Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Torvald

Bouwverslag Torvalds Kastje; 75X37X165Cm; 250W Spaarlampen Cfl

Recommended Posts

Misschien wat laat, maar spaarlampen hebben toch eigenlijk een wat onhandige bouw om goed het licht op de planten te krijgen. De lamp zit door de opgevouwen TL buis effectief zichzelf in de weg. Een gewone rechte TL balk (of T-neon als 1 keer gevouwen T5 buis) is dan toch beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien wat laat, maar spaarlampen hebben toch eigenlijk een wat onhandige bouw om goed het licht op de planten te krijgen. De lamp zit door de opgevouwen TL buis effectief zichzelf in de weg. Een gewone rechte TL balk (of T-neon als 1 keer gevouwen T5 buis) is dan toch beter.

daar heb ik naar gekeken, maar kreeg niet genoeg watt op deze 75 x 35 cm. Daarbij krijg je met een vsa en electronica te maken die ik niet in de kast vertrouw (of mezelf niet). Wat ook mijn keuze heeft bepaald is dat deze spaarlampen gewoon overal te koop zijn.

 

Maar t5 is zeker een goed alternatief en ik ben niet over 1 dag ijs gegaan. Ik heb bv niet de aantal watt met elkaar vergeleken maar aantal lumen per watt. Dan kom ik voor spaarlampen tussen 65 en 70 lm/W, de TL5 tussen 85 en 90, PL-L tussen 75 en 90 en een HPS 250W haalt 132 lm/W. Dit heb ik opgezocht en uitgerekend voor de lampen die wat afmetingen betreft in mijn kastje passen. Het gekke is dat bij de ene soort de kleinere efficiënter zijn en bij andere de grotere.

 

Vervolgens heb ik het aantal lumen voor mijn 0,3m2 berekent door uit te gaan van de HPS 250W. Deze levert 33.000 lumen en zover ik lees zou die genoeg moeten zijn voor een halve m2. Omgerekend zou dat ca. 20.000 lumen voor mijn kastje zijn. Dan heb je aan die T5 lampen niet zoveel, aangezien die maar ca. 1200 lumen hebben. Nogmaals degene die in mijn kastje passen. Dan zou ik iets van 18 lampen nodig hebben. De 32W spaarlampen, 3200K, hebben ieder 2250 lumen en dan heb ik er maar 8 nodig voor 18.000 lumen. Dat is meer dan je met een 125W HPS haalt, en beter verdeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, hoop dat je gelijk hebt/krijgt. Zie naar mijn idee vaak dat spaarlamp kweken veel warmte problemen hebben en lage opbrengsten, maar ik kan er ook naast zitten. Heb het zelf nooit gebruikt, maar heb wel anderen zien overstappen en die vonden het een verademing.

 

PL-L en T5 is dus eigenlijk dezelfde buis, maar dan bij PL-L gevouwen zodat die beter in kleinere armaturen past. Je VSA kun je ook buiten je hok hangen hoor. Ook te koop bij elke standaard lampenwinkel.

 

Was inderdaad ook voor 55W PL-L gegaan omdat dat efficienter was dan de 75W versie. Zeker als je zelf de buizen van Philips of Osram koopt ipv de Secret Jardin of Mammoth growshop varianten. Zelf een armatuur daarvoor maken was ook prima te doen.

 

Het is alleen inderdaad wel een gepuzzel om het in een kleine ruimte te proppen.

 

Als je technisch aangelegd ben zou ik je CreeCXB3070 COB leds aanraden. Misschien voor een volgende ronde als je zeker weet dat je er lol in hebt, want dat kost wel wat. Zelfbouw led armatuur beviel mij in ieder geval uitstekend. Hogere lumen/W dan HPS (of eigenlijk umol/W) en prima in de ruimte te passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LED vind ik ook erg interessant, misschien voor later. Voor een eerste keer leek me dit ook het meest eenvoudige. En als die lampen drie kweken meegaan, heb ik mooi de tijd naar alternatieven te kijken.

 

Wat die T5 betreft, alleen de 14W, 55 cm past in het hokje. Van de PL-L had ik de Philips 840 4p, van 57cm gevonden. Levert met 80W per lamp, 6.000 lumen. Zou wel een mooi alternatief zijn. Of de 54cm, 40W met 3500 lumen. Die is efficienter dan de 80W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update, vandaag met de lampen aan de gang geweest, zie foto. Het is nog niet helemaal af. Nu ik het zo zie vraag ik me af of deze opstelling wel het meeste rendement geeft. Suggesties?

2015 10 01 18.07.59

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag weer verder met de lampen, zie foto's. De komende dagen las ik een pauze in.

Vervolg lampen

Achterkant lampenkap

Eerste test met 4 aangesloten lampen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles ziet er best goed uit behalve je topic hier.

Kopieer de BBCode rechts naast de foto in je bericht en je foto is hier fatsoenlijk zichtbaar.

Anders zijn er hier wel 100 topics waar het tot in den treuren wordt uitgelegd.

Zo'n lampenbord maken is een heel stuk lastiger.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je voor de tip. Het is erg lastig voor mij op deze site met mijn android. Ik moet bv twee browsers gebruiken om foto's er op te krijgen. Ga t gelijk proberen.

 

gallery_45212_18474_812114.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er leuk uit, maar het is net genoeg licht om een krantje bij te lezen zo te zien.

Of wordt de lichtsterkte nog veel hoger als de lampen langer branden en stonden ze daar net aan?

 

Ik zou voor t5 gaan of t-neon.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je bosrand (grappig, ik zat ooit op de bosrand),

 

Je bedoelt de foto van de kast? Dat is zonder verlichting, behalve een spotje in het plafond van de kamer. Heb wel de belichting van de foto iets hoger gezet voor de bling-bling ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ik bedoel de foto van de lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar komt zoveel licht vanaf dat de camera het gewoon donker maakt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh, dat verklaart wat. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier de nieuwe update met foto's. Wat betreft de inlaat, las ik gisteren iets over een sok en dat wil ik verder onderzoeken. Op de bodem wil ik een lekbak maken met vijferfolie.

gallery_45212_18474_1699087.jpg

gallery_45212_18474_729641.jpg

gallery_45212_18474_1802076.jpggallery_45212_18474_1001629.jpg

gallery_45212_18474_2392791.jpg

gallery_45212_18474_231896.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

alhaloa

 

ik zou een stuk of 2 a 3 computerfans aan het lampenplateau monteren dat ze mooi door de canopie waaien .

want ik heb zelf ook eens een 12 volts auto zwenkfannetje gekocht bij halfords en die maakte meer lawaai dan dat ik er van kon slapen .

ook zijn die dingskes er niet voor gemaakt om 24 7 4 12 te draaien .

ik heb hier in mn peperkastje er enkele computerfannetjes bij die al vanaf 2006 draaien en dat was notabene in hun tweede leven

die hadden eerst al een x-aantal jaren bij deze of gene in een homecomputer gedraaid in de tijden van dos .

toen moest je eerst c,of d , dos ofzo typen in een zwart scherm waar ik nooit een zak van begrepen heb tot de muis uitgevonden werd .

maar geeft wel aan dat die dingetjes onverwoestbaar zijn en gemaakt om immer en altijd te blazen .

ik heb er zelfs een paar uit china bij heey .

 

je lampenplateau is een behoorlijk sta in de weg voor je afzuiging want er blijft weinig ruimte over om de lucht langs te zuigen .

wel ietsje meer dan dat je een tennisbal door een tuinslang zuigt gelukkig lol .

je zou er wat gaten in kunnen maken of de hoeken wat afschuinen .

zelf zou ik dat plateau boven in de kast op twee latjes leggen die je aan de zijkanten kit op zo n 20 a 30 cm van het plafond van de kast .dan heb je een kleine ruimte voor je stekkerdozen snoertjes klokjes of in de wietmond moederbord neer te leggen .

waar ik zelf dan ook vaak mn peper te drogen legt netjes door het filter dat niet de hele straat het ruikt .

je kan dan je luchtafvoer ook ter hoogte van je lampen of ietsje hoger maken .

 

je kan in mijn ogen beter je lekbak met vijverfolie in hoogte verstelbaar maken dan je lampen in hoogte verstellen .

dit om dat je nu te laag bij de grond zit met je planten .

op de vloer is het wel zo n 5 0f 6 graden kouder dan op zeg maar 1 meter hoogte vooral des winters .

ga dat maar eens na meten .

je inlaten zou ik om die reden ook hoog maken zo n 50 cm onder je afvoer is ook warmer dan net boven de bodem .

die kast van jou heeft een hardboard achterkant als je daar een rij inlaatgaten ter groote van 5 x je afvoer op verschillende hoogtes

maakt kan je die heel simpel weer met hardboard en tape verplaatsen met de hoogte van je planten mee .

je plaatst daar dan een klein frame met een stuk filterdoek of een kattebakkoolstoffilterdoek die zijn nl al zwart en een paar zwarte panties er over heen gespannen voor heb je ook geen lichtlekken naar buiten .

wel de kast dan ietsje van de muur af plaatsen want anders zuigt ie aan de muur vast .

 

nu zul je zeggen of denken van mac waar bemoei jij je mee waarom zo hoog en die lampen op vaste hoogte mac ?

omdat mac zelf ook zulke kasten of zo n kast bedoel ik heeft gemaakt .

en tis gek maar ik vind het dan wel es leuk om zo des avonds eens een lekker koud glaasje bier en een stoel te pakken om es lekker met een pijpje wiet in de mondhoek te gaan zitten chillen voor mn kasten euh kast bedoel ik voor de pepers .

en dan zit je tegen bovenkant lampplateau aan te kijken.

dan maar met je fles bier en pijp op de knietjes voor de kast zitten chillen .

en dat is lastig bier drinken op je knien met je kop op planthoogte mn fles bier en maag kwamen op dezelfde hoogte te liggen en het begon heen en weer te klotsen werd ook steeds bitterder.

plus dat het zo snel verveeld.

het bier de pijp en de plantjes niet maar het op je knien zitten chillen .

 

je hebt in ieder geval de goeie lampen gekocht want ik had er 1 betrokken bij de action voor weinig scheelde meer dan de helft .

en was duur want na 3 dagen no shine anymore .

 

zelf heb ik mijn kast op zn zijkant liggen op een tafel en heb ik er 3 x 35 watters coolwhite tl 8 in geschroefd 3350 lumens per stuk

ik kweek autoflowerpepers en die worden niet zo groot .

ik kan de bojem in hoogte verstellen met balkjes op van die verstelbare richeltjes .

pak ik een stoel een biertje een pijpje schuif aan tafel .

lekker chillen en naar de plantjes kijken .

en dan ga je ze ook meer observeren .

dan zit je te paffen loeren mijmeren en opeens zie je haren en balletjes

fuck een hermapeper

 

 

 

ggm :likken:

 

ps miskien zijn het er ook wel 6 btw boven de pepers

20000 lumens mac klopt dat wel ?

kun je lumens optellen ?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx mac, veel om over na te denken.

 

Het plafond van de kast is niet stevig genoeg om er de lekbak met planten aan te hangen. Ik ga wel zoveel mogelijk isoleren, bv onder de vloer van de kast is nog een 5 cm wat ik ga opvullen met glaswol (in vuilniszak). Zijkanten tot ca. 50cm. idem.

 

Aan die pc ventilatoren heb ik ook gedacht. Wat voor capaciteit, in m3/uur raad je aan voor mijn kastje van 0,3 m2?

 

Over die inlaten, ik begrijp dat je die het beste vlak onder de lampen hangt? De achterwand is vervangen door mdf, maar je idee over afsluitbare ventilatiegaten, ga ik nog wat op broeden. Overigens is de ruimte rondom het lampenbord, nu ca. 3 x de oppervlakte van de uitvoer. Die is 12 cm doorsnee, en langs de randen heb ik overal 2 cm over (75x37cm).

 

Hoe bedoel je dat met dat frame? Kun je misschien fototje maken?

 

Dat je regelmatig voor je kastje zit te genieten van je plantjes, kan ik me goed voorstellen. Alleen wil ik dat zoveel mogelijk voorkomen, vanwege het gevaar dat buren het licht zien. Voor het ongezien openen van de kast, had ik gedacht aan een dik gordijn wat geen licht doorlaat, en ik over de deur en een haak aan de wand, kan ophangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

peperkastjes united :likken:

 

op een meter heb ik 2 120mm fans hangen, op 6v, op 12v recht op de planten moet je snel aan vrouwennamen gaan denken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je dat de 12V fans te sterk zijn? De afvoer heb ik boven gemaakt en morgen sluit ik de ventilator aan. Maar nu vraag ik me af of de luchtcirculatie wel in orde komt. Misschien een pc-fan in het midden tussen de lampen die de warme lucht omhoog blaast?

 

En twee aan de zijkanten voor de circulatie, schuin omhooggericht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hangt een beetje van het type af, een kwaliteits pc fan kan op full speed aardig blazen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit een beetje vast eerlijk gezegd, na die laatste post van mac. Doet me erg twijfelen aan de inlaten. Ook moet ik nu de koolstoffilter kopen en omdat ik maar 1 bestelling bij een growshop wil, moet ik een boodschappenlijstje maken. Daarbij een ernstig ziektegeval in de familie, wat alles relativeert. Updates volgen. Filmpje komt er zeker niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik dacht es kijken of er al groen is by torvald

hoe ver ben je nu ?

of heb je het te druk met anders dingetjes ?

ach ik hoor het nog wel

 

gg m :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

in dit topic zie ik voorbereidingshandelingen voor illegale hennepteelt

 

weet je wel dat dit strafbaar is krachtens artikel 11a opiumwet?

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rodja, het verkopen van "mein kampf" is ook verboden, maar voor iedereen gratis te downloaden. Je wil het maar niet snappen.

 

Met een 3d printer, die vrij te koop is, kan je ook wapens printen. Illegaal wapenbezit is ook strafbaar, dus de 3d printer ook?

 

Het is maar net wat je er mee doet, en precies zo voor de hennepteelt. Doe je het voor eigen-gebruik, verspreid je niets en veroorzaak je geen enkele overlast, dan is er weinig tot niets aan de hand. Helaas heeft de hennepkweek door al die broodfokkers deze slechte naam gekregen.

 

Middels zelfregulering van de hobbykweker, willen deze onderscheid maken met de commerciële kwekers, en zo een eigen, positief, maatschappelijk geaccepteerd beeld neerzetten.

Edited by Torvald

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...