Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

growingladys

Goede Zelfgemixte Grond

Recommended Posts

Goedeavond,ik wil dit jaar voor de tweede keer buiten gaan kweken in spaciekuipen op het dak van mijn vader's schuur. Weten er boppers een simpele maar effectieve potgrond te maken voor mijn buiten plantjes. Ik ga zaadjes kopen van white perl. highquality seeds, 99% vrouwlijk.

Of weet iemand toevallig betere buiten zaadjes, ook vrouwelijk dan.

naja het gaat me dus vooraal om goede grond, zonder te veel te betalen bij de shop.

peace out

tom :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een boek waar een recept in staat ik heb hem nu uitgelkeent maar als ik hem terug heb zal ik het gelijk hier plaatsen zal wel zondag worden denk ik

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha wacht dat je van, en goede zaden en lekkere grodn baas! :verrygood

alst goed uitpakt wordt je toch dik beloond door de schone moedah natuur

peace :verrygood out

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potgrond + zeewierkalk + cocos aarde (30 %) + kleigrond

 

Dit geheel door een zeef halen met gaten van ongeveer een cm² . Zo haal je de te harde grote stukken eruit waardoor je nog meer ruimte hebt. Het is wel veel werk

 

En natuurlijk veel grond , 100 liter per plant bv specie-kuipen zijn meestal 60 liter , ook goed natuurlijk .

Share this post


Link to post
Share on other sites
bespaar op de zaden, koop stekken, en goede grond...

 

lijkt mij bter, :verrygood

Ja? , waarom ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bespaar op de zaden, koop stekken, en goede grond...

 

lijkt mij bter, :verrygood

ja idd lijkt mij ook niet logisch hor, ik heb liever goed buitenzaad dan nlx stekkies die niet super buiten zijn :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dnek dat je toch beter een all mixje kunt kopen bij de growshop.

 

Ik was 5,50 euro kwijt voor 60 liter grond en normale potgrond kost ongeveer 2 euro per 60 liter maar met die toevoegingen is het denk ik duurder maar ook nog een meer werk.

 

Oja, als ik jou was zou ik niet bij high quality seeds halen, vorig jaar had ik ook zaden daarvan en daar kwamen er maar 4 van de 10 op. Terwijl ik bij nirvana alle 10 opkwamen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit staat in mijn boek:

Rundermest: 3 liter

Beendermeel: 0.5 liter

Kalk: 0.25 liter

Hoornmeel: 0.25 liter

Hoornspaanders: 0.5 liter

Oergesteente meel: 0.5 liter

 

dit is voor 100 liter teelgrond

5 litermeststoffen

10 perligran

85 liter uitgangspotgrond

Goed mengen is heel belangrijk

 

 

succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe maak je grond luchtig zonder de hulp van perliet? Kheb namelijk geen zin om honderden liters perliet te kopen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om het luchtiger te maken zal je er volgens mij altijd iets aan toe moeten voegen, dus of je nou met perliet doet of met iets anders, zo'n volume zal je er ws altijd aan toe moeten voegen. Zoek je iets goedkopers dan perliet of heb je geen zin om te zeulen? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat me meer om het geld eigenlijk. Ik heb namelijk een aantal duizenden liters grond in gedachten om te gaan gebruiken en 100 liter perliet is al gauw 15-20 euro. 1/3 of 1/4 perliet er doorheen mixen wordt mij een beetje te duur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop van die cocos bricks ,dat kan ook . Het is een klein geperst blokje dat tot 10 liter uitzet als je het natmaakt . Weet de prijs er niet van alleen. Superhandig zijn ze in ieder geval, 1 blok past bijna in je binnenzak .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je wilt het natuurlijk heel goed doen, (zo ben ik zelf ook.) maar zonder perliet

gaat ook best hoor. Dan wordt het een stuk goedkoper :verrygood. Dat worden even

goed prachtige planten. Als het een mooie zomer wordt tenminste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kheb op Overgrow ook gelezen dat fijn grind ook aardig werkt, maar waarschijnlijk is dat op een stel van die plaatsten waar ik planten wou neerzetten geeneens meer nodig, zulke luchtige grond dat je er zowat in wegzakt als je erop loopt.. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

30% buxusgrond

30% perliet (isomokorrels kan je gebruiken heb ik ergens gelezen)

40% wormenmest

beetje kalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik nooit perliet , wel cocos dat maakt het ook luchtig . Zeven va nd egrond is zeker aan te raden , je vermengt alles zo ook zeer goed en maakt de grond luchtiger. Als zeef kun je van die zwarte kunstof manden gebruiken , deze worden verkocht om vijver planten in te zetten . De gaatjes zijn ongeveer 0,5 bij 0,5 cm .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik gebruik nooit perliet , wel cocos dat maakt het ook luchtig . Zeven va nd egrond is zeker aan te raden , je vermengt alles zo ook zeer goed en maakt de grond luchtiger. Als zeef kun je van die zwarte kunstof manden gebruiken , deze worden verkocht om vijver planten in te zetten . De gaatjes zijn ongeveer 0,5 bij 0,5 cm .

Wat zijn voor jou dan de voordelen van cocos tegenover perliet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had voorgaande jaren altijd gewoon veenbaas potgrond :D

 

ging ook gewoon goed hoor :verrygood

 

maar nu ga ik gewoon all-mix proberen...want goed is niet goed genoeg :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik gebruik nooit perliet , wel cocos  dat maakt het ook luchtig . Zeven va nd egrond is zeker aan te raden , je vermengt alles zo ook zeer goed en maakt de  grond luchtiger.  Als zeef kun je van die zwarte kunstof manden gebruiken , deze worden verkocht om vijver planten in te zetten .  De gaatjes zijn ongeveer 0,5 bij 0,5 cm .

Wat zijn voor jou dan de voordelen van cocos tegenover perliet?

Door de vezels van cocos denk ik dat je medium steviger is en makkelijker water transporteert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

55% potgrond

25% compost

10% perliet

5% wormenmest

2,5% vermiculiet

2,5% Pre-mix (merk: Bio Buzz geloof ik)

Mearl (zeewierkalk) een paar handjes

 

Dan 60 liter plantenbakken nemen die net even wat hoger

komen dan een mestselkuip. En hopen maar dat ie groot

wordt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je in plaats van perliet ook vermiculiet gebruiken? Ik heb namelijk nog steeds geen perliet gevonden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan geen kwaad iig. Heb je al online gezocht? Meeste growshops verkopen ook wel perliet.. Tuincentra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja idd lijkt mij ook niet logisch hor, ik heb liever goed buitenzaad dan nlx stekkies die niet super buiten zijn 

 

waarom zijn ze dan niet super?

heb nu (uiteindelijk) drie stekjes staan, maar doen het toch perfect hoor!!!

oke moet waarschijnlijk wel verduisteren, maar dat is toch ook geen probleem?

 

greetz...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...