Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Rataplan

De Tensiometer

Recommended Posts

Wat geeft die aan als je hem in water zet?

Als het goed is zou die dan 0 moeten aangeven,doet die dat niet,dan lijkt het me inderdaad een defect.

Andere oorzaken misschien :

-geen goed contact

-slecht meetbare grond(veel grote stukken etc.)

-gewoon toch te weinig water geven. ;)

Succes!

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke aad

dat ga ik straks testen als ik erin kan

moet ik op de waarde van 0 wachten ,of zou ie die meteen moeten aangeven

 

bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de meter al een tijdje

 

probleem is ook ineens onstaan

 

ik werk met de mbar en hou 120 aan

 

weet gelukig hoeveel ik moet geven nu ongeveer dus heel veel maakt het nie uit voor die paar weken

Share this post


Link to post
Share on other sites
kunnen jullie is meedenken

 

 

nog fijne dagen en gelukkig 2012

als die een poos niet gebruikt is, dan 24 uur in een bekerwater zetten... :)

 

staat in de instructies

 

anders ff bellen met blumat.. ;)

 

http://www.blumat.nl/Webshop/202112/202208...t-digitaal.aspx

Share this post


Link to post
Share on other sites

aad de meter gaf nul aan in een beker met water

 

de aarde is niet grof

de aarde is niet tedroog

 

 

carpe diem heb de meter nooit opgeborgen deze is altijd ingebruik geweest

Share this post


Link to post
Share on other sites

net nog keer alles nagekeeken. tensio stond na gisteren grote waterbeurt teheben gegeven nog op 350mbar

 

 

dus dacht ik giet rondom de tensiometer water, ik werk met een aardebak dus dat lukt makkeijk.

de tensiometer zou nu moten zakken in waarde

wat een raar ding hij loopt gewoon op ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt toch alsof hij het misschien gewoon goed doet en het water gewoon niet de diepte haalt,waarop de tensiometer meet en/of de planten het water sneller opnemen,dan de tensio nodig heeft om te veranderen.

Mogelijke oplossingen : nog meer water geven of de tensiometer wat hoger ingraven.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zou de waarde dan oplopen als je water geeft

dat heeft dan toch niks met de diepte van de kop temaken

 

 

en dat meer water geven doe ik zeker niet. dan ga ik ze verzuipen ik weet wat ik moest geven((ongeveer))dan

en ik heb pas al veel teveel gegeven door die tensiometer

 

denk dat we er toch niet uit gaan komen hier

 

aad zal je tip opvolgen en zal hem ondieper ingraven

maar dan steekt heel die blumat boven de grond uit ik heb zon lange blumat

Share this post


Link to post
Share on other sites

euhm ;)

resetten heb ik nog niet voorbij zien komen en is 1e wat je eigenlijk moet doen na bijvullen.

 

haal de tensio uit de aarde, maak de kegel schoon en vul hem goed af en zet hem in een beker met water zover dat de kegel onder blijft staan.

 

druk nu op het aan knopje vd tensio en houdt dit ingedrukt totdat je 3x ooo ziet, laat knopje los en de meter geeft 0 aan (beker water dus klopt), prik de meter hierna weer in de pot en zorg dat de aarde goed om de meter zit (rechtsom indraaien).

 

Omdat je de meter niet reset na bijvullen/schoonmaken is dat ding van zijn padje en blijft hij raar doen :)

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

dankje ga ik straks ook weer is testen

hopen dat dit het is

laat hier wel weten of het is gelukt

 

alvst bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik heb het getest

 

resetten doet ie niet en er komen geen 000 testaan

 

ja heb lang genoeg het knopje ingedrukt gehouden. heb het paar minuten volgehouden voor ik kramp kreeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

je ziet even ooo staan en dan is hij al gereset.

 

helemaal niks, dan ff Blumat mailen

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee ook net heel even zie je de 000

ja ik heb geen bon meer van da ding ga ze wel effe mailen maar denk dat het toch andere kopen word

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk nog steeds dat de tensio-meter het gewoon doet. ;)

Al geprobeerd meer water te geven?

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zu zo maar kunnen Aad :)

 

Je hebt dat ding toch wel gevuld met water..? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee met zeik ;) :) :o

 

tuurlijk is die gevuld met water heb dat ding al effe in gebruik

 

 

maar ik kwam er achter dat de battery leeg aan het raken was. nummers waren moeilijk tezien dus mischien daarom dat de waarde zo raar was

heb er een nieuwe batt en gezet en in de aarde geprikt

ga straks kijke of de waarde klopt heb een gevoel van wel gisteren stond ie na uurtje op 100

terwijl dat daarvoor al 400 was geweest

dus straks nog keer controleren

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze vanmiddag ook gehad, gelijk in het water gezet, daarna gevuld en zoals omschreven in de grond geprikt.

Was al van plan om vanavond water te geven.

Net uitgelezen en de ene gaf 190 aan en de andere 2 200, dus dat ik water moest geven klopt wel.

 

Nu even aanvoelen hoeveel water er nodig is om hem rond de 120 te houden.

 

 

Ik denk dat ik de volgende keer een tentje probeer met de complete set van blumat, zodat je niks meer hoeft te doen als de ton met water vol te houden.

Moet dan alleen een hydrofoortje hebben die de druk constant houdt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in volle bloei mag je wel op 40/60 uitkomen.

 

Het zit um hier in,In volle bloei geef je pas water nadat het licht 2tot5 uur brand.

Ze zijn dan al vol aan het verdampen(*alshetgoedis)terwijl jij je gift geeft.

Na zeg 10uur gaat je lamp uit en staat je tensio(*alshetgoedis)op een mooie waarde die niette droog is.

Je loopt zo voor uit te vloeden ipv achteraf :)

 

alshetgoedis*planten staan gezond en hebben nog wat vocht in de pot*pot is groot genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik las hier overal in het topic tusssen de 80 en 120.

 

Probleem is dat ik geen water kan geven als het licht aan is, dus dat doe ik net ervoor, dan als de lampen uitgaan wil ik de waarde hebben die aangegeven is van rond de 120.

Of kan ik beter iets lager aanhouden?

Ze gebruiken toch geen water meer nadat de lampen uit zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat me de eer hebben om een flink oud overzichtstopic weer te voorzien van een nieuwe vraag en hopelijk hierop volgend commentaar.

 

Ik heb het idee dat de waardes van mijn Blumat namelijk een eigen leven leiden ten opzichte van de watergiften die ik geef. Alles om hierop te anticiperen is in acht genomen, ik heb het apparaat nog eens schoongemaakt, laten weken voor een volle dag, gereset in een bak water, niet te vast dichtgeschroefd, goed in de aarde gedrukt en zo zou het allemaal moeten werken dacht ik zo.

 

Ik kweek bio en ik heb maar een aantal kleine verwijzingen op het grote boze internet kunnen vinden van het feit dat de Blumat tensio's hier gevoelig voor kunnen zijn. Echter wordt er nergens verder op in gegaan waar dat hem dan precies in zit.

 

Dus mijn vraag: waar zit dat hem in? En is mijn situatie dus wel geschikt om een tensio te gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sok

plek waar de tensio in de aarde geprikt is (rechtsom ingedraaid natuurlijk om geod aan te laten sluiten van kegel) is van belang maar ook de diepte waarop de meter zit tov de pot inhoudt ed

 

Je vult de buis zover dat er een kopje op zit en draait dan de kop STEVIG aan zodat water in buis contact maakt met voeler en dan resetten (staat vanzelf al op nul) en vanuit water de aarde in en paar uur later eens kijken wat hij aangeeft.

 

Als je watergeven niet optimaal is dan krijg je ook rare dingen, te droog trekt water beetje uit tensio buis en geef je genoeg water maar toch hoge waarde dus water en verzuip je ze is een goeie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks, ik ga het nogmaals eens goed proberen te installeren.

 

Ik kan je daar gelijk bij vertellen dat de watergift dan blijkbaar niet al te optimaal is (geweest). Ik liet de boel de eerste paar weken soms namelijk ook redelijk goed droogtrekken om de wortelvorming een beetje te dwingen naar de laatste uithoekjes. In de bodem zat naar mijn gevoel meestal nog wel aardig wat vocht als ik de pot optilde, maar dat is dan weer net waar de tensio niet bij komt :wub:.

 

Maar buiten dit verhaal ben ik nog steeds benieuwd naar het bio voeding gebeuren. There's something about it schijnbaar en ik wil weten :lol:. Misschien idd Blumat zelf maar eens mailen dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Google worteldruk en zouten in medium en hoe dat op elkaar inwerkt :wub:

 

Te droog bij bio kweken --> EC explosie met indrogen loopt EC flink op en daarna weer vochtig dus vrijkomen van stoffen.

Ook niet bevordelijk voor bodemleven, in de groei 80-100 op de meter altijd checken via prikken in aarde, tillen pot etc als je niet zeker weet in de bloei 120-150.

 

Truc is een beetje om zoveel water te geven per keer dat de volgende keer als je water geeft de meter rond de ideale waarde staat, wijkt deze af dan geef je te veel of te weinig en moet je aanpassen. Ook maakt het veel uit waar de meter in de pot gestoken is, iets vanaf de wortelkluit geeft heel andere waarden dan ergens vlak bij de wand in een hoek :lol:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...