Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

serieuze schaduw idd! :thumbsdown:

staat er mooi bij allemaal,

komen idd ook kleurtjes tevoorschijn, en wit dat ze is :dribble:

 

gaat, goed, jij ook fijn weekend daar! :vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben net nog even wezen kijken, maar op de foto lijkt het erger dan in werkelijkheid.

Het is links en rechts maar een smal strookje, doordat de randen van de topshield naar buiten gebogen zijn. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien kun je de randen van de topshield een beetje bijwerken zodat de schaduwstroken wat hoger komen te liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er valt weinig bij te werken aan de topshield.

Het is van een soort geïsoleerd acrylaat gemaakt.

standaardPolycarbonaatplaten.jpg

 

Ik kijk het eerst een paar dagen aan, hoe ze op deze situatie reageren.

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ow, is dat dat spul wat meteen versplinterd als je d'r met een vijl langs gaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben toch echt benieuwd hoe 't er voor staat bij je.....

Update??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was er al druk mee bezig. :likken:

En nee, het materiaal van de topshield is veel dikker en hittebestendig.

Ik ga er niet aan lopen snijden/zagen/vijlen. ;)

 

Dag 42 12/12

 

Overzicht

gallery_32885_17826_133217.jpg

 

Uruana#1

gallery_32885_17826_34667.jpg

 

gallery_32885_17826_194711.jpg

 

gallery_32885_17826_216852.jpg

 

Uruana#2

gallery_32885_17826_229904.jpg

 

gallery_32885_17826_453557.jpg

 

gallery_32885_17826_386817.jpg

 

gallery_32885_17826_340228.jpg

 

HLG13#1

gallery_32885_17826_184112.jpg

 

gallery_32885_17826_389296.jpg

 

gallery_32885_17826_318680.jpg

 

HLG13#2

gallery_32885_17826_216122.jpg

 

gallery_32885_17826_154763.jpg

 

gallery_32885_17826_133306.jpg

 

gallery_32885_17826_110515.jpg

 

Chuckstral#2

gallery_32885_17826_112165.jpg

 

gallery_32885_17826_174944.jpg

 

gallery_32885_17826_353571.jpg

 

Chuckstral#2

gallery_32885_17826_273916.jpg

 

gallery_32885_17826_150842.jpg

 

gallery_32885_17826_341442.jpg

 

gallery_32885_17826_374282.jpg

 

Afgelopen woensdag heb ik het kraantje van het vat dichtgedraaid, omdat ze volgens mij te nat stonden en/of ze het stilstaande kraanwater in het vat niet zo waarderen.

Het vat vulde ik wel om de dag bij met 10 liter, maar het water staat wel stil in het vat.

AutoPot raadt het af om een bruissteen in het vat te hangen, maar veel mensen doen het toch en ik ga het ook proberen.

Ik vond het niet lekker fris ruiken in het vat (beetje muffig), dus heb ik ze de afgelopen 2 dagen (zuinig) met de hand water gegeven (van boven).

De Uruana#2 en de Chuckstral#2 heb ik donderdag nog wat voeding en bactrex meegegeven. De rest heeft alleen bactrex gekregen.

Het vat heb ik omgespoeld en vanmorgen heb ik alvast een luchtpompje met een bruissteen in 10 liter water met 1ml. Pro-Active gehangen en de hele dag laten borrelen. Vanavond heb ik dit in het vat gegooid en daar de bruisstenen ook in gehangen.

Nu maar weer afwachten of ik iets aan de dames ga merken de aankomende dagen. :rolleyes:

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Uruana#1 heb ik ook onder Tneon en doet het daar ook goed. :)

Heb daar ook een paar foto's van genomen.

 

Dag 35 12/12

 

gallery_32885_17826_55495.jpg

 

gallery_32885_17826_363977.jpg

 

gallery_32885_17826_203592.jpg

 

gallery_32885_17826_278004.jpg

 

gallery_32885_17826_282259.jpg

 

:wave:

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie plaatjes en toppen daar.

 

zat net nog even terug te lezen en zag helemaal in het begin ook al wat geler blad bij uruana #2, misschien lust deze dame wel erg veel voeding.

IK heb de uruzghani volgens mij nog nooit overvoed en de heriujana lust volgens mij ook best wat. Misschien de beide geler wordende dames nog wat meer/vaker wat geven.

 

IK ga even uit van tussen de 8 en 9 weken bloeien met de uruana's maar dat weet je natuurlijk nooit zeker. Van de Uruzghani weet ik zeker dat ze 8 weken nodig heeft. En de herries daar kan wat verschil in zitten.

 

Leuk om te zien dat we ongeveer op dezelfde bloeidag zitten, straks een gezamenlijk oogstfeestje denk ik.

 

Ik ben benieuwd wat je bruissteentje gaat brengen, ook wel apart dat je het gevoel hebt dat ze toch te nat staan.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het topic van buzz had je het over skills wat betreft fotograferen maar dat doe je goed hoor.

En wat 'n mooie plantjes heb je staan :dribble:

Als ik je post lees lijkt het alsof je bij het topic van chucha 't stuk hebt gelezen over je watertank en stilstaand water.

Jij wilt een bruissteen gebruiken, is dat beter dan een circulatiepompje van een waterfontein?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je Iceberg2k.

En allemaal uit de losse pols, dus zonder statief. :D

Bij de allerlaatste foto heb ik wel een statiefje gebruikt, maar ik zie geen verbetering.

Ik leen nu al een tijdje het fototoestelletje van mijn moeder, een Samsung ST70 en is echt een foolproof ding. :specool

Wat ik ook fijn vind, is de automatische witbalans. Ik hoef er alleen een wit A4tje voor te houden en hij stelt de goede witbalans in.

Ik heb dat van het stilstaande water niet gelezen in het topic van chcucha, het zijn mijn eigen bevindingen, maar ik zal zo direct het topic van chucha eens opzoeken. ;)

Omdat ik mijn vat maar voor een klein gedeelte vul, is zo'n fonteinpomp overkill en maakt volgens mij ook meer kabaal dan zo'n luchtpompje.

Het beste is nog een watervalletje, maar dat maakt mij teveel kabaal.

 

@DJ: ik heb de gele dames al wat extra voeding geven en ik zal ze aankomende week ook nog wat extra's geven. Ze krijgen ook nog 1 keer thee.

Ze blijven wel mooi verder bouwen met de toppen, dus ze staan gelukkig niet stil. Ik denk dat ze de aankomende 3 weken nog wel overleven. ;)

Ik verheug me nu al op het oogstfeestje. :jump:

 

Toen ik het kraantje van het vat had dichtgedraaid, stond er 24 uur later nog een klein laagje water onderin.

De vorige keren was het helemaal droog onder na 24 uur, dus volgens mij zat ik er niet ver naast.

Er sterft ook veel blad af aan de onderzijde, maar dat kan ook komen doordat ze geen licht krijgen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekkere toppen en mooie foto's inderdaad.

 

Gewoon stilstaand water in een voedingsvat lijkt me ook geen goed idee inderdaad. Ik heb dat zelf ook even geprobeerd en dat gaat heel snel vies ruiken ja. Wellicht voel je zelfs wat glibberigs op de wanden?

 

Ik had er ook een bruissteentje in gedaan, maar een circulatiepompje zou ook moeten kunnen toch? Zo'n heel klein pompje en dan zo neerzetten dat die richting wateroppervlak spuit. Dat "flooming" effect geeft net zoveel opgeloste zuurstof in het water als een luchtsteen en het is vrijwel geruisloos. Zou bovendien ook beter zijn omdat je geen schimmels uit de lucht in je water blaast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het zo hoor lijkt het alsof jij je plantjes der-mate hebt verwend dat ze selectief worden betreft water.... :D

Dat pompje wat ik er in heb is een 12v 3w opvoer pompje uit een drinkfontein voor huisdieren. je hoort een lichte brom maar is niets om je druk over te maken.

Luchtpompjes doen dit doorgaans trouwens ook.

Ik hoop dat je er achter komt wat het probleem is, zou zonde zijn als er nu problemen optreden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je Wietefras.

De wanden voelden nog niet glibberig aan, maar ik heb het vat ook om de 2 weken leeg gegooid en omgespoeld.

Ik heb wel een pompje, maar ik ben bang dat ik een fontein in mijn watervat krijg als ik aan de late kant ben om het vat bij te vullen.

Het is een RP-1400 IDRA, 28watt, Hmax: 2m., Qmax: 1400L/h.

Is deze geschikt voor zo'n klein voedingsvat? Het vat heeft een inhoud van 47 liter, maar ik vul deze meestal maar met 10 tot 20 liter.

pump_rp-1400_idra_2-600x600.jpg

Zou ik deze niet beter tegen een zijwand van het vat kunnen plakken, zodat het water niet uit mijn vat spuit als het waterpeil te laag is?

 

@Iceberg2k: het klopt ook wel dat zo'n luchtpompje ook een brom veroorzaakt, maar ik ging er eigenlijk van uit dat zo'n fonteinpompje meer geluid produceert. ;)

Misschien zet ik dat pompje vanavond wel in het vat om te ziet hoe dat gaat.

Ze gaan nu week 7 in, met maximaal nog 3 weekjes te gaan, dus ik hoef me er niet meer druk om te maken om het probleem op te lossen (ik had al véél eerder in moeten grijpen). Hopelijk waarderen ze het zuurstofrijke water en gaan ze niet te hard achteruit. Als ze eenmaal 9 weken op 12/12 hebben gestaan, zou ik het geen ramp vinden als ze ondertussen al hun blad zijn verloren hoor. Zolang ze maar geen last van toprot krijgen.

Ze hadden er beter bij kunnen staan, maar ik ben niet ontevreden. De toppen ontwikkelen zich verder goed.

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is misschien wel een ietsje te zware pomp, maar als je die plaatst zoals je beschrijft dan zou het wel moeten werken. Hooguit een beetje zonde van de stroom dan. Je kan daar in ieder geval mee proberen of je daarmee van die geur af bent,

 

Je hebt ook van die kleine pompjes die maar een paar honderd liter per uur doen. Die kosten maar een paar euro en ze verbruiken ook maar een paar watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan denk ik dat ik het deze laatste 3 weken toch maar even met de bruissteentjes uitzing (er zitten 2 bruissteentjes in, want ik heb zo'n luchtpompje met 2 uitgangen).

Is toch beter dan niks?

Op den duur zal ik wel een ander circulatie pompje aanschaffen voor de volgende ronde.

Zou dit pompje beter geschikt zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij het tuincentrum heb ik voor het 47 liter vat een of ander goedkoop pompje gescored die ook nog eens af te stellen is in de hoeveelheid water die hij rondpompt. Gewoon op minimaal zetten, en dan stroomt het rustig door. En geeft genoeg warmte om het water op 21 graden te krijgen! Drooglopen wel eens gehad, dan gaan ze stuk... Maar voor € 6,75 heb ik weer een nieuwe, en het drooglopen komt nu ook zelden voor (beter anticiperen).

 

Bruisstenen zijn niet aan te raden, de pH waarde fluctueert dan te veel. Hou er rekening mee dat er ook nog tussen de 0.5/1.0 pH verhoging plaatst vind in het kleine reservoir onder de pot! In mijn geval binnen 2 dagen van pH 5.8 afgezuurd, naar pH 8.2 tot 8.6 in het bakje!!! Hy-Pro voeding en Gold Label voeding hadden beiden het zelfde verschijnsel. Wilde nog eens pH perfect van Advanced Nutrients proberen maar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, bedankt voor de tip Jiffy.

Ik zal binnenkort ook eens bij de Intratuin gaan rondneuzen.

Dat die bruisstenen invloed hebben op de pH had ik al eens ergens gelezen, maar dat het zo snel gaat wist ik niet. :huh:

Ik gooi er wel een tijdschakelaartje tussen, zodat het pompje niet 24 uur aan staat, totdat ik zo'n circulatiepompje heb gevonden.

 

Edit: ik zie trouwens dat het pompje uit mijn link ook dimbaar is van 60 tot 120L/h.

Met 60L/h. komt het water volgens mij nooit zo hoog dat het uit het vat spuit, dus ik denk dat ik die maar gewoon bestel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is misschien wel een heel klein pompje, maar wie weet is het voldoende.

 

Zat zelf meer aan zoiets te denken:

http://www.123tuinte...200l_h_Aquaking (of de 400l variant)

 

Ik ben zelf ook nog aan het onderzoeken wat nou de beste methode is. Ik heb ook 10l tot 20l voedingswater klaar staan waar periodiek een beetje uit overgepompt wordt naar het hydro systeem om dat op peil te houden.

 

Zal eens met de zuurstof meter gaan kijken of zo'n klein pompje genoeg is. Ik had er een paar uit China bestelt:

gallery_37858_17549_20100.jpg

Die dingen hebben een USB kabel eraan, maar voor mijn Arduino systeempjes is dat prima. Lijkt me dat dat net zoiets is als dat Conrad pompje.

 

Ik heb nu ook een bruissteen in mijn reservoir en heb nooit last gehad van pH fluctuaties door bruissteentjes. Zelfs als dat water een week staat dan is de pH nauwelijks veranderd. Ik gebruik BioNova pH-, maar dat is gewoon fosforzuur dus ik kan me niet voorstellen dat dat iets speciaals is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook maar een klein vat (41cm. hoog).

Ik heb dat pompje bij conrad besteld.

Zou gauw die binnen is, zet ik mijn bevindingen hier wel neer. ;)

 

Ik gebruik geen pH-. Bij mij zit alleen kraanwater in het vat (op dit moment ook een beetje Pro-Active).

Geen idee of er dan pH fluctuaties zijn door de bruissteentjes, maar om het zekere voor het onzekere te nemen worden deze toch maar vervangen door het pompje. :)

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ene pomp is inderdaad veel te zwaar, dat pompje van conrad is ideaal, zeker omdat jij maar 10l per keer in je vat gooit, doe ik toevallig ook.

 

@jiffy Ph verhoging in de vlotterbak heb ik ook opgemerkt. ik zuur mijn water gedurende de hele kweek af op 5.0-5.5 en controleer dit om de 2dagen omdat de ph in het vat ook licht oploopt.

Dit komt door condensering heb ik het idee.

opmerking hierbij is wel dat ik op mapito kweek.

Edited by Iceberg2k

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben gewoon een luie kweker. :likken:

Het enige wat ik meet is het aantal ml. voeding als ik ze een keer moet voeden. :D

 

Misschien dat ik ooit wel eens een keer een ronde probeer met minerale voeding, maar ik vind dat zo'n gedoe met die pH en EC meters.

Momenteel heb ik ook geen geld om goede meters aan te schaffen, dus dat zal nog wel een poosje op zich laten wachten.

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat meten is alleen in het begin even uit vogelen maar aangezien je meestal toch een vaste hoeveelheid voedingswater aan maakt weet je ook hoe veel ml voeding je er in gooit om in de buurt van de juiste waardes te komen. voor het afzuren geldt natuurlijk het zelfde verhaal.

voordeel bij voedingswaardes is ook dat je bij problemen meteen referentiewaardes hebt waar je vanuit kunt gaan bijsturen.

Het meten=weten verhaal gaat hierbij best wel goed op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pH loopt licht op ja, maar dat doet het ook als er geen bruissteen in zit. Dat de pH van 5.8 naar 8.2 a 8.6 schiet in 2 dagen tijd heb ik nog nooit meegemaakt. Hooguit naar 6.2 na een week en dat is gewoon nog ruim binnen het bedoelde bereik.

 

Ik heb gewoon zo'n pH meter uit China. Als je niet voor de allergoedkoopste zooi gaat dan hebben ze voor 20 a 25 euro prima pH meters (met temperatuur correctie+weergave en 3 punts calibratie), maar als je niet af hoeft te zuren dan is dat nog makkelijker natuurlijk :)

 

Helaas wordt het daar ook steeds duurder door de instortende euro koers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de info wietefras.

Ik koop ook regelmatig via china en heb me af gevraagd of dat wat is die pH meters.

Nu weet ik meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...