Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Rataplan

De Tensiometer

Recommended Posts

Heb hem sinds gister in gebruik, gaf na 4 uur in de aarde 60 mbar aan en vanmorgen stond deze op de 70 mbar.

Ik kan dus stellen dat de meter goed werkt ;)

Nu dus pas weer wateren als deze 120 mbar aangeeft, of moet het 90 mbar zijn.

Ik lees in dit topic 2 adviezen. tussen de 70 -90 mbar. en de 90-120 mbar.

 

 

citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou in het begin 90 aan, later in de bloei 120..

 

Dit heeft rataplan eens vermeld in een topic..

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx tomas.

Daarom ook mijn vraag, had niet begrepen dat het in de groei anders was dan de bloei.

 

Groeten Citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb sinds gister 3 tensio's in m'n hok geplaatst, lijken wel te werken gister gaven ze 40 aan en vandaag 50, dus de eerste tijd ,nog even geen water.

Ben ik dit topic eens aan 't doornemen zie ik dat ze blijkbaar niet werken in kleinere pot als de 10l, gvd en ik heb 7l :verrygood , maar alles leek gewoon te werken, moet ik nu deze kweek (duurt nog 8weken) maar geen aandacht meer schenken aan deze handige apperaatjes of werkt 't wel gewoon bij 7l ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb sinds gister 3 tensio's in m'n hok geplaatst, lijken wel te werken gister gaven ze 40 aan en vandaag 50, dus de eerste tijd ,nog even geen water.

Ben ik dit topic eens aan 't doornemen zie ik dat ze blijkbaar niet werken in kleinere pot als de 10l, gvd en ik heb 7l :verrygood , maar alles leek gewoon te werken, moet ik nu deze kweek (duurt nog 8weken) maar geen aandacht meer schenken aan deze handige apperaatjes of werkt 't wel gewoon bij 7l ??

 

 

Niemand??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het werkt bij mij ook prima bij 5 liters,hoor! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

In feite is 1 x per dag kijken in princiepe genoeg bij dat ding, en wel bij het aangaan van de lampen.

Dan doe je ook je watergift van onder het best en gooit er op zijn mooist nog wat CO2 tab en bacterien bij.

Staat ie op bv 80mb in de morgen, dan geef je net zoveel water als dat ie de volgende morgen weer op 80mb staat.

Zo kun je precies de behoefte van de plant aflezen en daar op inspringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

edit:Paffie

 

Klinkt goed.

En hoeveel water geef je dan gem. per plant als je 'm de morgen erna weer op 80mb wilt zien staan? En hoe groot zijn je potten dan?

 

Bij mij zijn ze nu iedere dag met 10 gestegen, staan nu alle 3 op 60mb, dus als ze over 2dagen op 80mb staan ,hoeveel water geef ik ze dan max.? (zijn nog hele kleintjes ,komen net uit een groei van 7dagen, wordt vandaag dag 1).

 

Alvast bedankt voor reactie's

Share this post


Link to post
Share on other sites

moet iemand anders beandwoorden want ik doe geen stekken en potten. bij mij uitsluitend volle bak en uit zaad op 12/12

 

Je zou dan wat meer info moeten geven over temp, luchtvochtigheid en afzuigvermogen in je hok en dan iemand vinden die een gelijksoortige setup heeft inclusief de door jouw gebruikte aarde met zelfde capillaire actie.

 

Kon nog wel eens lang gaan duren voor je iemand tegenkomt hier die dat precies zo voor elkaar heeft.

 

Gewoon zelf wat mee fiegelieren tot je het ontdekt hebt zou ik zo zeggen.

 

Begin met een klein beetje en kijk na een uur of 5 wat voor effect dat heeft gehad in het begin.

Als je het er van onder in doet moet het eerst door de cappilaire kracht wat naar boven gezogen worden en dat heeft zo zijn tijd nodig.

als je planten dan wat groter zijn krijg je bij het "één maal per dag kijken systeem" de situatie dat bij het opstijgen er ook al gelijktijdig gedronken word.

Maar in de nacht word niks opgenomen dus de volgende morgen heb je pas echt de exacte waarde van de vochtigheid in je aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb me ook een ph zd05 gekocht.

meet de vocht van de aarde, en de ph.

hoopelijk gaan deze iets makelijker in omgang.

gekocht op schopwietforum, moet een van deze dagen aankomen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inmiddels ondervonden dat de blumat tensiometer ook kapot kan gaan..! het water in mijn aardebak stond gister tot mn oksels,het lijkt me dus wel verstandig om zeker in grotere bakken 2 of meer tensio's te gebruiken.

Bij twijfel? gewoon met je vingertjes in de grond zal je al snel een indicatie geven hoe het er voor staat met je grondje,

 

grtz ganja :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was idd nogal lullig voor je Ganja Mens, ik heb je verhaal gelezen

 

De mijne staat in een 11 cm diameter pvc buis waar met een decoupeerzaag 3 lange stukken zijn uitgezaagd van onder om het "pootjes" te laten hebben, en het porcelijn contact te laten hebben met het medium.

 

De tensiometer staat nu in die buis met de onderkant van zn porcelijn kop 10 cm van de bodem af.

 

Dan heb ik nog een tweede in de bak die er gewoon tot 18 cm diep in zit en een stukje verderop is ingestoken.

op deze manier kun je je precies van de stand van zaken over de gehele diepte van de bak op de hoogte stellen gedurende alle stadia van de plant.

Mocht er één kapot gaan dan zou er gelijk met mn vinger iets te voelen zijn in de pvc buis als ik er bv bodemtests uit haal of anderzijds de twee tensio s niet met elkaar corresponderen.

(Onderin is het altijd zon 30 tot 40 mb lager als boven in bij mn wormenbak van 60 cm diep.)

 

Vanwege de grote diepte heb ik ook een tweede dunnere 2.5 cm diameter drainbuis 10 cm onder het opp. gespiraald en tegen de zijkanten gelegd om bij te kunnen springen in geval de top laag te veel begint uit te drogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met een tensiometer werkt, moet je eigenlijk een grafiek voor je zelf maken waarin zoveel mogelijk vochtigheidswaarden uitgezet zijn tegen de bijbehorende gemeten zuigspanning.

Dit doe je door de waarden op de zak te nemen (bijv bij Plagron) en testpotten te maken met een afgemeten vochtigheid en die te meten.

Zo krijg je de bodemvochtigheidskarakteristiek voor jouw aarde, zodat je voortaan altijd kunt aflezen hoe vochtig je aarde is in procenten in plaats van in Pa.

Als je dan nog een goed idee hebt van de hoeveelheid aarde die je hebt liggen, kun je heel precies gaan bewateren. Eventuele afwijkingen komen er uit in de eerste paar keer wateren en meten en zo kom je heel dicht bij de werkelijke grafiek.

Als je dit doet, kun je kweken bij hele hoge grondvochtigheid (anderen zouden zeggen zeiknat) wat hogere opbrengsten mogelijk maakt, zonder een groot risico op té vochtig te kweken.

 

Het zal je ook een veel groter inzicht geven in de ins en outs van grondvochtigheid.

 

Zijn er mensen die werken met de TM-buizen van Nieuwkoop?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je laat het klinken alsof "zo veel mogelijk water kunnen geven" het beste zou zijn voor je opbrengst.

 

Er zijn twee strominging in de canna kweek Jon.

 

De één pompt ze op, vergelijkbaar met bodybuilders princiepes die ze in de kracht van hun leven van ongezondheid de pijp uit laat gaan

 

De andere stroming laat ze juist onder natuurlijke (lees optimale) omstandigheden ontwikkelen zodat ze nog lang van hun oude dag kunnen genieten en in feite nog dikker en ronder kunnen worden als de boddybuilders.

 

Voor die laatste stroming is het juist van belang om bij het optimaliseren van de te geven voedingsbeurten de waterverstrekking minimaal te houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil best een discussie voeren over dit punt maar alleen als je je best doet om je beweringen te onderbouwen.

 

Je zegt dat er 2 stromingen zijn? Volgens mij zijn er (zie bericht in afdeling media) circa 63.000 kwekers in Nederland die allemaal een eigen manier van telen hebben. Er zijn heus wel manieren om ze grof in te delen in richtingen maar dat beperkt zich niet tot de 2 die jij nu noemt.

 

Zoveel mogelijk water kunnen geven is niet per definitie een voordeel maar er zitten voordelen aan nat kweken, met name de lage zuigspanning die het medium dan uitoefent.

Weet je hoe een pF-curve er uit ziet?

 

Ik zie het anders. Als een plant zwaar wordt, betekent het dat de omstandigheden goed zijn voor productie en de plant gezond is.

Veel mensen beweren dat gewicht vaak ten koste gaat van kwaliteit, maar ik heb zelf die ervaring niet.

Waarom zouden wij de natuur na willen bootsen als we de mogelijkheid hebben om de nadelen van die natuurlijke omstandigheden voor planten weg te nemen? Het voordeel van droog kweken is dat de plant gewend is aan hoge zuigspanningen in de grond en periodes van droogte kan overleven die er vaak genoeg in de natuur zijn.

Bij ons hoeven die er niet te zijn, dus waarom zou je ze zelf creëren?

 

Veel mensen associëren natuurlijke omstandigheden met gezonde omstandigheden.

Ik hoop dat ik hier niet al teveel woorden aan vuil hoef te maken om dit te ontkrachten:

onze levensverwachting hier en nu vs. in onze natuurlijke omstandigheden in ons nakie in de jungle

 

Droog kweken is als rijden met een wagen op de handrem. Je gaat niet hard en zult niet snel uit de bocht vliegen dus het is veiliger voor onervaren chauffeurs, maar voor records zullen alle remmen er toch vanaf moeten, maar wel met hogere risico's voor onervaren bestuurders.

 

Je vergelijking met een bodybuilder is passend maar ik zou hem anders uit willen leggen,

Een bodybuilder is een topsporter gericht op voornamelijk één doel, en dat is gespierd zijn.

Vraag aan een bodybuilder niet om een marathon te rennen want dat wordt helemaal niks, maar ja dat is ook niet zijn doel.

Een plant kan ook als topsporter opgroeien, gericht op productie van mooie bloemen in ons geval.

Maar als je haar dwingt zich voor te bereiden op een trainingskamp in de woestijn omdat haar voorouders daar vandaan komen, dan zal ze nooit een topsporter worden op het gebied waar het ons om gaat.

Energie kan maar één keer gebruikt worden.

 

Daarom moet je alleen nat kweken als je de vochtigheid van je medium kunt meten en je watergift precies kunt afstemmen op de verdamping. Maar dan kún je in potentie zeker betere resultaten bereiken wat betreft droge stof productie.

Wat betreft kwaliteit zijn er genoeg stuurmechanismen om deze zo te krijgen zoals je wilt, maar dit kan ook met minimale consessies wat betreft watergift.

 

Maar goed, zo zie ik het momenteel.

 

Jij zegt dat het "juist van belang is om bij het optimaliseren van de te geven voedingsbeurten de waterverstrekking minimaal te houden"

Wat is daar de reden voor volgens jou?

 

PS: "in de kracht van zijn leven van ongezondheid de pijp uit laten gaan"? Dat klinkt tegenstrijdig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jon,sorry maar een vette diskussie met jouw zit ik helaas niet om verlegen. dat gaat nml een dialoog in boekvorm worden tussen ons waar ik helaas echt de energie niet meer voor heb.

Uiteindelijk zou dat boek dan weer opgesplitst kunnen worden in een handleiding over bio versus hydro en nog een aantal mogelijkheden daar weer tussen in,en dat word me echt te veel.

Ik zie dat jij je geconcentreerd hebt op slechts één van de twee richtingen want van de andere schijn je nog niet veel verstand te hebben.

geeft niet, want zo heb ik ook zelf op een gegeven moment besloten om voor de bio manier verder te gaan en kan me het andere wereldje eigenlijk verder ook niet zo veel meer boeien.

Je zult op die manier van jouw dus ook beslist meer kennis en ervaring hebben als ik, maar kwa bio zal het nog lang duren voordat je mij hebt ingehaald.(als het al ooit in je bedoeling zal liggen, net als bij mij dus.)

 

Maar het idee is leuk van je discussie, maar ik denk dat ik die discussie gewoon her en der verspreid op het forum laat wezen, want anders word het me gewoon te intensief.

 

Het mooie van je monologen en discussies vind ik wel dat er een boel informatie uit op te pikken valt voor de meesten van ons, maar bij deze meende ik even in te moeten springen omdat (zoals nu duidelijk is) je van de bio princiepes nog het e.e.a niet begrijpt.

(beter wat voorzichtiger wezen met je uitspraken als mij uitdagen voor een tweegesprek zou ik zo zeggen.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

Je had die energie m.i. beter kunnen gebruiken om inhoudelijk in te gaan op wat ik schreef.

Het is in mijn ogen een beetje flauw om te suggereren dat ik er geen verstand van heb, maar niet de moeite te nemen om aan te tonen waarom.

 

Even los gezien van het feit wat 'bio-kweken' precies betekent, geef ik meteen toe dat er uiteraard veel mensen zijn die er veel meer verstand van hebben als je denkt dat het me gaat om het gelijk hebben of meer verstand hebben van dingen.

Het gaat me er niet om wie er meer ervaring en kennis heeft op welk gebied, het gaat er mij om om nieuwe dingen te leren en eventueel dat anderen ook iets nieuws leren.

Vandaar dat ik het jammer vind dat je de 'uitdaging' zoals jij het noemt, uit de weg gaat en ik nu ook alweer 5 zinnen heb geschreven over dingen die totaal niet terzake doen.

Ik had graag geweten wat de voordelen van droger kweken zijn in jouw ogen.

Zeker als je aangeeft er heel veel vanaf te weten.

 

Ik zie nog geen reden om voorzichtiger met mijn uitspraken te zijn.

Ik zei dat natter kweken hogere opbrengsten mogelijk maakt, jij hebt het over kwaliteit.

Ik zie zelf geen bezwaren om dit te combineren maar als jij daar anders over denkt, zie ik dat graag onderbouwd.

 

Dat neemt niet weg dat ook in een bio-kweek dezelfde natuurwetten gelden, en energie maar één keer gebruikt kan worden. Een hogere zuigspanning overwinnen kost meer energie en die wordt dan niet gebruikt voor productie van bloemen (kwantiteit) en oliën (kwaliteit)

(Dit is een behoorlijk versimpelde beschrijving van de werkelijkheid)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoveel energie nam mn vorige stukje niet jon, dat zou het pas doen als ik op je aanbod zou ingaan om hier samen met jou een boek te gaan schrijven.

hoofdzaak is nu dat je weet waar je aan toe bent met me, dus nu kan ik je vraag ook makkelijker beandwoorden zonder er gelijk een hevige discussie over te moeten voeren.

 

Bij een te hoog wateraanbod zullen er onnodig veel voedingsstoffen in de bodem opgelost worden die de plant via de membranen in de worteluiteinden moet uitselecteren om opname van het voor haar optimale te garanderen.

ze zal haar energie dus in een taak moeten stoppen die er eigenlijk niet behoort te wezen.

vergelijk het met 'als ze jouw 20 maal per dag een bord eten voor je neus zetten waar je telkens maar een beetje van eet en die je telkens weer moet wegschuiven omdat je het niet op kunt.

 

zo simpel.'

 

Maar er is nog meer. het voedings opname proces is bedoelt om de fotosynthese te ondersteunen. alles wat er teveel word opgenomen moet door de plant alleen maar weer afgescheiden worden omdat ze alles wat te veel word aangevoerd toch niet in veel zinnigs om kan zetten.

in dit afvoerings proces gaat ook weer veel van haar energie verloren hetgeen ze dus niet kan gebruiken voor de aanmaak van zaadzakjes.

 

Een deel van dit afgevoerde materiaal komt weer terug bij haar wortels om het proces weer totaal zinloos en opnieuw te moeten ondergaan of anderzijds ontweken te moeten worden door de werking vd membramen i/d wortels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over welke voedingsstoffen heb je het dan precies?

En hoe gaat dat uitselecteren van overbodige voedingsstoffen in zijn werk volgens jou?

 

Vochtgehalte en EC is een aparte en zelfs in zeker opzicht tegengestelde sturing. Ik had het over watergift, niet over voedingsgift.

Met een natter medium hoeft de EC rond de wortel niet hoger te zijn als bij een droger medium maar de zuigspanning is wél zeker lager..

Volgens mij is het zelfs andersom, een hogere vochtigheid bij dezelfde absolute hoeveelheid zouten, geeft een lagere EC.

 

De hoeveelheid en samenstelling van de beschikbare voeding kan geheel apart gestuurd worden van de vochtigheid, dus ik zie nog niet in waarom het één het ander uitsluit.

 

Jij hebt het over een te hoog wateraanbod. Te is nooit goed, daarom zeg ik ook maximaal mogelijk maar wel met een goed beeld van de waterhuishouding in je medium zodat je niet te hoog zit in vochtigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry jon, te veel vragen om hier allemaal individueel te behandelen, en ik wilde ook nog wat aandacht aan mn plantjes besteden zometeen.

Denk er zelf eens wat overna, en probeer je bij de gegeven informatie eens iets voor te stellen, Ik wed dat je er dan nog een heel eind mee zult komen en mij een boel werk zult besparen.

succes ermee. :D

 

 

Om je een hint te geven over het uitselecterings proces in de wortel regio moet je je verdiepen in de totstandkoming van een zout als positieve en negatieve ion.

 

 

Je lijkt me kennis genoeg te hebben om er nu mee aan de slag te kunnen gaan. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heren :-)

 

 

HTH heeft s zomers 24 uur licht tot zn beschikking, jon is een typisch noorse naam ... ga ff lekker een bakkie doen bij elkaar en schud elkaar de hand. :D :verrygood

Kan men in dit topic gewoon discusseren over gebruikerservaringen van de blumat tensiometer.

Ik ben er erg tevreden over. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ hth

het zijn 2 vragen.

Zelf opzoeken en erover nadenken kan ik ook wel en dat doe ik ook zeker wel of heb ik al gedaan.

Maar ik wilde graag jouw mening want als jij er anders over denkt als ik en daar zo te horen behoorlijk zeker van ben, ben ik benieuwd naar de reden van dat vertrouwen om te kijken of ik mijn mening moet bijstellen. Dit is een beetje een dooddoener zo.

Goed, dat had je zelf al aangegeven van tevoren. Maar dat maakt het niet minder onsportief in mijn ogen.

Als je A zegt, moet je ook B zeggen, zeg anders gewoon niks.

 

@vlinders

Ik volg je niet in de eerste zin, sorry.

Maar bedoel je in de laatste zin dat dit een soort van topicvervuiling is?

Er is heel waardevolle informatie uit te halen voor mensen die meer uit hun tensiometer willen halen als die dat willen en kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jon,

 

Wedden dat hth em wel snapt :-) die 1e zin

 

Topicvervuiling is zwaar woord, maar ik ben van mening dat jullie discussie meer thuis hoort in bio/chemie dan in gebruikerservaringen tensiometer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...