Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Charles Lee

Zaadjes Willen Niet Ontkiemen :(

Recommended Posts

Ik heb voor het eerst in jaren weer eens wat zaadjes gekocht, maar het wil nog niet zo lukken :( Vorige keren, kan ik me herinneren, heb ik ze gewoon in de potgrond gestopt met wat compost in de onderste helft, zonder extra voeding of andere poespas, gewoon op een goede plek in de zon. En dat ging redelijk goed, hier en daar was er wel eens een zwak plantje die dood ging, maar toch altijd wel wat oogst.

 

Ik dacht het goed aan te pakken deze keer door de zaadjes eerst in een kast te ontkiemen: Ik heb daarvoor een oude computerkast tot grow-kast omgebouwd. Ik had gelezen dat er verschillende mogelijkheden zijn om de zaadjes te ontkiemen, dus ik dacht het deze keer iets "professioneler" aan te pakken: Om het risico te spreiden heb ik 1 zaadje in een glas water en 2 tussen wat vochtige tissues (met wat vershoud-folie voor het "greenhouse" effect) gelegd om te ontkiemen.

Enfin, ik heb de computerkast aan alle kanten dichtgeplakt met zwart plastic en een bureaulampje van de Ikea erin. Verder had ik nog een computer temperatuur-meter (met 3 sensoren) liggen die natuurlijk wel erg goed van pas kwam. Samen met de voeding (voor de temperatuur-meter) zorgt het lampje voor een aangename temperatuur tussen de 22 en 26 graden.

 

2x per dag de tissues gecheckt op vochtigheid, 1x per dag tissues verversen, 1x per dag het water in het glas ververst.

Ik heb het water wat ik de zaden gaf in de kast zelf bewaard, de flesjes water heb ik elke dag gebruikt, en meteen ververst. Zo werk je wel met een dag oud water, maar wel altijd op de juiste temperatuur beschikbaar. De eerste 5 dagen heb ik bronwater gebruikt, wellicht was dit niet zo'n verstandig idee: De PH waarde van bronwater is doorgaans hoger dan van kraanwater las ik later. Maar ik vind het wat ver gezocht dat hierdoor alle drie zaden niet willen ontkiemen...

 

In een laatste poging nog wat leven uit de zaadjes te trekken heb ik ze op dag 7 een beetje (1 op 6) waterstofperoxide (H2O2) gegeven.

 

Ik heb de zaden trouwens nauwelijks aangeraakt, ik heb constant met een pincet gewerkt die ik met een aansteker ontsmet heb (en natuurlijk even wachten i.v.m. afkoelen)

 

Ik heb ze deze keer naar mijn mening de ideale condities gegeven: Hygiene, vochtigheid (niet TE) en een goede temperatuur. Ik heb echt het idee dat deze zaadjes niet goed zijn.

 

We zijn nu 9 dagen verder, en helemaal niets... Ik denk dat het te laat is om nog advies aan jullie te vragen om deze zaden nog te redden, waar het mij om gaat is het volgende:

 

- Heb ik, als je bovenstaande leest, iets gedaan wat echt not-done is? Of heb ik het juist wel erg goed gedaan?

- Denken jullie dat ik een redelijke kans heb om nieuwe zaden te krijgen als ik contact op neem met de leverancier?

- Hebben jullie nog andere tips?

 

Het zijn trouwens Haze Amnesia auto-flower van wietzaadjes.nl. Ik had 5 zaden totaal. Ik heb nog 2 zaadjes in de koelkast liggen, misschien dat ik die nog rechtstreeks in de grond ga steken om te kijken of die er wel zin in hebben.

 

35akrqu.jpg

 

scywcy.jpg

 

5czleh.jpg

 

s4caox.jpg

Edited by Charles Lee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een gedoe!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Tita zegt...

En ik denk ook dat je veel te vaak e.e.a. hebt gewisseld. Ik heb hier nu 2x een serie zaden tussen wc papiertjes laten ontkiemen, gewoon 2 papiertjes op elkaar, zaadjes erop en daar weer 2 papiertjes op. 1x nat maken en tussen 2 schoteltjes of schaaltjes leggen. Geen licht erop! Dit is pas nodig als ze zijn gepot en ze komen boven de grond (of als ze in de grond zitten en je kan op die manier de temperatuur beter constant houden). Even na 2-3 dagen kijken, de meesten zijn dan wel ontkiemd. Eventueel dan weer iets water erbij doen om vochtig te houden en voor de late zaadjes nog 2-3 dagen wachten. Dan heb je in theorie alles wel ontkiemd, of het komt niet meer. Je zou nog kunnen proberen de resterende zaadjes te kraken, om te kijken of ze dan nog wel kunnen wortelen (heb ik zelf geen ervaring mee, ik gooi ze meestal weg als ze na 6-7 dagen nog geen teken van leven laten zien)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

 

Het lampje was niet voor het licht uiteraard, maar voor de warmte. Ik vind het moeilijk te geloven dat het de zaden iets uitmaakt of het wel of niet licht is.

Behalve dit punt, heb ik nog steeds geen idee wat ik anders niet goed gedaan zou hebben. Nouja, misschien was het allemaal wat overkill inderdaad, maar na wat ik gelezen heb op verschillende sites dacht ik dat dit de betere methode was.

 

Maar goed, ik heb het inmiddels opgegeven en de resterende 2 zaden die ik nog in de koelkast had maar gewoon in de grond gestopt in twee potjes op de vensterbank. Ik ben benieuwd of die wel wat gaan doen. (Ik heb toch nog steeds het idee dat de zaden niet helemaal 100% zijn.)

 

Is ook wel best als deze twee het wel gewoon gaan doen, ik kan toch niet meer dan 2 planten kwijt momenteel.

Edited by Charles Lee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom neem je niet gewoon contact op met wietzaadjes punt nl ?

Zij hebben jou troep verkocht blijkbaar..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatst had ik het ook, 1 van de 3 kwam uit. daarna weer 3 gedaan, toen kwamen ze allemaal uit, tja zit je dan met meer dan je wilt.

 

Meestal pak ik 2 gebaksschoteltjes en maak 2 stukjes keukenpapier vochtig, zaadjes erop schotels op elkaar en hop in de gangkast/meterkast (lekker warm). Elke dag even controleren of ze vochtig zijn en anders even met de plantenspuit erover ;)

 

Soms in 2 dagen zijn ze soms al ontkiemt, zelfs ook eens een week moeten wachten, als het er dan niet is, denk dan dat er niks meer komen zal..

 

Hoop dat er nog wat leven inzit voor je

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paar dagen geleden contact opgenomen met wietzaadjes.nl, het was hen ondertussen ook duidelijk dat er iets mis wat met deze batch zaden, dus ik heb gelijk nieuwe toegestuurd gekregen. Ik heb er 3 tussen wat vochtige toiletpapiertjes @ 25 graden gedaan, en nog geen 36 uur later waren ze alle 3 ontkiemt! Het kweken kan beginnen! :)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal doe ik ook altijd gewoon de zaadjes in licht vochtige aarde duwen.

Niet te diep.... 1/2 cm aarde op het zaadje..

En gaan..

 

Deze keer, heb ik het op deze manier geprobeerd..

Ging dat goed..? Ja, snel ontkiemd, maar ik vond het een heel gedoe, om de zaadjes vervolgens een beetje lekker en netjes in de potjes te krijgen..

Hierdoor waren er al snel 3 niet meer levens vatbaar.

Daarom, heb ik nog 5 zaadjes "gezet" en weer gewoon in de aarde.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

K denk inderdaad dat je er gewoon teveel mee heb zitten rommelen.

Ik leg ze gewoon tussen vochtige watten en na een paar dagen 4/5 pas eens kijken dan zijn de meeste klaar om de grond in te gaan.

De constante temp is mijn inziens van groot belang en bij jou zit het nu vol met temp schommelingen.

Vind dit te vroeg om te zeggen dat wietzaadjes.nl de schuldige is.. wat overigens ook wel zou kunnen maar dan moet je wel fatsoenlijk kunnen ontkiemen om dat te zeggen

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor degene die nog twijfelt over het nut van waterstofperoxide: vorige week even een ontkiemtestje gedaan met 8 zelfgekweekte lowryder zaadjes uit 2007 die ik eigenlijk wilde weggooien. De ene helft 24 uur laten weken in een 1% wsp oplossing en de andere in kraanwater. Daarna tussen vochtige tissues. De wsp zaadjes waren alle 4 binnen 48 uur ontkiemd, de andere na een week nog steeds niet. De niet ontkiemde zaden waren helemaal verrot. Door de wsp wordt het schilletje zachter en het doodt ook bacteriën en schimmels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...