Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Henk010

De Huidige Stand Van Zaken: Led (Micro)?

Recommended Posts

Ik heb zelf mars hydro lampen. werken als een tierelier.

 

 

Amnesia van vorige kweek. iets van 60gr droog van deze plant. Overall gemiddelde had ik 45 tot 50gr droog per plant.

Amnesia

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco, om de een of andere reden is goed gereedschap niet zo voorhanden in m'n omgeving, heb ook geen idee van welke kop of boor je nodig hebt of welke hoek/boortechniek er bij solide aluminiumboren komt kijken. Het is mogelijk, ik sluit het ook niet uit als het echt de beste optie is, maar hoe minder tools ik nodig heb hoe beter ;)

 

Dat gezegd hebbende, heeft iemand ervaring met thermische lijm? Ben me volledig bewust van het feit dat je dan de cob er nooit meer (heel) af krijgt, maar dat was ik ook niet van plan (zo duur zijn die alpine krengen niet dus als ik wil upgraden bouw ik ze gewoon opnieuw ;) ). Is thermische lijm sterk genoeg om als enige "bevestiging" van de COB aan de koeler te dienen? Werkt het goed genoeg?

 

@Rodja, je hebt helemaal gelijk, maar ben zo enthousiast over LED dat ik momenteel geen maandenlange commitment wil aangaan :P

 

@Spongepot, heb het overwogen, maar voor die prijs kan je toch echt een veel betere lamp zelf maken (en zo heel moeilijk is dat dankzij het voorwerk van anderen niet). Maar ziet er goed uit!

 

Het plannen gaat verder, we komen er wel. Het is net als een vakantie boeken, de voorpret is 50% :D

 

EDIT: Weet niet of iemand zich er aan stoort, maar misschien kan een moderator dit topic verkassen naar de bouwsectie? Het is inmiddels meer een vraagtopic over LED lamp constructie geworden dus dat is wellicht meer toepasselijk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topic verplaatst naar Micro/fluo bouw en techniek.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

 

sorry ff een harde impertinente vraag .

wat is het totale kostenplaatje van het geheel ?

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga naar de bouwmarkt en koop een of ander standaard huismerk ding van 30 euro... voor boren in aluminium is dat al ruim voldoende.

Paar dunne boortjes en je bent er klaar voor.

 

Als je al niet handig genoeg bent om een paar gaatjes te boren zou ik het zelfbouwen maar afblazen, dat komt dan nooit goed...... boren is niks moeilijker dan je veters strikken of je tanden poetsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@macerror, voor een redelijk betaalbare oplossing ben je zo'n 250 euro per 200W kwijt. Dan heb je 4 CXB3070 leds, een voeding voor die 4 leds en wat extra voor een aluminium frame, stroomdraad en schroeven.

 

Als je zoals gromau5 liever richting de 2g/W gaat moet je rekenen op 450 euro per 200W. Dan heb je 8 CXB3070 leds nodig plus één voeding en wat klein materiaal en verzendkosten).

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeft iemand ervaring met thermische lijm?

Ja ik. Ik heb leds verlijmd en andere zelfs vastgesoldeerd, soort reflow, op koelplaat.

Die lijm was een tweecomponenten lijm maar ik weet niet meer welke.

Zal wel op een soort van epoxybasis zijn, dat gaat nooit meer los.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een tijdje radiostilte gaan we dan zo langzamerhand maar eens beginnen.

 

In het begin leek dit me een moeilijk project met een stevige leercurve, maar het is net als een vreemde taal leren: als je maar lang genoeg doorgaat en blijft lezen begin je er vanzelf iets van te begrijpen. De topics van Wietefras, SupraSPL, growmau5 en vele anderen zijn onmisbaar geweest en het is verdomd handig dat zij al het "voorwerk" al gedaan hebben!

 

Als de spullen binnen zijn zal ik een bouw/kweekverslag topic maken, heb er zin in :)

 

Heb nog wel 2 vragen:

 

Ik werk met 4 van die Arctic Alpine 11 Plus CPU koelers, die wil ik in serie geschakeld in het stopcontact kunnen steken... moet er dan nog iets tussen? Kan je daar gewoon een telefoonoplader tussen knallen of moet die nog aan speciale vereisten voldoen? (Misschien is een laptoplader beter bijvoorbeeld?)

 

De tweede vraag is misschien een beetje dom, maar ik heb eigenlijk geen idee wat voor kabels ik moet gebruiken om de cobs en de koelers te schakelen... je hebt nogal wat varianten dus wellicht kan iemand mij vertellen wat voor kabels ze gebruiken voor hun bedrading?

 

Bij voorbaat dank, hoop jullie snel te mogen verwelkomen in m'n bouw/groei topic! :P

 

Edit: 3de vraag! Ik ben op zoek naar Gold Label Custom aarde (wat Sannie ook gebruikt) maar ik kan het eerlijk gezegd maar moeilijk (=niet) vinden... Iemand enig idee waar je dat zou kunnen krijgen in de omgeving van Rotterdam? Of wellicht een gelijkwaardige vervanger?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de fans heb je een voeding nodig die voldoende ampere levert voor de fans die je erop zet. Ik heb ze voor 8 stuks op een 2A 5V voeding aangesloten, maar 9V of 12V kan natuurlijk ook. SupaSPL liet zien dat het extra stroomverbruik van de extra koeling niet op woog tegen het extra licht uit de leds door de koelere COBs. Dus daarom voor mij 5V. Dan hoor je de fans ook niet. Voor de zekerheid had ik er wel meteen een 9V voeding bij besteld voor als ze me toch te heet werden :)

 

Een telefoonoplader zou ik niet zo snel doen, want die gaan nog wel eens stuk. Als je fan voeding het begeeft dan heb je mogelijk een hele boel kapotte COBs. Al heb ik eerlijk gezegd nooit geprobeerd hoe lang die dingen het volhouden als de fans uitvallen.

 

Een beveiliging die ik zelf nog wel een keer in wil bouwen is om een relais te zetten op de fan voeding zodat als de fan voeding aan gaat dat die dan met het relais de leds inschakelt. Mocht de voeding voor de fans het dan ooit begeven dan schakelen dus ook de leds weer uit en dan branden in ieder geval mijn dure leds niet uit.

 

Die leds schijnen ook last te hebben van een inrush bij het opstarten, net zoals HPS, Dus wat dat betreft lijkt een extra relais op de tijdschakelaar met ook geen slecht idee.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Als je zoals gromau5 liever richting de 2g/W gaat moet je rekenen op 450 euro per 200W. Dan heb je 8 CXB3070 leds nodig plus één voeding en wat klein materiaal en verzendkosten).

 

2gram per wat lijkt mij ook wel wat

hoeveel leds heb ik dan nodig in een 120x120? voor gegarandeerd 500gr te halen 16st?

lijkt me snel terugverdiend

Share this post


Link to post
Share on other sites

trouwens dan bouw ik gelijk een hok van 2m2

als ik dan met 500watt een k haal ben ik in heaven :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is meer "richting". Gromau5 haalt in die clip die 2g/W ook alleen maar door zijn fluf mee te wegen en dat de wiet nog niet compleet droog is. Een meer reele score van zijn kweek zal 1,8g/W zijn. Dat zou zeker haalbaar moeten zijn. Wellicht als je een goeie kweek heb ook wel die 2g/W.

 

Met 16 van die 3500K BB bin leds op 700mA (is 350W totaal) heb je iets van 1060umol/s. Ik had 550g op 880umol/s in een 100x100 tent. Dan moet 650g uit die 1060 umol (350W) wel te doen zijn. Dat is dan iets van 1.8g/W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarvoor staan die mA en umols voor? kunnen we het in lumen termen houden?? bijv 600w greenpower geeft 90.000 lumen

hoeveel lumen heeft 600w led dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het valt niet echt te zeggen hoeveel lumen "600w led" geeft. Het ligt aan de LED zelf, de koeling, de hoeveelheid stroom die je er doorheen jaagt, etc etc.

 

Als je echt overweegt om met LED te gaan kweken raad ik je aan de video's van growmau5 te kijken en de posts (lees: hele topics) van Wietefras en Supra (+ tig anderen) te lezen, dan krijg je een idee hoe het werkt ;) Het is in het begin best pittige materie maar het is wel de toekomst van het kweken (denk ik), en het is ook gewoon ongelooflijk vet om zo'n lamp te bouwen.

 

Om je toch een idee te geven (en ik heb geen flauw idee of dit daadwerkelijk klopt maar dat krijg ik vast te horen :P ):

Volgens de technische specificaties van mijn LED COBs (Cree CXB3590 3500K CD 36V 80CRI) zou 1 zo'n COB met 2400mA / 36V op 85°C zo'n 10-12.000 lumen moeten afgeven, dan zitten ze dus op (2.4*36=) 86w per COB. --> 600/86 = 6,976 --> 6,976 * 12.000 = 83720lm per 600w.

 

Of het echt zo simpel is weet ik niet, maar volgens mij komt dit in elk geval aardig in de buurt. Doordat er zoveel variabelen zijn (de efficiëntie van de COB gaat bijvoorbeeld omhoog bij lagere spanning en temperatuur) blijft het uiteindelijk appels met peren vergelijken.

Ik lees wel dat de Greenpower 87550lm geeft, dus dat is wel gelijk aan elkaar. Grote verschillen zijn dat (ik persoonlijk denk dat) de 2000K kleurtemperatuur van die lamp in de bloeifase leuk is, maar het spectrum van de 3500K LED veel beter aansluit op de behoeften van de plant in elke fase en dat de temperatuur van die 600w Greenpower een heel stuk hoger zal liggen dan die van de LED's (mits goed gekoeld). De warmte is voor mij belangrijk omdat ik niet erg veel ruimte heb :)

 

(Please, correct me if I'm wrong!)

 

Wat betreft de umols: de 600w Greenpower geeft 1120 umol/s dus het lijkt me duidelijk dat je dan beter 350w met 1060 umol/s kan hebben...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus je gebruikt 3500k voor groei en bloei?

ik zag dat wietferas andere leds ( rode ) erbij had gezet is dit een must?

en als ik het goed begrijp kan je een 100w led beter op 25watt laten draaien?

wat heeft MA dan te maken met watage? en hoe weet je hoeveel watt je exact draait dan? dimmer of iets dergelijks?

 

ik heb serieuze interesse in leds omdat ik niet veel stroom kan gebruiken ik zit met 2x600 ver boven gemiddeld stroom verbruik

dus als ik met 600w aan led de zelfde opbrengst kan halen mag het best een paar duizend kosten van mij

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die far red spectrum lights zijn volgens mij voor een andere reden die iets met het verkorten van bloeitijd te maken had (door ze heel kort aan te zetten als de andere lampen uit gaan) maar dat weet ik niet zeker, geen must in elk geval. 3500K zou inderdaad (in theorie) de juiste spectra moeten bieden voor beide fases.

 

Verder kan ik je slechts aanraden te Googlen want bijvoorbeeld efficiëntie is uitvoerig besproken door Supra die er tot op de dag van vandaag mee experimenteerd voor zover ik weet, ik weet er zelf niet genoeg van af op dit moment. Als je een paar duizend euro wilt investeren kan je maar beter proper geïnformeerd zijn :) Ik ben slechts een groentje!

 

Wat betreft de milliAmpere (mA) (nu gaan we zien of ik het begrepen heb :P ): Wattage = Ampere * Voltage. Dus als je bijvoorbeeld een 36V COB op 1400 milliAmpere draait krijg je dus: 1400mA = 1.4A --> 1.4A * 36V = 50 watt. Op die manier kun je dus berekenen hoeveel wattage je draait. Je kunt de drivers die de COBs drijven inderdaad dimmen en het daar mee regelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog steeds de brandende vraag welk montagedraad ik moet gebruiken voor de schakelingen trouwens, zat te zoeken naar 0.75mm2 met een vaste kern maar dat lijkt helaas nergens te vinden te zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dragon6521, mA staat voor milliampere 1400mA is hetzelfde als 1,4A. Watt=Ampere*Voltage. Dus het wattage bepaal je door die amperes te vermenigvuldigen met het voltage. Bij die cree COBS iets van 36V.

 

Als je het precies wilt weten kun je het wattage beter opzoeken in de specs of op deze site:

http://pct.cree.com/dt/index.html

 

Die umol waardes gebruiken we voor planten en lumen/lux waardes voor mensen:

http://www.gavita-holland.com/index.php/item/lumens-are-for-humans.html

 

Je kunt voor elke lichtbron overigens ook wel een conversiefactor bepalen. Dat hangt af van het spectrum van het licht en hoe nauw dat aansluit bij die lumen meet curve.

 

De lumen waardes van een HPS deel je door iets van 78. Voor de Cree COBS is dat ongeveer 65. Dat zijn geen nauwkeurige conversies uiteraard, maar Cree geeft hun specs toch ook met een marge van 6%. Zo nauwkeurig is het dus sowieso allemaal al niet.

 

Je kunt wel een lichtmeter kopen en het zelf meten, maar die goedkope dingen (van 300 euro!) hebben een mogelijke afwijking van 10%.

 

 

De 3500K COBS gebruiken ze omdat die weer een stuk efficienter zijn dan de 3000K versie. De leds geven zelf namelijk blauw licht (of eigenlijk UV) en met een fosforlaag net zoals bij TL balken wordt dat licht omgezet in het gewenste spectrum. Rood licht zit het verste weg van de basis kleur en dat kost dan ook het meeste energie bij de conversie. Een lichtkleur met meer blauw erin levert dus per saldo iets meer licht op.

 

Het scheelt 6% ofzo dacht ik. Als je daar dan een paar procent meer wiet door produceert tegen dezelfde kosten is toch weer mooi meegenomen.

 

Die verrode leds zijn er inderdaad voor de bloei initiatie. Als ze een portie verrood licht krijgen na het uitschakelen van de verlichting gaat het phytochroom sneller over naar de bloei variant. Dan kun je dus met een kortere donker periode toe en het zou mogelijk de kweek ook iets verkorten.

 

Echt heel veel bewijs heb ik daar nog niet voor gezien, maar ik heb een kweek gedaan waarbij ik het licht een uur langer aan liet staan en dan 11 uur donker en dat ging prima met die ledjes. De kweek was ook veel sneller klaar dan die ervoor zonder dat soort trucs. Zo'n enkel probeersel is geen bewijs natuurlijk, maar het is wat :)

 

Er is ook professioneel onderzoek over dat verrood licht trouwens en die onderzoekers zijn ook nog niet echt unaniem over de werking en gevolgen van dat licht. Niet alle planten reageren er hetzelfde op.

 

Je kunt verrood licht ook gebruiken om de planten extra hard te laten groeien. Dat noemen ze het Emerson effect. Bij wietplanten heb ik daarvan eerlijk gezegd alleen nog maar gezien dat ze als een dolle gingen strekken.

 

Kortom verrood is een leuk experiment, maar ik geloof niet dat het echt een noodzakelijk iets is.

 

@Henk010, Ik had dus gewoon stroomdraad gebruikt. Of eigenlijk de draden uit een gesplitst stroomsnoer zonder randaarde. Niets speciaals eigenlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is gesoldeerd, geplakt, bedraad en geknutseld en zie hier het resultaat:gallery_45846_18797_7635941.jpg

 

Het verdient geen schoonheidsprijs maar het is in elk geval gigantisch leerzaam geweest en heb al een hoop dingen die ik de volgende keer anders ga doen, maar het werkt en dat is het belangrijkste :)

 

Tijd om te gaan ontkiemen!

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor, :dribble:

 

Nu nog vette genetica eronder....

 

:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sugar Punch van Sannie, dus neem aan dat dat ook snor zit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel een beetje een wirwar van draden ja, maar er komt licht uit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het graag beter willen wegwerken maar om je de waarheid te zeggen, ik heb zowel veel te stijf draad gebruikt als slecht gesoldeerd. Ik vermoed dat elke poging tot verdere manipulatie van de draden het contact verbreekt, waarna ik weer *zucht* moet solderen.

 

Toekomstige bouwers, leer van mij. Boren en de holders gebruiken is echt by far de beste manier om je COB aan de koeling te bevestigen! (En gebruik flexibel of op z'n minst niet te dikke draden! :P)

 

Ga er nog een beetje aan kloten, maar het belangrijkste is nu om er wat onder te draaien... kan niet wachten tot de SP ontkiemt is :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

nix mis mee toch ?

als het maar functioneerd .

en je geen oplawiebus krijgt .

dat zwarte draadje kan je toch nog wel wat terug halen met een tieripje toch ?

 

ben ook wel benieuwd naar een verslagje hier van !! :specool :specool :specool

 

ben je budgetair nog wat uitgekomen ? zo rond de twee meijertjes

 

 

:vape:

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die LEDs en de driver waren bij elkaar inderdaad rond de 200, had er nog zo'n 100 euro aan extra kosten bij (CPU koelers, gereedschap en overige materialen).

 

Valt best mee en er komt me toch een licht uit man, ik moet een zonnebril opzetten om er fatsoenlijk mee te kunnen werken! :P

 

De Sugar Punch is ontkiemt dus we gaan de pot maar eens vullen met aarde, schimmels en buffertabs... here we go B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...