Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Rataplan

De Tensiometer

Recommended Posts

Ik heb nu naar 6 maanden beide tensio`s uit de bak gehaald, er moet een cm of 5 meer aarde in.

In de bak gaven ze beide netjes 80mb aan, nu in een glas met water staan en geven ze beide netjes 0mb aan.

Goed om te weten dat ze het naar al die tijd nog perfect doen :specool

 

Geweldig uitvinding ;)

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hé Vin23,

 

Tja, de tensiometer werkt niet in alleen cocos. Maar er zijn toch kwekers, die net als ikzelf, toch gebruik maken van cocos in combinatie met de tensiometer. RARA hoe kan dat. In enkele topics is al naar voren gekomen waarom de tensiometer niet werkt in cocos. Dus dit zul je moeten nazoeken op dit forum, door goed de zoekfunctie te leren gebruiken. Ik veronderstel uiteraard dat je dit wel zult vinden.

 

AS Grow

 

vertel eens hoe dat kan.... dat je geen tensiometer kunt gebruiken op cocos want krijg het echt niet gevonden of ik zoek niet op de juiste zoek termen.

 

Danny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik al een tijdje tensiometers en ze doen hun werk uitstekend ,wel heb ik al 2 stuks gehad die na een zestal maanden faalden ze geven 0of een veel te lage waarde telkens zonder probleem omgeruild in de shop

nadat ze het probleem hadden vastgesteld zijn er hier nog mensen met zulke klachten en ja ze waren vol en de kegels waren nat

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb er van de week 1 besteld op de webshop van blumat...

als het goed is krijg ik hem vandaag of morgen binnen

\maar ik lees dat ik hem moet vullen met demi water.. noem me een noob maar wat is demi water??

is dat het zelfde als gedestileerd water??? of kan ik hem gewoon vullen mat afgezuurd water (ph6.0)

 

 

wie legt het me uit??

 

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondertussen is gebleken dat je hem met gewoon kraantjeswater kan vullen,eerst was er het vermoeden dat bij het activeren de porcelijnen kop met kalk zou verontreinigd worden,dus gewoon kraantjeswater volstaat :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
vertel eens hoe dat kan.... dat je geen tensiometer kunt gebruiken op cocos want krijg het echt niet gevonden of ik zoek niet op de juiste zoek termen.

 

Danny

 

Dat zou ik ook wel eens willen weten. Mja, het komt vaak voor dat iemand iets roept en dat iedereen dat dan als waarheid aanneemt. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, kan je een klein deel van je bak vullen met aarde i.p.v. cocos en daarin je tensiometer zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey ff een vraagje want jullie geven een een waarde van 80 aan als perfect maar ik kwam ergens op google dit tegen

 

Potplanten presteren het beste bij vochtigheidswaardes tussen 50 tot 120 mBar,

terwijl planten die in de volle grond staan waardes tussen 150 en 250 mBar

prefereren. Zodra de hogere waarde bereikt wordt dient men te bewateren

 

 

is dit goed om aan te houden ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze waarden zijn volledig correct,en reeds meer dan anderhalf jaar toegepast,zoaks meerdere malen beschreven is 80mbar een startwaarde,verder dien je 120mbar als streefwaarde aan te gaan houden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Voor degenen die geinteresseerd zijn in het verhaal rond de cocos en de tensiometer,

 

Waarom werkt de tensiometer niet in een medium met alleen cocos(peat). Moet je maar eens een bak met aarde vergelijken met een bak met cocos.

 

De bak met cocos heeft een hele luchtige structuur en zal die ook ten alle tijden behouden. Dus ook als de cocos droog wordt zal deze structuur behouden blijven. Als je ook water geeft bij deze pot hoor je hoe het water door de cocos zakt. Een voordeel in het algemeen met grote potten cocos is dus dat de planten in het begin niet snel overbewatert, het zakt namelijk gewoon naar de bodem. Vooral voordelig dus in de vrije grond. En daarom kun je dus met de tensiometer ook geen goede metingen verzorgen. Een medium uit alleen cocos zal het water niet gelijkmatig verdelen.

 

Dit is met de aarde natuurlijk niet zo. Daarbij is het verhaal wel bekend.

 

Zelf meng ik cocos(peat) voor een gedeelte door mijn aarde mengsel (max 20 %). En ik heb wel eens in een overmoedige bui teveel cocospeat erdoorheen gemengd en dit verhaal ook ervaren. Dus de metingen waren niet mee te werken.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

het enigste wat je volgens mij kunt doen is een pot cocos en aarde pakken....

met 2 meters en de waardes opschrijven....

want zolas je zegt zal cocos de zelfde luchtigheid behouden..... en zal er best metingen kunnen gebeuren maar zal in een ander aanduiding (mbar) aangeven.....

zeg 80 op aarde en 40 op cocos zeg maar wat......

of zeg ik nu iets wat totaal niet klopt?

 

 

Danny

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb m'n blumat tensiometer binnen...

heb hem een uurtje in een bak water gehad en toen in de grond gestoken..

hij gaf aan 290 mb dus m'n planten hadden dorst :verrygood

na de water beurt een uurtje of 2 gewacht en kreeg toen de waarde 125 dus dat zit wel goed...

 

dan nu m'n vraagje....

nu moet ik dus gewoon elke dag kijken en elke keer water geven om de waarde rond 120 te houden???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Danny001,

 

Het zal niet gaan omdat geen lineair verband zit tussen beide waarden. Maar je kunt altijd zelf testen en kijken hoe een pot cocos met de tensiometer reageert.

 

Hé Unwanted,

 

Zelf kijk ik toch wel drie keer op een dag, nu de planten 4 weken in de bloei zitten. Ik kijk als de lampen net aan zijn, ik kijk als ik water geef als de lampen twee uur aan zijn en ik kijk nog even voordat de lampen uit gaan. Ik heb drie bakken van 40 liter naast elkaar staan en het is verrassend om de verschillen soms te zien.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja,elke dag druk je het knopje in en streef je er naar dat de meter op 120mbar zal staan,je watert namenlijk in bij deze waarde,het is een streefwaarde,geen noodzakenlijke waarde,als de meter op bv 110mbar staat of lager,dan water je uiteraard je aardemengsel niet in,staat deze op 130 of hoger dan water je wel in,belangrijk is wel om te weten dat een veel hogere waarde niet zo goed is,een zeer lage ook niet,maar het probleem bij een hoge waarde is dat indien je je aarde aan zijn uidrogingspunt zal laten komen,deze geen water meer kan gaan vasthouden,en het zeer lastig zal zijn om dit terug in orde te gaan krijgen,dus nogmaals:

Begin bij een waarde bij een jonge zaailing of stek van 80mbar,en bouw deze waarde stilletjesaan naar 120mbar tijdens de gehele cyclus op aarde,en je planten zullen je dankbaar zijn.

 

Nog een verduidelijking:

-----------------------------------------

Toen ik indertijd mijn eerste tensiometer aanschafte in de growschop vertelde John me aldaar dat de meters geen succes waren,eigenzinnig als ik ben kocht ik me dan toch een meter,toen was er enkel maar een Duitse handleiding bij.We testen deze meters eerst in een 11 liter pot,daarna in volle aardebakken,na een tijdje kochten we steeds meer en meer meters tot grote verbazing bij de growshop,we waren er al achter dat dit een onmisbaar stukje technologie zou gaan worden,ik noem het een kunstmatige wortel :verrygood

Vandaag de dag is het zo een groot succes geworden dat velen er een gebruik van maken,en terrecht natuurlijk,wie wil er nu geen ferfecte waterhuishouding in zijn aarde ten opzichte van de plant?

Daar ik bijna altijd op aarde kweek lijkt het mij verstandig voor de cocoskwekers om eens op dit medium te gaan uitmaken wat de ideale waarden daar zijn,dus daarom deze oproep:

 

Aan alle cocoskwekers die nu werken met de tensiometers op dit specifiek medium,laat eens de perfecte waarden weten in dit topic a.u.b.,zodat ik in de begininfo ook het cocosmedium kan gaan bellichten bij het gebruik van de tensiometer,ook info van bewateren is welkom!

Zo kan dit topic dan duidenlijk aangevuld worden

thanks

rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ik heb ook zo'n blumat tensiometer ben er zeer tevreden mee alleen m'n vraag is moet ik zo'n tensiometer ook eiken ? Het rare is als ik de meter een dag na water geven aandruk geeft de meter meestal 300 aan wat heel raar is want naar dat ik nieuw water in de tensiometer heb gegooit is de waarde in een keer 220 wie kan dat verklaren ? Iemand die me hiermee kan helpen ? Is het ook warr dat je om de zoveel tijd in het meetgat een hoopje nieuwe grond moet doen ?

 

Met Vriendelijke Groet Lloyd Banks

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed lezen lloyds.. het duurt een paar uur voordat de tensiometer de juiste waarde aangeeft. Zorg voor een goed contact tussen de aarde en de kegel. Eventueel wat extra aarde in het gar en inwateren zodat het contact met je grond optimaal is. Als je hem net vult en aandraait creeer je overdruk, vandaar een andere waarde.

 

Als je aarde compact genoeg is hoef je niets te doen. Kan geen kwaad om hem af en toe eens een beetje op te vullen en opnieuw te plaatsen. Plek van de kegel in de grond is ook van belang (op 1/3 hoogte, bij de wortels heb ik hem)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg blij met dit apparaatje :) Weet nu eindelijke hoe hard de plantjes zuipen tijdens een middagje zon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff een vraagje hier over.

zodra je weer gaat starten...

moet je hem(tensio meter)dan weer eerst een uur laten inwateren??????? :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:no

wat een wereld ding !!!

 

heb bij blumat er twee besteld (prima service en snel geleverd)

 

werkt perfect

 

een zeer tevreden gebruiker :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

 

vind hier in shop.wietforum.nl volgende tensiometer: ZD-05 pH & Grondvochtigheids meter

[080012], met Ph-meter dus, wat wil een (bio)kweker nog meer!?

Heeft iemand hier ervaringen mee, is deze voldoende betrouwbaar als opvolging, om zich een beeld te kunnen vormen van de Ph en de vochtigheidsgraad van de grond?

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ peacheken

 

Miss_j heeft er eentje gekocht via ebay, bekijk even haar laatste topic daarin heeft ze er het e.e.a.

in geschreven.

 

groeten,

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nu ook zo,n meter gekocht.

Maar kan ik die waardes vanaf het begin hanteren? Ik geef van onderen water en met nieuwe stekjes de 1e 2 weken van boven af.

Of kan ik de meter pas gebruiken vanaf het moment dat ik van onder water ga geven?

 

Groeten Citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werkt meteen ,teminste na het insteken moet je wel even de tijd nemen voor hij de juiste waarde aan geeft .

Goed inweken en waterpijp overvullen en insteken

Het werkt simpel maar effectief.

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi buble, wat ik bedoel is eigenlijk,

Gebruik je de tensio meter direct vanaf dag 1?

Ik geef nieuwe plantjes eerst water van boven af omdat de wortels zich nog niet door de hele pot hebben ontwikkeld.

Pas na 1 a 2 weken geef ik van onder af water.

Moet ik de tensio gaan gebruiken vanaf dag 1 of pas wanneer ik van onder water geef?

 

Groeten Citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai de meter vanaf dag 1 direct mn bak in en zorg ervoor dat de bak op de juiste waarde uitkomt.De stekken of zaailingen geeft ik ook de eerste week van bovenaf water,als de wortels dan de diepte in duiken kunnen ze meteen genieten van het juiste vochtigheidsgehalte.. ;)

 

succes grtz ganja :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...