Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Grote Aardebakken,hoe Maakt Men Deze?

Recommended Posts

ik gebruik potten, maar wil ook van deze draden gaan gebruiken... dat lijkt me wel een stuk handiger...

Share this post


Link to post
Share on other sites

indien je alles goed doet,zeer lang,ben nu al reeds 1.5 jaar met dezelfde aarde bezig :specool gewoon toplaag steeds vervangen,voedsel voor de wormen , eventueel wat schimmeltjes,wat zeewierkalk,aanvullen en planten...Daarna onderhouden met bacterial of bacto,biologisch voeden en na elke oogst je ph waarde controleren van je medium op 2 verschillende dieptes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eindelijk een bak gemaakt volgens jouw princiepe, zie wel nu dat mijn slang nog iets anders is, heb deze ook in een bouwmarkt gehaald maar is gelijk meer met cocosvezels rond, niet volledig dezelfde stof.

Mijn aarde heb ik gemaakt met gewone potgrond met bladafval, veel turf, dan nog vele toevoegingen zoals lavameel, betoniet, koemest...

Nu heb ik nog paar vraagjes:

- mijn stekken zijn iets te groot geworden in mijn voorgroeiruimte door tijdsgebrek heb ik de kweekruimte niet echt op tijd kunnen afwerken, kan ik bv de hoogste 15 cm van de bovenkant van de stek knippen, was toch van plan deze te toppen. Op deze manier kan ik ze op dezelfde hoogte knippen

- zou ik verder nog iets aan mijn grond toevoegen, regenwormen ga ik nog achter zoeken, tip in belgie om dit te vinden en achter welke wormen specifiek?

- welke tensiometer gebruik ik best en kan ik met één meter de waardes van twee afzonderlijke bakken meten?

- ik heb twee bakken van ongeveer 1m40 op 1m40 gemaakt, zou daar in de ene wonder woman en in de andere afghaan plaatsen, is 16 planten per bak ideaal?

- welke voedingslijn raad je aan voor een grote bak aangezien alles op is, gebruikte canna

Stekken zijn zeker niet ideaal maar aan gebrek van beter...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nitro

ik hoop voor je dat je je aarde niet hebt overbemest,want wat er nu inzit,zal vast en zeker vrijkomen op termijn,wees dus spaarzaam met voeden.

Zou zeker geen 15 cm van je plantjes gaan knippen,zou ze hooguit toppen,en na een weekje eventueel nog eens,doe het wel niet meer eens je bloeiverschijnselen ontdekt...

bij deze krijg je een mooi veld als je er 16 zou plaatsen per bak...

Per bak kan je natuurlijk 1 soort plaatsen,das evident,ook meerdere soortjes,maar hou dan wel rekening met hun eigenschappen,geno,pheno,indica,sativa,bloeitijden enz...

advies,gebruik 1 blumat tensiometer per bak,dat is toch wel aangewezen...

op voedingsgebied valt mijn keuze uit de biologische voedingslijn van Biobizz,de volgende ronde ga ik de biologische voedingslijn van BAC eens testen,uit ervaring neem je de minimum dosis voeding uit hun schema,wat nog iets te veel eigenlijk is...

Regenwormen zijn ook in ons landje volop aanwezig,en dan vooral in weidegebieden,en langs beken,wees er snel bij,want als de nachtvorst gaat beginnen aan de grond,dan gaan de regenwormen dieper de aarde ingaan... :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK heb gezien dat jij in uw topic perliet toegevoegd hebt op de slangen.

Is dit heel belangrijk want dit heb ik over het hoofd gezien, ga proberen een zakje perliet halen en deze nog tussen de aarde vermengen maar onderaan aan de slang zal niet gemakkelijk zijn aangezien de bak al vol is.

INdien de aarde zo bereid is, is het nodig om die schimmels toe te voegen om kan ik dit voor volgende kweek houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

perliet is handig op de bodem maar niet noodzakenlijk.

Ja nu nog voor het planten de schimmels aanbrengen,en goed mengen,nadien je bak inwateren en voor het planten in elk plantgat nog een beetje schimmeltjes toevoegen,zorg dat je bodemleven dus op gang kan komen nog voor de plantjes in de bakken gaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben toch achter perliet geweest, dit er nog tussen gemengd samen met 6 van die kleine (bijgevoegde lepel) schepjes schimmels. Ik heb ook nog extra plantenafval toegevoegd.

Via de slang heb ik in elke bak 7,5 liter water met beetje bac en wortelstimulator gegoten.

Nu nog op zoek gaan achter wormen. Heb ook de bac van no mercy, staat in een emmer, nog even wachten om toe te voegen.

Bij de voeding van biobizz, moet ik pas beginnen voeding toevoegen binnen 3 weken of direct en beginnen met klakloos schema volgen want je zei dat dit soms iets te veel is? Ik heb ook die guana vloeibaar mee, hoeveel daarbij mengen en in welke weken?

Heb topmax, bloei, groei en wortelstimulator van biobizz.

Is er nog iets dat ik over het hoofd zie?

Ik zie ook op de site van leafman dat de ideale vochtigheidsgraad in volle grond tussen de 150 en 250 mbar is in volle grond, welke kan ik best aanhouden, rond de 80mbar? https://www.leafman.nl/product_info.php?cPa...fb01b6a554229a6

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi,maar wortelstimulator had echt niet in je bakken gemoeten,dat heeft geen enkel nut op dit moment,geef het enkel aan je stekjes als deze net geplant zijn in je bak,en dan de eerste vier tot 6 dagen langs boven bewateren rond het stammetje met een ph waarde van +- 6.2 wortelstimulator 1ml op 1 liter water,dan na 7 dagen start je met 1mililiter grow per liter water,samen met een koffielepel bacterial op 10 liter water,dus 10ml grow en 1 koffielepel bacterial op 10 liter afgezuurd water ph waarde 6.1,2e week geef je dan 2ml grow per liter water ph waarde 6.0;week 3: 1ml grow,1ml bloom,1ml guano ph waarde 6.0,de rest zal ik later posten... :specool

ja starten met 80mbar, aanhouden en dan na 4 weken bewateren bij 120mbar

Share this post


Link to post
Share on other sites

grotebak005ym7.th.jpg = foto slang in bak

 

grotebak006km0.th.jpg bak 2

 

grotebak047kc1.th.jpg aarde in bak, de slang is niet te zien maar zit tegen de rand van de bak iets boven de aarde

 

grotebak023ho6.th.jpg afghaantjes

 

grotebak024xs8.th.jpg getopte wonder woman

 

grotebak025ee9.th.jpg links wonder woman en rechts de afghaantjes. DIe wonder woman zijn eigenlijk te groot, grootste is bijna 60 cm, afghaantjes tussen 25-40 cm vandaar dat ik de wonder woman getopt heb, laat ons hopen dat ze niet te veel meer groeien.

 

grotebak041rp1.th.jpg De afghaantjes van dichterbij

 

Nu heb ik twee afghaantjes die plekjes vertonen zodat je op volgende foto kunt zien. Iemand idee wat dit kan zijn?

grotebak044ol2.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor vlugge reactie, ik ga direct op 12uur zetten, dan nog altijd die regeling volgen van voedingsschema?

Misschien zal ik best een nieuw topic openen want anders gaat dit nog even verder gaan. Wil je dan zo vriendelijk zijn om dit ook te volgen?

Dus gewoon de eerste weken rond de 80 mbar houden. Na vier weken op 120mbar houden of pas als het 120 mbar is water toevoegen tot het 80 mbar is?

Ik heb zowel de bac dat bij de schimmels hoort als de bacterial van no mercy, welke bedoel je in uw schema of moet ik beide met dezelfde regelmaat toevoegen?

Sorry voor de vele vragen maar is beetje nieuw bij mij en wil het deze keer echt goed doen. Ik heb als test in een middenste bak volgens mijn normaal systeem gewerkt, 6 maal 11 liter en 6 maal 15 liter. Kijken wat het verschil zal zijn.

 

Edit: ik heb ander topic gemaakt : aardebak verslag, gelieve dit te volgen rata

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forumleden,

 

Even een dringend vraagje:

 

11912474452-thumb.jpg

 

Weet iemand waar ik deze drainagebuis in Amsterdam vandaan kan halen? Ben al van alles af geweest, van bouwmarkt ( Gamma, Praxis ) tot de diverse tuincentra maar mooi nax. Gezien de vorderingen van mijn kleine zaailingetjes (zie Mijn Eerste Biokweek, met veel piccies) zal ik toch snel moeten beginnen het zooitje in elkaar te zetten. Ik neem kant-en-klare mix van de growshop, haal ik as. vrijdag op, moet dan de voorbereiding met wormen, blaadjes, koffiedik, baccies en schimmels (Dr.Hornby's Voodoo Juice en Piranha*) nog doen...

 

Met dank aan Rataplan, wiens fotootje ik hierbij even ongevraagd :specool leen...

 

Groet Joost

 

*Zit geen maatschepje bij...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff
mooi,maar wortelstimulator had echt niet in je bakken gemoeten,dat heeft geen enkel nut op dit moment,geef het enkel aan je stekjes als deze net geplant zijn in je bak,en dan de eerste vier tot 6 dagen langs boven bewateren rond het stammetje met een ph waarde van +- 6.2 wortelstimulator 1ml op 1 liter water,dan na 7 dagen start je met 1mililiter grow per liter water,samen met een koffielepel bacterial op 10 liter water,dus 10ml grow en 1 koffielepel bacterial op 10 liter afgezuurd water ph waarde 6.1,2e week geef je dan 2ml grow per liter water ph waarde 6.0;week 3: 1ml grow,1ml bloom,1ml guano ph waarde 6.0,de rest zal ik later posten... :specool

ja starten met 80mbar, aanhouden en dan na 4 weken bewateren bij 120mbar

 

Hey Ratplan, je zegt hier dat je ook de bacterial gebruikt, gebruik je die samen met de bacto van ryzosys dan? Of heb je die achterwege gelaten?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ staff,neen dat is wel iets te veel van het goede hoor de ideale combinatie zijn de schimmeltjes en de bacto,gebruikte deze ronde bacterial door gebrek aan... :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

na 7 kweken heb ik noodgedwongen de aardebakken moeten afbreken,wat blijkt nu?Er zijn 3 aardelagen.

Wel mooi om te zien dat de tensiometers perfect presteerden,de bovenste 15 cm was eerder wat droge aarde,de middelste laag,zo'n 35 cm,licht vochtig,en de onderste laag waar de drainageslangen lagen was zwaar maar niet pappig,dus het werkt zeker naar behoren,geen droge plekken tegengekomen,de lagen waren overal identiek,de drainageslangen waren ook volledig intact en hergebruikbaar,wormen zaten op een 5 tot 15 cm van de bodem netjes verspreid,het bodemleven heeft echt wel gewerkt,de aarde was nog luchtig,en dit na ruim 7 kweken op dezelfde aarde! Dus het is zeker dat dit medium nog lang niet ten einde was,sterker,denk dat de zelfregulatie er voor heeft gezorgd dat het bodemleven steeds actiever is geworden!Geen grote klonters,geen zandpap onderin,neen,een luchtig aardesysteem gratis omgewoeld en voorzien van wormenhumus,prachtig stukje natuur! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwaar balen dat je het af heb moeten breken las ik al eerder,wel super dat je deze info nog even plaatst :smoke

 

Sterkte en succes verder rataplan! ik heb mn oogsten verdubbeld dmv jou kweekmethode :D ,ben ik je toch dankbaar voor ,wilde ik nog ff kwijt... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks,maar nogmaals,dit is het einde niet,de aardebakken uit dit topic staan niet bij mij thuis :smoke thuis had ik een testhokje en een afbloeiruimte...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben zelf van plan met aarde bakken te beginnen zoals rataplan en zijn info is voor elke beginnende kweker goud waard!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rataplan, maakt het veel uit wanneer je water geeft met drainageslangen?, ik bedoel je hebt geen direkt vocht dus kan het bevoorbeeld ook als de lampen al uren branden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat gaat,maar ga zeker geen water geven net voor de lampen uitgaan,de planten moeten de tijd krijgen om het water op te kunnen nemen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rataplan, allereerst wil ik je zeggen dat dit een toppie kweekmethode is, als ik binnenkort inderdaad ook een 2e (3 ,4 etc) kweek kan doen op dezelfde grond ben ik helemaal blij.....

 

Alleen een vraag...

 

Het lijkt wel alsof ze niet zo compact zijn als bij mijn vorige kweken met BCuzz..

Ik heb geen pk 13/14 ligt het daaraan?

 

Ik gebruik: Guano, Biobloom en topmax van biobizz.

 

Moet ik nog iets anders gebruiken om harde toppen te krijgen of zo.

 

Mijn toppen zijn nog helemaal wit en ik begin nu in week 8. (NLX)

 

Kan het zijn dat dit nog komt? misschien door de soort?

 

 

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat je toppen gaan kleuren is een feit,je moet nog even geduld hebben,topmax is een biologische bloeistimulator,en vervangt pk 13/14,en werkt echt wel,dat je toppen nog niet compact zijn kan aan 10tallen factoren gaan liggen,heb al nlx gehad die op 8 weken klaar was,maar ook pas op een volle 10 weken,en dat hangt dus af van verschillende factoren,nog even geduld,de laatste 2 weken komen ze nog het meetst aan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...