Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Grote Aardebakken,hoe Maakt Men Deze?

Recommended Posts

hehe eindelijk gevonden...

 

bij een groothandel voor tuinders (Horticoop) ze noemen het inderdaad PP450 (PP staat voor Polypropeen, een synthetische stof)

 

PP450.jpg

 

op de sticker zag ik dat het gemaakt wordt door de volgende leverancier:

 

http://www.horman.nl/NL/indexNL.html

 

Beste Tara mag ik je vragen in welke plaats je ze hebt gehaald, niet elke Horticoop winkel schijnt

ze te verkopen.

mijn hok is bijna klaar en ben nu met de bakken bezig, maar ik heb me rot gezocht maar kan ze verder nergens vinden.

 

Bvd Spock.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje een Rataplan: zijn 6*600W lampen wel genoeg voor 6 grote bakken die meer dan 1m² zijn?

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja,tot 120x120 cm krijg je nog voldoende belichting op voorwaarde dat de planten binnen de bak blijven,dus dat de helft van de takken van de buitenste planten niet over de bak hangen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog een aantal vraagjes,gelezen is dat de hoogte 58cm is van de bak,tot welke hoogte vul jij de bak met aarde,aangedrukt.

In het begin stadia wanneer men de stekken plaats,wordt er dan ook door de buis water gegeven,of eerst effe vanaf boven? Wortels van stekken zijn dusdanig klein dat ze naar mijn mening,niet het water kunnen aanzuigen middels drainagebuis.Of heb ik het totaal mis.En dat purschuim goedje kan dat geen schadelijke gevolgen hebben voor het gewas,aangezien dit zeer chemisch is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De bak zal aangevuld worden tot een 15 cm van de rand,kweek na kweek komt re iets meer verse aarde bij,uiteindelijk ga je dan op zo'n 8 cm van de rand uitkomen...

De eerste paar keer van boven af water geven tot ze aangeslagen zijn dan van onder af water geven.

 

Denk niet dat de pur giftig stoffen afgeeft althans niet als het vochtig wordt !?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx dat stukje over het hoofd gezien,blijft de vraag wel,het aanslaan van de stekken,duurt dat een week>,dus vanaf welke dag is het verstandig om via de buis water geven. Kan natuurlijk verschillend zijn,maar een indicatie is welkom. Die tensiometer,gaat men dus ook pas gebruiken als men via de buis water gaat geven?,of gelijk met het van bovenaf bewateren van het jonge grut?

Snap wel dat tensio er moet staan voor er stekken in komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het best kan je je verse stekken een dag of vijf langs boven bewateren,nadien zijn ze zeker aangeslagen,en zoeken de wortels de vochtige onderliggende lagen zelf op,zorg dat je aarde reeds onderin vochtig genoeg is,dus de tensiometer mag tot de bolle kop in de aarde en mag van dag 1 tussen de 80 en 120 mbar zitten...

het schuim is zeker onschadelijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Rataplan met deze info kan ik mijn volgende kweek middels een aardebak zoals hier beschreven gaan starten. Ben zeer benieuwd naar de resultaten. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey rataplan, ik ben ook van plan u methode te volgen, ik had wel nog een paar vragen ivm met u agregaat:

- Maakt die veel rook als die +-4*600w lampen elektriciteit moet geven?

en Welke uitgang gebruik jij om die rook weg te laten?

thx, mino

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enigste wat ik dan nog wel weten :) is dit.

De aarde wordt tot ongv 15 cm van de bovenlaag verwijdert als de kweek klaar is,nu de vraag wat doe je met de laag die daar onder zit,meng je deze nogmaals,of laat je de boel zitten,en dan verse bewerkte aarde er bovenop. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het enigste wat ik dan nog wel weten :) is dit.

De aarde wordt tot ongv 15 cm van de bovenlaag verwijdert als de kweek klaar is,nu de vraag wat doe je met de laag die daar onder zit,meng je deze nogmaals,of laat je de boel zitten,en dan verse bewerkte aarde er bovenop. :wacko:

Als je ongeveer de bovenste 10cm weghaald moet dat voldoende zijn.

De grond daaronder intact laten, dus niet mengen met de verse grond.

schijnt dat je het bodemleven dan intact laat, en schijnt beter te zijn.

 

Gr Spock.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik had wel nog een paar vragen ivm met u agregaat:

- Maakt die veel rook als die +-4*600w lampen elektriciteit moet geven?

en Welke uitgang gebruik jij om die rook weg te laten?

thx, mino

ondertussen is het aggregaat op non actief gesteld,het leverde het vooropgestelde vermogen niet en verbruikte te veel,deze zal vervangen worden,de uitlaat ging via een aluminium flexibele slang in de schouw...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey rataplan...

ik lees nu (voor de 2de keer) jou topic door :wacko:

 

wil de volgende keer ook met drainagebuizen werken

 

nou zag ik dat tara de pp450 had gevonden. (met foto)

maar als ik naar die van jou kijk lijken die veel dikker en groter.

welke moet ik nou precies hebben....en hoeveel meter raad je mij aan voor een bak van 2x3,5

 

grz manuel

Share this post


Link to post
Share on other sites

PP450.jpg

 

Mij is verteld dat de synthetische stof als omhulsel,de buis snel verstopt gaat raken,een aanbeveling is met omhulsel cocos.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou zag ik dat tara de pp450 had gevonden. (met foto)

maar als ik naar die van jou kijk lijken die veel dikker en groter.

welke moet ik nou precies hebben....en hoeveel meter raad je mij aan voor een bak van 2x3,5

 

grz manuel

stelregel is ongeveer 5 lopende meter per m² bak ,is je bak dus 2 meter breed en 3.5 meter lang zou ik 3 slangen monteren van 12 lopende meter elk,en deze mooi spiraalvormig gaan verdelen 1 links,1 in het midden en 1 rechts...Dikte zou minimum 4 centimeter dienen te zijn,ik gebruik de slangen van 50 mm met kunstof bescherming omvlochten,nu reeds een jaar in gebruik en nog steeds super tevreden er over...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey rataplan

 

ik vraag me af of je de plantenbak niet gewoon met blumat sensoren water kan geven

 

heeft er soms iemand al ervaring mee?

 

het is niet dat ik te lui ben om zelf men planten water te geven, maar soms ga ik gewoon niet bij mijn planten kunnen geraken

 

veel groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om de lv op peil te kunnen houden gebruik ik hier een 5 voudige membraanvernevelaar en een bionaire luchtbevochtiger,goed voor ongeveer 65% lv met de lampen aan...

Foto=IMQ6JKJP.jpg

 

De volgende update gaan over de technische kant van het hok...

 

hoe heb je deze lv bevochtiger gemaakt??

 

growertjen

 

ff paar quotes weggehaald

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die heeft hij niet gemaakt maar gekocht.

Membraan%20vernevelaar%205%20voudig.JPG

 

Dat met al die foto`s was vast niet de bedoeling he :no

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jah srry daarvoor, heb al fles met pc fan en handoekjes gebrobeerd maar gaat niet zo goed.

kan je egt nix simpels maken ik heb al veel topics doorgenomen... maar zonder resultaat.. :no

 

growertjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je al gezocht op Luchtvochtigheid?

 

Ik net wel en werd overspoeld met topics over hoe de lv omhoog te krijgen :no

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey rataplan

 

ik vraag me af of je de plantenbak niet gewoon met blumat sensoren water kan geven

 

heeft er soms iemand al ervaring mee?

 

 

veel groeten

dat gaat natuurlijk ook wel,alhoewel ik het steeds beter vindt bij deze setup en dat is dat de aarde het water van beneden gaat opzuigen,zo krijg je een optimale waterhuishouding in je bak,en de wortels ontwikkelen zich ook beter in de lengte en breedte omdat de wortels het water gaan opzoeken onderin

 

jah srry daarvoor, heb al fles met pc fan en handoekjes gebrobeerd maar gaat niet zo goed.

kan je egt nix simpels maken ik heb al veel topics doorgenomen... maar zonder resultaat.. :P

 

growertjen

spock gaf hier al de nodige info,er zijn veel eenvoudige zaken maar nooit zo doeltreffend als een vernevelaar,wat ook wat kan helpen is indien je nog wat plaats hebt,gebruik 1 of meerdere smalle bloembakken en span een waslijntje erboven zodat de handdoek net in de bak met water kan hangen,deze zal zich dan volzuigen met water,en in combinatie met een zwenkventilator trekt deze combinatie de lv toch tot een 5%omhoog,hoe meer bloembakken en handdoeken hoe hoger de lv zal worden,ververs wel dagenlijks je water en om de 3 dagen je badhandoeken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

:no helemaal gelukkig wordt je hiervan!!!

Ik had hieral over gelezen in Speescees 17 op de Nomercy site, maar nu zie ik er ook plaatjes bij.

Ik heb pas een growtent gekocht van 120 X 120 X 200 daar moet die bak in! Zo'n mooie 600Watt Adjustawing hangt erboven te pronken!

 

Bedankt en groeten,

 

Dick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier een paar vragen bij:

 

1. Als je met zo'n grote bak gaat werken 120 x 120, hoeveel water gooi je daar dan in?

2. De eerste keer geef je dan van boven water of begin je gelijk in die drainagepijp te gieten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

over de hoeveelheid water dat je gebruikt is gewoon geen antwoord op te geven,dit hangt van meerdere factoren af,kleine stekken drinken veel minder dan stevig bloeiende planten,met een enkele tensiometer is dit zo verholpen,soms moet je dagen geen water geven,soms dagenlijks,temperatuur,soort,hoeveelheid plantjes,het is allemaal bepalend...Ik geef de eerste 3x water rond de stekken en of zaailingen,nadien nog alleen onderaan,wel bewater ik de bakken al van in het begin,zodat er al een vochtig ondermedium onstaat,dit zoeken de worteltjes al snel op...

Share this post


Link to post
Share on other sites
over de hoeveelheid water dat je gebruikt is gewoon geen antwoord op te geven,dit hangt van meerdere factoren af,kleine stekken drinken veel minder dan stevig bloeiende planten,met een enkele tensiometer is dit zo verholpen,soms moet je dagen geen water geven,soms dagenlijks,temperatuur,soort,hoeveelheid plantjes,het is allemaal bepalend...Ik geef de eerste 3x water rond de stekken en of zaailingen,nadien nog alleen onderaan,wel bewater ik de bakken al van in het begin,zodat er al een vochtig ondermedium onstaat,dit zoeken de worteltjes al snel op...

 

Drainageslang gekocht bij de fabrikant zelf (een restje voor mijn tuin, haha) nu nog wat grond er op en starten maar.

 

Je hoort wel hoe het gaat lopen! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...