Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
G-dogg

2.5 Mm Snoer Met Stekker Mogelijk?

Recommended Posts

Ik heb 2.5 mm snoer liggen en wil dit op een verdeeldoos aanmaken aangezien je dat soort dikte moet gebruiken om het veilig aan te sluiten.

alleen mijn vraag is is het nu wel veilig om daar een stekker aan te maken en dat in het stopcontact te steken? zijn er speciaale stekkers voor ?

of kan je daar gewoon een normaale klapstekker voor gebruiken?

 

mocht er geen andere optie zijn dan verwissel ik de normale stopcontactdoos met deze .

 

Groeten dogg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt het waarschijnlijk over installatiedraad ? (blauw/bruin)

Ja, het is niet de bedoeling dat je daar een stekker aanschroeft.

Dat soort draad loopt van doos tot doos, door pvc leidingen.

 

Schroefjes houden ook niet goed op dat stugge massieve koperdraad.

Voor je het weet is er een draad los.

 

Het is niet geisoleerd. Lijkt me ook niet geheel veilig.

 

Als je met stekkers werkt, zou ik gewoon ff langs de gamma gaan, en daar de normale geisoleerde kabel halen. Zijn ook verkrijgbaar in de geschikte diktes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik heb het wel over de geisoleerde draad , geen installatie .. en daar wil ik een stekker aanmaken. om die stekker vervolgens in het stopcontact te doen . Dit doe ik omdat er een 1 voudige stopcontact daar is en ook gelijk de enige aanwezig op lokatie. ik wil een 4 voudige doos hebben maar ik wil de stopcontact niet verwisselen maar alles toch veilig schakelen in plaats van gewoon een stekkerdoos erin te drukken en daar alles in te douwe .

 

Maar zoals je zelf al zegt die schroefjes binnen de stekker die zouden zomaar los kunnen schieten die zijn indd. erg klein.

 

wat denk je ervan soca?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is geen probleem, gewoon een goede stekker kopen.!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zie wel ff dat je geen stijve draad maar snoer gebruikt

 

stijve draad heeft 1 kopere kern

snoer heeft een kern van veel dunne koperen draadjes

 

het is normaal niet de bedoeling om aan stijve draad een stekker te zette

zelf als het geisoleerde draad is

deze komt idd snel los bij trillingen en zo

veel beter is een snoer met een kabelschoentje of een gesoldeert uiteinde

 

 

veiligheid voor alles he :)

 

 

:lol: :P ;) :D :smoke :smoke :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_7406_450_9785.jpg

 

gallery_7406_450_20136.jpg

 

gallery_7406_450_23120.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja daar zeg je nu ook iets , tis indd. stijve draad en daar kwam deze vraag ook uit voort ik vond het er nogal onveilig uitzien ,...ik heb nl. al vaker naar 2.5 mm draad (flexibele snoer) gezocht zonder een harde koperen kern maar nooit kunnen vinden als iemand mij effe kan vertelle waar ik zoiets kan aanschaffen dan is denk ik mijn probleem verholpen want ik neem aan dat ik die wel op een stekker kan zetten ?

 

@ rainman thnx voor de plaatjes maar ik denk dat bijna iedereen je verslag hier wel heb bekeken.

et was errg mooi om te zien, aan jouw installatie kan ik zien dat je echt weet wat je doet of iemand kent die weet waar die bezig is , erg mooi.

 

Dus waar kan ik 2.5 mm flexibele snoer kopen zonder harde kern .?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een goede bouwmarkt, zoek naar neopreem,.....

of de growshop :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe weet je wel hoe dik 2,5 mm neopreen met randaarde is? :lol:

 

1,5 mm is eigenlijk wel voldoende voor lampen als het snoer niet te lang is hoor. De stekkers die rainman gebruikt zijn CEE stekkers. Voordeel is ook het grote contactoppervlak van die stekkers en je kunt je maar op één manier in de contactdozen stoppen. De stekkers zijn nog best wel goedkoop (tussen de 2,5 en 5 euro) alleen de contactdozen zijn wat prijziger over het algemeen (tussen de 8 en 16 euro).

 

Ik gebruik zelf gewoon stevige randaarde stekkers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gister bij de praxis nog in de aanbieding gezien 5,10 en 15mtr 3x2,5mm2 snoer met dikke wand. Die van 10mtr was 5,99 als ik het me goed herinner.... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK dus ik zou gewoon 1.5 mm kunnen gebruiken voor het aansluiten van me 4 voudige verdeeldoos?

daar een stekker aan maken en die in de 1voudige stopcontact drukken , alles geaard uiteraard?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe weet je wel hoe dik 2,5 mm neopreen met randaarde is?

 

Tuurlijk weet ik dat, als je goede stekkers koopt past dat.!

 

Probleem is vaak dat men goedkope stekkers gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die draad is perfect...in een kas wordt echt alles aan een stugge draad verbonden...220 380, maakt niet uit...alleennnn goede wcd e.d. vindt je bij de gamma niet .. je moet gewoon ergens mennekes of iets dergelijks in je omgeving halen. Zit heus wel een groothandelen. En als het om 2 of 3 lampen gaat...gewoon bij de gamma halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat snoer is over verkrijgbaar

 

maar het beste en veiligste voor deze toepassing is eigelijk

snoer voor strijkijzers deze is speciaal geisoleert tege beschadeging door hitte van buitenaf

deze is natuurlijk wel iets moeilijker te vinde :-)

 

het beste is natuurlijk ook niet de goedkoopste stekkers te gebruiken

maar stekker voor hoge belasting

 

er bestaan ook strijkijzerstekker maar die zijn wel dubbel zo door :-(

 

Tip: koop een stekker men een strekoog zo kun je deze gemakkelijk uit het stopcontact trekken

want trek nooit aan de kabel want dit kan de draad en stekker beschadigen

trek altijd aan de stekker zelf

 

Groentjes :lol: :P ;) :D :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
OK dus ik zou gewoon 1.5 mm kunnen gebruiken voor het aansluiten van me 4 voudige verdeeldoos?

daar een stekker aan maken en die in de 1voudige stopcontact drukken , alles geaard uiteraard?

nou.. men adviseert 1,5 mm voor het aansluitsnoer van de lamp dus vier op 1,5 mm? Aan de andere kant.. wat komt je schakelbord binnen aan diameter. Als daar ook al ergens 1,5 mm in het circuit zit heeft het weinig zin om daar achter 2,5 mm te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.5 is voor zwakke binne verlichting (max 100w)

niet voor lampen van + 400w

normaal mag IN een schakkelbord 1.5 gebruikt worden ipv 2.5

als de lengte max 1 m is

 

maar voor snoer aan lampen van +400w moet altijd 2.5 grbruikt worden

 

 

:D :smoke :wOOt :smoke :smoke :) :wOOt :lol: ;) :P ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja je kan het doen maar of the veel zin heeft... lol je kunt heel wat meer verstoken dan 100 watt door 1,5 mm hoor. Als je als vuistregel neemt maximaal 6A per mm2 zit je eigenlijk al aan de veilige kant. Dus ruim 2000 watt.

 

Bij lange snoeren ben ik het er overigens wel mee eens, om de weerstand te verlagen, maar blij korte snoeren lijkt het me niet veel uit maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok , ik zit met 2 x 600 wat en 1 x 400 in het midden .

dus totaal verbruik incl. trafo's ongeveer 2000 misschien nog ietsje minder zelfs.

dan inschakelstroom er bij optellen. het zou moeten kunnen toch met 1.5 mm.?

mij maakt het niks uit om dingen aan te schaffen maar ik denk bijmezelf van het is bijmekaar

nog geen 1600 watt aan lampen . kheb een stofzuiger die nog meer gebruikt :lol:

daarbij werk ik natuurlijk met een relaiskastje. die schakelt de lampen .

maar alle druk komt wel te liggen op de 4 voudige verdeeldoos.

 

@whazzup

het enigste draadje wat in het circuit zit die de meeste druk krijgt. is die 1.5 mm of 2.5 mm van de verdeeldoos naar het stopcontact.

thats it, de lampen worden dan via de verdeeldoos met een relaiskastje (zoals in de wietforumshop sow een kant en klare van 86 euro als ik me niet vergis)geschakeld met 1.5mm snoeren.

en alle randapparatuur word uiteraard ook geschakeld met 1.5 mm snoer met de overige contacten van de verdeeldoos.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_7406_450_9785.jpg

 

gallery_7406_450_20136.jpg

 

gallery_7406_450_23120.jpg

 

 

lekker die open aansluiting tussen de 2 kasten, zal je zeker een kick geven, zelfs zonder een sticky

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok , ik zit met 2 x 600 wat en 1 x 400 in het midden .

dus totaal verbruik incl. trafo's ongeveer 2000 misschien nog ietsje minder zelfs.

dan inschakelstroom er bij optellen. het zou moeten kunnen toch met 1.5 mm.?

Da's nou juist het punt, de inschakelstroom. Voor 3 lampen is dat wel krap over 1,5 mm.

 

 

het enigste draadje wat in het circuit zit die de meeste druk krijgt is die 1.5 mm of 2.5 mm van de verdeeldoos naar het stopcontact.

Wat zit er overigens achter je stopcontact? De meeste stopcontacten zitten op 1,5 mm, dan heeft 2,5 mm erachter ook niet zoveel zin meer.

 

Ik zou in ieder geval gewoon lekker voor 2,5 gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...