Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

WeedRunner

30 Maal Ak - 47 Stekjes Van Moederplant!

Recommended Posts

Een kleine update na 5 dagen. De stand van de stekjes. Ik kan jullie vertellen en tonen dat 1 stekje zijn volledige worteling heeft volbracht.

De rest blijft nagenoeg achter. Dat ene stekje heb ik uit het potje gehaald en staat in een apart potje buiten de bak onder de lamp.

 

gallery_44403_18135_3198679.jpg

 

De andere stekjes laat ik in de bak net zolang tot er wortels aanzitten of dood zijn. Positieve gedachten gang gaat uit van het eerste. :shifty:

 

Zo staan ze er bij op dit moment...

 

gallery_44403_18135_1998636.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou echt een bakje ertussen doen,

je pluggen blijven nu continue nat, dus de wortels worden verwend

en gaan niet op zoek

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou echt een bakje ertussen doen,

je pluggen blijven nu continue nat, dus de wortels worden verwend

en gaan niet op zoek

 

Ik ga dat vanavond direct doen. Je hebt zeker gelijk aangezien de pluggen van onder zeiknat blijven.

Thx voor je reactie!

 

Inmiddels heb ik de tray op een zeem 3 dubbel gevouwen gelegd. Hopen op resultaat.

 

gallery_44403_18021_1553713.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik het stekken toch niet bepaald super vind gaan in de zelfbouw propagator wil ik wat anders gaan proberen.

 

Aan de hand van een video van chef Derk werden er dingen gesproken die zeer nuttig zijn.

 

Bekijk de video maar eens over zaaien en clonen van plantjes.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0TA7HCzF4Mo

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi mede kweekers_

 

Ik heb wederom afscheid moeten nemen van wat baby plantjes.

En heb mijn conclusies en feiten bij elkaar opgeteld. Ondanks de geboden tips mocht niks baten.

 

De babylijkjes waarvoor ik het schadeformulier heb ingevuld :innocent:

gallery_44403_18146_2212341.jpg

 

Nagenoeg heb ik 6 a 7 steks overgehouden..waarvan 1tje een twijfel geval of ze het nog doet.

Die worden overgezet in grotere potjes hoor. :dribble:

 

gallery_44403_18146_312104.jpg

 

Een ander verborgen stekje die ik in het water had gezet 3 weken terug en waar ik geen aandacht aan geschonken had.

In een huiskamer met natuurlijke dag en nacht ritme.

Warempel heeft die nog het best gedaan!

 

gallery_44403_18146_2373219.jpg

 

Kijk die lange wortelpartij:

 

gallery_44403_18146_2189804.jpg

 

Conclusie: Een stek sloeg het beste aan zonder kunstlicht en in het water met wat wortel extract.

 

Volgende maal weer glaswol traytjes goed nat in een laag water (ph 6/ 18 graden) zonder plastic bakjes.

Eerst de mamma's laten bevallen van hun baby's. Later!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hetzelfde gehad met stekken onder tl licht en kreeg er geen een aan de praat. Ik kreeg de tip om de lamp hoger te hangen maar ben er nog niet aan toe gekomen die te proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke Dilago thx man_

 

Dat ken het zijn met dat TL licht te laag.

Ik zie en lees te vaak dat het tl licht er dicht ophangt.

Zal dat ding ook meteen hoger zetten met andere nieuwe steks. En laat de bevindingen weten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de lamp er 36 cm (= 2 x 18) van afhangt zit je goed denk ik. Ben benieuwd naar je bevindingen. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe gaat het met de lamp hoger? Of heb je nog geen nieuwe stekronde?

Ik ben nu zelf ook aan het stekken geslagen (begon 'noodgedwongen') ik probeer 1 setje onder een spaarlamp (warm wit 2700k) + led (rood en blauw) en 1 setje onder een led bol (warm wit 2900k) + led (rood en blauw). Eens kijken of één van de twee opzetten überhaupt werkt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hellow SmokeyBear_

 

Ontzettend druk met werkzaamheden en te weinig tijd om up te daten.

Het goede nieuws is dat de 3e ronde stekken in de bak zitten. De lamp op 30 cm erboven. 19 a 20 graden temp. en 60 a 70 % LV.

6 daagjes nu in een open bak zijn de stekjes met Bayer stekpoeder in de glaswol trays gegaan. Met 1/3 laag water aan de voetjes.

 

Een geheel andere methode zoals ik eerder vermelde. De pics van het geheel komen er nog aan hoor. Hopende op een geworteld geheel

over een weekje of meer..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, je bent dus Chef B z'n methode gaan volgen. Ben benieuwd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een tijdje geprobeerd om van de Santa Maria stekken te maken, maar dat is niet gelukt op een enkeling na.

Wat er precies fout gaat, ik heb geen idee.

Ik ga het nog eens proberen maar dan zet ik de stekken niet meer onder de t-neon maar voor het raam in de zon.

 

Op die manier is het met tig andere plantsoorten prima gelukt.

Ik neem gewoon potjes met zaai en stek grond, een stek erin, geen poeders of speciale stekvloeistoffen, plastic zakje erover en gaan.

 

Ik ben erg benieuwd hoe je derde stekronde gaat verlopen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

SmokeyBear_ Yeps...kijke hoe dat gaat.

 

Bosrand_

 

Het valt mij zwaar tegen om stekken te wortelen op de verscheidene manieren en moeite. En de simpelste in een glas water met wat voeding die het beste uit de bus kwam.Op nog wat stekken na die prima hun wortels hebben gekregen. Of het ligt aan het soortje, de kweek, de tijd van het stekken nemen, de soort scheutjes die ik stek. Nagoed..Ik heb ze nu genummerd en in een apart schema gezet.

Deze keer 60 stuks en 7 eerdere stekken die aan het voor groeien zijn in de eierschaaltjes. Zien wat het wordt deze derde scheepsrecht ronde. Anders heel simpel:stekjes in het water en binnen op een zonnig plekje paar weekjes hun gang laten gaan.

Zoals beloofd wat pics van de baby's. En die in de grotere pot is de water lady :shifty:

 

gallery_44403_18182_1720027.jpg

 

gallery_44403_18182_439343.jpg

 

gallery_44403_18182_2987827.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf van al m'n stekjes de bladeren geknipt, men zegt dat dit het groeiproces van de bladeren stopt en de plant meer z'n best doet om wortels aan te maken om water te kunnen opnemen. Misschien helpt dat nog om e.e.a. te bevorderen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de meeste stekken had ik dit wel gedaan.Bij de wat kleineren minder. Maar in een week tijd groeiden ze flink door zo in de vrije open lucht.

In vergelijking met de stekjes in de bak zien deze er wat happy,r uit.

Bij het stekje in het kommetje water had ik overigens niks afgeknipt. Geen blaadjes en geen schuin gedeelte van de steel.

We wachten weer vrolijk af..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het vrolijke afwachten heeft in elk geval dit resultaat opgeleverd. :angry:

12 dagen stekken in de glaswol traytjes in een bak met water temp. 20 graden Celsius LV van omnabij de 70%. Licht 16/8 LT wit 6000K.

 

gallery_44403_18189_2599042.jpg

 

Conclusie is dat dit geen worteling genoemd ken worden.

Het blijft dus martelen tussen een paar situaties. n.l.: de glaswol traytjes wat tegen werkt. De TL lamp en zijn licht afgifte. De Bayer stekpoeder vorm.

 

gallery_44403_18189_2513850.jpg

 

De TL lamp lijkt mij af te vallen in dit rijtje aangezien hetzelfde licht tijdens de zaaiing prima werkte.

 

Het volgende plan is om de stekjes in een bak met water te doen met wortel extract in omgekeerde plastic traytjes.

 

Op deze wijze:

 

gallery_44403_18189_1240344.jpg

 

Geen glaswol en stekpoeder en onder TL licht. Dan wil ik zien wat dan het effect is van het wortelen van de stekken.

Het topic zal wat lang worden met enkel wat geëxperimenteer en fouten.

Ik wil aan het einde van de rit fijn gewortelde stekken laten zien al duurt dat proces langer, ik ga hiermee door in elk geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een gedoe heb je met die stekken, daar kan je flink gefrustreerd van raken. Ik ben momenteel ook weer bezig en heb ze onder tl, in zaai- en stekgrond met stekpoeder aan de voeten. Het zal mij benieuwen of dat gaat lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een gedoe is het zeker Dilago. Ach ..aan de andere kant best leerzaam en apart op welke wijze het wel goed gaat.

Zolang de moeders nog wat te leveren hebben,maakt het mij niet zoveel uit hoor.

 

Inmiddels staan er weer 30 stuks in de traytjes in het water nu aan de zijlijn (afstandje) bij de moeders vandaan,onder de led.

Zo volg ik je topic en ben zeer benieuwd hoe je het er van afbrengt.We houden elkaar op de hoogte zo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo is dat! Voor de zekerheid heb ik mijn stekken maar onder hps gezet want ik kan het me niet permitteren ze te verknallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet te dicht op de HPS toch Dilago :D

 

Bij mijn eerdere verhaal was ik vergeten dat de rest er nog wel groen en fris bijstaat.

Van een twee generatie moederplantjes heb ik deze getopt en in de plaats van de verrotte stekken geplaatst.

Deze 7 zijn in prima conditie met goede wortels en geschikt dus om als moederplanten te torpederen.

 

De oude moeders laat ik dan waarschijnlijk af bloeien. Ze zijn inmiddels door het vele stekken veel zijscheuten aan het maken.

Dat worden dus monster cropping plants withmany shoots ;)

 

Een paar foto's van de wat diepgroene stekken.

 

gallery_44403_18192_1933538.jpg

 

gallery_44403_18192_1240859.jpg

 

gallery_44403_18192_2868531.jpg

 

Het getopte moederplantje in vroeg stadium.

 

gallery_44403_18192_2196469.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ben ik weer met een update van de 60 stekjes,ietswat afwijkend wat het topic aangeeft.

Het gaat om het gedeelte wortelen op een goede, makkelijke en prettige manier.

De Derk Butt manier van stekjes klonen werpt nu zijn vruchten af.Eerder deze week zag ik de stekken even niet meer zitten.

Een voorlopige afval percentage van 4stuks en 8 stuks verkeren in kritische situatie. Tot nu toe niet slecht.

 

Maar na 16 dagen wortelen in de bak met water zie ik eindelijk resultaten.

Worteltjes die tevoorschijn komen en stekjes die lekker doorgroeien met fris groene blaadjes die omhoog staan.

Door de open lucht en lage luchtvochtigheid duurt het allemaal wat langer,maar zie nu de profijten van deze manier van stekjes maken.

Zo verwacht ik rond 10 dagen dat de meeste steks geworteld zullen zijn.

 

Ik laat de resultaten zien aan jullie

 

Wortel vorming van boven af :shifty:

 

gallery_44403_18205_531622.jpg

 

gallery_44403_18205_144595.jpg

 

gallery_44403_18205_4130872.jpg

 

Wortels van onder.

 

gallery_44403_18205_839567.jpg

 

gallery_44403_18205_2753258.jpg

 

Hier hoe het hele lady circus erbij staat

 

gallery_44403_18205_2743848.jpg

 

De 8 kritieke stekjes

 

gallery_44403_18205_4307352.jpg

 

Enkele mooie groeiende monster cropping exemplaren.

 

gallery_44403_18205_4370184.jpg

 

gallery_44403_18205_3972624.jpg

 

Dit was het voor vandaag.Tot een volgende update.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij heeft worteltjes hoor!

Ze zien er goed uit.

 

Ik heb net weer een ronde die een aantal weken onder t-neon heeft gestaan weg gemieterd.

De onderkant was bruin geworden en geen enkel worteltje te bekennen.

 

Ik denk dat ik ze te droog weg zet, als ik zie hoe ze bij jou nu wortelen in die zeiknatte blokjes.

Net een nieuwe ronde stekken gemaakt, die gaan morgen denk ik in de vensterbank, ze staan nu nog even onder t-neon omdat ze anders een dag te weinig licht krijgen.

Morgen nog eens wat extra water in de stekgrond gooien en dan maar weer afwachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste staan er erg mooi bij :) Dit ziet er stukken beter uit dan de vorige keren

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je Bosrand_

 

De verhalen over droog laten staan,veelvuldig besproeien,in een afgesloten bak hadden voor mij geen gewenst resultaat.

Het begon met een glas water met een afgeknipt zijtakje erin,dat gezond bleef en een mooie wortel gaf.

De video van Derk Butt waarin hij verteld dat de zeiknatte pluggen de luchtvochtigheid overbodig maakt.

De open bak waar de stekjes vrij kunnen groeien en gezond blijven doordat er constant water aanwezig is.

 

Het duurt wat meer tijd,maar met enig geduld prima resultaat.

 

Jammer dat het bij jou met de stekken is misgegaan.Dezelfde manier als mij zal vast goed gaan.

Succes Bosrand!

 

Dank je SmokeyBear_

 

Is inderdaad een heel ander gezicht :shifty:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

SmokeyBear_

Hetzelfde verhaal betreffende stekken hiero,voor 6 dagen dat deze in het bakje stonden in de andere ruimte onder led.

 

gallery_44403_18208_1482092.jpg

 

Ik laat lekker het kroos bij de mammies staan tot daar wortels aan zitten.

Moeders die inmiddels al weer gesnoeid moeten worden. :wOOt

 

gallery_44403_18208_771009.jpg

 

De andere stekken kunnen van de week in de aarde.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...