Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

andre70

Led Ten Opzichte Van Hps

Recommended Posts

Spongepot, hoeveel haal jij onder een 600w led vandaan?

 

Als je kleine potten hebt, dan moet je regelmatig water geven, dat zegt verder niet zoveel.

De temperatuur zegt verder ook niet heel veel, als jij amper af zuigt of een warme kamer hebt, dan loopt je temperatuur ook aardig op.

 

Post eens wat voor setup je hebt, met summiere die informatie die je geeft, kan ik geen zinnig oordeel over (de Mars) led vellen.

 

Zoals je in mijn verhaal kunt lezen heb ik het over groei/bloei gehad, en nog niet over opbrengst. Dit moet nog blijken, gezien dit mijn eerste kweek onder LED is (jaja, ik weet wat je denkt). Echter heb ik dezelfde setup als anderen die ik ken (deze heb ik daarom overgenomen), en die draaien 0.75 tot 1 op 1. De progressie die mijn planten tot nu toe maken, is te vergelijken met de anderen die ik ken. Ze gaan echt lekker, en ik wil dit best op het forum bijhouden (elke twee weken een foto). De indica's moeten nog ongeveer 4 weken. Wat ik heb staan:

 

- Een greenroom tent 2.40/1.20/2.00

- Een Ruck160 (iets van 500m2) en een Carbon filter van dezelfde capaciteit

- Ik gebruik voor mijn planten 18 liter potten

- Een ecotechnics fan-controller (afzuiger past zich automatisch aan)

- 3x 160mm slang voor passieve inlaat

- Complete lijn van GuanoKalong

 

Tsja.. wat zou je nog meer willen weten? Hoor het wel als hier nog wat mist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat we ook niet mogen vergeten is dat LED uiteindelijk veel beter is voor het milieu door het mindere stroomgebruik. Voor onze hobby zijn belachelijke hoeveelheden stroom nodig en onze energie consumptie heeft niet bepaald een goed effect op onze aarde. In Wageningen oa zijn ze hard bezig om LED te toekomst te maken. Eigenlijk past HPS niet binnen de visie van sustainable horticulture. Ik weet niet hoe boeiend dit is voor de meeste mensen, maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik zeker LED gaan. Ik heb wel zitten kwijlen over de BML Spydr 1200. Daaronder haalde ze meer oogst dan Gavita Pro 1000W lampen.

Edited by Kaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die BML Spyder is inderdaad een mooi armatuur, maar die "vergelijkende test" is er ook weer zo eentje waar je weinig aan hebt. Ze halen in sommige gevallen onder die Gavita pro maar 0,31g/W!

 

Uit die BML 1200 komt net zoveel licht als uit een 600W HPS. Zie de test uit de clip die ik eerder postte:

 

Heel ongeloofwaardig dat dat 670W led armatuur dan tot wel twee keer zoveel oogst gaat geven als een 1000W Gavita pro.

 

Als je ook ziet hoe die armaturen hangen dan valt de helft van het HPS licht naast de planten en komt zelfs op de led planten terecht. De led armaturen hangen veel dichter op de planten en daar valt dus wel vrijwel al het licht op de planten. Vergelijk het dan tenminste met 600W HPS armaturen die ook wat dichter op de plant hangen en beter aansluiten bij een oppervlak van 120cm breed.

 

Ze tweaken die tests altijd zo dat de HPS zeer matig presteert en de led juist optimaal. Ja dan kunnen ze het net winnen.

 

Wil niet zeggen dat led niet goed kan werken, want mijn kweekverslag laat toch zien dat het inderdaad best kan. Twee keer zoveel g/W als onder HPS? Nee dat uiterraard niet, maar met een echt efficient armatuur kun je er wel flink overheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeetje, ik lees weer een hoop dingen over LED die ik totaal niet op die manier ervaar.

 

Das sowieso een goede post, als iedereen zijn ervaringen rustig zou kunnen delen kunnen we misschien de verschillen verklaren.

 

B.v. bij de één drinken de planten minder en bij de ander schijnbaar niet.

Dat wordt vooral verklaard door verschillen in spectrum, hoe roder dat is hoe meer de planten drinken.

 

Of bij de één worden ze trager en de ander merkt daar niets van.

Behalve temperatuursverschillen zit hem dat in de verticale potentiaal gradient, die afhankelijk is van de concentratie licht.

Dus HPS is sneller dan COB leds, die weer sneller zijn dan high power leds.

 

Of een hele belangrijke; de één heeft slechte resultaten en bij de ander zijn ze beter dan bij HPS.

Die ander gebruikt Far Red wat die Fr omzetting met liefst 30% versnelt, dwz dat de planten al na 5 uur florigen beginnen te produceren ipv 7 uur;

 

"An intense exposure to far red light at the start of the night reduces the dark requirement by 2 hours"

 

CockleburChart.gif

 

Volgens sommigen is dat "volslagen onzin", maar die gebruiken het ondertussen zelf ook.

Een gouden tip voor iedereen met led is om aan het einde van de lichtperiode/ begin donkerperiode even een gloeilamp aan te doen.

Het kost niets en je planten gaan veel sneller bloeien waardoor de opbrengst veel hoger wordt en je een betere flower leaf ratio krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is de specificatie van de 3 Mars Hydro's die ik gebruik:

 

 

MARS II 1200 Specification

 

 

LED Diode Brand:

Epistar™ (HI-LED) High Intensity

 

Power Consumption:

540w ~ 555w

 

Operating Requirements:

Input voltage: 85v-265v Amperage: 4.44@ 110v | 4.23@ 220v

 

Coverage Area:

4'x4' (122cm x 122 cm)

 

Hanging Distance:

24" x 30" (60cm x 76cm) from the top of your canopy

 

Product Dimensions:

19 "x19" x 4" (46cm x 46cm x 10cm)

 

Product Weight:

26lb. 12Kg.

 

Operating Temperature:

85°F -105°F (30°C - 40°C)

 

BTU:

1883

 

Decible Value:

60.4

 

 

Compare to HPS/MH/HID:

600 watt

 

LED Lens Degree:

90°-120°

 

 

Spectrum:

440nm, 460nm, 630nm ,660nm,730nm(IR), 2700k-3000k

 

 

 

Bron: https://www.mars-hyd...1200-P2385.aspx

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Apache AT600 heeft geen 730Nm leds en is exact even snel als een HPS. Dus wat dat betreft is er geen verschil in kweektijd.

 

Volgens sommigen is dat "volslagen onzin", maar die gebruiken het ondertussen zelf ook.

Het stuk wat je geknipt en plakt hebt is geen onzin. Dat heb je namelijk niet zelf bedacht, dus daar zit gewoon wat in.

 

Een gouden tip voor iedereen met led is om aan het einde van de lichtperiode/ begin donkerperiode even een gloeilamp aan te doen.
Dat is dan weer jouw eigen inbreng en dat is ook meteen complete bullshit.

 

Het staat nota bene in het tabelletje wat je erbij plaatst. Om het phytochroom om te zetten van de Pfr naar de Pr variant mag je de planten alleen een puls van ver rood (730Nm) licht geven. Gewoon een gloeilamp aan werkt dus niet, want daar zit van alles aan golflengtes in. Daar verkort je de nacht alleen mee en bereik je verder geen enkel effect. Hooguit dat de planten wat gaan strekken.

 

Dat is een het probleem met al jouw theorieen/verzinsels. Je neemt een onderzoek waar valide uitkomsten uit komen (of waar een wetenschappelijke term in genoemd wordt) en je plakt daar je eigen bullshit theorie aan en claimt dat het onderzoek jouw theorie ondersteunt. Dat is in geen enkel geval nog zo geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net als HPS werken gloeilampen, omdat ze een grote hoeveelheid FR uitstralen NADAT ze uit gaan en op dat moment dus de rood/verrood verhouding wijzigen.

Er is inderdaad slechts een pulse FR nodig, daarom zijn die gloeilampen zo perfect hiervoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogge

Is mischien een raare vraag

Maar leds in de 5500k 6500k range zou je daar mee kunnen bloeien

en deze leds geven meer lummen dan. Bijvoorbeeld warm witte leds (. Ps ik weet dat het om micromollen gaat bij planten en niet lumen)

En je zou dan kunnen sturen met 730nm leds

Of zie ik iets over het hoofd ?

Gr bots

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt wel voldoende ver rood licht nodig en van een gloeilamp krijg je dat niet. Of zie jij een intens rode puls nadat je een gloeilamp uitzet.

 

Het onderzoek waar dat verhaal uit komt heeft het over een puls ver rood licht van 5 minuten.

 

Bovendien lees je ook weer niet, want de HPS kweek is niet sneller dan een kweek onder de Apache AT600 (zonder 730Nm leds).

 

Een HPS gloeit nog minuten lang na en zelfs dat maakt blijkbaar al niet uit voor de kweek duur. Een gloeilampje wat een milliseconde nagloeit is dus compleet kansloos.

 

Het is schattig dat je dingen verzint, maar presenteer dat niet alsof het feiten zijn. Dat is gewoon schofterig.

 

Ben wel reuze benieuwd naar je bouw en kweek verslag. Een kweek zonder fans (OMG vergeet de VPG niet!) en halverwege de licht periode het licht een uur uit (voor die oh zo belangrijke rubisco break) en gloeilampen voor de bloei inductie. Oh en natuurlijk zonder gebruik van Lewis Acids of andere boosters om zo het THC gehalte te drukken omdat THC je lichaam verzuurt.

 

Doe het nou gewoon een keer, want als je het niet probeert weet je ook niet wat een volslagen bullshit dat allemaal is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bots,Het kan wel, maar voor het bloeien heeft de plant vooral rood licht nodig. Dat zit juist veel minder in 5000K licht (of hoger)

 

Dus de totale licht productie neemt dan wel toe, maar de bloei niet.

 

Je kunt het spectrum inderdaad wel aanpassen door rode en blauwe leds toe te voegen. Al zouden dat dan 660Nm leds moeten zijn.

 

Het Apache armatuur doet ook zoiets.

 

Is iets wat ik zelf ook nog wel eens wil proberen. De cree COBs die ik gebruik missen namelijk wel wat licht aan de 680Nm kant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bubbleblower

Das sowieso een goede post, als iedereen zijn ervaringen rustig zou kunnen delen kunnen we misschien de verschillen verklaren.

Zit met smacht te wachten op je ervaring met het bijbehorende verslag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel sterk dat je eerst net doet of het komt door het nagloeien van de gloeilampen en nu weer niet. Weet je zelf eigenlijk wel wat je stelling is?

 

Incandescent lamps emit light rich in FR (at ~0.4 to 0.5 R/FR ratio) and are often used for enriching FR light in plant growth chambers.

 

Bron: End-of-day Far-red

Ja voor "FR enrichment". Voor het phytochroom gebruiken ze "incandescent light" MET EEN FILTER om de andere golflengtes eruit te filteren! Godverdomme man, lees (en begrijp) de teksten nou toch een keer:
In phytochrome studies, when incandescent lamps were used as the light source, they were always combined with a spectral cut filter to eliminate non-FR radiations.

 

Tegenwoordig hoef je niet meer te prutsen met gefilterd licht van gloeilampen. Je koopt gewoon een FR led. Stuk goedkoper en eenvoudiger.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

In studies worden die filters gebruikt, niet in die growth chambers!

 

O ja en je ziet inderdaad een rode gloed nadat je een gloeilamp uitzet, dat weet iedereen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja om de internode afstand te vergroten. Dat is namelijk ook iets waar je FR licht voor kan gebruiken. Als je de planten extra FR licht geeft tijdens de dag periode dan gaan ze meer strekken. In dit geval willen ze langere internodes om de tomaten planten te kunnen enten.

 

Mocht je ook graag strekkende wietplanten willen hebben dan is een gloeilamp in je tent zeker aan te raden ja. Wil je FR licht gebruiken voor een phytochroom conversie dan heb je zo puur mogelijk FR licht nodig.

 

Echt niet te geloven dit soort nonsense.

 

:edit: Serieus, hou op met dit nutteloze gezeik en laat zien dat het werkt.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die studie gaat over END of day treatment, een half uur per dag is dat!

EOD FR treatment kun je ook gebruiken om de bloei te beïnvloeden, zoals jij zelf doet.

Hier nog een onderzoek:

 

End-of-day Lighting with Different Red/Far-red Ratios Using Light-emitting Diodes Affects Plant Growth of Chrysanthemum × morifolium Ramat. ‘Coral Charm’

 

En hier een powerpoint presentatie die prettiger wegleest:

Applications of FarRed LEDs in Plant Production under Controlled Environments

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef het op. Heb toch echt mijn best gedaan.

 

Ik wacht wel op je kweekverslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heren ... heren....

Zou het misschien een goed idee zijn, dat jullie je krachten te bundelen?Ik denk serieus dat jullie 2 beide 60% gelijk hebben, en een grote bijdrage kunnen leveren.

Misschien zou het helpen wf als je de 'toon' van de discussie wat wijzigt, ik zit btw nog steeds in jouw kamp wat licht betreft,

maar je brengt sommige dingen wel heel erg stellig waarvan ik denk .. :

"wetenschap is bewezen als wetenschappers over hetzelfde onderwerp het eens zijn..." :whistling

(vrije interpretatie van een filosoof)

 

sorry voor de topic break, gaarne niet verslappen heren, ik zie graag meer rapporten e.d :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, wetenschap is als de wetenschappers het eens zijn. Niet als een of andere gek een hypothese bedenkt.

 

Maar goed als je denkt dat er ook maar 1% aan waarheid in het verhaal van bubbleblower zit dan wens ik je success met zijn tips. Zet gerust je lamp een uur uit halverwege de dag. Gooi al je fans weg omdat ze een 15 kilovolt elektrisch veld oproepen wat toprot veroorzaakt. Gebruik een gloeilamp om 730Nm licht te produceren etc etc

 

De "toon" komt omdat ik dit geleuter iedere keer weer terug zie. Het maakt niet uit hoe vaak je aantoont dat het geleuter is. Hij blijft het steeds weer opnieuw posten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het beste bewijs van een theorie is de praktijk lijkt me.

Maar wat zijn de resultaten t.o.v. zonder?

 

Sneller klaar? Beter van smaakt en hogere THC/CBD/Terp. Meer opbrengst?

 

Naast m'n COBs gebruik ik geen FR. Heb er wel naar gekeken maar las verschillende zaken. De één zweert erbij, de ander lacht er om.

Maar ik ben nog niet uitgelezen dus het zou maar kunnen dat het armatuur nog een upgrade krijgt. Ruimte zat!

 

Er moeten dan wel duidelijke bewijzen zijn dat iets echt de moeite en kosten waard is en iets toevoegd :nerd .

 

Ik zou overigens met veel plezier laten zien dat iets werkt als ik ergens heilig in zou geloven. En als ik dan gelijk zou krijgen zou een bepaalde vinger omhoog komen terwijl de rest gebogen op de handpalm blijft rusten.

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik weet ook niet zeker of dat ver rood licht werkt bij wietplanten. Of wat de juiste dosering is.

 

Ik volg de ervaringen van CaptainMorgan dat het wel werkt, maar ik wil het verschil wel eerst echt getest hebben voordat ik zou gaan roepen dat je dat nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bubbleblower

Das sowieso een goede post, als iedereen zijn ervaringen rustig zou kunnen delen kunnen we misschien de verschillen verklaren.

Zit met smacht te wachten op je ervaring met het bijbehorende verslag.

 

Ik ook, maar je ziet wat er gebeurd als ik mijn ervaringen waag te delen.

Dat gaat al maanden zo bij elke post die ik maak.

Daarbij wordt voortdurend gesuggereerd wat ik allemaal gezegd zou hebben en worden mijn woorden verdraaid.

 

Die laatste post ook weer en zoals gebruikelijk word ik daarbij belachelijk gemaakt.

Natuurlijk zullen mini fans nooit zo'n hoog voltage opwekken.

Wat ik werkelijk beweerde is dat als je ze bovenin je hok hangt en onderin een bevochtiger/ionisator zet ze alle vocht naar zich toe trekken.

Over ervaring gesproken.

Dat is belangrijk om te weten omdat je liever geen brand of kortsluiting in je hok hebt!

 

"Mijn verhaal" was dat je met zgn end of day far red treatment de bloei bevordert en je voor de far red gloeilampen kunt gebruiken.

Dat is niet een door mij bedachte hypothese maar algemeen bekend en voor de volle 100% waar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

elite-spectrum_zpsh3bsapt5.jpg

 

CDM 315W/930

 

557f178de2788-SPETTRO_930_MASTER_GREEN_POWER.jpg

 

Gavita pro plasma

 

Gavita%20Pro1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De "toon" komt omdat ik dit geleuter iedere keer weer terug zie. Het maakt niet uit hoe vaak je aantoont dat het geleuter is.

 

gallery_23812_9701_5614.jpg

 

HPS 1000 watt opbrengst van 2 planten, 100% bio

 

gallery_8629_4825_1371344.jpg

 

1x Jack Hammer in een 11 liter smartpot, 100% bio na 98 dagen 12/12

 

gallery_23812_18396_306609.jpg

 

Ik ben benieuwd naar de grote buds onder led?

 

gallery_23812_9701_16482.jpg

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb je onder de 315 ook, daar draaide er ook iemand minstens 1 op 1.Vandaar ook dat ik de lichtspectrum grafieken plaatste.Onder CMH heb je ook een goeie oogst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...