Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

de glazenwasser

2x Ssh, 2x Kali Myst, 1x Nycd

Recommended Posts

hoe hoger je ec hoe moeilijker je plant water en voeding in je medium zal opnemen. omdat ze schrik heeft voor overvoeding.

stikstof geeft uitschieters in de bloei. planten die 3 maand staan kunnen tot de 5de week wat N meekrijgen op aarde omdat er in bloeivoeding te weinig N zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ jopie

thx! vind ik ook man! het verbaast me dat ze het zo goed trekken, zelfs de diesel (die totaal niks hazigs heeft) lijkt het er prima op te doen. de enige met lichte overvoeding is de SSH maar dat moet nu ook weer over zijn. :verrygood

 

@ moaner

kweet niet of je überhaupt naar m'n verslag hebt gekeken voordat je op 'reply' klikte maar ik vind toch echt dat m'n planten er allerminst "bang voor een hoge Ec" uitzien... :) hoe moet ik dat sowiezo voor me zien? dat de plant kijkt naar wat ze binnen krijgt via de wortels en zoiets heeft van "dit drink ik niet meer"? oftewel: als de plant dit zelf reguleert, hoe kan dan ooit overvoeding ontstaan? :wOOt ook maak ik geen gebruik van aparte bloeivoeding. toch bedankt voor je reactie, i guess...

 

 

groetjes van sjonnie! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

was maar een tip hoor. en het niet omdat ze er gezond uit zien dat ze gaan zoals ze horen. heb zo al verschillende dingen gezien van te zware aardemengsels waar toppen opkwamen zo groot als druiven.

ik vind jou voedingsoplossing gewoon hoog.

 

het zijn wel 3 supersoortjes.

 

hier is een foto van mijn nycd, nu 9 dagen in bloei.

med_gallery_4892_1024_102080.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

...ziet er mooi uit, moaner! :verrygood

 

 

maar wat betekent dit:

 

en het niet omdat ze er gezond uit zien dat ze gaan zoals ze horen.

 

vindt je ze er goed uitzien of niet? en denk je dat ze het beter zouden doen met minder voeding? :)

 

 

 

hee laters! :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

je plant gaat gewoon beter werken met een lagere ec, zo kan ze meer verdampen en meer voeding opnemen.

hoe hoger de ec in het medium hoe minder de plant zal opnemen omdat ze anders verbrand.

 

ja planten zien er goed alleen merk ik wel die gele plekken op, had ik ook de laatste kweek omdat ik van voeding veranderd was de laaste weken en die geconcentreerder was.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hee hee, wat is dat nou voor een denigrerende taal over deze superwietjes? :)

 

Ik uit mijn bewondering voor je mooie werk tot nu toe :wOOt ...meer niet

 

Groetjes T

 

PS: peizen is denken waar ik vandaan kom :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ tijger

ghehe was ironisch bedoeld hoor; ik was niet echt beledigd.. :wOOt dank je voor het compliment! :verrygood

 

@ moaner

sja, ik denk dat er meerdere manieren van voeden zijn die werken. ik las een tijdje geleden een artikel van een gast die nooit een Ec hoger dan 0,8 gaf, dat scheen ook prima te werken alhoewel ik me afvraag of je op die manier richting de gram per watt zal komen...

 

die gele plekken die ik heb zijn overigens niet van de voeding he, m'n lamp heeft een paar dagen op 10 cm van het bladerdek gehangen, toen is die verbranding opgetreden. het enige waaraan ik tekenen van lichte overbemesting heb gezien zijn de verbrande puntjes op de SSH en in mindere mate op de KM. toen ik dat zag heb ik m'n voeding meteen 5% teruggezet.

 

 

 

hee laters! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

update halverwege week 8 bloei

 

 

hallo allemaal, :wOOt

 

de toppen bouwen zich steeds voller, het veld begint er steeds meer mat-groen van de toppen uit te zien! :verrygood

med_gallery_8244_1756_59925.jpg

 

 

als je goed kijkt zie je dat de Kali Myst een beetje verbrand is :smoke

med_gallery_8244_1756_571879.jpg

 

 

...en de Super Silver Haze ook een beetje

med_gallery_8244_1756_187649.jpg

 

 

de Diesel heeft veilig onder de spreader gestaan!

med_gallery_8244_1756_310059.jpg

 

 

sommige van de SSH toppen dikken nog niet echt aan

med_gallery_8244_1756_497085.jpg

 

 

...sommige dan weer wel

med_gallery_8244_1756_406127.jpg

 

 

in de hoek ziet het er sowiezo lekker uit, mss. de lamp volgende ronde maar op 20 cm hangen...

med_gallery_8244_1756_455497.jpg

 

 

de Diesel toppen dikken goed aan

med_gallery_8244_1756_319395.jpg

 

 

...zoals je ziet

med_gallery_8244_1756_186054.jpg

 

 

zielige blaadjes maar volgens mij doen de toppen het wel aardig

med_gallery_8244_1756_222211.jpg

 

 

...en nog een paar uit het midden

med_gallery_8244_1756_99177.jpg

 

 

in de hoek ziet het er weer gezonder uit maar wel minder vol qua toppen

med_gallery_8244_1756_334356.jpg

 

 

en wat is dit? dit is de enige top die dit heeft, het is er een die iets verderop vrij zwaar geknakt is

med_gallery_8244_1756_520161.jpg

 

 

 

is het nou zo dat bij sativa's het échte bouwen pas in de laatste 2 weken gebeurt? dat zou iig. wel een geruststelling zijn richting m'n SSH's. de NYCD en KM doen het prima, de Diesel is al wat langer wat voller maar de KM heeft dan ook veel meer toppen. en kan iemand bevestigen dat het beter zou zijn voor volgende ronde de EC lager te houden? :smoke het lijkt mij persoonlijk van niet maar ik sta uiteraard open voor andere inzichten. :)

 

het viel me nog op dat bij een paar SSH en Diesel toppen dat ze helemaal niet vol waren geworden, dit waren toppen op stelen die ik had geknakt. hier ben ik dus iets te enthausiast / rigoreus mee geweest helaas, maar daar staat dan wss. weer tegenover dat het spek wat op die toppen zou komen in de andere toppen zit. ;) volgende keer iets voorzichtiger dus, ook met de lamp mss., of toch niet? :smoke

 

 

hee laters! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou eens goed gaan kijke bij die laatste top (en de rest van je toppen) en checken op toprot, lijkt er op de laatste foto wel heel erg op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee gasten,

 

 

kweet dus niet zeker of dat nou toprot is of niet, maar ik heb wel gezien dat de andere toppen het niet hebben. ik ben sinds een week of anderhalf ook harder aan het afzuigen, wat dit soort dingen dus zou moeten voorkomen (áls het al rot is)... :verrygood

 

omdat de SSH nog niet echt aan het bouwen is geslagen en daar nog maar iets meer dan 2 weken de tijd voor heeft ben ik vast begonnen met de citroenzuurcyclus; ik geef alleen nog maar water afgezuurd met citroenzuur, deze week geef ik daar nog Kalium 1:2000 bij. de planten moeten nu dus beginnen de grond leeg te trekken. het zal mij benieuwen he ze er de 23e bij staan na bijna 2½ week gespoeld te zijn! :)

 

 

 

hee laters! :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé glazenwasser,

 

Het lijkt inderdaad wel op toprot. Dan kun je beter de toprot ruim wegknippen voordat de rest van de top ook wegrot. Je kunt toppen in het algemeen best wat open maken om te kijken of de toprot inderdaad niet aanwezig is. Naar mijn mening is toprot onder andere een gevolg van de drastisch veranderende omstandigheden bij de overgang van nacht naar dag en andersom. Dus pas wel op dat niet meer van je toppen hiermee "besmet" raken.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg om te vermelden,maar er zijn heus verschillende planten besmet :verrygood tijd om actie te gaan ondernemen nu,goed alle toppen doorzoeken op grijze en bruine pulp in de toppen,radicaal er uit snijden want toprot zet zeer snel door,goed ventileren tussen de toppen door.

Hopenlijk blijft de schade enigsinds beperkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee gasten!

 

 

bedankt voor jullie bezordheid! ik zal zeker zsm. gaan checken of er meer toppen last hebben van rot. ik vraag me af, rataplan hoe jij zo ziet dat er meer mee besmet zijn... :) ik ben dus al harder aan 't ventileren geslagen. nogmaals heb ik tot nu toe niet gezien dat er meer toppen last van hebben, ik vind het ook raar dat zo'n luchtig SSH topje dit heeft wat me dan weer brengt op de gedachte: "is het wel rot?" maarja, ik kijk er vanavond weer naar!

 

 

thx! :verrygood

 

 

hoi! :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, rot als je echt toprot hebt :)

Maar ik wilde nog even terugkomen op de voeding, en ik ben het met moaner eens. Misschien zoals je zelf zegt de volgende ronde toch wat lager met de EC gaan zitten. Scheelt je ook nog eens voeding.

Een plant gebruikt voeding als bouwstoffen, maar deze kan zij alleen gebruiken als de plant genoeg licht krijgt om al deze bouwstenen te verwerken. Een 600watt lamp kan niet meer licht geven dat die geven kan, dus er is een punt dat de planten niet meer voeding kunnen gebruiken(simpel uitgelegd). Al de voeding die niet opgenomen wordt komt in je grond te zitten, en is dus verspilling, en zou zelfs later in de bloei een overschot kunnen geven.

 

MAar succes met de laatste twee weken! Ben benieuwd wat de opbrengst gaat worden :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een luchtig topje is vaak een regeneratie van je plant,sommige soortjes hebben er meer last van dan de andere,niets om je zwaar zorgen over te hoeven maken,het zijn de vreemdkleurige donkere vlekjes in je toppen die me meer zorgen baren,dus goed onderzoeken die handel,lichtjes tussen je bloemen voelen met je vingers,waar er besmetting is zal dit papperig aanvoelen in plaats van hard :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je zo een dicht bladerdek hebt is het zeer raadzaam om onder het net ook een ventilator te zetten eenmaal je echte topvorming krijgt. wanneer de bladeren onderaan het net bruin/geel worden is de kans op schimmel groot want er is geen luchtverplaatsing.

 

ipv knakken kan je ook pletten, de stelen die te hard doorschieten kan je dan pletten.

 

je lamp zo laag hangen dat je bladeren verbranden geeft stress aan je plant.

 

 

verder ziet het er wel erg aantrekkelijk uit met die 3 soortjes. ik zou in de wolken zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al plannen voor de volgende ronde eigenlijk :verrygood ?

Misschien iets van afghaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ speedy

volgende ronde wordt het volle bak Kali Myst; van de 3 soorten die ik nu in de kast heb staan is dit toch wel de meest geschikte voor deze setup. de KM groeit langer en harder (door) dan de NYCD en is tot nu toe beter voorspelbaar (door mij) dan SSH. bovendien vind ik Kali Myst een verschrikkelijk lekker wietje en kan ik ook niet wachten tot ik er een lekkere pot van heb staan! :)

 

dat verhaal over de Ec vind ik erg lastig. er zijn er die houden de EC liefst zo laag mogelijk en er zijn er die de Ec liefst maximaal pushen (en alles daar tussenin). wat jij zegt over de energie die de planten te verwerken krijgen met daaraan gekoppeld de Ec vind ik juist in het voordeel spreken van mij methode; de lamp hang 15 cm van het bladerdek he, 4x zo dichtbij als normaal bij een 600 watter. aangezien de lichtstrekte zeer snel afneemt naar mate je zo'n lamp verder weg hangt zou ik dus zeggen dat de planten zeer veel energie te verwerken krijgen. bovendien, volgens mij is het algemeen geaccepteerd (en daarom nog niet waar, maar toch...) dat de planten zelf aangeven wanneer zij teveel voeding krijgen; nl. door de niet te verwerken voedingsstoffen in hun bladgroen op te gaan slaan waardoor de beruchte 'verbrande puntjes' onstaan. al met al een lastig vraagstuk maar we experimenteren vrolijk verder... :verrygood

 

 

@ moaner

goed idee van die ventilator onder de planten, zoiets heb ik ook wel eens bij sannie gezien. ik heb deze ronde de fout gemaakt om de kast minder lawaai te laten maken te koste van de airflow; dat zal mij niet meer gebeuren. ik zal volgende ronde niet meteen die ventilators onderin installeren, maar zodra ik zie dat er weer zoveel bladeren afsterven komen die er meteen in. ook ben ik van plan de volgende ronde een stuk minder massief bladerdek te creëeren.

 

ik heb zeker zoveel mogelijk geplet ipv. geknakt, dat is ook wel noodzakelijk bij bijv. een NYCD; die takjes breek je heel snel doormidden als je niet uitkijkt.

 

m'n lampen hebben, nogmaals, ongeveer een week op 10cm afstand van het bladerdek gehangen; hierdoor komt de verbranding.

 

in de wolken ben ik nog niet, maar dat komt vanzelf als alles droog is! :smoke

 

 

@ rataplan

ik ga vanavond heel het veldje af! ik heb nogsteeds goeie hoop dat het slechts 1 geval is en dat dat mss. te maken heeft met het feit dat de sapstroom naar deze top zeer sterk belemmerd is; het is mij gebleken dat de SSH nog in meerdere mate problemen heeft met knakken dan de NYCD, bij KM gaat dit eigenlijk nog het makkelijkst.

 

wat mij vooral zal benieuwen is of de SSH zich nog vol gaat bouwen de komende kleine 2½ week! ik zie heel duidelijke verschillen in topopbouw tussen deze 3 soortjes en de SSH is tot nu toe de minst veelbelovende. dit was mij overigens ook voorspeld hoor, de SSH zou ongeveer 70 á 80% van het gewicht van de Kali Myst opbrengen dus ik ben benieuwd!

 

 

bedankt voor de steun weer jonges,

 

laters! :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

...en nog een update er achteraan, het kan niet op vandaag :)

 

 

ik heb m'n hele veldje afgespeurd en heb nog één andere top gevonden die last heeft van dit kwaaltje, hier de foto's:

 

it's toprot jim, but not as we know it :wOOt

med_gallery_8244_1756_60668.jpg

med_gallery_8244_1756_148474.jpg

 

ik heb nog nooit toprot van dichtbij gezien maar toch ziet dit er in mijn ogen niet uit als toprot. de twee gevallen die ik heb gevonden zijn beide SSH toppen die vlakbij de lamp zitten, aan de bovenkant van het bladerdek; niet direct de plek waar ík rot zou verwachten. ik heb ook het hele veldje ónder de bovenste bladeren afgespeurd en absoluut niks gevonden wat op rot lijkt! :verrygood

 

deze twee plekjes laat ik gewoon zitten; ze zitten op toegankelijke plekken dus zo kan ik mooi kijken óf en hoe het zich ontwikkelt.

 

 

ik heb nog wat mooie fotoos gemaakt ook

 

goeie Super Silver Haze top

med_gallery_8244_1756_324354.jpg

 

 

beetje onsamehangende top, ik hoop dat de toppen zoals deze nog een beetje compact worden

med_gallery_8244_1756_200542.jpg

 

 

de NycD's dikken heerlijk aan!

med_gallery_8244_1756_82841.jpg

 

med_gallery_8244_1756_110591.jpg

 

 

de Kali Myst is mooi compact, niet zo dik als de Diesel maar wel veel toppen!

med_gallery_8244_1756_65991.jpg

 

med_gallery_8244_1756_129027.jpg

 

med_gallery_8244_1756_55354.jpg

 

 

 

 

hee laters! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het begin van toprot glazenwasser....vaak begint het als stengelrot..zoals bij jou te zien is...en spreid het zich verder uit de top in. Goed in de gaten houden dus.. Op de 6de foto, dat witte stukje top ziet er ook niet helemaal fris uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar je de symptomen niet goed kan onderscheiden zit je met een probleem,ik zie zo al op foto's de grijs en bruine aanslag tussen je toppen,je moet me absoluut niet geloven,maar het zal je oogst gaan verwoesten als je geen actie gaan ondernemen,succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

zet er maar gauw een blazer op. heb onlangs ook een oogst verpest op die manier. toppen zo dik als vuisten van een mijnwerker de mesthoop op.

 

 

ivm lamp te laag, dit geeft o.a. hermas ook al is het maar een week ( spreek uit ervaring, niet om te bashen)

 

allemaal info voor jou een plezier te doen, jij oogst ze namelijk en hoe vetter hoe liever he!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is gewoon toprot, geloof rataplan nu maar :) om snel te testen of er nog meer planten erg aangetast zijn ging ik met mijn handen over de hoofdbud en liet mijn vingers erlangs omhoog glijden met net voldoende kracht om net de buds niet mee los te trekken gewoon de hars net genoeg laten plakken aan je vingers, indien je dan langs een plek met toprot komt, laat deze bud wel los. :verrygood

 

Het is kwestie van gevoel en het werkt alleen als je eigenlijk al een erge aantasting in een plant hebt, want je bud moet dan tegen de stengel aan al flink zijn aangetast om los te laten. Maar als je niet weet waar naar te kijken kan het je wel helpen. Bij mij was het meer omdat ik niet overal meer bij kon dan ik dit gebruikte het vervangde een beetje de visuele inspectie, het is niet sluitend en sluit een zorgvuldige inspectie van je planten niet uit maar is een beetje een aanvulling zodat je niet elke top moet opentrekken bij vermoedens. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok jongens,

 

 

het is toprot, ik geloof jullie! :nerd en ik ga er wat aan doen. ik heb het advies van een bevriende kweker gekregen om deze toppen er in hun geheel af te halen omdat de rot zich ook door de sapstroom van de plant zou kunnen verspreiden.

 

ik oogst ze hoe vetter hoe liever moaner, dat heb je goed! ;) maar daarbij kan ik natuurlijk alle hulp gebruiken! ik hoop dat jij (en anderen) het niet erg vindt(en) dat ik af en toe een beetje stronteigenwijs ben ;)

 

blower staat erop hoor, ik heb 'm ook nog een standje harder gezet, we hebben het hier over een 40cm zwenkventilator die horizontaal aan het plafond hangt; hij staat nu op stand 2.

 

 

@ rataplan

op welke foto's zie jij die aanslag? op de foto's van de toprot of ook op andere? :o

 

 

 

nou, bedankt maar weer en laters! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...