Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
atmosphere

Bijverwarmen In De Donkere Periode

Recommended Posts

Ehh Hallo, discussie afgelopen?

 

Wordt er een interessant topic geopend, waar de expers hun menig over dit onderwerp zouden geven

hoor je niks meer? :specool

 

Cees, atmo ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tj men zegt dat je de temp in het hok het beste zo langzaam als mogelijk is moet afbouwen als de lampen uit zijn gegaan. Dat is dus de temp van de lucht, aangezien dat de temp van de wortels nog belangerijker schijnt te zijn. Lijkt het me niet meer dan logisch dat het te snel verwarmen en afkoelen van de wortels niet goed is.

 

Maar kan er helemaal naast zitten uiteraard.

 

Expers, lees ons eens de les :specool

 

Gr.

 

Er is toch wel een tijdje nodig om grond in z'n geheel in temperatuur te doen veranderen . Je moet wel heel zware elementen in je grond hebben om bv 50 liter grond in 5 minuten 4 graden te laten oplopen. Dus in de grond gaat het temperatuurverloop behoorlijk geleidelijk. Lucht kun je wel heel snel verwarmen of laten afkoelen . Hierin schuilt het gevaar van het bereiken van het damppunt .

 

De Plant heeft een beschermingsmiddel tegen extreme lucht temperaturen , en dat is de aanmaak van hars .

een interessant gegeven .

Share this post


Link to post
Share on other sites

en dat is nu net het gegeven dat steeds wederkerig wordt als het kouder aan het worden is in het hok,de planten gaan meer harsen aanmaken,je moet een beetje de natuur gaan bekijken in het algemeen,ons plantje is oorspronkelijk een 1 jarige plant,selecteer nu de gebieden waar onze plant zichzelf kan in leven houden,deze gebieden kunnen tijdens de dag flink warm worden,net zoals deze gebieden ook tijdens de nachten sterk kunnen gaan afkoelen aldaar,wel je kan het vergelijken eigenlijk,de bodemtemperaturen daar gaan ook niet uitermate snel gaan afkoelen,aarde is een prima isolator dat zowel warmte,koude en vocht goed kan vasthouden,de harsen gaan daar de planten beschermen tijdens koude nachten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het per Genetica zo erg verschilt dat je er bijna geen draad op kan trekken. Zo weet ik dat bijna alle lekkere Canadese soortjes het beter kunnen doen op een koudere bodemtemp. en wat denk je van de originele ''oude'' soortjes die stonden hoog in de bergen waar het ook erg koud kan worden in de nacht.

 

Zo kan ik eigenlijk maar 1 conclusie trekken en dat is gewoon ervaring met de soort waar je wil mee gaan werken. Voor alle binnen planten zou dit natuurlijk anders zijn omdat de gewenste temp. beter op peil gehouden kan worden.

 

Dus veel info over de genetica is een must...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@atmo

Dat het opwarmen en afkoelen van de aarde langzaam gaat begrijp ik.

maar JDR schreef dat hij in een uur tijd de temp van de aarde 4 graden liet stijgen.

Dat leek mij niet goed.

 

Maar het komt er dus op neer dat bijverwarmen niet noodzakelijk is, mits de temp van de aarde,medium maar niet te koud wordt. en heeft dus als bijverschijnsel(voordeel) dat de plant meer harsen gaat aanmaken.En komt daar bij dat de plant waarschijnlijk een paar dagen,week langer nodig heeft om af te bloeien.

 

Dus in een hoop gevallen is het dus onzin om die stroomverslindende kachels neer te zetten.

 

Thnx.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is en blijft onkruid.denk dat als de grond niet te veel afkoeld het beste is :specool

in de natuur gebeurd dat toch ook niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een voordeel van koude nachten is dat je de ontwikkeling van spint tegen gaat . De vermeerderingssnelheid van spint is zeer temperatuurs afhankelijk, en ook van de luchtvochtigheid .

 

Dus is de winter bijverwarmen geeft droge warme lucht ,ideaal voor spint !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je medium niet onder de 10 graden en het bovengronds niet vriest blijven planten groeien kijk maar even buiten er is nog steeds veel onkruid en gras in de groei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poehhhhhhhhh.....Ik zeg nog ff niks...maar wat lees ik nu al veel onzin aangaande de dag en nacht temperatuur !

Hopenlijk gaat dit onderwerp ff een eigen leventje leiden want het is WEL belangrijk !

En dan ook werkelijk belangrijk om verscheidene factoren.

 

SpeesCees :smoke

 

Hopelijk kom je snel met een antwoord na de "verkiezingsstrijd".

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik eigenlijk niet,ik weet gewoon uit ervaring dat mijn indoor planten beter presteren bij koudere nachttemperaturen,vanaf de herfst tot de late lente haal ik gewoon meer gewicht,het is opvallend ook deze periode dat ze meer harsen gaan aanmaken,enig minpunt is dat het altijd minstens een week langer duurt voor ze klaar zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar rataplan hebben je planten niet enorm veel last van stress zo en paarse steeltjes? En je houdt je aarde temperatuur wel onder controle neem ik aan? En in de groeiperiode, is een constante temperatuur dan niet belangrijker dan wanneer de planten in de bloei staan? De plant maakt dan immers nog geen hars aan om zich te beschermen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ tomas,de enige periode dat ik mijn temperatuur onder minimale variabelen houdt,is in de stekfase wanneer de stekken vers zijn gesneden,en staan te wortelen in het stekkastje,in de groei heb ik ook nog nooit bijgewarmd,ze doen het prima ook bij lagere temperaturen,paarse steeltjes zijn vaak het gevolg van een te snelle temperatuurdaling,naarmate de groei vordert,merk je geen paarse steeltjes meer in de verdere uitgroei,ook plantjes in het vegetatief stadia hebben een natuurlijke bescherming.Ben van principe dat je je jonge plantje traint om zich mooi te kunnen ontwikkelen in minder gunstige omstandigheden,en dat merk je later als de bloei inzet,de planten hebben weerstand opgebouwd,zijn stressbestendiger en kunnen tegen een stootje,als je de planten opgroeid bij een dagtemp van pakweg 26°,en de nachttemeratuur op een 20° aanhoud,en er dan later in de cyclus zich een gering probleem geet voordoen,dan zal je vaak de echte stress gaan tegenkomen,het zijn vaak zulke planten die met een gering verschil in lv waarde toch toprot gaan ontwikkelen,juist door de verandering in omstandigheden in deze fase,bij koudere temperaturen verlaagt ook de luchtvochtigheid immers bij een goede ventilatie,de aardetemperatuur is onder controle ja,en dat moet ook,vormt namenlijk de belangrijkste basis in heel de cyclus!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hopenlijk gaat dit onderwerp ff een eigen leventje leiden want het is WEL belangrijk !

En dan ook werkelijk belangrijk om verscheidene factoren.

 

SpeesCees :P

 

in plaats van gekke emoticons te plaatsen zou je beter wat deftiger argumenteren. het is nu al de zoveelste topic waarin je op z'n mooist gezegd zo'n bekakt antwoord geeft. Hierin moet ik Ert toch wel gelijk in geven. jou sectie trekt op die manier op niets tenzij je me kan overtuigen waarom je nu nog even lekker irritant niets gaat uitleggen.

Ook is het wel heel vriendelijk om mijn pm te negeren.

 

Bedankt cees voor je enorme kennis/hulp verlening op het forum :P

Edited by wietplanter

Share this post


Link to post
Share on other sites

On topic:

 

De stelling is onzin. Je kunt niet in absolute termen spreken over "de temp moet min dit zijn, en mag max dat zijn".

Ten eerste is de behoefte van elke soort anders, en ook in andere groei periodes anders. Daarbij is temperatuur alleen niet zo spannend. LV, of blijkbaar beter nog, het moliere diagram van grammen water per kuub lucht tegen temperatuur, is veel belangrijker. Zie de posts van Osmose.

 

Off topic: dit topic gaat niet over Cees :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Off topic: dit topic gaat niet over Cees :D

 

:P zo is dat,

trouwens Rataplan's kennis moet niet onder doen voor die van Cees, minder ervaring mischien so watt,

maar met zijn uitleg hier ben ik het uit ervaring eens, en voor die extra hars wil ik best een week (of langer) meer afbloeien, het maakt de wiet zo veel lekkerder :P

 

Ganjajan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk gebruik ik een 5 standen afzuiger die als het koud is automatisch op stand 1 gaat, en als het veel te warm wordt op stand 5. Ik zuig altijd verse buitenlucht aan. Doordat mijn hok zeer goed geisoleerd is(en natuurlijk in huis) word het er nooit veel te koud. :P

 

Peace, Tyson

Share this post


Link to post
Share on other sites
in plaats van gekke emoticons te plaatsen zou je beter wat deftiger argumenteren. het is nu al de zoveelste topic waarin je op z'n mooist gezegd zo'n bekakt antwoord geeft. Hierin moet ik Ert toch wel gelijk in geven. jou sectie trekt op die manier op niets tenzij je me kan overtuigen waarom je nu nog even lekker irritant niets gaat uitleggen.

Ook is het wel heel vriendelijk om mijn pm te negeren.

 

Bedankt cees voor je enorme kennis/hulp verlening op het forum :P

 

hee pik het is juist de bedoelling dat we met zelf denken en doen hier zo een stukje verder komen

en dat lukt aardig dacht ik zo

cees kan wel bij elke vraag gelijk alles voorkouwen .

maar dan zou er geen forum zijn he slimpie.

en dan hebben we ook niks om over te lullen en discusieren.

en die uitleg van cees komt er echt wel hoor .relax

steek een dikke :P op

 

anders bel ik zwarte piet ,en dan is er dit jaar voor jou helemaal geen wiet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, ik had net mijn planten vandaag voor het eerst wat warmte gegeven omdat de bodem als de lamp net aan stond wel wat koud aanvoelde.

Maar ik ga dit dus gewoon maar laten denk ik, weerstand houd ik wel van en natuurlijk ook :P

Dus bedankt rataplan!!! :D

gr.speed :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cees z'n reactie doet idd vermoeden alsof hij het antwoord weet, wordt nu wel tijd om daar dan mee te komen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb dit in deze afdeling gezet omdat ik weet dat Cees hier een duidelijke mening over heeft welke indruist tegen de over het algemeen verkondigde stelling dat het nodig zou zijn om je hok altijd boven de 20 graden moet houden ,ook tijdens de donkere periode .

 

Allereerst is dat laatste iets wat we in de natuur zelden zullen vinden op de plaatsen waar Cannabis zich zelfstandig kan voortplanten, dat zegt al heel wat .

 

Meningen en argumenten hierover graag.

 

Deze topic is (door mijn te simpele denkwijze) aan mij voorbij gegaan omdat ik binnen de door mijzelf geplaatste topics een duidelijk gekeurd envelopje te zien krijg als er een reactie op de topic had plaats gevonden. Omdat Atmosphere de topic opende...kreeg ik dus geen signaal vóór de topic die aangaf dat er een antwoord verwacht werd omdat er een nieuwe post had plaatsgevonden.

Klinkt als een lullig excuus...maar toch is het de waarheid.

 

Maar oké...mijn idee over de temperaturen in je binnenruimte zijn als volgt:

In Nepal ben ik gaan begrijpen waar de clou "verborgen" zat aangaande deze materie.

De grondtemperatuur is véél belangrijker dan de lucht temperatuur in de donkeruren !

Ik durf zelfs te beweren dat het s'nachts beter lekker fris tot koud kan zijn dan een onnatuurlijke warmte toe te laten of zelfs te creëren door verwarming van je kweekruimte.

We moeten ff terug naar Nepal om te ontdekken waarom dat zo is.

Overdag, zelfs in bloeiperiode, kan het er onwijs heet worden....waardoor de harsdruppeltjes over de plant heen uitlopen i.p.v. als druppeltje aan het kliertje ( wat de hars produceert) blijven hangen en later af te zeven zijn. Doordat het er s'nachts...ook in de zomertijd, verrekt koud kan zijn, wordt de plant door die uitgelopen hars beschermd, want die hars wordt steenhard in de kou en vormt zo een beschermingslaag tegen de kou. Denk aan de fruittelers die in het voorjaar hun in bloei staande fruitbomen vroeg in de avond benevelen met water als het heel koud gaat worden om een laagje ijs over hun jonge vrucht te hebben liggen voordat het écht hard vriest ! Een puur beschermingslaagje dus. Een cannabisplant doet zulks in de biotoop waar ze van nature thuishoren, dus hun heemkundige achtergrond hebben, automatisch door een laagje hars over te kwetsbare delen van de plant heen te laten lopen. Overdag is ze dan beschermd voor uitdroging door het laagje stroperige hars, en s'nachts zet zich dat om in een keiharde harslaag die tegen de kou bescherming bied. Deze extreme omstandigheden zorgen ervoor dat de plant daardoor dus juist extra hars aanmaakt om zich totaal te beschermen. En dat is een mooie zaak.

Nu gaan we ff naar onze binnenruimtes kijken hoe dat daar dan z'n verloop heeft.

Hetgeen ik nu ga verkondigen gaat niet of nauwelijks op voor planten die op slabs ( rockwool matten) staan, omdat deze slabs geen volume genoeg hebben om warmte vast te houden op het moment dat de lampen uitgaan. Dus hydro teelt sluit ik hier ff uit omdat de theorie daar geen steek houdt.

Maar zit je op grond....en is je medium groot genoeg om de warmte die er binnen de 12 licht uren in is gaan zitten, dan laat het maar lekker koud worden in de donker uren, dat zal je planten meer hars laten vormen omdat ze denkt dat het misschien wel eens zou kunnen gaan vriezen ! Het feit dat je grondtemperatuur pas tot een "gevaarlijke" koude kan komen als de lampen niet meer voor verwarming zorgen, is er niet als je grondlaag dik genoeg is. Tegen de tijd dat die door de lampen 12 uur verwarmde grond weer koud is, gaan de lampen al weer aan. Dat dit heel veel betekende vond ik uit door in Nepal een keer s'nachts om 2 uur te gaan graven en op 20 cm diepte al op "warme" grond terecht kwam. Dat kleigrond in deze makkelijker warmte vasthoud dan veen of zand is een feit, maar erg veel maakt het niet uit heb ik ontdekt.

Mijn beste oogst ooit ( onthoud wel dat de hars op je planten het eindgewicht gaat uitmaken want gedroogd bladmateriaal weegt echt niks) waren Santa Maria's die s'nachts bij een buitentemperatuur stonden van rond het vriespunt, maar in een 50 cm diep medium stonden waar wat klei in zat. Overdag werd het rond de 24-26 graden in die ruimte. De bijna overdreven overcapaciteit afzuiging in de donkeruren was gelijk dan in de lichturen, dus s'nachts werd er bijhoorlijk koude lucht doorheen gejagen. Maar doordat ze op een medium stonden dat de 12 uur koude lucht kon weerstaan voordat het afkoelde tot een niet prettige temperatuur voor de wortels...bleek dat juist dé formule te zijn om de planten extra hars aan te laten maken. Dus hé.....zit niet in over de temperatuur van je hok, maar over de temperatuur van je medium.

Zolang je het medium niet onder de 10 graden celcius laat komen ( onderin gemeten omdat alleen de drinkworteltjes erg teer zijn) is er niks aan de hand !

 

E.e.a. zal misschien nóg wel wat uitleg verdienen, maar die vragen zie ik dan wel verschijnen.

Ik denk dat ik de essensie van de door Atmosphere aangehaalde stelling hier genoegzaam neergelegd heb.

 

Stay cool, high and take time to fly !

 

SpeesCees

Share this post


Link to post
Share on other sites

geduld is een schone zaak... :P

 

dat noem ik nog eens een uitleg! :P ,bedankt cees!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus hé.....zit niet in over de temperatuur van je hok, maar over de temperatuur van je medium.

Zolang je het medium niet onder de 10 graden celcius laat komen ( onderin gemeten omdat alleen de drinkworteltjes erg teer zijn) is er niks aan de hand !

 

nmja, 't mag nog vriezen dat het kraakt. de temperatuur binnenshuis zonder verwarming (met dubbele beglazing in de vensters gaat toch nooit onder de 10 graden?

 

dus bijverwarmen is echt overbodig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...