Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

elieass

Elieass Is Going Underground

Recommended Posts

bedankt voor je tip H.T.H.

de bodem isoleer ik met eps rc waarde 2.5, bodemverwarming wil ik liever niet gebruiken.

 

de luchtstroom in de kast zal me nog wel even bezig houden, ik ga de lamp ophangen en dan eens kijken hoever de temp oploopt(in de lucht en de bodem). ik kan kiezen voor de aanvoer, buitenlucht of vanuit de woning. ik denk zelf dat buitenlucht qua temp niet stabiel is en de lucht uit de woning bevat veel rook.

ergens op een forum heb ik een formule gezien waarmee je de warmtedruk van een lamp kan afzetten tegen de benodigde afzuigcapaciteit, met een 600 w lamp en een lucht temp van 15gr zou ik 3oom3 moeten afzuigen

maar ja ik kan er nu wel een hele studie over volgen, ik ga gewoon expirimenteren.

 

gr elieass :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies :nerd in zo,n kelder zijn zoveel variabelen, dat laat zich zo makkelijk niet berekenen.

Feit blijft dat die lucht er enigszins warm in moet komen. komt ie er te koud in dan blijft het op de bodem hangen en die koude kun je niet wegzuigen.

Maar eh, je kunt niet alles nu al voorzien tijdens je experimenten want het vriest nog niet buiten. doet het dat straks wel dan heb je er weer een nieuwe variabel bij, zaakje mooi in bloei maar aan je te geringe bodem temp valt dan niks meer te veranderen.

Daarom schrijf ik je dit.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Op zich een geweldig idee waar menig kweker hier wel eens over fantaseert. Maar een ding puzzelt me nog wel. Nu graaf je een grote ruimte uit om er twee kleine kasten in te zetten.

 

Dat je een moederkastje wilt hebben om apart op 18/6 in te draaien snap ik. Maar waarom de rest van de ruimte niet gebruiken gewoon vrij in de ruimte? Ik denk dat ik de boel goed zou isoleren en dan op piepschuim op de vloer een paar grote plastic kuipen zou zetten over de hele breedte van de ruimte. Zo houd je genoeg ruimte om te bewegen en lekker veel ruimte voor planten. Je kan dan alleen bij je moederkast als beide ruimten de lampen aan zijn, maar dat is niet zo'n probleem lijkt me.

 

En als je niet zoveel neer wilt zetten kan dit in principe toch ook vrij in de zelfde ruimte? Het is er immers pikdonker!

 

Neem genoeg tijd om voor te bereiden en proef te draaien. Het is makkelijker om nu nog zaken te veranderen dan om dit te doen als er planten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu dwalen we wat van het topic af en hebben we het over kweeksystemen. Niet echt typisch "kelder georienteerd", maar mijn mening krijg je er dan ook bij .

Simpel houden die zooi. Bak tegen de muur en een looppad er voor langs. Als je aan voldoende goed en goedkoop zaad kunt komen gelijk op 12/12 laten kiemen en 20 dagen voor oogst zorgen dat je volgende ronde al aan het kiemen is onder TL etjes die je aan de andere kant van dat looppad kwakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag lamp opgehangen thermometer in de grond en een min & max meter in het hok en in de ruimte gehangen de begintemp in de ruimte was 14 gr boden 13 gr met de lamp aan loopt de temp al lekker op ben benieuwd tot hoe hoog.

med_gallery_13854_3752_110255.jpg

 

 

 

de wormenmest begint lekker in te drogen

med_gallery_13854_3752_196927.jpg

 

 

ik huo jullie op de hoogte

 

gr elieass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat zo'n metertje van 8 euro? Daar zou ik niet al te hard op vertrouwen :nerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het op basis van capillaire druk werkt geeft het een indicatie, de aflezing geeft geen absolute waardes weer maar niet iedereen heeft behoefte aan exacte cijfers, een trend volstaat voor velen en in die situatie is duurder overkill. Just my 5 cents.... :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maar als die "trend" altijd het zelfde is, ongeacht hoe je waterhuishouding is, heb je er niet zo veel aan. Ik zou in ieder geval oppassen met vertrouwen op dat ding.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooi artikel bedankt meuk, ;)

ik heb vroeger ook wel geexpirimenteerd met bloedmeel e.d. en mischien ga ik dat bu ook weer doen

 

gaat ook gebeuren tara, :nerd

de bak waar de grond nu in zit heeft nog geen bodem daardoor kan het overtollige vocht uit de aarde trekken. daarna ga ik het mengen en dan in het *inmiddels geschilderde en van folie voorziene hok.

hoi ik ben sven

ik snap een ding niet

 

net laat je een plaatje zien wat nog steeds niet is bedekt met foli en zo

 

maar daar voor zij je nog*

 

niet om rot te doen of zo maar het viel me gewoon op :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

er staan 3 hokken in een van de hokken ligt de wormenwest te drogen. het andere hok is van folie voorzien en geisoleerd. vandaag een paar deurtjes gehangen. ik ben nog even bezig om verwarming op de bodem te maken. binnenkort een update met foto's

Share this post


Link to post
Share on other sites

update

med_gallery_13854_3752_199022.jpg

 

 

leeg hokje wel geisoleerd.

med_gallery_13854_3752_450104.jpg

 

mooie blauwe vloerverwarmingsmat.

med_gallery_13854_3752_516402.jpg

 

aarde gemengt drainageslangetje erin

med_gallery_13854_3752_613553.jpg

 

en nog een in het midden

med_gallery_13854_3752_7798.jpg

 

uitblaasgat voor ventilator

med_gallery_13854_3752_351909.jpg

ventilator opgehangen, het koolstoffilter wil ik in een behuizing plaatsen en dan met slangen in het hok afzuigen. de vloerverwarming staat nu aan 40w ben benieuwd hoe de temp word.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de bodemtemp is leekker opgelopen van ca.16 naar 20 gr, dus dat gaat goed. :spliff:

nu de ventilatie nog en o ja ik moet de deurtjes nog verven. en dannn is m'n tuintje wel klaar denk ik ;)

imand sugesties voor plantensoort

gr. elieass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin met een mooi soortje van sannie zou ik zeggen. Moet je wel eerst een moedertje groeien. Anders moet je stekken gaan halen, of natuurlijk vanaf zaad kweken.

 

Maar goed, ik vind dat je in ieder geval een tof hok hebt :spliff:.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Respect ;) Ik heb je project gevolgd,en in het begin leek het fout te gaan maar je hebt het toch goed aangepakt. Veel plezier met je plantjes :spliff:

 

Grtz ~Os~

Share this post


Link to post
Share on other sites

JO mol,

 

ziet er goed uit, echt waar! Maar wil niet te overhaast te werk gaan.

Het echte werk, het gene waar je goede kweekjes op draait zit meer als de helf in de inrichting en opbouw van je hok.

Neem misschien wat extra tijd om te lezen en te klussen, dit komt later er met stukke meer plezier aan oprengst terug uit!!!! Alles wat niet goed is ga je je wss in de loop van de kweek beklagen en over zitten pieker, is het eens goed kan je met een lach op je lippen met een dikke J er tussen naar je plantjes staan gapen zonder te veel zorgen te moeten baren. zoiso ga je nog moeten aanpassen , maar den meer fine-tune en naar je hand en kweekstijl aanpassen, maar dat is leuker dan grove herstel/aanpaswerken waarvoor je het kweekgebeuren zou moeten stilleggen :spliff: :P

 

bouw ze en kweek ze dan!

 

mazzels ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spannende kweekruimte heb je Elieass, heb zelf een poging gedaan om een keldertje uit te graven, niet te doen ;) , het is bij mij droog duinzand dus je blijft scheppen.

 

Des te meer respect! :spliff:

 

Ben benieuwd naar je eerste ronde, en wat Tuinkabouter zegt, kan ik volledig achterstaan.

Welk doel je ook nastreeft, het gaat uiteindelijk gewoon om de lol en dan volgt het resultaat vanzelf.

 

Succes, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi projectje.

Zeg er wel eerlijk bij dat ik het heel anders had aangepakt.

Moet dit topic niet verplaatst worden naar de bouwdoos?

Suc6 verder, blijf je wel ff volgen. :spliff:

 

grtz defQon S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nounounou, had een softbox echt gehoeven? :spliff:

 

Waar staat het zaad? Op aarde moet je vooruit denken he, of ga je rustig kiemen onder HPS?

 

Ik schat nog zo

n 2 weken..

 

als je tenminste niet alleen ih weekend klust!

Share this post


Link to post
Share on other sites

update

ja ik had weer ff tijd

med_gallery_13854_3752_94426.jpg

 

filter geplaatst

med_gallery_13854_3752_189276.jpg

 

 

kastje dicht met nu nog 1 inlaat

med_gallery_13854_3752_248608.jpg

 

 

flex slang eraan

med_gallery_13854_3752_314008.jpg

 

en zo de hast in .

zuigt prima kan me haar zo fhonen.

alleen zag ik vanuit de kast dat zo'n slang wel veel licht doorlaat, mischien hier toch maar pvc toepassen.

morgen weer verder, eind van de week krijg ik m'n lamp en een paar metertjes.

de bodemtemp heb ik onder controlle dankzij een ordinaire electrische deken, op standje 2 zo'n 23gr

 

groeten elieass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...