Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

KOOL

4 X Fs Grapefruit Onder 250 Watt

Recommended Posts

Hallo

 

Ben hier nieuw geregistreerd maar lees al jaren mee. Heb vroeger al buitengekweekt (3 seizoenen) en twee keer binnengekweekt (bij maatje). Dit is m'n eerste keer binnen in "eigen beheer", heel kleinschalig voor m'n eigen supply.

 

Stuff:

 

1 x kast van de gamma, type sonja (H: 180, B: 50, D: 50)

1 x buisafzuiger 350 m2

1 x filter CAN 325 m2

1 x 250 watt lamp + toebehoren

4 x 7 liter pot

4 x Female Seeds Grapefruit

1 x voedingspakket HESI (groei, bloei, fosfor+, supervit)

 

Bouw kast:

 

Bovenaan een gat gemaakt, flens er op geschroefd en vervolgens afzuiger en filter bevestigd. Deze staan buiten de kast en er wordt door het filter geblazen.

 

In de bodemplaat van de kast een reeks gaten geboord (5cm doorsnee) en daarbovenop een dubbele bodem.

 

Tenslotte de lamp opgehangen, VSA ligt buiten het hok, ik schakel met een omnirex klokje.

 

Still todo: witte wanden.... maar wil niet teveel geklooi met plastic en/of verf hehe... suggesties?

 

Start:

 

Zondag 7 januari de pitjes in de jiffies geplant onder een TL buisje

Woensdag 10 januari waren ze alle 4 boven de grond uit

Zaterdag 13 januari omgepot naar de 7 liter potten en onder HPS gezet

 

Tot nu toe hebben ze non stop licht gehad, morgenvroeg gaat de lamp 12 uur uit om vanaf dan 12/12 aan te houden tot het einde.

 

Fotos:

 

Zo zagen de kleintjes er vanmorgen uit:

gallery_9231_1342_10567.jpg

 

Zo zagen de kleintjes er uit na het ompotten:

gallery_9231_1342_16264.jpg

 

My name is KOOL. Laterz!

Edited by KOOL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt je goed geïnformeerd,dus dit gaat wel lukken....hou je de LV ook in het oog?Die mag nu wat hoger zijn...80%.Ik zou toch de zwart-wit-folie gebruiken in je hok én een goeie reflektor...hou'm goed zuiver!

Wens je veel succes toe...lijkt er niet op dat dit je eerste keer growen is.... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als die 80% niet lukt is dat geen enkel probleem, de helft doen ze het ook goed op ;) (zijn immers geen stekken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, zaailingen hebben niet zo'n hoge lv nodig. Ik zie hydro korrels bovenop je grond, waarom doe je dat? Het is wijs om de bovenste laag aarde droog te houden. Voorkomt een hoop ongedierte. Ik neem aan dat je straks als je plantjes goed geworteld zijn je van onder water gaat geven? Zorg dat je potten goed ingewaterd zijn. Je hebt ze al heel snel verpot overigens, kwamen de worteltjes de jiffy al uit? Je hebt nu even mogelijk een kritieke fase, op grond gezet en onder de grote lamp, wees even voorzichtig met de afstand van je lamp tot je zaailingen, maar als ze goed aanslaan dan naar beneden met die kap. Wat voor grond gebruik je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met de grapefruits, ik heb ze zelf ook staan en het ziet er een veelbelovend wietje uit! ;)

@ tony: Het zijn female seeds, je hebt echt weinig kans een man te hebben. enkel in de gaten houden dat ze geen mannelijke bloemen aanmaken... ik heb er bij mezelf nog geen ontdekt, dus dat zal ook wel meevallen.

Greetz, Froggel :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup & co:

 

Ten eerste bedankt voor de vele reacties! ;)

 

Die hydrokorrels gebruik ik onderaan de pot voor de afwatering en bovenop de pot als afwerking... De aarde gaat dan niet zo'n harde korst worden en als je giet dan spoelt alles niet zo snel weg. Straks ga ik zowiezo via de schotels langs onder water geven.

 

Ik verpot mijn jiffies zodra er wortels onderuit komen, dit was deze keer dus al het geval na 3 dagen:

 

gallery_9231_1342_4407.jpg

 

Wat betreft de lamp, die hang ik er meteen 30 cm boven. De zaailingen hebben zich al naar het licht gedraaid en de blaadjes gespreid, zo slaan ze volgens mij het snelste aan, niet te flauw doen met die dingen... Ik kijk nu ook niet naar LV. Zaailingen doen daar niet moeilijk over, vooral op het einde let ik erop (toprot) that's it.

 

Omdat ik ergens woon waar geen growshops zijn doe ik het met kwaliteitspotgrond om groenten op te kweken, gewoon van het tuincentrum. Is niet ideaal, maar works for me, probeer ook alles kostenefficiënt te doen. Zakken grond uit een online growshop zijn niet rendabel wegens de verzendingskosten.

 

Mijn huidige probleem is de temperatuur, met een 350 m2 afzuiger blijft het 30 graden onder de 250 watt lamp... waarschijnlijk is de kast gewoon te klein... ik weet niet wat ik er nu nog aan zou kunnen doen...??

 

Zo, nog een foto'tje van deze middag om af te sluiten, ze staan nu voor het eerst donker... ik hou nu een regime aan van 12/12.

 

gallery_9231_1342_37522.jpg

 

 

PS: denk nog eens aan mijn 2 vragen: reflectie voor op de wanden en de hoge temp... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe zit het met je inblaas? wellicht wat meer gaten verzorgen voor een betere luchtstroom.. die 350m3 zou voldoende moeten zijn lijkt mij..

De wanden zou ik bekleden met zw/w folie of goed in de latex zetten.. al had je dat natuurlijk beter van te voren kunnen doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grotere inlaat, de grote van je kastje moet opzich geen probleem zijn voor een afzuiger, maar als de afzuiger niet genoeg lucht kan aanzuigen dan kan werkt die niet optimaal.

Inlaat 2x zo groot als de afzuig!

 

En over die droge aarde bovenop: Dit zorgt er in ieder geval voor dat je geen schimmels op je aarde krijgt, dus heeft misschien wel een voordeel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben benieuwd wat het wordt ;)

 

ik heb zelf een homebox Xs gekocht met een 250watter en die maten zijn 60x60x120, dus dat is nog iets kleiner als die van jou

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb bij mijn kast 4x zo grote inlaat als de maat van de flens van m'n filter. dit schijnt wel zo ongeveer optimaal te zijn, helemaal als je ook nog een labyrinth meerekent waar wat weerstand in gaat zitten.

 

succes met je kweek! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, heb de dubbele bodem 3 cm hoger gemaakt en 4 extra gaten geboord. Thermometer is gereset. Morgenvroeg kijken wat de max en min waarden zijn na deze aanpassing.

 

Ik hoor de fan ook meteen gedempter gaan draaien zodra de deur van de kast dicht gaat, je voelt de fan zuigen aan de deur... misschien moeten er nog extra gaten bij de inlaat... even afwachten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Betreffende die hydrokorrels boven op de pot ... dat had ik hier gelezen: http://www.groen.net/artikel.asp?id=569

 

"een laagje hydrokorrels boven op de potgrond voorkomt snelle uitdroging van de bovenste laag potgrond en verhindert het opspatten van potgrond bij het water geven."

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar je kweekt geen kamerplanten toch?

Een droge bovenlaag is niets mis mee, zeker als je van onderen water geeft.. En je zal ook minder snel last hebben van de varenrouwmug, die houdt van een vochtige bovenlaag om z'n eitjes in te leggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_9231_1342_55355.jpg

 

gallery_9231_1342_105954.jpg

 

We zijn ondertussen een 8 dagen verder... Ik heb in de tussentijd een veel grotere passieve inlaat gemaakt en een fan onder de lamp gemonteerd, nu zit mijn max. temp op 28°C, min. temp is 17°C.

 

Alles gaat voorlopig goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoe heb jij dieventilator vast gezet?

 

Heel simpel: gaatje geboord in de kap en vervolgens fan vastgeschroefd met een bout en moer.

 

gallery_9231_1342_82628.jpg

 

gallery_9231_1342_11652.jpg

Edited by KOOL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker daar ;)

Maar.. ja maar .. maar..

Nog even over die korrels op je aarde, ik heb zelf één plantje verder van de lamp afstaan dan de rest(aardbeienplantje :no ..) en daar is de aarde een stuk vochtiger doordat ik de eerste keer van boven water heb gegeven. En ik zie langzaam dat er een soort schimmel aan het ontstaan is, die ik dus weg haal.

 

Heel verhaal, kortom: Kijk uit met die korrels dat er geen schimmel ontstaat, leg ipv die korrels er liever een laagje aarde neer(uit de plantjes groeien dan wel nieuwe wortels). Denk dat je planten dat fijner zullen vinden.

 

gr.speed

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heel verhaal, kortom: Kijk uit met die korrels dat er geen schimmel ontstaat, leg ipv die korrels er liever een laagje aarde neer(uit de plantjes groeien dan wel nieuwe wortels). Denk dat je planten dat fijner zullen vinden.

 

Mja, ik denk het er het mijne van :no Voor mij werkt dit altijd goed, de aarde bovenin is gewoon droog hoor, alleen wordt het niet zo'n harde korst. Binnenkort geef ik toch gewoon langs onder water. De toplaag afdekken is trouwens niet zo raar, ik zie Sannie bijvoorbeeld zijn bakken met plastic dichtleggen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja er blijft teveel vocht indie balletjes zitten:D

 

hoe groot is je ventilator?? waar heb je hem op aangesloten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
waar heb je hem op aangesloten?

 

12 cm fan, 12 volt adapter

Edited by KOOL

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej Kool mooie plantjes heb je :no suc6 verder

 

Groeten Apollo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest TheGrowshop

mooie plantjes alleen dat verhaal van die korrels op aarde ga ik ook eens volgen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...