Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Holy Buddy

Wat Is De Status Van Leds Tegenwoordig?

Recommended Posts

Ik kan natuurlijk voor de kleine beurs nog wel een normale TL buis kopen, maar 1 van mijn voorschakelapparaten is aan gort dus moest er ook al een nieuwe armatuur komen.

Door die start- en voorschakelapparatuur er uit te halen, heb ik een degelijke armatuur voor mijn LED Tubes.

 

@Konopi,

Het gaat me vooral om het kiemen van zaden en voorgroeien van stekken. Daarna gaan ze onder 1 of 2x 600Watt HPS.

Edited by Holy Buddy

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras, als je de lampen van Kind K5 neemt en je hebt de investering ervoor over.

 

1) verslaat deze lamp dan de HPS versie\of minimaal gelijkwaardig?

2) dan valt de investering misschien best mee omdat de lamp erg lang meegaat?

3) duurt het afbloeien dan net zolang als met HPS?

 

Zomaar een paar vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@konopi , 1,9umol/s/W van CDM, 2,1umol/s/W van een DE HPS bulb of 2,3 tot 2,8umol/s/W van een Cree COB, zeg het maar?

 

Als je graag UV licht wil hebben voor extra trichomen kan je er ook los wat UV bij hangen. Daar hoef je geen minder efficiente lamp voor de hoofdverlichting voor te kiezen in een suboptimaal armatuur ontwerp.

 

@TheRealDopey, Ik heb eigenlijk nog niets zinnigs gezien van die Kind led dingen. Geen afgemaakt kweekverslag ofzo en alleen tests uitgevoerd door hunzelf. Las wel van wat kwekers op Rollitup dat ze liever een Apache of Area 51 led kopen omdat de hoeveelheid licht van de Kind led tegenvalt en dat de lichtverdeling wat minder zou zijn.

 

Ze zeggen ook niet welke leds erin zitten, dus wat de kwaliteit daarvan is kun je ook alleen maar naar raden. Al neem ik aan dat als ze echt kwaliteits leds zouden gebruiken dat ze dat dan wel van de daken zouden schreeuwen, dus ik ga er maar vanuit dat ze die niet gebruiken.

 

Het lijkt me wel stug dat je een investering van €1150 euro voor een 430W led armatuur terug verdient. Ik was €550 kwijt voor 400W en daar zitten er hier al een paar over te zeuren dat het te duur is :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras, klopt wat je aangeeft. Ik kan er ook geen volledig verslag van vinden. Wel ligt het maar net aan welke sites je bekijkt wie er als beste uit de test komt. Zelfbouwen kan ik helaas niet, maar ik zou graag met LED's willen stoeien. Het zal in ieder geval de toekomst worden.

 

http://www.ledgrowlightsdepot.com/blogs/blog/19086795-best-led-grow-lights-2015

Share this post


Link to post
Share on other sites

@konopi , 1,9umol/s/W van CDM, 2,1umol/s/W van een DE HPS bulb of 2,3 tot 2,8umol/s/W van een Cree COB, zeg het maar?

 

Als je graag UV licht wil hebben voor extra trichomen kan je er ook los wat UV bij hangen. Daar hoef je geen minder efficiente lamp voor de hoofdverlichting voor te kiezen in een suboptimaal armatuur ontwerp.

 

CDM, want betere lichtspectra, betere doorstraling & daardoor betere topopbouw & de mensen niet horen klagen over fluf.UV bijhangen is het goedkoopst & effectiefst in de vorm van MH.UV-lampen erbij hangen heeft weinig zin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegen de tijd dat de leds goedkoper zijn dan HPS komt eraan, maar op dit moment is een 600w HPS setup van 50 euro nog steeds bijna onverslaanbaar voor deze hobby..

Ik volg de ontwikkelingen ook met grote interesse, maar die 1000% prijsverschil bij aanschaf maakt toch dat ik nog eventjes blijf doorgaan met mijn iets minder efficiente hpsjes.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@konopi, Als je last hebt van fluf dan moet je gewoon meer licht ophangen of de planten beter op het licht richten. Of desnoods dieven. Heeft verder niets met de soort licht te maken.

 

Als MH licht al beter door straalt dan is het omdat de toppen zich maar half ontwikkelen vergeleken met HPS. Echt mooie dikke cola's krijg je er niet onder.

 

Hetzelfde effect als van kweken onder MH krijg je ook met leds met meer blauw in het spectrum. Kwekers die 3500K of 4000K leds gebruiken in hun bloeihok zien hetzelfde effect. Meer trichomen, wat minder oogst en wat minder goed ingevulde toppen.

 

 

@Holy Buddy, Ja vooral Amerikanen geloven daar in. Ze kweken dan onder inefficiente MH lampen voor wat extra trichomen op de wiet, maar dan oogsten ze wel veel minder wiet.

 

Geloof eerlijk gezegd ook niet dat het door de UV komt, maar dat is het verhaal wat ze erbij ophangen. De planten "verdedigen" zich tegen de UV en maken dan extra trichomen aan.

 

 

@scirocco, Een 50 euro HPS installatie lijkt me alleen "bijna onverslaanbaar" als je niet betaald voor de stroom.

 

Buiten dat, als je er 600W aan led in dezelfde tent/hok hangt heb je er geheid zoveel extra wiet vanaf, in vergelijking met een HPS met een tientjeskap en magnetische ballast, dat de investering zich in de eerste ronde al terug verdiend. Met een goed HPS armatuur net zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok.

UV is nabij blauw en zal dus meer een effect van korte, stompige topjes geven, omdat de plant dan meer op groei dan op bloei inzet, als ik het zo goed stel.

 

Maar dan andersom qua spectrum? Als je diep rood of zelfs infrarood aanbiedt? Is dat dan een goede boost voor de bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schiet lekker op meer licht ophangen, over kostenbesparingen gesproken. :whistle:

 

Over UV

 

Altitude and light - The lower the altitude at which the thyme plant is grown the more pronounced are the following

effects:

■ The essential oil becomes more aggressive – more phenolic and antiseptic.

■ The colour of the essential oil also changes, from a light straw to a deeper hue.

■ The structure of the main component molecule changes from an open chain to a monocyclic chain to an aromatic ring base.

 

These effects are due in part to the quality of light available to the plant. At high altitudes (above 1000 metres) there is a relatively high

amount of free ultraviolet, while at low altitudes there is less ultraviolet and a proportional increase in the more penetrating infrared frequencies. The plant responds to the quality of light falling on it (and to other growing conditions) and produces different chemicals accordingly. Another influencing factor is the latitude of the country of origin. The further north the plant grows, the

more phenols are produced – for instance Thymus vulgaris grown in Finland produces up to 89% phenol (von Schantz et al 1987).

More changes may be expected in oil-bearing plants in the future because of chlorofluorocarbon damage to the ozone layer. Higher levels of ultraviolet radiation are expected to reach the

surface of the earth, and research carried out to test the possible effects of this on plant growth suggests that alpine species will be least affected by increased ultraviolet radiation. These tests

involved Aquilegia canadensis and A. caerulea. The first normally grows at low altitude, and showed less growth during the test, but the second, alpine, plant was not affected in this way: it even grew

extra leaves (Gates 1991).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Holy Buddy, Ja meer rood licht geeft dikkere/zwaardere toppen.

 

@konopi, Als je te weing licht ophangt dan krijg je meer fluffy toppen en wat zou je dan kunnen doen om dat op te lossen ... :rolleyes:

 

Mooie toevoeging voor tijmforum.nl ook :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is hier eentje die had een kweek met LED die ook last had van fluffy toppen & tsja alsje zelf niet rookt kan je ook niks vertellen over het effect van de terpenen op de high met of zonder UV :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad een probleem met de louche led verkopers die goedkope chinese rommel verkopen met een enorme marge. Die geven vrijwel altijd het advies om hun led armaturen op een te groot oppervlak te hangen voor de lichtproductie.

 

Dat is dus op zich geen probleem van "led", maar dat je te weing licht opgehangen hebt. Dat los je op door ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat waren niet van die Chinese vliegende schotelmodellen, maar dezelfde leds als die jij gebruikt, maar eh dan maar 300 w erbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begrijp ik het nu goed Wietefras?

 

Het aantal lumen wordt toch op een standaard afstand gemeten?

Ik kan het me haast niet voorstellen dat LED tubes evenveel intensief licht geven bij 25Watt, tegenover een 600watt HPS, zelfs al is een groot deel van die 600Watt warmte.

 

Zit hem dat in de afstand van Lamp tot gewas?

OK, LED straalt alleen naar beneden (120 graden dekking) wat effectiever is dan 360 graden rondom, weerkaatst op een reflectorkap.

 

Juist kleine plantjes, stekken of zaailingen, kunnen met LED tubes op rij langs een lange wand geplaatst worden.

Dus voor wat dat betreft vind ik ze ideaal!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hps licht is ook veel sfeervoller dan dat kille led licht ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Holy Buddy, Ik snap je vraag niet helemaal?

 

Lumen is een maat voor de totale licht productie (net als PPF voor PAR waardes). Lumen worden doorgaans gemeten in een bol van Ulbricht. Of eventueel met een goniometer waarbij ze de licht sensor in een boog over de led heen bewegen om vanuit alle richtingen te meten hoeveel licht er uit komt. Dat geeft dan ook een redelijke presentatie van hoeveel licht er in totaal uit komt.

 

De lichtsterkte meten op een bepaald punt (of bepaalde afstand) is een lux meting (of PPFD).

 

Een lux meting onder een 25W led kan wel dezelfde waarde geven als onder een 600W HPS, maar de lumen waarde zal compleet afwijken. In totaal komt er uiteraard veel meer licht uit een 600W HPS. Zelfs als een led 100% van de energie in licht om zou zetten komt dat nog niet in de buurt van wat een 600W HPS produceert.

 

Een 600W HPS geeft iets van 90.000lumen of 1150umol/s. Een Cree CXB3070 op 25W geeft iets van 4300lumen of 67umol/s. Voor de planten is alleen de PAR waarde van belang, dus je hebt 17 van die 25W leds nodig voor totaal evenveel licht (425W totaal).

 

Ik draai mijn leds op 50W en de huidge versie produceert dan 7500lumen of 115umol/s (ook al weer 6% meer). Dan heb je 10 leds nodig voor evenveel licht (500W totaal). Dat scheelt dus 17%.

 

Daarnaast is echter ook van belang hoeveel licht er verloren raakt door het armatuur. Gavita zegt zelf 10%, maar ik heb ook wel tests gezien dat iemand een Gavita armatuur op een bol van Ulbricht had bevestigd en dat 19% van het licht van de HPS bulb verloren ging in het armatuur.

 

Het probleem met een HPS bulb is namelijk dat het licht naar allerlei kanten uitgestraald wordt en dat dat dan met een reflectorkap naar beneden gestuurd moet worden. Het grootste deel van het licht raakt eerst die reflector. Soms reflecteert het licht dan weer terug naar de lamp of het reflecteert weer terug naar een ander punt op de kap.

 

Clipje met wat uitleg van een fabrikant van reflector kappen:

 

Met een led heb je geen reflectorkap nodig. Die straalt het licht vanzelf al naar beneden. Daar win je dan dus al 10 tot 19% mee. Vervolgens hangen de leds doorgaans ook veel lager op de planten en dan heb je dus ook veel minder wandverliezen. Al laatste is het licht van de leds ook veel beter verdeelt over de ruimte omdat je een aantal verschillende lichtbronnen hebt in plaats van een enkele grote.

 

Al met al leverde dat door meer licht op de planten en de betere licht verdeling/penetratie bij mij iets van 20% tot 30% meer oogst op. Terwijl ik 10% minder stroom verbruikte (400W ipv 440W van een gebooste HPS).

 

Vergelijkbare vooruitgang zie je ook bij andere kweekverslagen op Rollitup.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er kunnen ook nog andere problemen zijn mbt ledverlichting.De grootste kostenpost in de glastuinbouw is HPS-verlichting, maar de stralingswarmte die daar vanaf komt zorgt ook weer voor warmte oa.Artikel hieronder hebben ze dan over Gerbera's.

 

http://www.kastechniek.nl/archief/kastechniek201501/#16-17/z

 

Kwam nog een artikel & dat ging over Ledverlichting bij de teelt van Freesia's & daarin werd over gesproken over de veredeling van nieuwe soorten die geschikt zijn voor Ledverlichting.Cannabis is natuurlijk jarenlang onder HPS veredeld, dus hier ligt dus ook een uitdaging om nieuwe soortjes te ontwikkelen misschien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of dat hetzelfde WUR onderzoek was, maar ik heb inderdaad ook wel eens een onderzoek van ze gezien dat de koeling van de leds met waterkoeling werd gedaan en dat ze dat zo wegspoelden. Om dan vervolgens te gaan bijverwarmen. Terwijl je met waterkoeling de warmte juist heel goed kan krijgen op de plek waar je het hebben wilt.

 

De HPS verlichting moest in de kassen ook een flink deel van de tijd uit omdat het te warm werd en met led hadden ze dat probleem dan weer niet.

 

Als je dus zorgt dat je de warmte van de leds goed benut dan kun je zowel in een koude periode als in een warme periode beter kweken op led.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier nog een onderzoek die gedaan is bij chrysanten & de vergelijking tussen SON-T verlichting & Led.Waar het hier ook omgaat is de samenstelling van het licht.

 

http://edepot.wur.nl/15804

 

Hier nog onderzoek ook gedaan met de chrysant & Led

 

http://glastuinbouw.agriholland.nl/licht4/docs/chrysant.pdf

 

Net als Cannabis is de chrysant ook een korte dagplant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja in 2009 had men blijkbaar de McCree curve nog niet ontdekt en keek men voor de led licht samenstelling eigenlijk alleen naar de fotosynthese absportie spectra. Al zijn er nog steeds lieden die beweren dat de planten niets kunnen met groen licht.

 

Wel grappig dat ze ook bij WUR zo weinig verstand hadden van wat licht doet met planten en dat ze daar de laatste jaren pas echt achter beginnen te komen door leds.

 

Dat je het spectrum precies zo kan samenstellen als je het hebben wilt is ook wel het mooie van led. Desnoods inclusief UV en/of ver rood (FR). Het hoeven niet alleen blauwe en rode leds te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou wel gek zijn voor een landbouwuniversiteit om geen kennis te hebben over licht & de invloed van de lichtspectra op de plantengroei.

 

Stekken van chrysanten schijnen goed te wortelen onder verrood licht, misschien Cannabis ook wel.

 

http://edepot.wur.nl/358227

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken van chrysanten schijnen goed te wortelen onder verrood licht, misschien Cannabis ook wel.

 

Cannabis wortelt zoieso al goed, da's het probleem toch niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken van chrysanten schijnen goed te wortelen onder verrood licht, misschien Cannabis ook wel.

 

Cannabis wortelt zoieso al goed, da's het probleem toch niet.

 

Niet bij iedereen zo te lezen

 

De S5 stekken staan bijna twintig dagen en nog geen wortel te zien!
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...