Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sannie

Levende Aarde

Recommended Posts

ik wilde ook nog ff terugkomen met dat wat iemand zei , dat je de grond niet om moet woelen. is dat juist?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pitt

Door bij de start schimmels en bacterien in te brengen creeer je op snelle wijze een bodemleven.Het hiernaast chemisch bijvoeden kan best,maar raadzaam is wel om te proberen 1 of 2 keer in de week wat organische bloei-voeding toe te voegen om het bodemleven te voeden en te stimuleren.Wormenmest en quano meng je bij de startfase door je aarde en zullen je aarde opwaarderen.

 

@jopie

Wanneer er een komplete ciclus is gedraaid met je grond en alles is goed gegaan en je hebt een bodemleven gecreert,zou je door de aarde weer om te woelen dit verkregen bodemleven grotendeels verwoesten.Daaom adviseer ik kwekers om alleen de bovenste laag van de aarde te vernieuwen en de wortelkluit met rust te laten,Wanneer een nieuwe stek of zaailing wordt gepland schieten de worteltjes in een gekoliniseerde wortelkluit.Deze methode zorgt voor een snelle aanslag van de stek,met planten welke snel body-build trekjes zullen vertonen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

egt een master methode.

 

alleen tis best duur nog vind ik. maar het zou me wel een hoop gesjouw kosten.

 

hoelang doe je ongeveer met de kleinst verkrijgbare hoeveelheden??

micor en bacto (want je moet ze samen gebruiken toch??)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik mn aarde al een oogst of 5 in een grote aardebak. Ik voegde wel regelmatig Bacterial van NoMercy toe, voor de rest geen andere schimmels of bacterien. Ik ga 2 dagen voordat de planten eringaan schimmels en bacterien toevoegen, planten zijn dan een week voorgegroeid en gaan 2 dagen later ongeveer in de bloei. Moet ik de aarde nu wel of niet omwoelen voordat ik nu die schimmels en bacterien erbij doe?

Oh ja, ik ga er ook wormen indoen deze keer. Voeding die ik gebruik is hesi en vloeibare batguano.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien er geen schimmelkolonie aanwezig is zal het geen bezwaar wezen omje grondje om te woelen.

Meng de schimmels grondig door je aarde,meng meteen wat extra kalk door je aarde heen om je grondje wat meet te bufferen.Bacterial kun je mooi als extratje meegeven.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

schimmels geef ik toch gewoon met het water mee?

En heeft het omwoelen uberhaupt wel zin? helemaal nu ik er wormen in ga doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannie,

 

Heb dit interessante topic doorgelezen en nu had ik wat vragen.

 

Heb voor mijn kweekje Plagron mix gekozen, Mijn zaailingen staan nu vier dagen in de bloei

 

Zie topic zaailingen, 7*WW,7*NL, 7*G

 

en hebben tot nu toe geen voeding gehad. Enkel afgezuurd water. Kan ik op dit punt nog biologisch gaan?

 

Dus toevoegen van schimmels en bacto's, en wormen ( :lol: Beetjes kweker)

 

grtz,

 

GW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schimmels toevoegen als de planten al geworteld zijn is lastig maar wel te doen.

Normaliter meng je deze door je aarde heen om een zo gelijk matig mogelijke verdeling te krijgen.

Wat je zou kunnen doen is gaatjes prikken in je aarde,en met bv een rietje de schimmels(deze zitten op korreltjes) in de gaatjes stoppen.Wanneer je nog een redelijke groeiperiode aanhoudt,zullen de schimmels een kolonie kunnen vormen.

Overpotten is de makkelijkste optie,en door de extra aarde de schimmels mengen

 

Wormen kun je in elke fase toevoegen aan je aarde.

 

Je kunt bacterien in pure vorm toevoegen of de al bestaande stimuleren om zichzelf sneller te vermenigvuldigen dmv van stimulators welke daarvoor ontworpen zijn.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is met die producten van advanced nutrients niet zo. Lijken me makkelijker in gebruik. Weet niet of ze beter/slechter zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycorrhiza schimmels zijn niet aangietbaar op aarde,daar is aarde te microporeus voor en zal als een zeef werken.Op sommige hydroculturen zal het wel mogelijk zijn mycorrhiza schimmels via water te injecteren.

 

Dus schimmels altijd door je aarde mengen of injecteren als hierboven beschreven.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja sorry hoor sannie, maar bij advanced nutrients zeggen ze dat je met hun middel dit wel moet doen.

 

www.advancednutrients.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff
Koop een zak pre mix,wat extra kalk en mycorrhiza schimmels en je grond kan er weer tegenaan.

 

Probeer hierna vooral biologische stimulators en bio/org voedingen in te zetten om je grondje zo productief mogelijk te houden.

 

greetz sannie

 

Hey Sannie,

 

Wat is eigenlijk de verhouding voor het toevoegen van kalk voor het hergebruiken van je aarde?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de aangegeven hoeveelheid die op de verpakking staat toegevoegd.

dat was met de kalk van b.a.c rond de 100gr per 50ltr aarde.

 

maar mischien heeft sannie een andere norm???

 

gr pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

De verhouding welke ik aanhoudt is ongeveer 1-2 gram per liter aarde.Bij het opwaarderen wat meer gebruiken als bij verse aarde.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok we gaan nu eindelijk weer draaien, en het wordt tijd want we zijn al door de helft van de vorige oogst heen :ph34r: :blink:

 

Het plan: Onze kast is ongeveer 200x50cm. Bovenste vijf centimeter aarde en de oude stompen uit de bak en weggooien. Dan alle aarde er uit halen en drainagebuizen leggen. Aarde plus wat verse aarde er in en de boel weer goed vochtig maken en bacto er bij doen. Dan de mycorsys (100g) en 1.5g kalk/L er doorheen mixen, is dit genoeg? Wormen ebij. Tensiometer er in. Aarde een dag of tien laten rusten en dan de stekken er in. Na een week weer beginnen met voeden.

 

Klinkt dit als een goed plan? De aarde is al een keer gebruikt mbv organische voeding.

 

En nog een vraag, moet ik als ik eenmaal alle bacto en mycorsys heb opgemaakt nieuw kopen en het blijven doen of gaat de grond zich na een tijdje zelf onderhouden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt goed, alleen zou ewl effe naar de plant kijken voordat je bij gaat voeden...

ben benieuwd wat het gaat worden :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb nog paar vragen over de schimmels en bacto. :specool

 

- Werken deze op elke biologische aarde-mix van een willekeurig merk. Zijn er nog noodzakelijke toevoegingen nodig?

- Kunnen de schimmels en bacto ook hun werk doen, als de grond niet rust voor die tijd. Slaat het dan gewoon wat later aan??

- Als ik van kleine potjes 13X13 naar grote +11liter potten ga, moet ik dan extra schimmels toevoegen?

 

Voor ik er mee begin wil ik het ook wel goed snappen. :blink:

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@northernsmoker

*Ja de schimmels en bacterien zijn te gebruiken op elke goede aarde mix.

*Ja zonder de grond eerst te laten rusten is het ook prima mogelijk,ik laat alleen graag zien hoe je het uiterste en snelste benut maakt van een bodemleven.

*Nee je moet niets :blink: ........maar als je door je aarde de schimmels goed mengt kun je je voorstellen dat er veel groeiende wortel in kontakt gaat komen met de verwerkte schimmels.Hierdoor zal een kolonie sneller gevormd worden,waar ons plantje dan weer gebruik van kan maken.Het is van mij een hobby geworden om op een zo efficient mogelijke manier te kweken.

 

Goeie vragen :specool

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

ik had nog een vraag ( misschien al eerder op deze grote forum gesteld )

 

tasten regenwormen niet de wortels aan ( door bijv. eraan te gaan vreten ofweet ikveel wat.. )

 

Niet echt verstand hiervan :(

 

#stampertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannie,even een vraagje.Ik had gisteren een gesprek met die kale van bac :specool:

 

Daaruit kwamen we tot de conclusie dat jij je water afzuurd.Dit omdat anders opwaarderen niet nodig zou zijn.Teminste....de bovenlaag.

Afgezuurd water zou niet nodig zijn volgens hem.Het microleven regelt dit wel.Waarom zuur jij wel af als ik vragen mag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...