Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Unpredictable

Internet Speurder Quiz

Recommended Posts

Wie zich geroepen voelt mag het even overnemen.....Door een verschrikkelijke gebeurtenis afgelopen week staat mijn hoofd hier nu totaal niet naar!

Sorry, maar succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil best een vraag bedenken, alleen zijn mijn goodies op. Verder gaan zonder prijsje dan??

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil wel wat zaadjes sponsoren, meerendeel wel eigen kweek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verder gaan zonder prijsje dan??

 

Best wel een strak plan ja..

Hoewel,,,,

 

Morgen gaan er 2 zaadjes van Beaker de grond in.. (was ook een prijsje)..

Bedankt nog man, maar jeetje wat veel..

 

Ps.. en 8 Santa Maria

 

En ja man Gorilla, klinkt niet best, dus ook van deze kant sterkte..

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb weer een vraag bedacht. Ik wil graag het chemische/moleculaire antwoord.

 

Waarom wordt bier vies en stinkend als je het te lang in het licht laat staan?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

He leuk, ik zie net pas dat er een nieuwe vraag is bedacht!

 

Ik zal is even gaan zoeken, wie weet kom ik eruit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgend heb ik op internet gevonden, best wel interessant hoewel ik helaas geen chemicus ben :innocent:

 

Bier gaat kapot als het wordt blootgesteld aan licht. Er ontstaan dan zwavelverbindingen die een heel slechte geur hebben, vergelijkbaar met kattenpis. De oorzaak ligt bij de hopbitterstoffen. Als je op een terras in de zon zit mag je je pint dus niet te lang laten staan. Snel uitdrinken is de boodschap. Dat is ook de reden waar-om bier meestal in donkere flesjes zit:

Waarschijnlijk kent iedereen wel het verschijnsel, dat bier dat een tijdje in een glas in de zon staat, na een tijdje een onaangename geur, 'kattenpis', krijgt.

 

 

 

Dit wordt veroorzaakt doordat een keten in isohumulon, onder invloed van licht (met riboflavine, vitamine B2, als katalysator) verbroken wordt. lichtsmaak.gif Vorming van 3-methyl-2-buteen-1-thiol, verantwoordelijk voor de 'lichtsmaak'

 

De vrijgekomen zijketen verliest koolmonoxide, waarbij een radicaal ontstaat. Dit radicaal kan dan reageren met een thiol-radicaal afkomstig van de afbraak van zwavelhoudende eiwitten. Op deze wijze ontstaat dan 3-methyl-2-buteen-1-thiol. Zulke organische zwavelverbindingen staan bekend om hun sterke smerige geur. De reden, waarom bier dus in donker bruine of groene flesjes bewaard wordt, is nu wel duidelijk.

 

Edit: Maar ik heb nog een vraagje: is dit proces dan een voorbeeld van een isomerisatie ? Aangezien de ruimtelijke ordening van de moleculen verandert en hierdoor ook de eigenschappen( begint te stinken enz...)

Edited by VenaSnar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je op een terras in de zon zit mag je je pint dus niet te lang laten staan. Snel uitdrinken is de boodschap.

 

Ja hé hé.. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij heeft venasar hem te pakken als ik dat zo lees!

 

Kwam zelf soortgelijke dingen tegen maar kwam er nog niet helemaal uit :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes Venasnar heeft de oplossing! Goed gevonden!

Volgens mij had je het antwoord zelfs nog van een andere site dan ik had.

 

De hopbitterstoffen bestaan uit alpha- en iso-alpha zuren (of humulonen en iso-humulonen). De iso-alpha zuren maken de smaak van het bier.

Als er licht op bier schijnt van wordt het aanwezige vitamine-b2 in het bier als (fotochemisch) katalysator gebruikt voor de afbraak van de iso-alpha zuren tot reactanten die op hun beurt weer gaan reageren met andere stoffen in het bier. Hierbij worden dus de iso-alpha zuren, oftewijl de smaak van het bier, verbruikt en is het niet meer lekker.

 

Venasnar, ik denk niet dat dit isomerisatie is want het is een reactie waarbij de beginstof verbroken wordt, en niet op een andere manier gevormd met dezelfde atomen. Isomeren zijn namelijk stoffen die dezelfde atomen bevatten maar een andere structuur hebben als molecuul, daardoor ook een andere werking. Denk dus nooit dat een isomeer van bijv alcohol je ook wel dronken maakt, nee dat kan net zo goed dodelijk zijn.

 

Isomeren.png

Hier een voorbeeld van een isomeer van alcohol.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk, denk dat dit de eerste keer is dat ik een antwoord geef en direct prijs :lol:

 

Nu is het aan mij zeker om een vraag te bedenken.. Ik ga eens zoeken, jullie zien het vanzelf wel verschijnen.

 

Ohja, en zal is in mijn zadencollectie kijken wat er te doneren valt.

 

 

Grtz

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Wietforum,

 

Ik heb een vraag bedacht en we gaan op zoek naar een plaats in de wereld. Ik ga proberen om deze zo duidelijk mogelijk te omschrijven en dan is het aan jullie om deze te vinden, oowwkaay...

 

De plaats waar we op zoek naar zijn is 'ontdekt' in 1930, en vernoemd naar een zakenman en filantroop. Een deel ervan word beschermd als natuurgebied. De plaats die we zoeken wordt doorkruist door verschillende seifs, waarvan sommige een lengte hebben tussen de 300 en 500km. Ook ligt er een meer, het grootste van dat continent waar in de jaren 60' een wereldrecord gevestigd werd dat maar enkele maanden standhield.

 

In 2008 was er een Belgische avonturier die als eerste deze plaats te voet doorkruist heeft zonder hulp. Hij was in totaal 35 dagen onderweg.

 

Het lijkt allemaal wat vaag, maar als je goed leest zijn er wel zaken die je kunt opzoeken. Als het niet te vinden is geef ik wel nog een tip.

 

Waar het om te doen is: 5 Malawi Gold zaden en nog eens 5 GuerillaGold kruisingen aangezien het buitenseizoen er aan komt;

 

Ahja voor ik het vergeet, Had ik eigenlijk iets gewonnen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke vraag:) ga dr is voor zitten.

 

Met da verhaal van die belg die het gebied te voet doorkruisde denk ik meteen aan de Amazone maar da duurde puur langer als 35 dagen zover ik me heug..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Australie?

Die belg doorkruisde de simpsonwoestein

De Simpsonwoestijn (Engels: Simpson Desert) ligt in centraal-Australië en strekt zich uit over het Noordelijk Territorium, Zuid-Australië enQueensland. Zij beslaat een oppervlakte van ongeveer 170.000 km². De woestijn heet zo sinds 1930, toen de ontdekkingsreiziger Cecil Madigan het gebied noemde naar Alfred Allen Simpson, een Australische wasmachinefabrikant, filantroop en voorzitter van de Royal Geographical Society of Australasia.

Ten noordwesten van de woestijn ligt het MacDonnellgebergte, in het oosten ligt het zogenaamde Channel Country, in het zuidoosten gaat de Simpsonwoestijn over in de Sturt Steenwoestijn en de Tirariwoestijn en in het zuiden ligt het Eyremeer.

Verschillende delen van de woestijn zijn beschermd. Het oostelijke deel in Queensland vormt het Nationaal park Simpson Desert. Het Zuid-Australisch gedeelte omvat drie afzonderlijke beschermde gebieden: het Nationaal park Witjira, het Regionaal reservaat Simpson Desert en het Conservatiepark Simpson Desert.

De Simpsonwoestijn is een zandwoestijn met honderden rode parallelle duinen die een lengte hebben tussen de 300 en 500 km. De gemiddelde jaarlijkse neerslag bedraagt 130 ml, maar door de grote schommelingen die van jaar tot jaar optreden laat dit zich niet voorspellen. De zomertemperatuur bereikt limieten van meer dan 50°C.

Edited by Supertramp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou je hebt em da durf ik wel zeker te zeggen zo! Gz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

...En we hebben een winnaar

 

Ik had niet gedacht dat het ZO snel geraden ging worden. Ga jij nu maar een vraag bedenken Supertramp :likken:

 

En stuur me even een PB met je gegevens als je wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha sorry dat het zo snel ging,

een echt moeilijke vraag die te vinden moet zijn op internet is best lastig te bedenken!

Ik zal er eens even voor gaan zitten!

Hopelijk dat de vraag een week blijft staan :likken: :likken:

 

Op zijn er meer liefhebbers voor het raden van een foto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker wel.. Vergeet vaak even langs deze duistere hoek van het forum te komen kijken. Kom maar op met die vraag :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...