Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sativied

Cree Leds

Recommended Posts

Heren,

 

Er was koker profiel voorgesteld, 150 x 50 3 mm 1.20 lang en op de kop inblazen met een fan? Goed idee?

 

4 kokers hart op hart 30....8 arctics op de kop gemonteerd. Of koelt dit niet genoeg?

 

Of de ideal led holder direct op het koellichaam van de arctic 64 vast tappe en hoeklijn aan de zijkant van het koellichaam getapt?

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee of dat met die kokers gaat werken.

(mijn gevoel zegt van wel, maar daar brandt de kachel niet van)

Wat ik begrepen heb is ook de dikte van de basisplaat van je koellichaam van belang.

Dikker zou voor een betere geleiding van de warmte zorgen.

Zo zeggen het tenminste een aantal mensen op RIU.

 

Zelf zou ik denk ik denk ik toch voor de bewezen techniek zoals Wietefras en andere die gebruiken, gaan.

Experimenteren is leuk, maar kan ook kostbaar zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was al duidelijk dat je geen enkele ervaring hebt, maar die laatste zin benadrukt dat nog maar weer eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem aan, Wietefras, dat je antwoord niet slaat op mijn bovengelegen bijdrage.

Want ik zie er geen kwaad in om mensen een overweging mee te geven dat experimenteren leuk is, maar het ook kostbaar kan zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is er prijs technische gezien geen goedkopere oplossing dan actief koelen dmv van de Artic koelers.

 

De alpine 11 plus is er al voor 7,- Euro

De voeding die Wietefras voorstelde kost je 15,-Euro daar kun je 16 koelers op aansluiten.

 

De koelers doen precies wat ze moeten doen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A, Nee dat was voor de bellenblazer. Sorry, stond toen nog niets onder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijs is inderdaad erg laag. Nu zul je bij Cree wel fikse korting krijgen als je veel koopt, maar dan nog.

 

Een snel rondje googlen levert in ieder geval niet veel gebruikers-reviews op.

Sterker nog: Alleen maar vragen van mensen of iemand er ervaring mee heeft.

De website is superknullig en totoaal onvolledig.

De domeinnaam is van ene Graham Novak (https://twitter.com/gripex)

Hij heeft een goede reputatie op Ebay maar dan vooral als koper.

Hij koopt overal in (ook in China)

Slechts 2 ervaringen als verkoper.

 

Zou zomaar eens kunnen dat er gewoon COB's inzitten die niet van Cree zijn.

Ik zeg niet dat het zo is, maar ergens moet een lage prijs vandaan komen.

Kan betekenen: Kut-kwaliteit of fake of mega-inkoopkorting of gewoon niet leveren als je betaald hebt.

Of wachten tot er 100 mensen iets kopen en dan als een gek laten maken in China in een sweatshop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel een goeie prijs als het inderdaad echt Cree leds zijn en van een goeie bin. Zal op 1.4A zijn voor 50W per led. De "standaard" klasse dus. Nadeel lijkt me vooral dat die leds allemaal zo dicht op elkaar zitten en dan ook nog met reflectoren erop. Dus dan heb je weer exact hetzelfde probleem (een fel verlichte vlek midden in je tent) als met die goedkope armaturen.

 

Lijkt me ook niet goedkoop om zo'n heel ding uit de VS over te laten komen.

 

Een paar van die Rollitup led doe het zelvers zijn ook armaturen gaan verkopen. Zoals Rahz (Tastyled), Greengenes (PLC), Stephenj37826 (Johnson growlights) Robincnn (Northern grow lights). Die vragen iets van $2 per Watt voor hun armaturen.

http://johnsongrowlights.com/index.php

http://www.tastyled.com/

http://www.pacificlightconcepts.com/

https://northerngrowlights.com/

 

Ook die heb je nog niet zomaar hier binnen. Al zat er ook eentje in Spanje (vergeten welke site dat was) en leoLED in Zwitserland.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had nog even een extra tabelletje gemaakt om de extra kosten en terugverdientijd van andere dan de standaard armaturen te vergelijken.

 

Onderstaand tabelletje geeft relatieve kosten en stroombesparing van de verschillende een CXB3590 armatuur varianten vergeleken met de "Standaard" variant van 400W die bijvoorbeeld €500 kost:

gallery_37858_17549_12113.png

 

De onderste regel geeft aan hoe lang het duurt op basis van de stroombesparing om de extra kosten van het armatuur terug te verdienen. Kosten van de leds plus koelers op het standaard armatuur zijn op 72% geschat.

 

Het standaard armatuur is in dit geval op 400W gekozen en de kosten op €500 om het ook qua getallen wat inzichtelijk te maken in plaats van alleen de percentages.

 

De berekening werkt als volgt: De leds op 175lm/W hebben uiteraard minder stroom nodig om dezelfde hoeveelheid licht te produceren als leds met 155lm/W efficientie. Om precies te zijn 155/175*400W=354W. Dat is dan dus een besparing van 46W tov de oorspronkelijke 400W. Op jaarbasis kost 1W ook ongeveer een euro als je dat het hele jaar 12/12 gebruikt. Dus besparing is 46 dan ook euro per jaar.

 

Als je kijkt hoeveel meer leds je nodig hebt om dezelfde hoeveelheid licht te produceren dan deel je het aantal lumen van een "Standaard" led door die van de andere leds. Dus bijvoorbeeld 9816 voor de "Standaard" CXB3590 (in dit geval de 0.9A 72V) gedeeld door 6100 voor de zuinigste variant armatuur. Dus voor een zuinig armatuur heb je 1,6 keer zoveel leds nodig.

 

De variabele kosten van de het armatuur (leds+koeling+houders etc) heb ik op 72% geschat. Dus die 72% neemt toe met die berekende factor en de rest blijft gelijk (frame, voeding etc.)

 

Dan komt een zuing armatuur op 719 euro tegen de oorspronkelijke 500 euro. Ofwel 219 euro aan extra kosten. Gedeeld door de besparing van 46 euro per jaar kom je op een terug verdien tijd van 4,8 jaar.

 

Daar zou je dus voor kunnen gaan, maar persoonlijk verwacht ik eerder dat in de komende paar jaar de efficientie en prijs van de leds nog wel afneemt en dan kun je beter nu de "Standaard" nemen en over 2 of 3 jaar nieuwe leds kopen. Ben je in totaal genomen over die 5 jaar alsno minder geld kwijt en heb je ook minder stroom verbruikt.

 

Desnoods prop je die oude bloeileds dan bij elkaar in een amratuur om de efficientie daarvan nog wat te verhogen.

 

Een armatuur in de "Goedkope" klasse kost 28 euro meer aan stroom per jaar en is slechts 41 euro goedkoper om te bouwen. Na anderhalf jaar was het dan dus al goedkoper geweest om meteen voor de "Standaard" klasse te gaan.

 

Hopelijk dat het zo wat duidelijker is waarom ik zeg dat het economisch toch het beste is om voor die "Standaard" versie te gaan. Het komt echt niet zomaar lukraak uit de lucht vallen. Daar is gewoon over nagedacht.

 

De beste HPS double ended armaturen komen aan 1,7umol/s/W (na reflectorverliezen). Het "Standaard" armatuur is dan met 2,4umol/s/W dus bijna 30% efficienter. Daardoor verdien je die extra kosten ten op zichte van HPS binnen 2 jaar wel terug op stroomverbruik. Of zorg voor iets extra opbrengst (door iets meer licht dan met de HOS) en je verdient het nog veel sneller terug.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk daar hebben we wat aan.Thnx :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt. Het leek me verstandig om de berekeningen even op een rijtje te zetten om wat meer inzicht te geven in plaats van dat ik alleen zeg dat iets zo is..

 

Buiten dat als iemand toch graag een hogere g/w ratio wil hebben dan weet je ook een beetje wat dat je gaat kosten. Ik zie die 2g/w dingen ook en dan kriebelt het soms ook wel.

 

Al zijn dat vaak leds die ze uit hun oude armaturen gehaald hebben. Stel dat ik mijn armatuur vervang dan heb ik nog die 8 oude leds liggen. Die kan ik dan ook alle 8 op 1 voeding aansluiten om daar toch weer een mooi zuinig armatuur van te maken voor een voorgroei hokje oid.

 

Ik ben zelf ook (al een half jaar) bezig om een watergekoeld led armatuur te bouwen. Althans, ik heb de spullen ervoor liggen en ik moet het een keer testen of het werkt en zo ja de boel in elkaar zetten. Dus wellicht dat ik dan die "oude" leds inderdaad wel samen pak om daar toch wat weer zuinigers uit te halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Superdikke info wietefras!

 

Bedankt daarvoor man, zoals ik al zei wil ik serieus een poging doen om een knap armatuur te maken.

 

Er zit bij mij op de hoek een metaal bedrijf waar ik de hoeklijnen laat boren en de koelers voortappe...even brainstormen hoe ik 4 van die led balken/profielen op de kop of bovenop aan elkaar krijg. Dan kan de meanwell voeding daar ergens knap op gemonteerd.

 

16x de 3590 met de 1.7A voeding met de Arctic 64 coolers. 800 watt te booste naar 1000 BAM

 

Wietefras heeft mn ogen geopend en aangezien de info zo duidelijk is gaan we ervoor!

 

1 vraag.....kan ik de ideal led holder zo kaal op die koeler tappe of moet er ook pasta onder of iets?

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat leek mij het leuke van die 1.75A voeding. Dan heb je nog wat speling om ook te boosten.

 

Ik heb die ook liggen en wil daarmee gaan experimenteren met een zonnecyclus. Ik geef ze dan gemiddeld over de dag 400W, maar bijvoorbeeld 500W midden op de dag en 300w aan het begin en einde van de dag. Beetje meer zoals het in de natuur ook gaat. Ben benieuwd of de planten er dan beter mee overweg kunnen.

 

Of gewoon een keer een heel rondje op 1.75A om te kijken wat de invloed is van wat extra lichtdruk op de hoeveelheid wiet.

 

 

De pasta moet onder de COB. Je doet de pasta op het koelblok in de afmeting van de COB en dan schroef je daar de COB op vast met de ideal holder.

 

Deze clip vanaf een minuut of 5 in de video laat het zien:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En leuk hoor al dat geleuter belleblazer over duurzaamheid.....gap ik kweek wiet en ben een stoner, dit is mn lust en mn leven.

 

Al kost deze ufo 2000 euro wil ik het nog proberen en als ik het niks vind pleur ik het vanaf 1 hoog de sloot in easypeasy.

 

Als je alles high rendement haalt, mammoth elite 2.40 dimlux nieuwste type compleet met aktieve afzuig shizzle en je pleurt het na bijna 1 ronde aan de kant voor een paar leds heb je uberhaubt een steekie los....maar led is de toekomst dus het proberen waard.

 

En dat terug verdienen is super goed uitgerekent maar niet echt van belang soms....

 

Pg

 

@fras

 

Wij draaien ook met die opkomst en ondergang op de dimlux en ik zeg het werkt, planten worden rustiger wakker en gaan gelijkmatiger de bloei in, ook op het einde laat ik de zon eerder dalen...scheelt stroom en tijd.

 

De 10 uur cyclus is ook grappig, veel sneller klaar maar iets minder opbrengst.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat leek me ook. Ik zie uit de VPD grafiek dat de plant midden op de dag best wat meer kan hebben en dat ze het juist aan het begin en eind wat zwaar hebben. Als ik me er ooit nog toe kan zetten om het nieuwe armatuur in elkaar te zetten dan zal ik het hopelijk wel zien :)

 

 

Ik had trouwens nog een rekenfout gemaakt in de LM90 waarde (lumen maintenance 90%). Dat is >36.000uur en dat is dus geen 6 jaar, maar 8 jaar vol continu bloeien. Bovendien is dat op 75W en bij 105C. Wij draaien ze veel zachter en koeler dus dan duurt het nog langer voordat ze naar 90% lichtopbrengst gedaald zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fras, zit de pasta erbij als je de leds haalt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat komt doorgaans samen met de CPU koelers. Bij de Arctic Alpine koelers zit er al standaard een vlakje MX-4 pasta op. In de juiste maat ook voor de CXB3070. Voor de CXB3590 zal dat alleen wel niet passen.

 

Je kan bij de winkel waar je die koelers koopt ook die pasta bestellen. Weet niet precies hoeveel je nodig hebt, maar ik schat dat je wel op 1g per CXB3590 moet rekenen. tubetje van 20g van dat spul zou voldoende moeten zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks wf, ik hoorde dat je ze ook kon lijmen met adhesie lijm?

 

Ik ga ze vastzetten met tappers maar ik las erover.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kan ook. Of met kapton plakband.

 

Je kan ook zelf tappende schroeven gebruiken. Hoef je niet te tappen. Alleen even een gaatje voorboren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan als je dun plaat materiaal hebt dan hoef je niet voor te boren.

 

In massief materiaal moet je voor boren anders draai je het schroefdraad wat de tapper/parker maakt gelijk kapot.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluminum is vrij zacht, dus misschien kan het ook wel zonder voor boren inderdaad.

 

Ik boor zelf toch altijd liever alvast een gaatje om te zorgen dat de schroef er op precies de juiste plek in gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...