Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sannie

Levende Aarde

Recommended Posts

hahahahaha die hans kan het mooi vertellen he :specool

 

Wanneer je op grote aarde volume's kweekt is het bodemleven inderdaad in staat om de ph van je medium op peil te houden.Daarbij komt dat bij het niet afzuren van je water er meer kalk je medium in gaat als dat je het water wel afzuurt!

 

Nu is de ph van het water in nederland erg onderhevig aan schommelingen en per regio erg verschillend.Sannie is toch een beetje een control freak en aangezien ik alle stadia van de ciclus heb staan zoals moeders zaailingen en stekken hou ik ervan om alles dezelfde waardes wbt de ph te geven.Een klein potje aarde waar je in voor groeit heeft nog niet zoveel capaciteit als een grote pot aarde of aarde bak.

 

Het inshatten van een kweek situatie is iets wat moet groeien met elke kweek,het adviseren van een vaste ph voor elke kweek is begrijpelijk en zal eerder geaccepteerd worden.Het kweken is al lastig genoeg.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij kan idd goed vertellen :) alleen was me vader mee(moest even wat anders doen) en die heeft geen geduld.Dus heb helaas niet lang kunnen zitten.

 

Wat adviseer je in een grote aardebak? Laten we zeggen van 240x120x40 :specool Als het mogelijk is laat ik het microleven alles doen.(heb ook een hekel aan afmeten :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn advies:

Altijd afzuren naar 6.0

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je niet gewoon af en toe de pH van je grond meten, zo ben je zeker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het goed wilt doen is het het beste om af en toe je aarde eens door te meten.

Maar in princiepe zou je bij beide methode,s dezelfde waardes moeten meten als het bodenleven zijn werk goed gedaan heeft :specool

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hos iedereen,

 

erg intressant allemaal,

Maar ik las die vraag over die bacterieren van die aqwarum, zou dat werk?

het is iets waar ik me zeker ook nog eens in ga verdiepen,.

maar mischien rare vraag of opmerking, toen ik op DWC kweekte had ik 4 emmers waar er dan maar 1 van is aan geslagen, maar deze 1e had zulke wortels waar een aarde plant alleen maar van kan dromen, wotels waren sterk en lang mooi wit,

Dit zal met bac;s ook wel kunnen, maar ik snap dus niet waarom DWC het zo goed doet, Het enige wat ik in die emmer had was water, wortel stimulator aarde comp1 en p20% k20% N27% ph- (tot 4) ph + tot (6.2) dit alles van biopower,

en ik had er 1 lucht steentje in wotels waten 40cm lang en mooie plant er op.. echt mooie plant,

+ dat ik de ph en ec van de plant eigenlijk de helekweek niet in de gaten heb gehouden, en de plant een 20liter emmer aan voeding heeft leeg gedronken, want op het laatst stond deze plant gewoon droog,

(dit kwam omdat ik als een stekker baalde en ander aarde planten voor deze emmer had gezet, zo dat ik de niet aangeslagen planten kon vervangen)

 

dus mijn vraag is eigenlijk, Sannie die bac;s kun je die ook op DWC gebruiken? (heb het al wel gehoord, en mensen waren erg te spreken over je bac;s maar ik wil jou mening daar over) en of maakt de plant die in dwc staat een eigen bio fabriekje aanwaardoor die met de juiste voeding en stoffen dus ook een soort van bodemleven maakt maar dat dan nog zonder toe voegingen van bac;s

 

ik heb me echt verbaast over de foto;s van wortels aan de buitenkant van potjes met aarde, maar toen ik mijn plant van de emmer ging halen schrok ik me gewoon een hoedje

 

 

Groetjes Miss_Stoned

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sannie,

 

Tja, aandachtig de topic gelezen en ik heb toch weer een tweetal vragen.

 

Het gaat om het behoud van de bodemcultuur. Als je de aarde wilt gaan hergebruiken is het dan de bedoeling dat je juist niet of juist wel tot het einde doorvoed?

 

Naar mijn gevoel zou je door te eindigen met afgezuurd water meer richting je begin EC waarde gaan van de nieuwe kweek. Maar ik wil het toch graag zeker weten. Wellicht vraagt een bodemcultuur toch om een andere behandeling.

 

En tenslotte, is bij het hergebruiken van je aardemengsel, een periode van rust nodig voordat je het kunt opwaarderen. Of laat je de aarde juist rusten na het opwaarderen, alvorens de planten erin gaan? Of kun je in principe gewoon doorgaan?

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

@miss-stoned

Of de bacto nut heeft in een dwc culture zul je proefsgewijs moeten ondervinden.Er is op het forum al eerder een topic geweest over dit onderwerp.

In een steriele dwc culture kan het verdomd handig wezen om een visuele jas van fungi bacterien/trichoderma schimmels om je wortels aan te brengen zodat niet uitgenodigde bacterien en/of schimmels geen kans krijgen om deze natuurlijke barricade door te komen.

Zo werkt het eigenlijk ook met vers gesneden stekken en het ontkiemen van zaailingen.

Maak gebruik van de dubbele strategie van de natuur :specool

 

@AsGrow

Wanneer de aarde hergebruikt wordt is het verstandig om aan het einde van je ciclus de voeding stapsgewijs iets af te bouwen,dit vooral om een schoner leefmilieu te creeren voor de verse wortels van je nieuwe stek.

Ikzelf geef maar maximaal een week afgezuurd water om mn aarde weer op peil te krijgen,liever nog een dag of 3.Dit is afhankelijk van de hoeveelheid voeding welke nog aanwezig is in de aarde.

 

Bij het herwaarderen van aarde welke voorzien is van een welriekend bodemleven is het aan te raden de wortels in takt te laten en de bovenste laag te vervangen voor nieuwe aarde.Door deze aarde kun je evt een extra beetje kalk mengen om de kalk buffer van je aarde weer wat aan te vullen.Gebruik een makkelijk oplasbare kalk hiervoor om zo snel mogelijk een verdeling te verkrijgen.

Het op deze manier van opwaarderen zorgt ervoor dat het bodemleven wat ontataan is niet verstoort zal worden en de worteltjes van je nieuwe stek zullen dus een welriekend bodemleven inschieten en zodoende veel sneel de cappaciteit van de aarde kunnen benutten.Dit is dan ook de reden dat stekken op deze manier erg snel aanslaan en een ware groeispurt zal het gevolg wezen.

Mooie voorbeelden hiervan zijn het bonzai project en mega colas :)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx Sannie.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer je in de volle grond je planten zet zal het natuurlijke bodemleven al aanwezig wezen,dmv stimuleren en voeden zijn er fantastische resultaten te halen in volle grond.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kweek in een grote aarde bak !!

 

ik ben van plan om met een mix te werken van 1/3 zaai & stekgrond 1/3 seramis en 1/3 canna coco met schimmels en bacto

en ik heb profi mix gekocht van bio-nova er staat op de verpakking dat 5kg (inhoud hele zak) voor 500liter grondmengel (400l grond + 50l wormenmest + 50l perlite)

 

en zou ik me gewoon aan de verhoudingen kunnen houden van de verpakking (5kg/500l aardmengsel) of zou er dan teveel aan voeding in zitten door dat de zaai & stekgrond en de seramis ook al mineralen en voedingstoffen bevatten???

 

waar moet ik nu op gaan letten als ik mijn eigen grondje ga maken ph en ec???

zo ja op welke ec moet ik dan ongeveer uit komen????

 

en heb iemand nog ervaring met profi mix van bio nova want ik had bio nova opgebeld en die vertelde dat ik wel moest oppassen met water geven inverband met overvoeding!! ;)

 

 

alleen de aarde nog effe inoorde krijgen en dan gaan we aan de slag met de killing fields ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaai/stekgrond-seramis-cocos zijn neutrale mediums welke weinig zouten bevatten.Het lijkt me dat je zonder problemen de dosering van de fabrikant aan kan houden.De extra perliet zie ik als iets teveel van het goed vanwege de seramis.

Meng de goedjes heel goed door je aarde.

 

Een ph van rond de 6.0 is ideaal en een ec van max rond de 2.0 waar jij niet aan zult komen met dit mengsel.

 

Veel succes met je killing fields ;)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik heb ook nog biomix van Rhizosys(restante van de druiven teelt) ;)

 

kan ik dan niet beter 250l zaai/stekgrond-seramis-cocos mengen met 25l wormenmest + 2%/3% biomix en een kleinere verhouding profi-mix of zou het allenmaal wel mee vallen met een te hoge ec???

 

perlite is zeker overbodig omdat het grondje al luchtig genoeg is door de cocos en de seramis (seramis is dat ook goed voor de luchtigheid van je grondje?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ook even gebeld en gemaild met Hans van BAC ivm het wel of niet afzuren van je water en kreeg daarop het volgende antwoord.

 

Afzuren betekent dat je de Kalkbuffer aanspreekt in je aarde (zuur vreet de kalk op).

Vandaar dat als je grond weer wilt hergebruiken,je er weer kalk door heen moet mengen omdat je kalk buffer is opgeraakt,maar als je hier weer kalk moet toevoegen

schud je het totale bodem leven door elkaar wat je juist op een hoog niveau gebracht hebt tijdens de eerste teelt,en waarvan je een groot voordeel hebt bij de start van de nieuwe teelt, als je dus moet opwaarderen met kalk moet je dus opnieuw een symbiose creeren wat natuurlijk weer tijd kost.

Als je dus stuurd op bodem-leven wat wij met onze productlijn dus doen.zullen zei ervoor zorgen dat alles rondom de wortel (rhizosfeer) pH, EC en waterhuishouding geregeld word.

Zei zijn de buffer voor je die alles voor je doen,zolang hun maar voedsel krijgen en zich kunnen blijven vermeerderen.

In de natuur geef je ook geen zuur mee met regenwater als dat niet goed is!!

Zuur word meestal gebruikt door mensen die willen werken met druppelaars,want zuur kan je leidingen schoon houden.

Wees niet te bang om zonder zuur te werken,maar eens gaat de kalk wel op dus blijf dit niet continu doen ,na een 2e teelt wel gaaan opwaarderen.

Dat dit de meest makkelijkste manier is om te kweken,omdat je geen EC en pH hoeft te meten en omdat je geen chemisch zuur wil geven,met een organische voeding!!

Maar de een vind het beter de ander zegt het is niet nodig,daar gaan veel verhalen de ronde,maar je zal zien dat het zo ook werkt.

Je mag dus afzuren maar het hoeft dus niet.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb,mocht dit niet zo zijn laat me dit zsm weten.

Ik hoop dat alles goed mag gaan tijdens de teelt,en dat het resultaat voor jouw naar tevredenheid zal zijn.

 

 

 

Vriendelijke groet

Hans Kersbergen van BAC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie en duidelijke uitleg van hans ;)

 

Voor de goede orde:regenwater is vaak nog zuurder als 6.0 :)

In de natuur vallen de bladeren weer op de grond en deze worden gefermenteerd zodat de kalk buffer weer op peil komt.Daarnaast zal een welriekend bodemleven weinig tot geen aanspraak maken op je kalk buffer.

Na iedere oogst verwijder ik de bovenste laag met aarde en vervang deze voor nieuwe aarde aangevuld met een beetje extra kalk om een evt tekort voor te zijn.

 

Dus ook hier weer meerdere wegen welke naar rome leiden ;)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien een oplossing om stukjes schelpen van het strand door je aarde te mengen ;)

 

die geven toch langzaam kalk af?????

 

heb ik ooit wel eens ergens gelezen weet iemand hier meer van???

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb vandaag seramis gekocht 90l moest er 84 euro voor neer leggen :verrygood

en ik heb ook nog 10kg biomix van rhizosys (restante van de druiven teelt)75 euro Wordt wel het duurste grondje ooit!

 

wat zijn nou goeie verhoudingen (1/3 zaai&stekgrond 1/3 coco 1/3 seramis)

 

als jullie er ervaring mee hebben en er tevreden over zijn dan wil ik het ook wel proberen!! kan je niet beter meer grond gebruiken??? ik zou zelf ook niet weten waarom .

 

ik wil gewoon even wat verhoudingen waar ik me aan kan houden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, morgen krijg ik een 50 liter zak klare Bat guano en een zak wormenhumus, ik wil dus een levende bodem maken om zo weinig mogenlijk bij te voeren...

 

 

Heb ik genoeg aan deze 2 soorten aarde, wat wormen en een goede schimmel samenstelling?

en zo ja, is een goede mengverhouding 50-50 hiermee?

 

Ik ben nog even aant zoeken naar een goede prijs kwaliteit verhouding voor die schimmels, iemand een suggestie?

 

 

P.s. ik heb het hele topic doorgelezen, maar wil graag ff een "goedkeuring" of nog tips voor wat ik er nog meer bij kan doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je 70% bat mix gebruikt en 30% wormenmest ga je aardig safe.

Hiernaast is het aan te bevelen wat extra schimmels voor de start mee te geven,een extra dmv regelmatig bacterien toe te voegen is ook zeer raadzaam.

Een knappe organische voeding meegeven is erg safe en zorgt voor een meer aktief bodemleven en een hogere opbrengst zonder gevaar voor allerlei enge bij verschijnselen.

Uiteraard raad ik je mn eigen producten aan,maar probeer op je aarde zo weinig mogelijk chemie te gebruiken.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, maar mijn plan is dus eigenlijk wat je in het begin van dit topic gezegd hebt:

 

Een levende bodem te maken in een 15 liter pot die weinig of zelfs geen extra voeding meer krijgt van mij als de planten eenmaal staan.... (hetgene wat ik wel moet toevoegen als het echt nodig is is: Bio bloei van Canna en op het einde misschien de biobooster van canna??)

 

 

Ik heb dit mee gekregen van mijn grow shop: akTRIvator Poeder van Canna.

 

Zijn dit oa de schimmels enz waar je het over had in dit topic?

 

Is dit ook genoeg?

Het moet in water worden op gelost en zo in de pot gegoten te worden...

 

 

P.s. Dank je voor je hulp :(

 

Groetjes, Fasterd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over canna kan ik je niets vertellen,wel alles over deze producten.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan, of wil?

 

Ik neem aan dat je ook wel weet wat je concurenten in huis hebben?

 

 

Maar goed, laat idd maar, ik ga wel ergens heen waar ik jouw producten kan kopen (Vind dat hele adres enz invullen in je online shop maar niks :()

 

Waar kan ik dit verkrijgen en welke raad je me aan bij de aarde die ik ga gebruiken en wat mijn wensen zijn?

 

Groets, Fasterd.

 

P.s. pm me anders even hierover?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@fasterd

Je kunt ook een envelope met je bestelling opsturen naar sannie's shop inclusief betaling,dit is de meest anonieme manier van bestellen.

Je locale growshop kan ook gewoon de bac spulletjes bestellen.

 

Ik raad je aan op aarde de volgende basis te bestellen:

*schimmels

*sannie's bacto

*groei/bloei voeding

 

Met deze basis zijn prachtige resultaten te behalen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...