Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kluns

Moeder selectie rondje ʘ ͜ʖ ʘ

Recommended Posts

1 minute ago, Kees A said:

Op de foto van Kluns zijn opstelling zie je de potjes met kleikorrels in het systeem staan. Dus hoezo mediumloos?

hij heeft daarnaast nog zo'n systeem met die licht gekantelde waterbuizen toch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is volgens mij het systeem dat hij als mediumloos betitelt.

Hij gaf eerder aan dat hij 3 tentjes heeft:

120x120  aeroflo

90x90 9x18L aarde

60x60 moeder/stek tent. 

Zowel de Aeroflo en de Aarde-tent zijn niet mediumloos in zijn geval.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Kees A said:

zat te kutten met quoten en editten

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutes ago, Kees A said:

Zowel de Aeroflo en de Aarde-tent zijn niet mediumloos in zijn geval.

Niet?

Dan is de werking van dat systeem mij misschien nog niet geheel duidelijk. Heb ik toch weer iets om uit te zoeken op mijn vrije zondagavond :P

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Medium wil niets anders zeggen dat er een materiaal is waar je wortels zich (deels) in kunnen groeien. Het geeft de plant in ieder geval iets van extra stevigheid, en er blijft langer wat voedingswater rondom dat deel van de wortels aanwezig.

Aarde is een medium, kleikorrels, RFX, cocos, steenwol, etc. ook.

Sommige van deze mediums zijn dan ook nog inert, zoals steenwol en kleikorrels. 

In het systeem van Kluns staan de planten in netpotjes met kleikorrels. Een gedeelte van de wortels zit tussen die kleikorrels. Een ander deel van de wortels hangt in de buizen (en als je pech hebt, buiten je buizen). Dat een deel los hangt, maakt het nog geen mediumloos systeem. Nu zijn er wel vaker discussies over benamingen van systemen, omdat het soms ook hybride systemen zijn. Maar mediumloos is toch echt een systeem zonder medium. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ging er inderdaad vanuit dat omdat ze uit het netpotje in het water hangen je van mediumloos kon spreken. Zoals het volgens mij bij een DWC systeem meestal ook zo werkt. iig wel een systeem met verhoogde kans op wortelrot lijkt me. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is niet de definitie van mediumloos.

Inderdaad is het zo dat bij systemen zoals DWC het vaker tot wortelrot lijkt te komen. Waarom dat precies is, weet ik niet.

Op Amerikaanse forums wordt er vaak een link gelegd met hoge temperaturen van het water. Maar wortelrot bestaat in zoveel varianten, dat dit volgens mij niet de conclusie mag zijn. Sommige wortelrotten komen bijvoorbeeld juist voor bij lage temperaturen. Er zijn tig oorzaken voor wortelrot.

En zoals meestal in het leven: Het ligt meestal nooit aan één ding. Vaak is iets zoals de hoge temperatuur alleen maar de versneller van het probleem.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Kees A said:

@dilagoVolgens mij haal jij vanalles door elkaar.

hydrokorrels en steenwol zijn bijvoorbeeld beiden mediums (media)

Jij bedoelt dat ze inert zijn, maar dat is iets anders dan mediumloos.

Mediumloos is ook altijd hydro, maar hydro meestal niet mediumloos.

Ik weet wel wat mediumloos kweken is maar ik had het over wortelrot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, dilago said:

Overigens zijn hydrokorrels net zo mediumloos als steenwol hoor.

Misschien moet je het dan eens wat duidelijker opschrijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, cannarie said:

@dilago Kluns zegt dat wortelrot juist bij mediumloos kweken best snel voorkomt, waarop jij zegt..

correct me if I'm wrong, maar volgens mij heb jij nog nooit mediumloos gekweekt

Geen idee waar je op doelt

Ik heb nog nooit wortelrot gehad dat is wat ik bedoelde. Maar inderdaad, mediumloos heb ik nog nooit gekweekt! Lijkt me ook maar niks met al die wortelrot! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, Kees A said:

Misschien moet je het dan eens wat duidelijker opschrijven.

Wat is hier niet duidelijk aan dan? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft in die zin aan dat hydrokorrels net zo mediumloos is als steenwol.

Als je bedoelt dat ze het beiden niet zijn, zou de zin moeten zijn: Overigens zijn hydrokorrels net zo min mediumloos als steenwol hoor.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Kees A said:

Je geeft in die zin aan dat hydrokorrels net zo mediumloos is als steenwol.

Als je bedoelt dat ze het beiden niet zijn, zou de zin moeten zijn: Overigens zijn hydrokorrels net zo min mediumloos als steenwol hoor.

Tjonge jonge zeg. Bite me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je zegt precies het tegenovergestelde van wat je bedoelt, en als iemand daar wat van zegt, is je reactie 'bite me'?

Waarmee we wellicht er vanuit kunnen gaan dat we ook andere dingen die je zegt misschien ook wel eens niet zo bedoeld zijn?

Wat is er nou mis mee om op te schrijven wat je bedoelt? Niet in vage omschrijvingen zaken weergeven? En als je iets fout hebt gezegd, het gewoon ruiterlijk toegeven en de discussie zuiver proberen te houden? In plaats van te zeggen 'wat kan mij het nou schelen'?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens Cannarie was Kluns mediumloos bezig en daar reageerde ik op. Indien hydrokorrels mediumloos zijn dan is steenwol dat ook. De zin loopt gewoon goed, maar bah wat een geneuzel zeg. Niet vreemd dat het hier zo doods is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kluns geeft aan dat hij mediumloos kweekt. Wat niet zo is. 

Cannarie denkt dat ook, omdat hij toen nog niet wist was mediumloos betekende.

Jij wist ook niet wat mediumloos is.

Als iemand dan aangeeft wat het wel is, noem je dat 'geneuzel'. Dat een zin goed loopt, maakt hem nog niet correct. Parijs is de hoofdstad van Italië loopt ook goed als zin.

Is het niet handig als we allemaal dezelfde termen gebruiken voor hetzelfde?

Dat het hier doods is, heeft daar niks mee te maken. Alle forums over wiet zijn doods. Zelfs Rollitup is een doods forum afgezet tegen het aantal kwekers in de VS en wereldwijd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima, wat jij wilt Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oww.. 

Ja ik zei inderdaad mediumloos. 

Omdat de korrels niets anders doen dan de stekjes rechtophouden en zorgen dat ze zo niet omvallen. 

Maar als de kleikorrels onder de titel medium horen....

Dan wil ik graag mijn excuses aanbieden aan het gehele  forum, voor het verstrekken van foute informatie. 

Ik kweek met medium, en niet zonder. 

Zo....

Weten we dat ook weer. 

  • Haha 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, dilago said:

Volgens Cannarie was Kluns mediumloos bezig en daar reageerde ik op. Indien hydrokorrels mediumloos zijn dan is steenwol dat ook. De zin loopt gewoon goed, maar bah wat een geneuzel zeg. Niet vreemd dat het hier zo doods is.

Nu ben je gewoon aan het proberen recht te lullen wat krom is.

Als kluns zegt dat je met mediumloos kweken snel wortelrot hebt en jij zegt van nou dan heb ik blijkbaar geluk gehad. Dan maak je mij niet wijs dat je het eigenlijk niet over mediumloos kweken had omdat kluns eigenlijk ook niet mediumloos kweekt.

@Kees A Dat vind ik dan wel een hele strenge definiering van mediumloos, aangezien volgens mij zo'n beetje elke eb/vloed of dwc kweek wel iets van een "medium" gebruikt om zoals kluns ook al zegt de boel op zijn plek te houden of om in voor te groeien.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kluns said:

Oww.. 

Ja ik zei inderdaad mediumloos. 

Omdat de korrels niets anders doen dan de stekjes rechtophouden en zorgen dat ze zo niet omvallen. 

Maar als de kleikorrels onder de titel medium horen....

Dan wil ik graag mijn excuses aanbieden aan het gehele  forum, voor het verstrekken van foute informatie. 

Ik kweek met medium, en niet zonder. 

Zo....

Weten we dat ook weer. 

Dankzij jou neemt niemand nog iets van me aan. :P

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

Nu ben je gewoon aan het proberen recht te lullen wat krom is.

Als kluns zegt dat je met mediumloos kweken snel wortelrot hebt en jij zegt van nou dan heb ik blijkbaar geluk gehad. Dan maak je mij niet wijs dat je het eigenlijk niet over mediumloos kweken had omdat kluns eigenlijk ook niet mediumloos kweekt.

@Kees A Dat vind ik dan wel een hele strenge definiering van mediumloos, aangezien volgens mij zo'n beetje elke eb/vloed of dwc kweek wel iets van een "medium" gebruikt om zoals kluns ook al zegt de boel op zijn plek te houden of om in voor te groeien.

Nee, ik had het niet over het 'medium' maar over wortelrot. En aangezien ik niks weg pomp zitten de wortels van mijn planten ook de hele tijd in het water net als bij dwc. Hoe kan het dan dat er eerder wortelrot zou ontstaan bij medium loos kweken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

@Kees A Dat vind ik dan wel een hele strenge definiering van mediumloos, aangezien volgens mij zo'n beetje elke eb/vloed of dwc kweek wel iets van een "medium" gebruikt om zoals kluns ook al zegt de boel op zijn plek te houden of om in voor te groeien.

Dat mag je best vinden, maar het is de definitie die nu eenmaal gebruikt wordt onder hydrokwekers. 

Ik volg een aantal blogs, vlogs, Yt-kanalen en forums hierover en dat is hun definitie. Ik heb hem niet bedacht, maar kan er me wel in vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

FromSeedToStoned en MrCanucksGrow zijn mijn favorieten.:D
LexBlazer heeft een hoop goede info als het gaat om bladproblemen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...