Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El capitano

Inwateren Slabs

Recommended Posts

Hoe lang voorgroeien moet je even nader bepalen op basis van hoe ze aanslaan. Mijn mening is beter wat vroeger dan later.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plug in startblok en zolang er geen wortels onder uit dat startblok komen is uitzetten op de slabs geen goed idee. Je kunt wel je startblokken al op je slabs zetten, op het plastic, niet al op de steenwol zelf. Het maakt een enorm verschil in aanslaan of je een goed doorworteld startblok op de steenwol zet of een plugje in een startblok zonder dat dit tijd heeft gehad om door te wortelen.

 

Echter, als je graag maar wat aanrommelt moet je doen wat onze prutser doet. Het maakt ook verschil of je met de hand blijft bewateren of dat je druppelaars gebruikt, met de hand bewateren geeft je wat meer speelruimte aangaande de staat van beworteling. Maar ik denk dat jij geen zin hebt om jouw veldje met de hand te bewateren. Hierom raadt ik je aan pas op de steenwol te zetten als er voldoende beworteling is, waarmee ik dus bedoel dat er wortels onderuit de startblokken komen bij ál je plantjes.

 

Hoelang voorgroeien? Hangt af van de soort, hoeveel je er hebt staan en hoe de planten aanslaan. Het is belangrijk dat ze aangeslagen zijn, zet je niet voldoende gewortelde planten uit en te snel in bloei dan kost je dat. Vergeet niet dat je planten pas echt kunnen beginnen met opnemen als ze voldoende wortels onderin de slab hebben zitten.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echter, als je graag maar wat aanrommelt moet je doen wat onze prutser doet.

Nou kan je wel een grote bek opzetten maar ik ben niet degene die mijn kweekjes halverwege afbreekt. Die tijd ligt ver achter me. Over een weekje kan ik alweer oogsten en hoe staan jouw planten er bij? Nou? Dat dacht ik al. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit ze zelf ook meteen in startblok en op de slab, meestal na dag 2 zitten er al paar worteltjes in de slab(startblok zit dan nog niet vast)

Maar als ik zie dat ze niet goed aanslaan doe ik handmatig wat water geven met maatbeker.

 

voorgroei doe ik 5 dagen omdat ik maar 2m hoogte heb, en dan moet ik meestal nog met Celgroei remmer spuiten

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je eerst laat wortelen startblokken 2 belangrijke voordelen

1: je kunt nog doorselecteren (zwakke achterblijvers geen wortel etc)

2: je kunt alle startblokken bijmekaarzetten minderlampen aan je opticlimate slaat bijna niet aan rlv blijft hoger.

 

het gelijk op de slabs zetten startblokken heeft alleen nadelen in mijn ogen.

 

ps: inwateren blokken met alleen water ec 0.3 gaat problemen geven , ik zou ze ff droog laten trekken en in verse bak .

 

ik doe blokken altijd 1 a 2 puntjes hoger ec dan slabs/rfx/medium

doen ze in tuinbouw ook , wortels schijnen dan sneller/makelijker te wortelen .

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je wilt zien wat er gebeurt in je plug en startblok als je de plug in het startblok steekt en dat blok op een slab zet moet je een keer een natte plug in een nat startblok stoppen en dan dat blok op een ander nat blok zetten. Kijk wat er gebeurt en haal na een minuut of 10 de plug uit het startblokje en vergelijk het gewicht en vochtgehalte van zowel plug als blok met die van een natte plug/blok.

 

Stel je daarna eens voor hoe dat voor een plantje met weinig wortel is om ineens met kurkdroge voetjes te staan. Steenwol goed gebruiken is niet moeilijk maar je moet wel wat basisdingetjes kennen/begrijpen en meenemen in hoe en wat je doet. Het gaat er om dat je optimaal bezig bent. Doe je dat niet zul je niet direct een ramp beleven maar niet het onderste uit de kan halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan ga ik ze eerst laten wortelen buiten de slabs dus op t plastic.

Startblokjes gooi ik morgen en een nieuw vat met voedingswater 1.2ec en ph 5.2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja joh, en al gewoon de drippers er insteken, niet al te diep, gewoon zo dat ze op hun plek blijven zitten. Dan kun je makkelijk je blokjes vochtig houden. Waar haal je die ph 5.2 vandaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ook weer wst geleerd! Thx man :) ik draai nu 3 jaar op slabs maar zo zie je leer je altijd wat!

Komt denk ik ook omdat ik eerst in die tent droogde en als dat weg was meteen nieuwe stekken zette.

 

Zal ze voortaan paar dagen in andere tent zetten om te laten wortelen :)

 

Ik pomp ook iedere 2-3u, misschien dat daardoor uitdroging meevalt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet zozeer uitdroging alswel, zeg, groeiachterstand door uitdroging.

 

Zet twee natte blokken op elkaar met in de bovenste een plug, giet een glas water leeg op de plug, wacht 10 minuten, haal het bovenste blokje van de onderste af en de plug uit het blokje. Check vochtigheidsgraad vergeleken met toen je ze op elkaar zette en bewaterde.

 

Tuurlijk, de meeste planten komen er wel door heen natuurlijk, vroeg of laat hebben ze voldoende wortels om te gaan groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dilago koop toch eens knappe stekken man !! :)

Inwateren ph 5.2 EC 1.4 24 uur laten staan,doe je hartstikke goed !!

Edited by wietbladeren
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dilago koop toch eens knappe stekken man !! :)

Waarom knappe stekken kopen als ik ze zelf kan snijden?

 

gallery_1211_374_73067.jpg

 

En wanneer laat jij eens wat zien, je hangt hier al een tijdje rond maar kan je überhaupt wel kweken?

Inwateren ph 5.2 EC 1.4 24 uur laten staan,doe je hartstikke goed !!

24 uur laten staan is nergens voor nodig want de blokken zuigen zich meteen vol met het voedingswater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dilago volgens mij heeft het 24 uura verhaal puur de bedoeling om in het vervolg beter water op te kunnen nemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nat is nat El capitano, dat is hoe ik er over denk maar je moet doen wat jij het beste acht! Het maakt mij niet uit, jij blij ik blij. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens maakt het uit dat ik mijn startblokken uit het water haal en een aantal dagen laat staan?

 

 

Volgens mij is stekken crisis weer begonnen.....jezus man

Share this post


Link to post
Share on other sites

dilago koop toch eens knappe stekken man !! :)

Waarom knappe stekken kopen als ik ze zelf kan snijden?

 

gallery_1211_374_73067.jpg

 

En wanneer laat jij eens wat zien, je hangt hier al een tijdje rond maar kan je überhaupt wel kweken?

Inwateren ph 5.2 EC 1.4 24 uur laten staan,doe je hartstikke goed !!

24 uur laten staan is nergens voor nodig want de blokken zuigen zich meteen vol met het voedingswater.

Ik kweek niet :)

En niet meteen zo aangevallen voelen knul

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dilago volgens mij heeft het 24 uura verhaal puur de bedoeling om in het vervolg beter water op te kunnen nemen

 

24u is omdat je dan zeker de buffer van het blokje (af fabriek 7) afgebroken hebt el capitano.

Zonder die behandeling ligt de ph veel te hoog en nemen ze ook amper voeding op.

 

Water goed opnemen doen die pluggen ook wel zonder 24u weken.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens grodan zelf zijn die 24u nodig om een maximale capillaire werking te verkrijgen.

 

  1. Een juiste verzadiging vóór het planten is van essentieel belang om de juiste mateigenschappen te creëren en behouden.
  2. Zorg dat de matten minstens 24 uur lang volledig verzadigd blijven voor een optimale capillaire werking van de mat.

 

Wat niet wegneemt dat nmm dat wat jij, lc, zegt ook klopt.

 

@Capitano Ik zou als het om een paar dagen gaat die blokken liever in het water laten liggen.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende week maandag komen ze pas candaag te horen gekregen godver...

 

Int water of eruit en zondag opnieuw inwateren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof gerust dat het kan,maar zou voor de zekerheid gewoon opnieuw inwateren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch maar eens een paar knaken in een eigen stekkenfabriekje steken?

Ben je tenminste van dat gezeik af, en voor t werk en de kosten hoef je t al helemaal niet te laten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry hoor El capi.......je loopt altijd te zanike over stekke maar idd regel het zelf man easy peasy lemon squizy.....

 

Behoud je van een hoop frustratie...no offence!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...