Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

WeedRunner

30 Maal Ak - 47 Stekjes Van Moederplant!

Recommended Posts

Kleine update smokers en medemensen_

 

De stekken in laatste staat in de bak voor de meesten. Degenen met de wortels verdwijnen in de 11L potten en worden direct op 18/6 gezet.

Tot dat ze een bepaalde hoogte hebben natuurlijk.De rest zien we in een ander topic.De hoeveelheid is nog onbekend.

 

gallery_44403_18218_731405.jpg

 

Prettig weekend alvast!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi man! Ik ga de Derrek Bud methode ook eens proberen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien heb ik tot nu toe mazzel gehad, maar ik stuit vrijwel nooit op problemen met stekken!

 

Gewoon zorgen dat je minimaal 2 internodes overhoud als je de onderkant van 't steeltje schuin afsnijdt.

  • Inkepinkje van c.a 1cm in de lengte van de steel;
  • half minuutje in de cloning gel en dan plaatsen in een ingewaterde en uitgeknepen Jiffy (niet aandrukken);
  • Idd zorgen dat je de de bladeren op ongeveer 1 à 2 derde afknipt, om eerder in dit forum genoemde reden;
  • Zorgen dat ze absoluut niet nat staan (de tray van de jiffy's voorziet daartoe in een mooi "buffertje", zodat er toch water onderin kan staan, zonder dat ze volsponzen en evt. toch kunnen drinken);
  • minimaal 2x per dag bestuiven met gewoon kraanwater en ff "luchten";

Bij mij is er alleen ooit in het begin ooit één 'n keer niet aangeslagen geloof ik, maar nogmaals: dat kan "beginnersgeluk" geweest zijn :oeps

 

gallery_40054_18031_396766.jpg

 

(Probleem is in mijn geval eerder dat ik ze te lang "vergeet", zodat de wortels al te lang zijn geworden en om die reden kapot gaan :wacko: )

 

Volgens mij had ik mijn "inspiratie" destijds van de volgende video:

 

https://youtu.be/wWFJcaoieQA

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet ze niet telkens natspuiten, dat deed ik eerst ook en toen duurden het weken voor ze wortelde en werden ze geel.

Ik doe nu een laag perliet/seramis op de bodem van het stekkastje. Stekblokjes nachtje weken in ph 5,4 ec 1,2 stekken knippen en half uurtje in in glas water met wortelstimulator zetten hierna bast van het steeltje beetje afschrapen aan een kant en dan in stekpoeder en hierna steeltje schuin afsnijden.

Stekplug licht uitknijpen stek erin blad voor de helft afknippen in stekkastje plaatsen en 1 keer natspuiten, onder 2 keer 18 watt tl zetten. temp op 24-25 graden houden, 2-3 keer per dag luchten.

De eerste 3 dagen schuifjes dicht houden dan elke dag schuifjes verder open zetten in 4 dagen staan ze helemaal open en dan de deksel telkens stukje verder open zetten. Let goed op dat de perliet/seramis niet te droog word en hou ook je stekplugjes in de gaten.

meestal wortels in 10-15 dagen hangt ook van het soort af ik heb ze gehad die in 3-4 weken pas wortels hadden maar ook na 6-7 dagen dat ik al wortels uit het plugje zag komen.

 

Je zou ook nog eazy plugs kunnen gebruiken dat werkt al helemaal simpel hoef je alleen nat te maken geen ph of ec meter voor nodig.

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top dat jullie de ervaringen willen delen over het stekgebeuren.Met andere ervaringen en resultaten.

Het ideaalste is natuurlijk stekken wortelen op de gemakkelijkste manier en meest potentiaalste wijze.

Dan komt er heel wat bij kijken als je het vlug wilt.Mijn ervaring met AK-47 stekken vanuit gefeminiseerde zaden opgekweekt,blijken wat lastiger te wortelen.Daarentegen sneed ik stekken vanaf de bovenkant van de moeders.Paar keer gezien dat men vanaf de onderste scheuten, stekken snijdt.

Jammer genoeg is de nummering van de stekken van het begin in het honderd gelopen.Weet dus nog niet welke moederplant het beste scoort.

Uiterlijk doen ze het alle acht prima!

 

Goed.De Derk Butt methode vind ik tot nu toe de fijnste techniek.Gewoonweg omdat je er weinig omkijken naar hebt,simpel in gebruik is en prettige resultaten opleveren.Enkel.geduld is een schone zaak.Maar voor mij persoonlijk geen must.

Inmiddels heb ik 27 stekken weggezet in de aarde. De rest volgt in een nader verslag.Dan pas wordt het spannend in geval van groei,bloei en of het allemaal dames zijn,of met heren of ertussenin in vorm van herma's.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker aantal gewortelde stekken :)

Jammer dat je nu niet weet welke moeder de betere is... Misschien wat om de volgende keer wat meer aandacht aan te besteden.

Ik denk dat de reden dat men de stekjes van onder pakt, is omdat de meeste mensen stekjes trekken van hun 'productie' planten en dan wil je natuurlijk niet je mooie toppen kwijt zijn, maar het fluf van onderen is niet erg, dat moet er meestal toch al af. En waarom zou je een takje weggooien, als je er ook weer een nieuw gratis plantje van kunt maken? (zo heb ik in elk geval tot nu toe gestekt, vond het zonde om de afgeknipte takjes zomaar weg te gooien; resultaat: ik heb nu 12 stekjes aan het groeien (oeps, meer dan in m'n kweekkast past), binnenkort waarschijnlijk nog 2... en dat van 2 plantjes die uit zaad had gekweekt)

 

Het scheelt trouwens ook wel per type plant hoe snel ze wortelen. De Euforia die ik hier heb, doet het al tussen de 7 en 10 dagen, maar de Green Ninja (zelfde omstandigheden) heeft er minimaal 12-15 dagen voor nodig.

 

Het is wel een heel verschil met je eerdere stekken en met de laatste serie. De laatste zien er veel gezonder uit (hangen veel minder) en zullen vast ook stukken sneller gaan groeien dan degene uit de eerste serie die was geworteld... Het lijkt erop dat ze veel minder stress hebben gehad nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad SmokeyBear!

 

Is zonde om takken/stekken weg te gooien.Al heeft het geen andere keus aan deze kant.De mamma's moeten eenmaal bij gesnoeid worden.

Dan zit er niks anders op dan ze weg te gooien.

De laatste stekken zijn inderdaad beter.Komt ook door de volgroeiing van de moeders denk ik.Na drie maand schijnt een mamma plant pas zijn genetica op orde te hebben.Dan zijn de stekken ook sterker en hebben meer levensvatbaarheid.Erg logisch achteraf gezien.

Zo leren we alleen maar en het is nog superleuk ook om dit soort dingen te ontdekken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. weer wat geleerd. Hoe lang heb je die moederplanten staan dan? Of hoe lang kunnen ze staan is misschien een betere vraag... gaan ze niet een keer op raken of uitgegroeid/uitgebloeid?

Of maak je op den duur een nieuwe stek en laat je die dan weer tot moederplant groeien?

Hoeveel kweekhokken/hokjes heb jij eigenlijk? Je hebt 2 moederplanten, een kweek en een stekjesbak, dus ik gok 3 of 4 ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De moederplanten staan er vanaf eind maart.Dus 3 maand nu ongeveer.Over de houdbaarheid lees ik verhalen over jaren lang.En over 4 maal stekken eraf halen bij gefeminiseerde exemplaren.Ik zit zelf te twijfelen deze 8 af laten bloeien of nieuwe goede stekken.Als moeders bombaderen.

8 mamma's stonden eerst in een ruimte nr 1,later in een tentje in een andere ruimte nr 2.En weer later in een ruimte nr 3.De wortelende stekken staan in ruimte 4.De stekken in de 11 l potten staan in ruimte nr1.Je gok klopt precies!:)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ter afsluiting van dit stekken topic de laatste foto's van 27 stekken die geworteld waren 10 stuks die in kleine potjes staan en de rest wat nog aan het wortelen en groeien is.Voorlopige uitval zijn 5 stuks van de 60.

 

gallery_44403_18231_2328542.jpg

 

Mooi volgens planning waar bij de andere helft naar een ander hokje ken na een paar weken.

 

gallery_44403_18231_3802394.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk! Dat is een mooie opbrengst. Zou mooi zijn als dit als maximale uitval voor toekomstige stekken zou blijven :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtige mooie frisse stekken! De Derek Butt methode van stekken spreekt mij ook het meeste aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...