Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Piffer

Temperatuur en afzuiging

Recommended Posts

Hoi

gisteren weer continue 30gr boven in tentje..

nu heb ik twee weken een nieuwe afzuiging voor 2 x 400watt , voorheen zat ik met 280m3 en nu heb k 680m3

59BFD2B1-DB53-4DBD-A57F-157D1CB17625.thumb.png.28819291e5c1b38715f2c924db3a30bf.png

gans de week als buiten 20gr was had ik 25-26gr in de tent met lampen aan,

gisteren was t 24 gr in de kamer echter krijg ik het dan niet meer onder de 30

of k nu op 50-60% afzuig zet of 100% er veranderde niets aan de temperatuur.

had al veel gelezen van whazzup echter de vraag nu is de temperatuur wel tot op 28 te brengen als t in de kamer 24 is. Ook staan de twee ballasten in de kamer , raam staat wel vol open en draai van 20u30 tot 8u30

zou het helpen om boven in de tent nog twee passieve inlaten open te zetten?

heb nu de vier luikjes onderin open en een 125mm actieve inlaat, kan ook een 150mm actieve inlaat opzetten echter beide reeds getest, aan-af vol of half vermogen niets helpt blijkbaar.

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet om lullig te doen, maar waarom heb je niet meteen een afzuiger gekocht met overcapaciteit?

Iedereen hanteert een andere norm om een afzuiger-grootte te bepalen, maar welke norm je ook hanteert... 680 M3 voor 2 x 400 is niet veel. 

Nu moet zo'n ding de hele tijd op maximum draaien met alle herrie van dien.

Denk niet dat het heel veel zal schelen als je nog meer luikjes zult openzetten.

Zitten er veel bochten e.d. op je afzuiging?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat k een leek naïeve beginneling ben zeker :whistle:

was al even op uitkijk voor die nieuwe en her en der gelezen dat min de helft van totaal aan wattage moest, nu zit ik er 100 vanaf, enkel die paar gr buitentemperatuur extra doen het meestal, 

zit momenteel filter, stukje sono slang30cm, afzuiging , demper 40cm, sono slang 1,3M naar buiten toe

zitten enkel twee bochten , een na de demper en een voor van binnen naar bovenkant te plooien

voorheen draaide de 280m3 vol 

de pk 125 kan op 60% draaien en deed t prima enkel nu buiten wat temperatuur stijgt niet meer. Misschien ook de set-up. De filter hangt tegen de adjust a wing aan de zijkant, beter de filter in het midden van de tent ophanden i.p.v. de zijkant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, ik dacht dat je deze had aangeschaft NADAT je al eerder hitte problemen had gehad.

 

Probeer die bochten er uit te halen, als dat kan natuurlijk.

Hang de filter daar neer waar de meeste hitte is. Natuurlijk ook als dat kan.

Heb je die demper per se nodig?

Ook hoe gladder de slang, hoe beter.

Nu kan dit natuurlijk niet in alle situaties, maar als je ver van buren afwoont en je slaapt makkelijk...

 

En anders voor de komende dagen wat andere extra maatregelen nemen. Is een beetje klooien, maar alle kleine beetjes helpen. Bevroren waterflessen in je tent zetten, dat soort fratsen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De demper is wel nodig , zit op appartementje en tent 120-240 staat in een kamer van 3.50 op 2.50, als hij op 100% staat iets teveel db en demper helpt wel. Kan natuurlijk nog wel schuiven in de opstelling qua optimaliteit...filter perfect in t midden hangen en zo is er een bocht minder, die bocht voor naar buiten toe is onvermijdelijk 

straks weer wat verbouwen, hopelijk zorgt dat voor niet te veel stress bij de planten 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk met deze temperaturen niet kweken als je goede omstandigheden wil, nu is t reeds 35 gr in de tent, zelfs op de bodem 27 boor t eerst anders kwam de temp meter niet boven de 24,snap er niets meer van en t is 2 gr meer in de  kamer dan normaal 25 i.p.v. 22-23

denk juni-juli-augustus skippen volgend jaar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grotere afzuiging kopen zoals meerderen al zeiden, hoe vaak moeten dingen jou gezegd worden voordat het aankomt? En denk eens twee keer na voordat je op 'submit reply' drukt want je er komt een diarree aan posts uit jou waar de honden geen brood van lusten. 

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze afzuiger ook.....alleen voor een 50% kleinere tent en 1 lamp (led).  Werkt eigenlijk perfect.  Jouw tijden van draaien('s nachts) zijn perfect daar ligt het niet aan, ik draai overdag en dan draait die zoals vandaag op loeien bij mij als het buiten 30graden is maar dat is logisch. Zojuist keek ik ff (omdat ik nu op 18/6 draai en licht is aan tot 01:00)  en staat die weer op de lage stand en is het weer 26graden.  Bij jou dus veel te kleine capaciteit met 2x hps en dubbel zo grote tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je al de juiste verhouding hebt tussen lampen en afzuiging in cijfers, moet je er natuurlijk ook nog voor zorgen dat de lucht zo soepel mogelijk door de je hele afzuig-opzet gaat.

Ik heb de indruk dat dit laatste hier ook een van de grote oorzaken is. 

Geribbelde buis; die misschien nog een beetje hangt; scherpe bocht; de demper; misschien blaast hij nog wel bij de uitgang direct tegen een raam: een optelsom van verminderingen.

Afzuiger zou je eigenlijk altijd met flinke overcapaciteit moeten aanschaffen. Beetje groter is ook maar een beetje duurder.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij is altijd verteld dat het aantal watt van de hps ook minimaal het aantal m3/h moet zijn van de afzuiging. Dus bij 2x 400 watt heb je 800 m3/h minimaal nodig. Liefst meer om bij extreme hitte toch nog iets extra’s te kunnen bieden en bij normale temperaturen met een gedimde ventilator (die dan minder lawaai maakt) te kunne werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ding is al stuk, thermostaat werkt niet meer dus, hier komt ie

hoeveel m3 neem ik voor 2x 600watt hps EVSA met SL switch, 1200-1500m3 softbox?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ja pinda ben een naïeve kloot die reeds 2000€ over de balk heeft gekieperd voor zn nieuwe hobby(met plezier ) dus zou nu een deftige aankoop dien zodat ik niet meer hoef te klooien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou 1500 nemen. Lekker dimmen zodat hij stiller draait. Wel een softbox. Helemaal stil is dan een dimmers die de frequentie dimt i.p.v. het wattage. Anders kan die gaan brommen.

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had de Torin 1500 in softbox online gezien en is 1.7A daarbij sluit ik nog een 45w fan aan als inlaat 380m3,

welke neem ik dan de deze

https://www.nomercy.shop/smscom-twincontroller-pro-4-5a.html

of die van 7A?

heb wel garantie hoop k, via Franse site gekocht, nooit leer , enkel de prijs , was 160€ in promo i.p.v. 215-225€ hier online...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog de oude versies hiervan. Meer dan 10 jaar oud en nog nooit één keer een probleem gehad. Werken echt super.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze zal nog brom geven zeker

https://onlinetopgarden.com/nl/lucht-en-klimaat/klimaatbeheersing/cli-mate-mini-controller-3-a-2-lampen

vond op die smscom de lichtfunctie aantrekkelijk, zo hoef je niet meer te dimmen of harder te zetten, sowieso niet meer met controller, echter van de brom had k niet gehoord, goed om weten dus. 

Is er ook zo n frequentieregelaar met licht sensor, heb m online nog niet tegengekomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

en zie nu dat je het gewoon wéér in verschillende topics het over het zelfde hebt

Ik geef het op met jou

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Jakkes said:

Deze controler is geen frequentieregelaar. Dus als je dimt krijg je een brom.

Ben je niet in de war met brommen van een buisventilator op een niet frequentie gestuurde controller?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, lostchild said:

Ben je niet in de war met brommen van een buisventilator op een niet frequentie gestuurde controller?
 

Ik dacht dat dit ook gold voor een slakkenhuisventilator. Als dat niet zo is, dan is mijn reactie niet juist. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Variac dimt de frequentie ook, alleen handmatig. Werkt zeker tegen brommen. Alleen regelt hij niet de snelheid op basis van de temperatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minimaal 1000m3 afzuiger met 500m3 inblaas gekoppeld aan een fatsoenlijke fancontroller

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...