Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Grote Aardebakken,hoe Maakt Men Deze?

Recommended Posts

Hey rataplan

 

Mooie topic met duidelijke picies! ( and i just luuuv picies :o )

 

Ik had enkele vraagjes al geef ik toe dat ik rond het onderwerp "aardebakken" nog niet veel heb nagelezen (dus sorry als ik in de herhaling val :no)

 

Kan je dit in elke grootte van kast doen of werk je in kleinere kasten beter met potten, en wat zijn zowat de voor/nadelen van deze werkwijze in het algemeen.

 

Greetz, Mr.green :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit gaat inderdaad in elk formaat van kast,hou er gewoon rekening mee wat voor lamp of lampen je er boven wil hangen,een bak bv van 1m² is het maximum voor een 400 watt hps,deze kan je schakelen in allerlei vormen en toepassingen,H vormig,U vormig,L vormig,groot,klein,hoog,laag,je kan het zo gek nog niet bedenken,binnenkort start ik terug een topic over de bouw van een micro/mini hok met tl verlichting en natuurlijk ook de bijpassende mini aardebak!

En dan voor en nadelen....

De nadelen...

Eens geplant kan het zijn dat er bv achterblijvers klein blijven,deze kan je nadien niet meer verplaatsen zoals bv wel het geval is bij potten,die je dan kan verhogen en of verzetten

je kan je planten niet uit de ruimte nemen om eens te onderzoeken onafhankelijk

bij grote bakken soms een slechte toegankelijkheid

bij grove fouten verziek je je aarde en kan deze zelfs moeten vervangen worden

De voordelen...

Je kan de aarde heel vaak hergebruiken doordat hoogstens na elke kweek de bovenste laag dient vervangen te worden

watergiften zijn zo gebeurt,kan rond zijn op enkele minuten

Je hoeft minder voeding te geven indien een goede samenstelling

een grote hoeveelheid aarde buffert veel meer,kleine vergissingen zijn geen groot probleem(ph en ec)

planten kunnen zich vaak perfect ontwikkelen in zo een ruimte,het wortelsteltsel zal vaak veel groter zijn

zaailingen ontwikkelen zich perfect in zulke bakken

hoe meer aarde,hoe meer de nachttemperatuur mag zakken,werkt zeer kostenbesparend door wegvallen of beperking door bijverwarming

je hoeft na elke kweek geen tientallen zakken aarde meer af te voeren hooguit enkele,en vooral,je moet ook niet telkens weer 10 tallen zakken meer aan te voeren zoals met potten het geval is

watergiften kunnen betrouwbaar gebeuren(hoeveelheid)bij het gebruik van een tensiometer,1 meter is genoeg per bak tot 2 bakken van 1m²

zo dat zijn zowat de belangrijkste voor en nadelen waar ik zo in een notedop opkwam nu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks rataplan voor je snelle reactie :o

Weer wat stof tot nadenken, dingen wat tegen elkaar afwegen want ik hoor eigenschappen die goed zijn voor een beginner en andere die dan weer nadelig kunnen zijn.

 

:no Kleine suggestie: Misschien kan je dat lijstje als inleiding of iets dergelijk bij je topic zetten, bespaart je vragen als de mijne die misschien nog komen en kan je het aanvullen als je eens op een voordeel/nadeel komt. :smoke

 

Greetz, Mr.Green :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

En voor degenen die geen zin hebben om een bak in elkaar te schroeven en te bekleden met vijverfolie de volgende tip: Ikea heeft opbergbakken van 75 lang, 52 breed en 32 hoog voor 10 euro per stuk. Ze zijn ijzersterk en je kunt er zelfs wieltjes onder plaatsen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ikea heeft opbergbakken van 75 lang, 52 breed en 32 hoog voor 10 euro per stuk. Ze zijn ijzersterk en je kunt er zelfs wieltjes onder plaatsen!

niet slecht maar je moet ook rekening houden met de te belichten oppervlakte...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Hey Rataplan,

 

Heb zojuist een nieuw testhokje gebouwd met aardebak. Bij het inwateren heb ik beetje bij beetje bijgegeven om zeker niet te overbewateren, maar met de laatste watergift heb ik mijn aarde verzadigt. Mijn tensio gaf toen 70 aan en door omstandigheden heb ik de zaailingen toch moeten inplanten. Dat is nu 10 DAGEN geleden en de tensio geeft nog steeds 70 aan. (ter info: er staan 17 goed gewortelde grapefruit zaailingen in)

De zaailingen zijn sterk en gezond, maar de eerste symptomen geven zich toch prijs. Is het normaal dat de aarde in de bak zolang water ophoudt? het zou nu toch moeten beginnen uitdrogen aangezien de zaailingen bij het inplanten al goed voorzien waren van wortels?

 

Naast mijn slippertje moet ik wel zeggen dat het een last van je schouders is met de aardebak. Je hoeft niet meer elke pot onderling te voorzien van een correcte watergift, de aarde onder elke afzonderlijke plant zuigt op wat ze nodig heeft en zo wordt alles verdeeld volgens de behoefte van elke plant onderling.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
niet slecht maar je moet ook rekening houden met de te belichten oppervlakte...

 

Klopt, maar met een beetje creativiteit kan je allerlei opstellingen maken. Ze hoeven ook niet strak tegen elkaar te staan. Ik had trouwens verkeerd gekeken: ze zijn geen 75 x 52, maar 72 x 55.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@staff,ja dat kan zeker,vul je meter nog eens en verplaats hem dan eens een beetje,met een draaibeweging plaatsen tot onder de bol,dan na 2 dagen je spanning posten in mbar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@staff, zolang je planten weinig bladoppervlak hebben zullen ze ook weinig verdampen, met als gevolg dat je aarde vochtig blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

thanx voor de reply's!

 

Ik weet dat het off topic is, maar maakt het dan zoveel uit dat ze op 70 mb ipv 80 gestaan hebben?

Het is tenslotte maar +/-12 % natter dan de ideale waarde.

Zo ja, gaat het plantje hierdoor veel achterstand oplopen? In de zin van zou ik opnieuw starten of toch nog een kans geven aangezien het maar miniem is.

Ik heb eigenlijk nog nooit overbewatert :smoke (niet om op te scheppen, want heb wel al veel domme fouten gemaakt) en weet dus niet wat de gevolgen hiervan zijn.

Ik kan geen foto's plaatsen, maar enkel de eerste eenvingerige blaadjes na de kiemblaadjes tonen tekenen van overbewatering. Ondertussen zitten ze al aan de 4e internode maar zoals ik al zei is daar niets aan te zien, voor de rest staan ze tip-top.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

neen hoor,dat gaat echt geen verschil maken,hoe groter de bak hoe langer de aarde het vocht zal bijhouden,zou me pas zorgen beginnen te maken indien de bak al 10 dagen 10 mbar zou aangeven,het ideale is om ze tot de 3e week bloei zo rond de 80mbar te houden,nadien zou ik maar pas bewateren steeds als de meter de 120mbar aangeeft,zo kunnen de planten zich het best ontwikkelen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag mensen, ik ben weer terug....

Ik heb de afgelopen 3 jaar hier gesurfd, maar ben nu al pakweg 1 jaar niet meer hier geweest.

 

Iig ben ik weer blij terug te zijn, zat namelijk een dik jaar in Kroatie....

 

Meteen terug wil ik weer mijn hobby oppakken, ik heb een vriend gevonden die mij een kelderruimte beschikbaar stelt, dus ik ben weer van start...

 

Ik was natuurlijk begonnen met te lezen welke nieuwe ontwikkelingen er zijn en toen sprong deze topic in het oog...

 

Ik heb nu 3 bakken gemaakt.

1,22 bij 2 meter x 2 en 1 bak van 1 bij 1,22 meter.

Ze staan in een U vorm.

 

Er komen 4 lampen (600 watt) te hangen voor deze reeks en de volgende keer 5 x 600 (misschien 6 x 600)

 

Mijn eerste vraag: kan ik ook de buizen gebruiken van 60 mm, ik heb ze al gehaald (heeft me een hele reis gekost (100 km heen en terug))

 

Mijn 2e vraag: ik was nog eens bij de growshop en hij raadde mij af om deze techniek te gebruiken, vooral het feit dat alle voeding onderin de bak gaat zitten, waardoor er ontzettend veel zouten in zullen gaan zitten....Rataplan klopt dit?

 

Mijn 3e vraag: de growshop heeft mij een 1500 kuub afzuiging geadviseerd, is dit niet wat weinig?

Het zou kunnen, een ander hok (vroeger) had 3 lampen en een 1000 kuub afzuiging

 

Mijn 4r vraag: is het echt noodzakelijk om een inblaas te hebben, het heeft bij altijd goed gefunctioneerd zonder....

 

Iig Rataplan, hartstikke bedankt, nu kan ik weer lekker van start op een toch wel nieuwe manier....

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

mnml , je kan beter effe zelf daar een topic over beginnen denk ik...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn eerste vraag: kan ik ook de buizen gebruiken van 60 mm, ik heb ze al gehaald (heeft me een hele reis gekost (100 km heen en terug))

 

Mijn 2e vraag: ik was nog eens bij de growshop en hij raadde mij af om deze techniek te gebruiken, vooral het feit dat alle voeding onderin de bak gaat zitten, waardoor er ontzettend veel zouten in zullen gaan zitten....Rataplan klopt dit?

 

Mijn 3e vraag: de growshop heeft mij een 1500 kuub afzuiging geadviseerd, is dit niet wat weinig?

Het zou kunnen, een ander hok (vroeger) had 3 lampen en een 1000 kuub afzuiging

 

Mijn 4r vraag: is het echt noodzakelijk om een inblaas te hebben, het heeft bij altijd goed gefunctioneerd zonder....

 

Groetjes

vraag 1:Ja dat gaat ook,geen probleem

vraag 2:Dat heb je volledig in de hand,als je steeds gaat overvoeden ja,ga je biologisch gaan voeden,en je voegt er bacterien,schimmels en regenwormen aan toe dan gaat je aarde beter en beter worden,zo kan je echt heeeeeeeel lang op dezelfde aarde kweken mits je de bovenste toplaag van 10 cm afgraaft en deze vervangt door nieuwe,de overige aarde raak je niet aan om het bodemleven zijn werk te laten verrichten,geen verhaaltjes,laat de growshopeigenaar eens een paar topics lezen... :smoke

vraag 3:zeker te weinig!Reken 1m³ per watt,zo zal je nooit problemen ondervinden!Plaats wel een thermodimmer er tussen...

vraag 4:niet noodzakenlijk maar zeker aanbevolen!Een perfecte verhouding tussen in en uitblaas levert een zuurstofrijk mengsel dat netjes door zwenkventilatoren kan verdeeld worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de snelle reacties.... :smoke

 

Heb je een tip voor me vwb de biologische voedingslijn, ik had vroeger B-cuzz (was ook biologisch dacht ik...)

Je zegt in het begin van de topic dat je ook 100 % aarde van de growshop kunt gebruiken, dat kan dan eigenlijk niet, aangezien je die schimmels nodig hebt om e.e.a af te breken, of zit ik nu fout? Of geeft ik tijdens het voeden ook schimmels en bacterien mee?

 

Dat wordt dan een andere afzuiging....

 

stel je nu voor dat mijn themordimmer onder de 28 graden komt, dan gaat mijn afzuiging langzamer draaien, maar de inblaas gaat dan nog steeds op volle toeren, krijg ik dan geen problemen met geur, aangezien de inblaas dan krachtiger is dan de uitlaat? of ben ik helemaal fout aan het denken.....tis ook wat nederwiet in vergelijking met kroatwiet...poeh :no

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff
neen hoor,dat gaat echt geen verschil maken,hoe groter de bak hoe langer de aarde het vocht zal bijhouden,zou me pas zorgen beginnen te maken indien de bak al 10 dagen 10 mbar zou aangeven,het ideale is om ze tot de 3e week bloei zo rond de 80mbar te houden,nadien zou ik maar pas bewateren steeds als de meter de 120mbar aangeeft,zo kunnen de planten zich het best ontwikkelen...

 

 

thx Rataplan, maar tis al in orde. Vandaag stond em op 80! :smoke :no

Ik kan geen slecht woord zeggen over je aardebak. Alles bij elkaar zal ik bijna 2 weken geen water gegeven hebben :o . Wa ne last da van m'n schouders valt, geen gekloot met potten meer voor mij. :j

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je een tip voor me vwb de biologische voedingslijn, ik had vroeger B-cuzz (was ook biologisch dacht ik...)

Je zegt in het begin van de topic dat je ook 100 % aarde van de growshop kunt gebruiken, dat kan dan eigenlijk niet, aangezien je die schimmels nodig hebt om e.e.a af te breken, of zit ik nu fout? Of geeft ik tijdens het voeden ook schimmels en bacterien mee?

 

stel je nu voor dat mijn themordimmer onder de 28 graden komt, dan gaat mijn afzuiging langzamer draaien, maar de inblaas gaat dan nog steeds op volle toeren, krijg ik dan geen problemen met geur, aangezien de inblaas dan krachtiger is dan de uitlaat? of ben ik helemaal fout aan het denken.....tis ook wat nederwiet in vergelijking met kroatwiet...poeh :smoke

Gebruik zelf het Biobizz gama en vloeibare guano,kortelings gaat hier ook een webshop open waar je het biologische BAC gamma kan bestellen.Schimmels en bacto zullen ook hier verkocht worden,deze werken zeker ook op growshop aarde.Deze schimmels en bacterien zijn bv ook te koop bij growshop alien,net als de biobizz voeding.

Je thermodimmer kan gelijktijdig je in en afblazer schakelen,een verdeelstekker in de dimmer ,daar de 2 ventilators op en ze draaien beiden harder of stiller,bij bv een 2000m³ afzuigerhoort een 1000m³ inblazer,zo heb je nooit onder of overdruk en dus ook geen geurtjes mits gebruik van een filter...

lees ook eens over deze mycorhizza schimmels en veel zal je duidenlijk worden,of het topic van sannie over levende aarde...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je voor je reactie....

 

Weet iemand waar ik in het zuiden des lands Rhizosys kan krijgen en Vivimus voor groente?

 

alvast bedankt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat maar, ik heb hem online besteld, stekken gaan dan maar eerst een week in de voorgroei voordat ik ze in de bakken plaats...

Kan ik me tenminste nog even verdiepen in de samenstelling van de grond, want ik lees zoveel hier op de site dat ik het ff niet meer zeker weet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n bak kun je ook gewoon buiten gebruiken. Ik vindt het handigger dan potten/weide grond. Met zo'n bak kun je je planten nog gewoon verduisteren enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He rataplan,ik heb ook nog een vraag met betrekking tot de bak en de bodemtemperatuur.

 

Ik merk met het kouder worden van het weer dat de bodemtemperatuur van de bak langzaam daalt,nu ongeveer 19 graden.

Aangezien het van de week nog veel kouder wordt ben ik bang dat mijn 600W lampie de bak uiteindelijk niet meer genoeg opgewarmd krijgt gedurende de dag periode.

Om er nu direct iets aan te gaan doen is eigenlijk geen optie ik zoek eigenlijk een oplossing voor de volgende ronde over een week of drie,als het waarschijnlijk echt koud word. ;)

 

Ik heb inmiddels begrepen dat de omgevings temperatuur behoorlijk mag zakken in de nachtelijke uren en dacht er daarom aan om een verwarmingskabel in mijn bak aan te brengen.

zoiets als dit ; Grondverwarmingskabel

Heeft u hier ervaring mee,en zou dit een goede oplossing kunnen zijn? grtz ganja :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

het hangt er volledig van af of je hok al dan niet is geisoleerd,uit ervaring weet ik bij mij dat de omgevingstemperatuur bij mij niet mag zakken onder de 12°,anders moet ook ik bijverwarmen.Een verwarmingskabel in de grond is een goede optie,zorg dan wel dat deze thermostatisch kan geregeld worden,leg deze ook spiraalvormig in de grond,net boven de drainageslang,een bodemtemperatuurmeter is geen overbodige luxe dan,op termijn kan je er zelfs voordeel uit halen,een stabiele bodemtemperatuur is veel belangrijker voor een grote aardebak,snelle temperatuurdalingen,en temperatuurstijgingen leveren steeds achterstand op,je kan deze in de betere tuinzaken kopen op verschillende lengtes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt voor je reactie

 

Dan ga ik eerst eens testen tot hoever de omgevingstemperatuur kan zakken bij mij tot dat de bodemtemp.onder de 18 graden komt! misschien valt het nog mee...! grtz ganja :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...