Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sannie

Levende Aarde

Recommended Posts

Atmo :bier

 

Nog een tevreden puur natuur kweker met zo te zien knappe buds :D

 

greetz sannie

 

Thanks :D

Als ik het goed begrijp bevorderen die schimmels en bacteriën het zelfregulerende vermogen van de plant + de grond. De in de grond gebonden voedingsstoffen worden versnelt vrijgemaakt in de juiste hoeveelheden en de plants afvalstoffen worden omgezet in niet schadelijke of zelf nuttige stoffen.

 

Zo wordt het kweken eigenlijk makkelijker omdat bijna alles vanzelf gaat . een soort autonoom kweeksysteem, een systeem dat zichzelf draaiende houdt .

 

weet iemand waar je guano extract kan kopen in de regio rijnmond?

 

Zou het niet weten , online bestellen kan ook nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke, ik ga denk ik ook maar wormen erin gooien... ik heb 5 20 liter potten, hoeveel wormen zou ik moeten halen en wat voor soort gewoon van die regenwormen of....??

 

:bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo dat liegt er allemaal niet om zeg.

Maar nu? Ik koop kant en klare aarde van bac, moet ik daar nu nog wat aan toevoegen? ik ken bijvoorbeeld bacterial voor vijvers en aquaria om snel een bacterie bestand op te maken. Voldoet dit voor mijn aarde? Of zijn er andere betere producten. Mn eigen aarde mixen zie ik niet echt zitten voor 5 planten alleen al omdat je perlite per 100 liter moet kopen.

Zoals inmiddels bekend bij de meesten gebruik ik H&G compo aarde 1 bud XL. Daar is volgens mij weinig biologisch aan als alleen de multi enzymen en de vis emulsie en misschien dat nog niet eens.

Behalve dat jullie je grond picco bello voor elkaar maken, gebruiken jullie dan ook bio voeding en zo ja welke? en pk 13-14 en andere boosters?

Of gewoon je aarde goed voor elkaar hebben, een bio voeding en groeien met de planten?

Ik ben benieuwd omdat me dit zeker wel aanspreekt.

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt er ook vanaf hoeveel aarde je gebruikt , Op 100 liter voor die 5 planten zou je al heel ver kunnen komen zonder bijvoeden zelfs . Maar op potten van bv 7 liter per stuk wordt het en ander verhaal.

Die bacteriën voor vijvers zijn dacht ik wel net iets anders van samenstelling dan bacterial van No Mercy, maar ik denk dat beide werken . Je hebt dan ook geen enzymenpreparaten meer nodig want die doen hetzelfde maar dan indirect .

 

Perliet is overigens niet per see nodig , ik gebruik het nooit eigenlijk . gewoon wat cocos aarde bijmixen en zo'n 20 % natuur kleigrond .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt voor je antwoord :bier , wat ik eigenlijk wil doen is mijn aarde gaan hergebruiken en eventueel aanvullen met verse aarde. Nu heeft house en garden daar bacto force voor. Is dat een goed preparaat om je bodemleven vanaf het begin te voorzien van het juiste bacterie en schimmel bestand? Ik kweek nu in 25 liter bakken dus aarde hergebruiken zou een mooie optie zijn. En ik heb in dit of in een ander topic gelezen dat het raadzaam is je grond meerdere keren te gebruiken omdat er in die grond al een bacterie bestand aanwezig zou zijn.

Op de emmer van bacto force staat:

Bacto-Force

 

Bacto Force is een zeer populair middel bij kwekers die hun aarde meerdere malen willen gebruiken, maar is ook geschikt voor nieuwe aarde. ëBacto Forceí bevat een groot aantal micro-organismen zoals schimmels, gisten, bacteriÎn en de ingrediÎnten zeewier, kalk en kiem-mineralen. Bacto Force stimuleert het bodemleven en heeft een preventieve werking tegen bodemziekten. Daarnaast geeft Bacto Force een extra groei injectie aan de plant.

 

Moet ik hiernaast dan nog andere preparaten toevoegen?

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zorg dat je ook wat compostaarde of compost door je grond mengt of andere organische meststoffen zoals wormenmest , bloedmeel ,beendermeel ,enz

bactoforce daar ben ik zelf niet bekend mee.

 

Na ee nkweek de bovenste +/- 10 cm grond verwijderen en met nieuwe aanvullen . De oude grond die er dan nog ligt niet door elkaar gaan woelen maar gewoon laten liggen zodat de eventueel aanwezige schimmelkolonies in leven blijven.

 

chemische bemesting moet je beperkt houden als je de grond wilt hergebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor je antwoord en uitleg.

Ik wil zodra ik mn voeding op heb toch overgaan met bio voeding. Maar eerst wil ik goed uitpluizen en nalezen hoe ik een goed grondje klaar kan maken en dan echt minimaal gaan bijvoeden op bio basis. ben nu verschillende voedingen aan het vergelijken via het internet qua prijs en hun verkoop praatje :bier want wat ik hieruit begrepen heb is dat je met een goede evenwichtige grond weinig tot niets hoeft bij te voeden. Dus echt het proberen waard lijkt mij.

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus 4 wormen in me 10ltr pot + plantje , kan ik gewoon voeding mee geven groei en bloei :rofl :rofl :rofl het lijkt mij een mooi iets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vroeg me af of het mogelijk is om oude aarde uit een vorige groei zo te behandelen dat ik er nog een groei op kan doen. En vanaf dan dus met schimmels, bacterien en wormen groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kan,

Een beetje xtra kalk en wat wormenmest doet wonderen,hierna schimmels en bacterien toevoegen/vermeerderen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt! Ik moet zeker wel de bovenste 5-10cm van de aarde weg doen.

En na het toevoegen van bacto en schimmels mag de aarde vast niet meer uitdrogen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je aarde laten uitdrogen is zo wie zo een slecht plan,de aarde krimpt en absorbeert de vocht slecht.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@SANNIE

 

wat is de formule CQ verhouding van de aarde en suplementen voor een goede voedings bodem voor de plantjes zeg voor een spezie kuip van 100 liter .

is daar een formule voor zoveel % aarde + zoveel wormen mest + zoveel % coco's + zoveel % bacto ??

 

wat is een beetje een goeie mix ???

 

BVD Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey sannie...

ik heb anderhalf week geleden geoogst en heb mn planten onderaan de stengel afgeknipt.

nu staat mn bak met aarde er nog precies zo bij (wortels zitten er nog in + ligt een beetje knipafval op de aarde).

 

ik wil mn hok iets gaan verbouwen en dan weer draaien...en wou vragen of ik mijn aarde weer gedraaid kan krijgen.

 

 

even wat info:

 

heb lichtbemeste aarde gebruikt

voor de stekjes erin kwamen ingestrooit met kalk

had voorbewaterd met voeding (kwam er achteraf achter dat dat natuurlijk niet moest)

25% perliet

1 oogst mee gedraaid

nog nooit wormen of enzymen e.d. gebruikt.

bak is 3,5 bij 2 en de aarde heeft een hoogte van ongeveer 15cm

 

ga deze keer met drainagebuizen werken dus moet mn aarde er zowiezo uit halen

en wil deze keer cocos erdoorheen mengen

 

wat raad jij me aan....het liefst gebruik ik mn aarde weer want het was een hele klus om al die aarde ongemerkt in mn huis te krijgen :)

 

hoop dat je me kan helpen

 

grtz manuel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop een zak pre mix,wat extra kalk en mycorrhiza schimmels en je grond kan er weer tegenaan.

 

Probeer hierna vooral biologische stimulators en bio/org voedingen in te zetten om je grondje zo productief mogelijk te houden.

 

greetz sannie

 

 

@SANNIE

 

wat is de formule CQ verhouding van de aarde en suplementen voor een goede voedings bodem voor de plantjes zeg voor een spezie kuip van 100 liter .

is daar een formule voor zoveel % aarde + zoveel wormen mest + zoveel % coco's + zoveel % bacto ??

 

wat is een beetje een goeie mix ???

 

BVD Harry

 

echte vaste waardes zijn er niet voor,beetje spelen en de aangegeven dosering hanteren.

Met organische meststoffen zoals wormenmest kun je niet zo snel wat fout doen.

Bacterien 1/2 gram/m2 in de 2 weken,of dmv van stimulators bacetrien aktiveren.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aarde en PH;HIER

 

In deze link lees ik: "Bij de afbraak van organische stof komt veel koolzuur (C02) vrij. Dat zuur zet onoplosbare verbindingen om in plantenvoedsel". Zou dit de reden zijn waarom het toevoegen van CO2-tabletten aan het voedingswater een positieve invloed heeft? Rataplan heeft proefondervindelijk aangetoond dat die tabletten een positief effect hebben.

 

Spees Cees van No Mercy zegt dat het alleen een positief effect heeft op gezonde planten, maar dat ie niet weet hoe het werkt. Misschien komt het doordat bij een gezonde plant de hoeveelheid opneembare voedingsstoffen de beperkende factor is?

 

Klasse trouwens Sannie! Hier kunnen we weer veel van leren. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik altijd benieuwd naar geweest, of die co2 tabletten werken. Ik heb ze zelf nooit gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co2 tabs werken wel maar niet vanwege de opname van co2 door de wortels!

 

Wortels scheiden zelf zuren en co2 af om het bodemleven te voeden,wanneer er nu geen bodemleven is zal deze afscheiding kunnen zorgen voor verzuring/ophoping.

Tijdens het oplossen van de tablet ontstaat er een chemische reactie welke in grote hoeveelheden stikstof(N) vrijmaakt.Stikstof laat de planten schieten(lengtegroei),dit wordt vaak gezien als iets positiefs.

 

Wanneer er co2 tabs in de bloei gebruikt worden zullen de toppen gaan vossen,het op de toppen bouwen van scheutjes.Ook dit wordt veroorzaakt door een teveel aan N.

 

Co2 tabs kunnen wel gebruikt worden als je weet waar je mee bezig bent,anders kan het goed tegen je werken.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
De oude grond die er dan nog ligt niet door elkaar gaan woelen maar gewoon laten liggen zodat de eventueel aanwezige schimmelkolonies in leven blijven.

 

Niet woelen?? Dan wordt het 1 bonk klei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mja,we zijn ook al ff aan het experimenteren met wormen :whistling (van dauwpier tot springworm) :lol: & heb nu nieuwe soort om te proberen (bij 5 identiek gevoerde planten,waarvan 1 met de nieuwe) & zie alleen het watergebruik al met min 30 procent toenemen bij diegene met de nieuwe wormen! :no (volgens mij ligt het ook aan de verblijfplaats van de wormen(de gangen die ze graven rijken tot deze diepte!) welke soort voor welk doel/opstelling het best geschikt is) :P

kusjes fotografe

De springworm zou beter geschikt zijn dan dauwpieren... en langer leven in de pot met aarde, aldus de vishobbywinkel... ik merk ook dat de grond het water beter opneemt... of beter, opslupt... maar ik heb geen vergelijkende test gedaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vandaag dit gekocht , van Advanced Nutrients :

 

Piranha - Benificial Fungi

 

Dr. Hornby's Piranha Beneficial Fungi is een perfecte aanvulling op Dr. Hornby's Voodoo Juice. Terwijl Voodoo Juice de wortelzone koloniseert met nuttige bacteriën, koloniseert Piranha de wortelzone met 24 nuttige schimmels. Deze schimmels bevatten 8 soorten trichodermia en 16 soorten endo- en ectomycorrhiza. Trichodermia zijn zeer agressieve kolonisatoren die de wortelmassa vergroten en buitengewoon effectief zijn tegen wortelrot, pythium en phytophtora. De mycorrhiza schimmels scheiden krachtige chemicaliën uit die minerale voedingsstoffen oplossen, water absorberen en de werking van ziekteverwekkers in de bodem vertragen. Ook binden zij gronddeeltjes zodat deze een doorlaatbare structuur vormen. Mycorrhiza kunnen het oppervlakte van de wortelmassa doen toenemen met 700%. Zowel de plant als de schimmels hebben baat bij deze symbiotische relatie. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de opname van voedingsstoffen en water door planten toeneemt en dat de weerstand tegen een breed scala aan bodemziektes en extreme omstandigheden wordt vergroot. Planten groeien uitbundiger en behoeven minder intensieve verzorging. Het mycorrhiza netwerk is het originele world wide web.

 

En :

 

Tarantula

 

Tarantula is een nieuwe doorbraak op het gebied van groeimedia die op teelaarde en hydrocultuur zijn gebaseerd. Tarantula is een bacterieel mengsel van 57 micro-organismen, waaronder bacillen, streptomyceten, actinomyceten en pseudomonasbacteriën, met 1,4 miljard kolonievormende eenheden per gram, en heeft daarmee de hoogste concentratie van micro-organismen ter wereld. Dit rijke mengsel van diverse micro-organismen vormt een symbiotische relatie met de wortelzone van de plant in de rizosfeer, waardoor de plant en het wortelsysteem gezond en sterk worden en de plant een groot aantal natuurlijke stresssituaties kan overleven.

 

 

Lijkt me prima spul, toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus om het bodemleven van mn nieuwe aarde van canna eens even goed opte peppen,

heb ik alleen die 2potjes van bac nodig??

 

of moet ik:als ik de gehele ronde nihil wil bij voeden ook andere goedjes er door heen mengen??

zoals wormenmest en batmixspeciaal???

 

het is namelijk zo dat:ik wil het bodemleven aan het begin van de ronde flink activeren

en dan met weinig chemisch voeding bij voeden(omdat dat goed te bewaren is in een vat voor de heleweek)

 

 

gr pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...