Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Grote Aardebakken,hoe Maakt Men Deze?

Recommended Posts

@Rataplan: je wormen zijn gek op koffieprut. Daar doen ze het erg goed op. Hieronder nog een interessante link over wormen.

http://home.zonnet.nl/erhv-dewaal/wormen.htm#9

koffieprut gebruik ik al sinds verleden jaar,in de lokale viswinkel gebruiken ze het ook,een interresante bemerking voor pseudo bakbouwers...

 

Ok bedankt voor update, met aggregaat is natuurlijk stukken beter. Moet je niet bang zijn voor te veel verbruik of dat je op die manier gesnapt worden. Hoeveel lampen zijn nog verstandig hier in belgie als je stroom betaalt? Zou 6 maal 600w lukken?

met een aggregaat valt geen enkel verbruik op... :lol:

In Belgie is de limiet wel ongeveer 4x600 watt op het net...

 

dus met de hand bewateren is geen goed idee?

 

maar hoe je ook water geeft, heeft toch niets te maken met het feit dat je weet wanneer je planten wel of geen water wil. of zie ik dit verkeerd....

 

vriendelijke groeten hennessy............

lees eens een topic over de tensiometer,veel zal duidenlijk worden...

 

he rataplan, wat kost zoon agregaat eigenlijk?

ongeveer 1000€ voor een 6.3 kva diesel silent...

 

Als je ergens op boerderij in the middle of nowhere zit is dit ideaal natuurlijk maar in rijwoning niet aan te raden.

er bestaat nog wel zoiets als isoleren in de kelder... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ rataplan; Hoeveel betaal je nou aan diesel per kweek ? En hoevaak moet je de tank vullen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zal nog moeten blijken,is de eerste keer,bij een uur testen verbruikt deze net geen liter bij volle belasting,rode diesel kost ongeveer nu hier 0.62 € per liter,x 12 h = 7.44 € per dag x7 = 52.08 € per week x 8= 416.64 € per kweek,dit is een ruwe schatting,de 160 stekjes worden voorgegroeid onder 1 hpti 400 watter op het net gedurende 2 weken,nu ben ik bezig om de noodspanning te verzorgen over 3 zekeringen van 16A in de electriciteitskast,moest de groep uitvallen kan ik door middel van 3 zekeringen en het veranderen van 1 stekker van 380 V de instalatie over het net laten lopen,veel werk dus en ook de reden dat ik deze week niet zo actief was op het forum,in de loop van de week volgen de fotoupdates,de volledige instalatie zal dan klaar zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ook graag wat meer info over hoe je water geeft met die slang.

 

ik begrijp wel dat je gaatjes maakt in die slang en dat er dan water doorheen gaat, en je dan van onder water geeft maar wat voor pomp enzo en hoe je het precies aansluit.

 

als je daar een beetje uitleg van geeft misschien een paar foto als je tijd hebt.

 

(zou je me zooo blij mee maken :o )

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geef dus water gewoon door een grote trechter die ik in de drainagebuis steek,het vullen gebeurt met een gieter,er zijn 7 slangen,1 voor elke lamp,de voeding wordt aangemaakt in een vat en afgetapt in de gieter,ik maak steeds voeding aan naargelang de waarde op de tensiometer,staat deze op 120 mbar,dan geef ik 6 tot 10 liter per slang,onder de 80 mbar laat ik de bakken nooit komen,dan wordt het te nat en zal het dagen duren voor de planten terug naar voeding verlangen,deze klus neemt max een half uurtje per dag in beslag...

Share this post


Link to post
Share on other sites
;) @damien denk dat je ff de hele topic moet lezen.

Dit heb ik nergens zien staan :o

 

Maar nu begrijp ik het pas, maar ik dacht eigenlijk dat het automatisch ging.

Want als ik meerdere van die bakken wil maken moet je nog best veel zelf doen.. Maar denk dat ik het toch zo ga doen moet ff kijken maar toch bedankt Rataplan :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is juist veel minder werk,geef eens 160 potten water,of 7 x bv 1 gieter... :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals beloofd de volgende update.Door tijdsgebrek was het niet meer mogenlijk om de bakken nog verder te gaan aanvullen met aarde,met een gemiddelde van 26 cm hoogte is het wel natuurlijk mogenlijk om te planten,toch zal deze de volgende ronde zeker nog aangevuld worden...

Daar de stekken(160 x NLX) reeds al 15 dagen voorgroei genoten samen met de 6 x C 99 zaailingen,was het hoog tijd geworden om deze te gaan planten...

De stekken...

Foto=MV3ASSPM.jpg Foto=XBEGJBQL.jpg

 

Eindelijk in de bakken,en in de bloei,denk dat deze nog een 80 cm hoog zullen worden de komende drie weken...

Foto=ENFVYQ8L.jpg

Hier zijn de kleints gebleven stekken bij elkaar geplaatst,deze zijn tussen de 19 en 25 cm...

Foto=BRHKGAMV.jpg

Een totaal ruimtezicht over de bakken...

Foto=UBNLFZKW.jpg

Hier met zaailingen in 11 liter potten tussen de bakken in...

Foto=LK333LRL.jpg

Foto=A4SDZ7WJ.jpg

Nog een zaailing...

Foto=VZ4LIW43.jpg

Om de lv op peil te kunnen houden gebruik ik hier een 5 voudige membraanvernevelaar en een bionaire luchtbevochtiger,goed voor ongeveer 65% lv met de lampen aan...

Foto=IMQ6JKJP.jpg

 

De volgende update gaan over de technische kant van het hok...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals gevraagd ook hier een update in de bouwfase voor de definitieve afwerking...

Daar ik met een aggregaat werk,moest het ook mogenlijk zijn om in het geval van een panne de instalatie te laten werken op het gewone stroomnet.

Hier gebruikte ik 3 zekeringen voor van 16 A om de drie lijnen te kunnen voeden...

Foto=WXICUHPH.jpg

Daar het aggregaat op 380 volt werkt,gebruikte ik hiervoor een stijve 5 aderige draad van 2.5mm² naar een vrouwelijke wanddoos van 380 volt,daardoor heb ik dus 3 lijnen van 220 volt,3 fasen,1 nulgeleider en 1 massadraad...

Foto=IJLLGKY4.jpg

Deze stekker kan dus in het aggregaat of rechtstreeks op het net mits de zekeringen in te schakelen...

Foto=7ZKRT7MQ.jpg

de 3 lijnen van het aggregaat worden ook afgezekerd,1 lijn krijgt hier ook een contactor,de andere 2 boven op het bord,daar ik deze kastjes reeds in het bezit had...

Foto=DMZKF8AH.jpg

boven komen de 3 lijnen uit op het bord...

Foto=M4TV7GTS.jpg hier nog bij te vertellen dat de foto's zijn genomen in de testfase,ondertussen zijn alle kabels netjes gestript en door krammetjes overzichtelijk,veilig en netjes geborgen...

Hier het vsa bord ook in de testfase...

Foto=PZD7VAO3.jpg

 

Bij het testen en op volle kracht is de maximumtemperatuur in volle werking amper 21°,dus dat zit zeker goed,ook zijn er 2 grote zwenkventilatoren in de ruimte,een zwenkventilator achter de mistmaker en een ontvochtiger voor de laatste weken aanwezig...

Tot slot nog iets over de ventilatie...

de afzuiger is een softbox van 4000m³,inblazer is 2000m³,de ingeblazen lucht is rechtstreeks van buiten met een simpele panty als insectenfilter,in het koudere seizoen wordt de buis verplaatst naar de gangruimte zodat er voorverwarmde lucht kan aangezogen worden.Door de grote zwarte buis komt de frisse lucht door middel van gaatjes rechtstreeks in alle bakken,door een thermodimmer zal steeds het juiste klimaat gewaarborgd worden,ook door de perfecte isolatie van de gehele ruimte zal een te hoge temperatuur uitgesloten zijn,en in de winter een te lage temperatuur door 2 grote radiatoren in de ruimte...

 

De afblazer gaat in de schouwFoto=GLVRYDYF.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker zoldertje rataplan :rofl

 

mooi voor elkaar,aggregaatje in de kelder :o

vraag me wel af of de [gezamelijke]massa toevoer naar boven toe voldoende dik is ;)

 

 

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt ronzor,toch vrees ik niet voor onvoldoende aarding daar de aarding boven ook in serie staat met met het aanwezige electriciteitsnet,elke lijn heeft een apparte aarding,en de netschakeling is bovendien beveiligd met een differentieelschakelaar voor vochtige ruimten,de oohmse weerstand bedraagd 24 ohm... :o

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rofl ziet er vet uit rataplan,wat een mooie ruimte!

Zoals je misschien weet heb ik net zo een bak gebouwd als jij maar dan in het klein,1m2,in een kleine zelfgebouwde kast kan ng net naast de bak zitten :o ...

Eigenlijk een beetje noodgedwongen haal ik ook mn verse lucht rechtstreeks van buiten,anders wordt het gewoon te warm,moet ook kunnen in dit jaargetijde zou je zeggen.De lamp staat uiteraard in de nacht aan zodat het in het hokkie ongeveer 22 graden is (rondom het blad),de aarde temp zit rond de 20 graden.

Mn inblazer hangt bovenin het hokkie en blaast de lucht via een slang die eindigt naast de bak,de bak zit geklemd tussen de wanden van de kast en de slang bungelt achter de bak in de loze ruimte tussen bak en de achterwand,mn afzuiger hangt voor in het hok zodat hij de verse lucht door de plantjes zo mn filter inzuigt.Als de lamp uit gaat gaan via een tijdklok ook de in- en afzuiger tijdelijk uit anders koelt het wel erg snel af,dan besproei ik de boel zeiknat en wordt het echt tropisch in de kast,om de 2 uur gaan de aan- en afzuiger een kwartiertje aan om de lucht ff te verversen,dat was even een uitleg van hoe het zit :o ..

De stekken zien er verder prima uit alleen heb ik de afgelopen dagen gemerkt dat de steeltjes behoorlijk paars aan het worden zijn :rofl ,zou de verse lucht toch te koud zijn?

Iemand wees me al op zo'n airsock maar naar mijn weten kun je die pas gebruiken als je inblazer minimaal een capaciteit heeft van 750m3,de mijne is 250m3 groot genoeg voor deze kast.

En gewoon de slang van de inblazer afhalen zodat hij de koude lucht gewoon van boven op de bak blaast?

Of.. ;) zit ik me gewoon weer aan te stellen en zijn paarse stelen niet echt een probleem,is ook al tegen me gezegd.. :rofl ,maar goed heeeeeel verhaal,ik hoor het wel

 

Laterzz :D

Edited by Ganjamens

Share this post


Link to post
Share on other sites

rataplan, wat een mooie ruimte zeg... wordt er effe stil van :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

:o Zeer mooi verslag :rofl

 

Waarom heb je dit keer geen airsock gebruikt, ik dacht dat je overtuigd was van het nut daarvan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ganjamens:De planten zeiknat zetten in de donkere uren is zeker niet aan te bevelen,dit zou de oorzaak wel eens kunnen zijn van paarse steeltjes,als je wil nevelen,doe het dan als de lampen branden,liefst bij het aangaan,je temperatuur is aardig onder controle...

@DePriester:bedankt man

@Tara:Er heeft wel degenlijk een airsock gehangen bovenaan,doch daar de afblazer te kort tegen de airsock kwam had ik een terugval in het middenstuk van de ruimte van verse lucht,daarom heb ik er nu een geperforeede buis gehangen met de frisse lucht uitblaas in gecontroleerde richtingen voor een optimale verse lucht verdeling,dit is getest met ruim 200 stokjes met papieren sliertjes er aan om de luchtcirculatie optimaal te kunnen verdelen wat op zich al een ruime werkdag in beslag nam... :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar ? woord voor: RESPECT :o

 

Hier is over nagedacht en dit zal zeker zijn vruchten afleveren.

Edited by nitro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rataplan is op dit moment even druk met privé dingen. Wij verwachten hem binnenkort weer terug, hij heeft het alleen nu even te druk. 't Forum is iets wat hij in z'n vrije tijd ernaast doet(net als alle andere mods) dus soms hebben de dingen thuis gewoon iets meer voorrang.

 

Maar no worries he will be back :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ peter1974; als je bij rataplan zijn profielopties aanklikt en vervolgens op ''zoek onderwerpen van gebruiker'' heb je al een megaberg aan info te pakken over het bouwen en kweken in grote aardebakken!! :D

 

hiermee zou je toch al een heel eind op weg kunnen,rataplan heeft hier echt niet stil gezeten is wel toe aan forumverlof.. :blink: ..laterz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rataplan is op dit moment even druk met privé dingen. Wij verwachten hem binnenkort weer terug, hij heeft het alleen nu even te druk. 't Forum is iets wat hij in z'n vrije tijd ernaast doet(net als alle andere mods) dus soms hebben de dingen thuis gewoon iets meer voorrang.

 

Maar no worries he will be back :blink:

Thanks Stijlloos om even te reageren...

Updates volgen indien jullie dat wensen,maar het ging me meer over het bouwen en inrichten van...

Maar goed,zal binnenkort een update posten... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee rataplan

ben gelijk met het topic gestart met bouwen van mijn eigen bakken

heb 3 grote bakken gemaakt met slang er in en gevuld met aarde deze ga ik bemeste schimmels van az(eco-style) en bactoforce van house-garden

ook ga ik een paar handjes wormen er in gooien(lusten deze nu ook al bladafval?en mag dit van elk soort boom zijn?)me bakken zijn gevuld met 25 cm aarde .moet ik nu een grof net er boven hangen voor stevigheid ik bedoel niet een scrogg net maar met van die grote mazen.

ik doe 20 meiden per bak van 120/120 cm is dat voldoende?lijkt mij van wel.

ik sta te trappelen om te beginnen en ben gewoon bloed nieuwsgierig hou het met jou bakken gaat zo dat wij ook weer wat kunnen opsteken

ik probeer niet niemand op te jagen!!!!!

alvast bedankt greetz peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok jongens en dan nu de gevraagde updates...@ peter 1974:

Wormen lusten ook graag wietafval,de bladeren dan,ook koffiedrab is een lekkernij voor ze,voeg gewoon wat bladafval tussen de lagen aarde,zowat alle blad is goed behalve bv klimop...

En dan nu het vervolg...

De planten staan nu al 3 weken te bloeien...

 

Foto=GNMNMDZ7.jpg

Door de lage stand van de aarde in de bak lijkt het net of deze NlX'en niet groot zijn,toch zijn deze planten ruim tussen de 60 en 74 cm geworden,de C99 zaailingen zelfs tussen de 69 en 82 cm...

Foto=348WAEPI.jpg

Ook hier weer 100% organische voeding...

Foto=JXGLIOBK.jpg

 

Foto=CIHIBPUM.jpg

 

Foto=QILTWIHU.jpg

 

Foto=ADKWB3A3.jpg

 

Foto=BCKJFVML.jpg

 

De C99 zaailingen maken steeds meer vingers aan,hier en daar al 9 vingers in aangroei...

 

Foto=EPM4EZAF.jpg

 

Ook hier gaat het goed,het aansluiten van de kleine budjes zal resulteren in mooi aaneengesloten toppen later;De ph waarde is 6.1 en de bio voeding is van Biobizz...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...