Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

grote groeier

Spintbestrijding In De Bloeifase

Recommended Posts

yo kwekers

 

 

 

 

 

mijn plantje staat nu 2 weken in de bloei , heb dus helaas spint heb ik zojuist geconstateerd en tevens ook dat het vrij schadelijk is volgens mij valt het nog redelijk mee met de spint zaten alleen heel veel eiren aan de onderkant van de bladeren, wil er vanaf maar wat kan ik het beste doen nu ze 2 weken in de boei staat knoflook extract, koude douche, middeltje????

 

 

ik heb veel op het forum gelezen maar niet wat nou wel of niet kan in de bloei, wel dat het een verschil is :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga volledig met lola mee, masaii van Bayer, gewoon in het tuincentrum te verkrijgen en gebruik de dubbele dosis, en doe dit dagelijk zorg wel dat je je lamp niet te dicht op je plantjes hebt na het spuiten, dit kan leiden tot verbranding he.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mijn plantje staat nu 2 weken in de bloei , heb dus helaas spint heb ik zojuist geconstateerd en tevens ook dat het vrij schadelijk is volgens mij valt het nog redelijk mee met de spint

spint "valt nooit mee" :P :) :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

 

mijn plantje staat nu 2 weken in de bloei , heb dus helaas spint heb ik zojuist geconstateerd en tevens ook dat het vrij schadelijk is volgens mij valt het nog redelijk mee met  de spint

spint "valt nooit mee" :P :) :rofl

Knoflook plantje erbij zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

knoflookplantje er bijzetten........??? echt waar joh....!!

 

hoeveel plantjes op hoeveel wietplantjes.........?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hopelijk gaat Neem-olie nog werken. De berichten zeggen

dat Neem-olie vooral preventief en tegen beginnende plagen

werkt. Je moet het igg. wekelijks herhalen. Liefst 3 tot 4 weken.

 

Je dood de spint er niet mee. Maar ze stoppen redelijk snel

(maar niet meteen) met eten. Persoonlijk zou ik eerst met

Masai spuiten tegen de spint. De Neem-olie zou ik via de

aarde geven. Dan neemt de plant het op en werkt het lang

door. Je hoeft het dan maar 1 keer te geven en het beschermt

je de rest van de kweek tegen de meeste insecten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem-olie?

Nog nooit van gehoord... Waar haal je dat goedje en wie maakt het ?

kan ik ff wat opzoekwerk doen ..... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest groeneduim

Ik heb bij mij in de kas, met groot succes, biologische bestrijding gebruikt. Roofmijt, (Phytoseiulus persimilis), van ecostyle.nl bij tuincentrum en Welkoop te krijgen. Voor maandagochtend 11 uur te bestellen, vrijdag via de post. Om levertijd te overbruggen en de spint in toom te houden gebruikte ik Spruzit, (natuurlijke insecticiden uit bloemen gewonnen - groente mag je al na twee dagen eten), van dezelfde firma. Dit was een paar maanden geleden, sindsdien geen spint meer gehad; de plaag was zo erg dat de spint in druppels van de bladpunten afhing. Die druppels heb ik ook na bespuiten een poosje regelmatig 'geoogst'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een eenvoudig, uit huismiddelen te maken spuit-middel,waarvan de werking al in grootmoeders tijd bekend was.

 

Voor oma's spuitmiddel los je een eetlepel zachtezeep (zonder sulfaten) op in een liter water, waarin je ook nog een deciliter spiritus doet.

 

Oma doet daar nog wat nicotinethee getrokken van sigarettenpeuken,

een paar gesnipperde ui, verse knoflook en een paar eetlepels karnemelk bij.

 

Als je het geheel goed geschud hebt, breng je het even tegen de kook aan en zeef je het.

 

Na afkoeling is het dan klaar voor gebruik.

 

 

Het werkt tegen: Spint, witte vlieg, luizen, varenrouwmug.

 

 

of kijk hier eens: http://www.tuinkrant.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neem-olie?

Nog nooit van gehoord... Waar haal je dat goedje en wie maakt het ?

kan ik ff wat opzoekwerk doen ..... :verrygood

Sorry voor de late reactie maar Leafman heeft het

https://www.leafman.nl

 

Verder vind je in google vooral buitenlandse sites met

en over neemoil. Maar dit laat een waslaag op de bladeren

na. Dus dat kun je het best voor de bloei doen.

 

Als jij of iemand anders meer wilt weten over het gebruik

van neem.... nee... weet je wat? Ik maak er een aparte post

over. Hier in Ziekte en ongedierte... het spul is mij namelijk erg

goed bevallen. Vanaf dat ik het gebruikt heb had ik geen last

meer van ongedierte...

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor schade kan spint aanrichten.

 

Ben er namelijk achter gekomen dat ik al vrij lang spint heb op m'n planten.

heb hele kleine spinnenraggen rond de toppen, gewoon weggehaald.

 

Ik ga binnen een week oogsten, kan het spint kwaad en moet ik het bestrijden op de een of andere manier ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat voor schade kan spint aanrichten.

 

Ben er namelijk achter gekomen dat ik al vrij lang spint heb op m'n planten.

heb hele kleine spinnenraggen rond de toppen, gewoon weggehaald.

 

Ik ga binnen een week oogsten, kan het spint kwaad en moet ik het bestrijden op de een of andere manier ?

"Wat voor schade kan spint aanrichten."

Je kunt ze vergelijken met 'vampiers/bloedzuigers' ... ze leven op de 'levenssappen' van planten en zullen voor een opbrengstvermindering zorgen.

 

"Moet ik het bestrijden op de een of andere manier ?"

:wOOt Niet als je over een week ga oogsten (heb je dus al gedaan, maar goed). Dan gewoon de stofzuiger erop zetten (op een làge stand ! Anders zuig je je toppen wellicht op, met die 'powermachines' van tegenwoordig !). Gìf zou ik zeker niet gebruiken (in het eindstadium), hooguit een 'grootmoedersmiddel'. Vul dit in een plantenspuit, zet de plantenspuit op een krachtige straal en spuit, vlak voor de lampen uitgaan, de spint 'eraf' ... Doorweek de toppen niet !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon masai spuiten met dubbele dosis en na een week nog een keer (ivm met de eitjes). Gewoon goed ventileren, als je nog geen grote toppen heb krijg je moelijk toprot.

 

Opgelost

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is nu natuurlijk geen oplossing meer maar in het vervolg

in elke pot een knoflookplantje planten. werkt perfect bij mij

 

heb drie oogsten met spint gehad..dan de knoflook erbij en zit nu aan de tweede zonder..

klinkt misschien dom (ik wist het niet) maar hoe doe je het juist?

 

gewoon in de winkel zo'n knoflookknol halen..

die bestaat uit verschillende delen..zo'n deel gewoon in de grond proppen

 

En niet te vergeten natuurlijk

Let op dat je luchtvochtigheidgraad niet te laag is..

lekker warm en droog is ideaal om spint te krijgen

vochtiger krijgen..span een doek voor je inlaat en zorg dat de onderzijde hiervan in een bahje water hangt..of eventueel geregel besproeien van de doek

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik heb het ook valt me sinds gisteren op. ik ga dat bayer spul maar halen. Is dat spul echt niet slecht voor je? Mn gevoel gaat er namelijk naar uit om alles weg te doen en opnieuw te starten maar dat lijkt me toch zonde van de investering in planten, licht en geld...

 

Misschien nog iemand een tip hoe ik het beste dat spul kan geven? Het grootste gedeelte van het spint zit namelijk aan de onderzijde van de bladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

groot moeders recept in planten spuit en het slangetje van de spuit haal je er uit , dan kan je hem op zijn kop gebruiken enn de onderkant van de bladeren ook goed bespuiten .

Succes, Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Preventie is de opossing !

 

Dweilen met de kraan open wat ik hier lees ...

 

Als je nu al spint hebt moet je je hele hok maar is goed onder handen nemen. Spint kan wel ff in een nok wachten op betere tijden, iedere keer als je nieuwe klonen neerzet zijn ze al verdoemd.

 

Het is ook nog maar de vraag of ze niet van je klonen boer afkomen ...

 

Spint is heel goed te beheersen, het kost tijd om alles even goed schoon te maken maar ik heb al 10 jaar geen spint meer gehad.

Heb nu wel varenrouwmuggen en trips .... komt ook de moedertjes natuurlijk.

 

Iedere kloon die ik weggeef of plant is uitvoerig bekeken en gedompeld in de Vertimec.

Een spint vrije start, haalt meestal ook wel de oogst. Zou ik een besmetting opmerken maak ik alles schoon en ga ik om de 2 weken iedere plant van onder af bespuiten ( onderkant blad) met Vertimec net zolang totdat die hijoputas allemaal kapot zijn.

 

Succes !!

 

Pekolow

 

:verrygood rookze prettig !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertimec wat is dat voor goedje?

Heb in het begin ook spint gehad en kreeg een duur goedje mee van mijn gs (voor niets) volgens mij heet dat spul ook zomaar ik weet het niet zeker. Ik moest een paar druppels op 1 liter water doen en dan de planten dompelen.

 

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor spint kan je ook gewoon paar van die knoflook bollen vermalen en t sap eruithalen dat vermengen met water en dat over je plant heenspuiten zodat ie druipt(dit gebeurt natuurlijk wel wnnr t licht uit is)

en weg zijn de spinten en wat pekolow zegt maag alle nade altijd goed dicht zodat ze daar niet kunnen nestelen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi spinnetjes van me !!

 

Vertimec is een spuitmiddel dat op de lijst staat.

Voor de rest is Vertimec niet echt bijzonder, gewoon een goed middel om ongedierte onder controle te houden.

 

Ik heb overigens van alles wat hier, ik heb ook nog een paar cactussen en aardbeienplantjes, dus ook genoeg beessies !!

 

Groetjes van Pekolow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertimec is tuig. Het mag niet voor niks niet verkocht worden, al staat het vaak onder de toonbank. Ik heb vernomen dat het systemisch is en daarom werkt het zo goed, maar het trekt dus ook door heel je plant heen en ik vraag me af of er geen resten achterblijven in de toppen.

 

Ik zou liever voor preventieve behandeling met de al eerder genoemde Masai (Neem-olie) gaan. We krijgen al genoeg ----EDIT----verwekkende stoffen binnen... Just my 2 cents. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mad,

 

Vertimec is inderdaad niet voor de amateur verkrijgbaar, maar als de gebruiker wijs is kan het veilig gebruikt worden. En of het in je toppen zit ? :verrygood

 

 

Vertimec is geschikt voor alle groente en fruit, het mag alleen in het vegatieve stadium gebruikt worden. Ik dompel de klonen op de eerste wortel, en dan nog een keertje als ze al overgepot zijn. Dus als de klok op 12 uur gaat en het plantje nog klein is zit deze in de film van Vertimec, deze film kan niet meegroeien tot onbeperkte hoogte .. Er kan dus geen vertimec in de top zitten nog in de topjes ...

De film groeit eruit na de strek van de bloeiperiode.

 

Er staat op de achterzijde een kruis geen doodshoofd ...

 

Pokers die dit spuiten na de vegatieve groei zijn niet goed bezig .... na de bloei gebruik Spruzit of iets anders maar zover is het nooit meer gekomen gelukkig.

 

Groet Pekolow

 

 

Vertimec is onmisbaar in de klonerij net zoals nematoden ... zijn helaas basis spullen voor preventief onderhoud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...