Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

4 Bomen Onder 2 X Gavita 6/750E De

Recommended Posts

Dag 13 12/12

 

De explosieve groei van de eerste week 12/12 is er wel uit.

 

Ik zit nu nog met 3 plekken waar het gewas wat dunner is (moeilijk te zien op de foto maar op de foto zit het boven onder en rechts). Ik baal vooral van de plek rechts, omdat boven en onder vanuit een grotere hoek betraald wordt en ik dus minder verlies heb (het straalt grotendeels gewoon door naar het stuk plant er achter). Omdat de groei al erg vertraagt en de stugheid van de takken erg toeneemt ben ik bang dat dit zo gaat blijven.

gallery_48040_19601_2140811.jpg

 

Ik heb het gevoel dat de topontwikkeling wel wat achterblijft. Echt vergelijken met vorige rondes kan ik het niet, omdat ik wel veel fotos heb, maar niet weet van hoe ver na 12/12 die zijn. Edit: heb de 12/12 datum van een eerdere ronde kunnen achterhalen en het loopt nagenoeg gelijk op gelukkig.

gallery_48040_19601_190465.jpg

 

De planten drinken nu ca 2.5 ltr per dag, per plant. Ik geef geef ze nu steeds 8 liter per plant wat ze in ca 3 dagen opdrinken. Ec zit nu op 1.9.

 

Verwacht dat ze na hun volgende waterbeurt van morgen, na 2 dagen wel weer droog staan. Evt geef ik ze morgen slechts 7 liter zodat het beter uitkomt qua timing.

 

Dagtemperatuur is tussen de 27C en 28C en nacht blijft net boven de 20C

 

Dag rv blijft tussen de 40 en 50% en snachts rond de 70%

 

Morgen heb ik de onvochtiger in huis welke ik tijdens de nachturen wil gaan gebruiken. Hoop dat de lagere vochtigheid tijdens licht uit ook gaat resulteren in een iets lagere vochtigheid als de lampen aan staan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die staan er prima bij! :dj:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt me, dat in deze fase je niets aan je RV hoeft te doen.

 

28 graden 50% RV is 12 g/kg

20 graden 70% RV is 10.5 g/kg

 

Je dauwpunt zit nu op ca 17 graden

 

Mooi laten gaan is mijn advies. :excl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toch tref ik druppels aan als de lamp net aan staat op plekken waar verschillende delen plant elkaar raken. Denk omdat de plant trager opwarmt dan de lucht en je het "koud biertje effect" krijgt. Als er straks echt toppen op zitten zal dit effect dan ook toenemen omdat ze dan de kou langer vasthouden.

 

Daarnaast gaat het hemaal muf ruiken in de kamer waar het hok staat en zit niet op schimmel te wachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te lezen is dat dauwpunt, zeker een garantie voor rot later als er toppen aankomen. Liggen je dag en nachttemperaturen misschien wat ver uit elkaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heet guttatie..

Heeft te maken, met worteldruk e.d.

Dan scheid de hydathoden een teveel aan vocht af.

 

Dit ontstaat idd in de "ochtend" wanneer de plant al wel weer volop gaat verdampen,

maar de lucht nog niet warm genoeg is, waardoor verzadiging van de lucht een feit is.

 

Dat is dus echt heel wat anders, dan het dauwpunt..

Want dat is juist het tegenovergestelde,

wanneer warme lucht afkoeld en de koude lucht verzadigd raakt.

 

En ja,,,,

dat zie je regelmatig, daar waar bladeren elkaar raken, omdat daar de lucht niet tussendoor kan..

 

Niks aan de hand... dus :search:

 

 

 

Sommigen onder ons houden zich graag bezig met PH en EC waardes etc..

Die weten daar ongetwijfeld heel veel van.... :specool

 

Ik hou me liever bezig met de natuur en de eigenschappen van de plant,

dan weet je dit soort dingen :book:

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te lezen is dat dauwpunt, zeker een garantie voor rot later als er toppen aankomen. Liggen je dag en nachttemperaturen misschien wat ver uit elkaar?

 

vandaar de ontvochtiger ;)

 

dag is 20/21 en nacht 27/28

 

@OR, een plant gaat toch juist verdampen nav de warmer wordende lucht? Bij lagere rv waardes heb ik dit ook nooit eerder meegemaakt. En of het nou dauw is of guttatie lijkt mij dan ook niet zoveel uit maken. water is water en dat wil ik niet bij mn toppen hebben. In beide gevallen lijkt me een lagere rv wenselijk.

 

Ik meen echter ooit wel eens in een stukje, van ik dacht whazzup, gelezen te hebben dat snel opwarmende lucht tov de plant temperatuur voor dauw zorgt. Vergelijkbaar met een koud blikje dat je uit de ijskast pakt op een warme zomerdag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommigen onder ons houden zich graag bezig met PH en EC waardes etc..

Die weten daar ongetwijfeld heel veel van.... :specool

 

Ik hou me liever bezig met de natuur en de eigenschappen van de plant,

dan weet je dit soort dingen :book:

Voor jou is het een potje verpissen dat is me al duidelijk en mocht ik je ooit nog eens in het echt treffen dan gaan we dat zeker doen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt me een mooie manier om deze vete voor eens en voor altijd af te sluiten. Is er iemand die zich aanbiedt als scheidsrechter? Kan daar ook geen gezeik over ontstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk uit dat je niet tegen de wind in pist :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt me een mooie manier om deze vete voor eens en voor altijd af te sluiten. Is er iemand die zich aanbiedt als scheidsrechter? Kan daar ook geen gezeik over ontstaan.

Een vete? Overdrijven is ook een vak. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@OR, een plant gaat toch juist verdampen nav de warmer wordende lucht? Bij lagere rv waardes heb ik dit ook nooit eerder meegemaakt. En of het nou dauw is of guttatie lijkt mij dan ook niet zoveel uit maken. water is water en dat wil ik niet bij mn toppen hebben. In beide gevallen lijkt me een lagere rv wenselijk.

 

Nee, die aanname is verkeerd.

De plant gaat verdampen door het licht.

De lucht is dan nog niet warm genoeg, waardoor het vocht nog niet voldoende kan worden opgenomen.

Dat is echt het tegenovergestelde van condenseren.

 

Je ziet dit dus ook vooral, op die plekken waar de ventilatie minder is.

BV de bladeren die tegen elkaar aan liggen.

 

 

Ik meen echter ooit wel eens in een stukje, van ik dacht whazzup, gelezen te hebben dat snel opwarmende lucht tov de plant temperatuur voor dauw zorgt. Vergelijkbaar met een koud blikje dat je uit de ijskast pakt op een warme zomerdag

 

Ook dat stukje, heb je net niet goed begrepen.

Het gaat nl niet om de snel opwarmende lucht,

maar om de snel afkoelende lucht.

 

Dat er condens op je bierflesje ontstaat, :bier

is omdat de warme (vochtige) lucht,

langs je bierflesje gaat, die koud is.

daar koelt de lucht dus heel snel af

en koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme en daardoor dus condens.

 

28 graden 50% RV is 12 g/kg

20 graden 70% RV is 10.5 g/kg

 

Je dauwpunt zit nu op ca 17 graden

 

Ik had deze rekensom er bij gedaan voor je, om zichtbaar te maken,

dat het vocht waar jij nu last van hebt,

never nooit niet condens KAN zijn.

En dus totaal onschuldig is.

 

Pas wanneer je warme lucht dermate veel vocht bevat,

dat deze wanneer het afkoelt gaat condenseren wordt het anders.

Want dat vocht blijft dan ook tijdens de gehele nacht periode aanwezig.

Dit in tegenstelling tot de guttatie.

Want die is na een 15/30 minuten weg. (als je ruimte op temperatuur is.)

 

Zoek eens op guttatie hier op het forum. Of op google.

 

 

 

@D

Ik begrijp al helemaal niet, waarom je je nu aangesproken voelt.

:wave:

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar zoals het bij een bierflesje gaat, kan toch net zo goed bij een top voorkomen die kouder is dan de lucht.

 

Dat hele guttatie verhaal vind ik interessant hoor en ga er zeker eens wat over opzoeken. Maar als ik dat in mn top krijg lijkt dat mij dit ook niet goed. ook al verdampt het vervolgens.

 

En is het niet ook zo dat rot zich ook bij een hoge lv zonder condensatie kan ontwikkelen? waarom wordt er anders altijd geadviseerd tijdens de bloei in de richting van de 40% te zitten? Ook als je boven de 20C blijft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zei ik eergisteravond nog dat de explosieve groei er wel zo'n beetje uit was, groeien ze vervolgens de volgdende 36uur minstens 5 cm :) Ik kan eigenlijk nu wel zeggen dat het hok zo goed als vol zit.

 

Ook de bloei heeft een sprongetje gemaakt en er zijn eindelijk bolletjes met haar zichtbaar.

gallery_48040_19601_1205662.jpg

 

Omdat de rechterkant van het veld een stuk lager ligt door het opzij trekken van de takken om dat gat daar te vullen, kon ik het toch niet laten nog een kleine aanpassing aan de lampen te doen.

gallery_48040_19601_519697.jpg

De rechter lamp is nameijk een cm of 5 naar buiten gebracht en minimaal gekanteld. Op deze manier bestraalt hij dus ongeveer het zelfde oppervlak alleen is de intensiteit wat gelijkmatiger verdeeld.

 

Oh, en de lampen branden nu al enkele dagen maximaal, op 825 Watt.

 

de 1,5 kilo is weer in zicht! :)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die hebben er zin in zo te zien! :)

 

@D

Ik begrijp al helemaal niet, waarom je je nu aangesproken voelt.

:wave:

Omdat ik meet en je weer zat te zeiken over pH en Ec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En is het niet ook zo dat rot zich ook bij een hoge lv zonder condensatie kan ontwikkelen? waarom wordt er anders altijd geadviseerd tijdens de bloei in de richting van de 40% te zitten? Ook als je boven de 20C blijft

 

Ja,, rot kan zich zonder condensatie ook ontwikkelen.

Maar dan is het vooral de oorzaak, dat de planten zwak zijn.

En doet het zich ook voor in het laatste stadium. Nu nog niet..

 

En daarmee kom je tot de kern van mijn betoog, dat ingrijpen/corrigeren nu niet nodig is.. :innocent:

 

Je planten staan er overigens geweldig mooi bij.

Beloofd heel veel.. :icecream:

 

@D

Sommigen onder ons houden zich graag bezig met PH en EC waardes etc..

Die weten daar ongetwijfeld heel veel van.... :specool

 

Ik weet niet wat je daar aan zeiken vind hoor..

 

Ik reageer al maanden niet meer op je, maar je blijft de confrontatie maar zoeken.

Je bent gewoon paranoia, hebt een kort lontje of gewoon een klein pikkie ofzo.

Wat het is interesseert me ook geen donder,

Laat me met rust aub..

 

Je bent een stoorzender hier op het forum... :thumbsdown:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rot ontstaat altijd op de meest zwakke planten, het verspilt geen onnodige moeite.

Een lv gemeten op een (z/w) meter zegt geen drol, het verteld je de min/max maar niet het verloop ertussen en hoe drastisch dat soms is (vooral als je de ventilatie op temperatuur dimt zonder een soort van naloop).

Wil je beter inzicht krijgen in verloop RH in je hok dan heb je een data logger nodig.

 

Planten gaan lekker, die leven zich goed uit op die grote potten :icecream:

 

De beginnende problemen met vocht snel aanpakken anders heb je een veel groter probleem dan wat toprot in je planten in het hok :thumbsdown:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat betreft snelle fluctuaties maak ik me niet zo'n zorgen.

 

Ten erste heeft de gavita controller een sunrise en sunset functie die het eerste en het laatste half uur geleidelijk tussen 100% en 50% schakeld. Daarnaast gaat het raam dicht een tijdje voordat lampen aan gaan dus de warmte blijft dan ook nog wel even in de kamer hangen en uiteraard vangt de onvochtiger die ik de eerste paar uur aan heb, de vochtpiek op (had vanochtend ruim 1,5 liter in een paar uur en de rv buiten het hok bleef rond de 50%.

 

De beginnende problemen met vocht snel aanpakken anders heb je een veel groter probleem dan wat toprot in je planten in het hok :thumbsdown:

Dat is grappig, aangezien OR precies het tegenovergestelde adviseert :)

 

Op welk probleem doel je dan precies?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat betreft snelle fluctuaties maak ik me niet zo'n zorgen.

 

Op welk probleem doel je dan precies?

 

Datalogger haal je nu net niet in huis om snelle fluctuaties in beeld te brengen.

Een beeld krijgen over 24u of langer verteld als het er om gaat veel meer dan incidentele piek- of dalmeting die je nu doet.

 

Probleem waar je maar beter vroeg dan laat wat aan kan gaan doen..

Daarnaast gaat het hemaal muf ruiken in de kamer waar het hok staat en zit niet op schimmel te wachten.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

kun je een concreet voorbeeld geven van info die ik uit die datalogger zou halen en invloed zou hebben op mijn handelen?

 

Probleem waar je maar beter vroeg dan laat wat aan kan gaan doen..

oh zo. ja precies

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent een stoorzender hier op het forum... :thumbsdown:

Dat doet me deugd maar dat jij adviseert om een vochtprobleem niet aan te pakken is letterlijk een rotstreek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals wel vaker,,

 

Je snapt het gewoon niet, er is geen PROBLEEM.. :book:

 

In deze fase van zijn kweek, is dit een heel natuurlijk verschijnsel.

Ze zijn in DE fase van hun cyclus,

Ze groeit nog en ook al druk bezig met bloeien.

 

Dat gaat zo hard, dat ze bij de eerste stralen van het licht,

dat ze staan te popelen om weer te gaan werken,

dan staat ze even te zweten, daar waar de bladeren elkaar raken...

Om de dood eenvoudige reden, dat de lucht qwa temperatuur dan even onvoldoende is,

om het allemaal zo snel te verdampen.

Binnen een kwartier, is dat moment al weer weg.

 

Als je daar zo verschrikkelijk bang voor bent... :thumbsdown:

Dan zou je een kwartiertje voordat de lampen aan gaan,

kunnen gaan voor verwarmen..

 

Maar, als kijker naar de natuur.... :whistle:

 

Ik meen, dat het LC was Of Plantformer.. What ever..

Maar die gaf al aan, dat de afgelzen RV waardes op zo min-max ding geen donder zegt.

Alleen met een logger, die minimaal om de 5 minuten logt,

kun je wat zeggen over je vocht..

 

En natuurlijk, wil je in de fase van het afbloeien je RV veilig hebben,

Maar dan zul je wel moeten weten, wat het gevaar is, want anders doe je maar wat.. :rtfm:

 

Gelukkig, hebben we aan lid cannarie weer iemand. die goed nadenkt, over wat voor hem de beste opties zijn.

Die keuze, die hij vervolgens maakt, doet hij op basis van "breder" info, (dan klakkeloos het geblaat, wat je hier soms aantreft, aan te nemen.) dat is altijd de beste keuze, omdat hij tenminste heeft uitgezocht wat hij doet.

 

Kunnen velen, een voorbeeld aan nemen.. :vape:

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

kun je een concreet voorbeeld geven van info die ik uit die datalogger zou halen en invloed zou hebben op mijn handelen?

 

Verloop temperatuur en relatie vocht in het hok op meerdere momenten.

Koelt het idd af met raam open en hoe lang duurt dat en wat doet het met de lv?

Wat gebeurt er in het hok als ik raam open en deur open doe, koelt het dan idd snel en veel af?

Wat als ik de afzuiger op laagste stand wat hoger instel zodat er minder vochtophoping mogelijk is bij dimmen na lampen uit?

 

Het is een handig ding en geeft je meer inzicht wat in sommige gevallen (of gewoon vd lol) best van pas kan komen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er altijd (voordat ik ontvochtigde) vanuit gegaan dat als de max rv hoger is dan het moment dat de lampen aangaan, dit van het eerste half uur na lamp uit is geweest.

 

Nu ik het laatste half uur van lamp aan en de eerst 1,5 uur van lamp uit ontvochtig, lijkt mij dat ik het meest kritieke punt heb opgevangen. Als het raam open gaat warmt het hok juist op doordat de lampen aan staan. Dat icm de drogere buitenlucht zorgt voor een daling in rv.

 

Voor de lol kan altijd natuurlijk :)

 

Overigens heb ik binnen nog nooit rot gehad en heb nu betere controle over mijn klimaat dan ooit, dus maak me er ook weer niet zo heel veel zorgen over.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees eens wat over het dauwpunt, want dat is belangrijker dan de waarde van je LV.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...