraken

-iets dat niet uit zichzelf is ontstaan ( en dus puur mentaal is gecreërd )is dus relatief.

Met deze uitspraak doel ik op:

 

-Godsdienst

-Tijd

-Waarden en normen: kijk naar druggebruik==>verschillende meningen!

 

een hoop gelul zonder wiet

ik hoop dat je er iets aan had/hebt :rolleyes2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste staat dit in de verkeerde sector.

 

Tijd is een grootheid, dat is een vector. Een vector kan je meten in een eenheid. Een eenheid van tijd is een afgesproken periode. De moderne tijd wordt berekend in een bepaalde resonantie van een uraniumatoom naar ik meen. Dat is een vaste resonantie die men als standaard genomen heeft, vandaar de atoomklok.

 

Tijd is zeker relatief als je het gaat hebben over een mensenleven, als je daar over spreekt dan ben je zeker een bepaalde tijdsspanne aan het indammen maar er blijft toch een grote onzekerheid omdat een mensenleven niet altijd even lang duurt.

 

Tijd is relatief, dat heeft einstein bewezen, tijd is afhankelijk van snelheid. Hoe sneller je beweegt hoe langzamer de tijd verloopt. Als je met de lichtsnelheid kan reizen dan verouder je minder snel, klinkt raar maar toch is het zo. Als een eeneiige tweeling (klassiek voorbeeld) splitst, en de één gaat 10 jaar in een ruimteschip keihard door het universum reizen, de ander blijft op aarde, dan is de één nog jong als die terug komt en de ander heel wat jaren ouder.

 

Tijd bestaat niet kun je misschien verdedigen met de argumenten dat het niet te meten is in iets absoluuts als afstand. Maar zoals ik eerder uitgelegd heb is het wel naar bepaalde trillingen te herleiden.

 

Ik heb in ieder geval een goed tegenargument. Snelheid bestaat niet als tijd niet bestaat, snelheid is namelijk een bepaalde afstand die afgelegd wordt gedurende een bepaalde tijd. Als je dus zou beschouwen dat tijd niet bestaat dan concludeer je daarmee dat alles stil staat. En ik denk niet dat dat er bij veel mensen in gaat.

 

Ik hou van filosofie, maar dit...

 

Groetjes,

 

KTM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Einstein vs. Bohr!Oude vraagstuk of God met dobbelsteentjes speelt of niet(ben zelf aadtheist).Denk niet dat er hier wereldschokkende antwoorden komen.Maar niet geschoten is altijd mis.

Misschien bestaat er wel tijd maar geen ruimte? B)

succes ermee.

 

edit ps

Indoor beginners vragen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruimte is oneindig en tijd ook. Dit is mijn stokpaardje dat ik altijd gebruik tegen alles en iedereen die zegt dat ruimte eindig is.

 

Stel, het universum is eindig en de volgende regel stelt het universum voor.

 

Einde|-U-N-I-V-E-R-S-U-M-|Einde, dan is er dus een duidelijk defineerbaar einde, wat zit er achter dat einde dan?

 

Hetzelfde geldt voor tijd, tijd is een lastig te meten grootheid, doch het moet bestaan, als tijd niet bestaat staan dingen stil, snelheid, versnelling, aantrekking, afstoting, alles is gebaseerd op tijd. Zonder tijd kloppen die dingen niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bewijs het maar! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oneindig, zegt altijd alleen maar dat het uitgebreider is voordat we aan het einde zijn. Dus op het moment dat we kijken is het alweer verder dan we kunnen kijken. Daardoor ontstaat de schijnbare oneindigheid. Zelf vind ik het idee van een continuem, waarbij je op het zelfde punt uit kan komen om dat het allemaal interlinkende cirkels zijn, zoals de schakels van een ketting. Een bijzondere visie waarin tijdreizen ook mogelijk is, theorie van einstein gaat ook deels uit van deze continua dus als je verder wilt lezen..

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had niet verwacht dat ik nog reacties zou krijgen B)

Ik las namelijk eventjes later nadat ik de reactie had geplaatst dat dit een wietforum was :no :no :no

maar heel erg bedankt voor de reacties ! Ik kan er wel wat mee hoor, ik moet alles nog uit gaan werken enzo

 

:rolleyes2:

haha

 

tnx

groeten Fee..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd is er zolang je er over nadenkt. Heb je geen tijd, betekent het in feite dat je aan het stressen bent. Iets moet af binnen een bepaalde tijd. sneller werken, of eerder beginnen. Ik vind het jammer dat de maatschappij op tijd loopt.

 

Stel je voor, je stapt in een vliegtuig. die stijgt op. Je voelt een doffe klap, waarna alles zwart voor de ogen word. De volgende dag wordt je wakker op een onbewoond eiland. Met alles in overvloed(wat je nodig hebt) Vruchten, kokosnoten, vis, en bamboe. ( gelukkig had je nog 4 zaadjes van je powerplant meegesmokkeld in je schoen)

 

bamboe om een hutje van te bouwen, kokosnoten om schaaltjes van te maken. vruchten en vis om te eten( vis is er altijd genoeg.)

 

Na 3 maanden is het enige waar je je zorgen om hoeft te maken, is eten. maar dat is er genoeg. Want je ze vinden je toch niet binnen een jaar.

 

Nu na 5 jaar. Je bent er aan gewend, en zit rustig op het strand, en ineens komen er helikopters, mannen in legerkleding, en dokters het strand op gerend. Je eerste gedachte is "Ben ik nu eigenlijk gered, of was ik dat al"

 

Hoe leg je de reddingswerkers uit, dat je liever op het eiland blijft, buiten de maatschappij, buiten de stress van klokjerond werken, betalen, deur op slot, dure etenswaren, stofzuigen, werken, reizen, files. slapen, ontbijten, file, station, hondepoep op de straat, rotjongeren die ***opmerkingen maken.

 

Hoe zou een reddingsmedewerker reageren als je zegt.

 

De eerste maand hier was een hel, de tweede maand was ik eenzaam, de derde maand verloor ik alle hoop, de vierde maand begon het te wennen, de vijfde maand begon ik wakker te worden, de zesde maand begon ik te leven. de zevende maand begon ik mens te worden. Nu is de westerse wereld niets meer dan een nachtmerrie

 

Zou die je laten gaan, of word je dan onder dwang meegenomen omdat ze denken dat je gek bent geworden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oe, ik kom dit topic nog even bumpen :verrygood

 

Op zo een gegeven 'moment' (Daar heb je het al, het woord moment slaat terug op tijd, welke volgens de stelling dus niet bestaat, maar dit laten we even achterwege) vind ik het wel belangerijk om even te relatieveren en op welke manier je het sterkst over zal komen om deze stelling te verdedigen.

 

Als tijd niet bestaat, zou er geen vooruitgang wezen en zal alles dus stil staan, dus de hele discussie zal er nooit echt komen. Je gaat er op zo een moment vanuit dat niks zal veranderen, want als iets zou veranderen, zou het 'tijd' nodig hebben om van de ene vorm in de andere te veranderen. Het is erg moeilijk om te geloven dat je in 1 staat leeft, omdat je wel een soort van gedachte hebt, maar als voorstanders van de stelling moeten we het hier wel mee eens zijn.

 

Wat ik dan zal doen, om mijn argument zo duidelijk mogelijk over te laten komen, is gewoon weg niet op komen dagen bij de spreekbeurt (or whatever) en gewoon thuis blijven, want ja... vooruitgang zal er niet zijn, je leeft in een soort foto, veranderingen zijn er niet, dus je komt gewoonweg nooit op je school.

 

Heb je de volgende dag wel wat uit te leggen, want dan blijkt dat de volgende dag er wel is en tijd dus ook :punk:, het is gewoon onmogelijk om deze stelling te verdedigen, want je hébt tijd nodig om hem te kunnen verdedigen, dus zo gauw dat je hem verdedigt bestaat tijd.

 

Alhoewel er wel meerdere interpretaties zijn van tijd, natuurlijk. Maar ik ga ervanuit dat tijd hetgeen is waardoor dingen kunnen veranderen, waarbij tijd de oorzaak is en de veranderingen het gevolg.

 

Wel een beetje een moeilijk onderwerp voor op school (ik neem aan dat het voor school is, omdat je nergens anders dit soort 'zinloze' discussies aangaat :punk:)

 

Grtz Henkjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

om even de 5e demensie erbij te halen:

 

Alles gebeurt op dit moment, in alle mogelijke mogelijkheden. Je bewustzijn is het die zich verplaatst door de mogelijkheden. Stel je voor, je loopt over een lijn, wat er gebeurd is dit, je bestaat al op alle mogelijke posities op die lijn. (ook nog eens wet van behoud van massa) Je bewustzijn is het enige die zich over die lijn beweegt. (vandaar voorgevoel) je weet wat er soms gaat komen, omdat de meeste mogelijkheden zich op dat ene punt voordoen.

 

soms heb je snijpunten, waarbij er maar één mogelijkheid is, die alles ervoor en erna met elkaar koppelt., het lot wordt het genoemd, zeg maar een ongeluk. Neem je de auto niet, maar de bus. Dan zit je in de bus die over de auto heenrijd op de plek waar jij zou hebben gereden met de auto, als je niet de bus hebt genomen. of neem je de bus en de auto niet, dan is er iets anders wat je weerhoud om te gaan lopen. en kom je toch wer op die plek terecht, waar je uiteindelijk komt te overlijden.

 

nog een voorbeeld, je gaat sowieso een lottolot kopen, er zijn 3 miljard mogelijkheden die zich kunnen voordoen, om het lot te kopen. Eentje daarvan is het winnende lot, en alles wat daar uit voortvloeit. twee daarvan zijn de winnende 10.000 euro. en alles wat zich daar uit voortvloeit 500 miljoen ervan geven je een gratis lot. en de andere geven je geen winst. geleikende kansen liggen naast elkaar, dus ook gelijkende mogelijkheden.

 

Als je de toekomst zou kunnen voorspellen(maar dat kan niet, want er is geen tijd) Je zou kunnen voorspellen welke mogelijkheden je kiest om tot het winnende lot te komen. Dan begint het nu al. elke seconde moet je een handeling verrichten die de oorzaak krijgt dat jij in het bezit bent van het winnende lot.

 

Terug in de tijd(zoals we dat noemen) kan wel, maar dan maak je de keuzes in "de toekomst" ongedaan, en is het bijna onmogelijk om weer terug te keren op de plek waar jij je apparaatje hebt die dit mogelijk maakt. want je zou letterlijk, achterste voren moeten lopen, ademen, eten e.d. om alles omgekeerd te kunen doen.

 

Alle mogelijkheden zijn er al, je hoeft alleen maar je bewustzijn te verplaatsen naar de beste, of voor jou de meest geschikte.

 

Want ergens in deze demensie, bestaat er al een mogelijkheid van dat je een miljonair bent. Maar hoe je er moet komen? Vandaar ook dat de "echte" tijd niet bestaat. De seconden die tellen hoelang iets duurt bestaan wel. tijd is als een chemische reactie, niet ongedaan te maken. Als je een muurtje kon afbreken, door de stenen op te tillen, het cement weg te halen, het water uit de cement te gooien, en de cementpoeder weer in de zak. ja dan reis je terug in "de tijd"

 

Wet van behoud van ,massa zegt : het universum weegt altijd het zelfde, en zal altijd evenveel materie bevatten. om dit te kunnen behouden, is het tijdloos. en in een tijdloze omgeving kunnen spontaan dingen tevoorschijn komen (discovery : materie kan uit het niets ontstaan) maar dan wel minimaal, en met een enorme energie.

 

De tijd die we kennen is niets meer dan elke seconde een kaartje omdraaien met een iets hoger getal

 

-------(hmm alsemthee, dus vandaar :verrygood )-----------

 

Als tijd echt vooruit zou lopen, dan gaf de klok elke seconde een andere tijd aan, maar na 24 uur begint die weer opnieuw, en is dus niets meer dan een stokje die met constante snelheid ronddraait, en voor het gemak, is elke cm die die aflegt corresponderend met een uur. Sluit je ogen en zie de tijd vliegen.

 

Als tijd bestond, als rechtlijnige kracht, kon je er door heen en weer reizen. tijd is de som van snelheid over afstand. Dus als er een half uur verder is, dan hebben we in feite met een bepaalde snelheid een bepaalde afstand afgelegd. :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om even een reactie te geven op het hierbovenstaande:

 

Je zegt de hele poos wet van behoud van massa, maar dat is eigelijk niet juist. Het is de wet van behoud van energie. zoals einstein al zei: e is m c kwadraat. Dus massa kan omgezet worden in (vanuit ons oogpunt gezien relatief veel) energie. Denk hierbij aan een atoombom. Dus je moet niet van massa uitgaan, maar van energie dat altijd constant blijft, het kan niet uit het niks gecreert worden, maar het kan ook niet in eens weggaan. Het kan alleen omgezet worden (bijv: van massa in warmtestraling of van elektrische energie in licht).

 

Verder geloof ik zelf niet zoveel in toeval en kansen, dus ook niet zo zeer in die 5de-dimensie theorie. Het is wel een hul-pmiddel om de weg naar de toekomst te bepalen, maar ik vind het het meest logisch dat alles beweegt in een 'van tevoren' bepaalde manier.

 

Even een klein voorbeeld van wat mij dan zo logisch lijkt:

Als je 2 exact identieke voorwerpen (dus tot op de atoomdraaiing hetzelfde) onder precies dezelfde omstandigheden laat gaan, dan gebeurt er toch met beiden hetzelfde? Het voorwerp beweegt zoals de natuurkundige wetten voorspellen, waarbij er geen kans is (kans bestaat er, omdat sommige dingen zo lastig uit te rekenen zijn of omdat we te weinig informatie hebben om de situatie te voorspellen).

 

Het is nu niet zo dat ik niet geloof dat je geen keuzes kan maken, maar doordat je hersenen als een soort computertje werken (stuk lastiger te begrijpen alleen) zou je kunnen voorspellen dat als je hem de som 1 + 1 geeft dat hij hieruit 2 maakt. Dus dat je met een bepaalde kennis, altijd dezelfde keuze maakt.

{ Edit: ik was zo aan het denken hoe je deze theorie kon testen en hiervoor heb je een persoon nodig waarbij je de hersenen weer in de oude positie terug te zetten is, dus waarbij je 2 keer dezelfde vraag zou stellen, waarbij de testpersoon dezelfde kennis heeft. En vanuit hier dacht ik hé dat kan je doen met dementeerende mensen, aangezien die elke minuut vergeten zijn wat je ze net gevraagd hebt. Zo kan iemand bijvoorbeeld 2 maal dezelfde rekenenfout maken bij een som of juist 2 maal dezelfde beslissing maken}

 

Het is een beetje zo: in me hoofd klopt het perfect, maar het uit te drukken in een tekst maakt het alles een stuk lastiger.

 

Grtz, Henkjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is een beetje zo: in me hoofd klopt het perfect, maar het uit te drukken in een tekst maakt het alles een stuk lastiger.

 

kijk, daar heb ik nu ook last van... alles is je duidelijk, maar om de juiste woorden ervoor te vinden :S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een linkje naar de uitleg wat een wormgat is ter verrijking van dit topic. Tijd is dus, in tegenstelling tot kees z`n logica, niet absoluut, noch is snelheid een absoluut begrip.

Rimpelingen in tijd/ruimte kunnen afstanden verkorten zodat theoretisch bijvoorbeeld hogere "snelheden" dan de lichtsnelheid kunnen worden behaald. Vergelijk het met de zijden van een driehoek, waarbij we onwetend zijn van het feit dat zijde AC bestaat, aldus zijn we gedwongen te denken dat de enige mogelijkheid ons van A naar C te begeven via B is.

Indien men deze afstand volgens aannames van de huidige wetenschap aan maximale snelheid (lichtsnelheid) aflegt (dus van A naar C over B ) zal men altijd later aankomen dan dat men nog onbekende wetenschap zou toepassen (nl. het feit dat AC bestaat).

Relativeren.

 

en

Verder geloof ik zelf niet zoveel in toeval en kansen,

Een van de basissen van de moderne fysica is juist de onzekerheidsrelatie van Heisenberg.

Geloven doen de meesten in de kerk.

Wij bestaan zelf uit atomen en dus eletronenwolken etc. etc.

Anders gezegd: van de 6 miljoen feiten die er rond ons ieder moment veranderen registreren wij slechts de wijziging van 2000.

 

:verrygood

 

Overigens is het nooit te laat je even voor te stellen, fay

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd is uitgevonden door de mens.

Onze tijd is verder gekomen uit hoe wij ons bewegen rond onze eigen as en rond de zon. Dus tijd is een vaststelling van beweging, dus echt! Men rekent de afstand van punt a naar punt b uit en zet dit om in seconden, minuten, uren, dagen, maanden, jaren.

Onze tijdtelling verschilt niet zoveel met de maya's hun tijdtelling.

 

De Maya's zagen tijd als multidimensioneel concept. Deze is cyclisch.

Dat wil zeggen dat hun kalender in cirkels was opgedeeld, en elke nieuwe cirkel een andere "verlichting" betekent.

Men noemde dit "Baktuns".

1 Baktun is 20 cirkels van hun lange telling. (niet in onze tijd, was hier verkeerd)

Dus 1 baktun is 20 katun = 400 tun van 360 dagen.

400 x 360 = 144 000

 

We bevinden ons nu in de 13e baktun, deze eindigt rond 21/12/2012. Dan begint de nieuwe telling.

Dit event noemen de Maya's: Hunab Khu

 

We (ons zonnestelsel) zou dan mooi gelijk komen met het midden van de melkweg. En daar bevind zich een groot zwart gat. Uit dit event zou wel eens een poleshift kunnen komen.

 

Als er iets van die soep "incorrect is" -wat ik betwijfel- vergeef me. Het is dan ook een soep aan informatie dat ze rond ons hoofd gooien. Die soep van informatie noemt het: 2012 fenomeen.

Vele zijn aan dit fenoneem rijk geworden, don't believe what you read.

Wacht het gewoon af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zonder tijd zou alles op hetzelfde moment gebeuren..

het woord tijd, zou wel eens met het woord tide, het getij. te maken kunne hebbe.je weet wel ep en vloed, maanstand enzow..

Zelf planten hebben een vorm van besef van tijd, ze reageren immers op het aantal zonuren en passen daar hun gestel aanaf.

schiet op ik heb geen tijd meer.waar haal je de tijd vandaan? tijd zat.

altijd toch.,, time is on my side.

 

Leuk onderwerp dit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

earth100x100.gif

 

Wisten jullie trouwens...

 

 

In de krant Het Volk [belgie] werd enige tijd geleden alweer een nogal kille mededeling gedaan dat onze tijdklok moest worden aangepast, omdat de omloopsnelheid van de aarde om de zon iets vertraagd was.

Het is bijzonder jammer, dat dit fenomeen niet enige verdieping kreeg daar het op zich heel bijzonder is en niet zomaar een kille computerberekening.

 

Ten eerste is de [bijna] cirkelgang om de zon natuurkundig gezien al een zeer vreemd verschijnsel.

Het is een teken van verzwakking van onze planeet, die om duistere redenen niet terugvalt op de zon.

Toen de evolutie van het het leven op deze planeet begon, bedroeg de omgangssnelheid om de zon 48 weken en/of precies 12 maancycli van 28 dagen.

Naar alle waarschijnlijkheid was deze omwenteling toen nog een elliptische.

Deze verlenging van het jaar van 48 tot 52 weken werd en wordt nog steeds veroorzaakt door het leven onder de atmosferische dekmantel van Moeder Aarde.

Is het toeval dat een en ander samenvalt met de vreemde theorien der Maya's van een groei van 12 naar 13 baktums? [4x12 naar 4x13]

 

Sterker nog!

Het is het leven met zijn levensmagnetisme, dat een terugval van de aarde op de zon voorkomt.

Dit levensmagnetisme groeide met der tijd van eencellige organismen, koudbloedige en daarna warmbloedige organismen.

Het was een constante groei van levensmagnetisme om de electromagnetische energie van de aarde op peil te houden.

Tenslotte plakte de mens daar door zijn artificiele electromagnetisch energie nog een extra periode aan.

 

Het is het vechten van "materie" tegen het langzaam afnemende electromagnetisme van de aarde zelf, als zijnde een restant van de Big Bang zo'n pak weg 36 biljoen jaar geleden.

 

Nog bijzonderder is het wel om te weten waarom de culturen aionisch verschuiven van oost naar west om daarmee de aarde precies in balans te houden ten opzichte van de veranderende positie [door die vertraging] t.o.v. ons sterrestelsel.

 

Is dit niet zeer bijzonder om te weten?

 

1Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

haay iedereen

 

wow.. ik had geen idee dat jullie er zo goed op in zouden gaan! die opdracht, over tijd, is inmiddels gedaan en goed gelukt.. heb hem helemaal uitgewerkt en het heeft mezelf aardig overtuigd van t feit dat het misschien neit zou bestaan, in ieder geval heel relatief is.... haha geslaagd!

maar jongens alsnog bedankt :smoke en dit op een wietforum... nice nice :P ik dacht meteen nadat ik het had geplaatst dus van shit ik heb dit helemaal verkeerd geplaatst maar het is goedgekomen :)

 

Laats!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nog eens zo'n leuk onderwerp hebt Fay451...

"nuchtere stoners" genoeg hier hoor,

u roept... wij filosoveren :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let je even op de "laatste reaktie datum" :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...