Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
achterlijkeharry

Wat Geeft Meer Licht,de Zon Op Een Bewolkte Dag Of,spaarlampen.

Recommended Posts

Nou ben ik eens benieuwd,wat geeft nu meer licht op een bewolkte dag als deze.

 

De zon of 70watt aan spaarlampen in een kast.

 

Ik ben namelijk nog al snel geneigd om plantjes met dit weer onder spaarlampen te zetten en vroeg mij af of dit nu echt wat uitmaakt.

 

Ik hoor het graag van jullie.

 

groetsels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als de zon fel op onze plantjes schijnt is er geen enkele lamp die dat kan overtreffen. zeker als je de maanden juni juli en augustus neemt

 

achter de wolken lijkt me dan ook nog altijd sterker dan 70 watt spaarlamp.

 

peace hempy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk die hele 70 watt aan nep licht ;-)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meten is weten, Harry.

 

220px-Fotometer.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je weet wat je meet.......;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

meten is weten ....tsja k denk dat je geen ingenieur hoeft te zijn ofzo om te begrijpen dat zelfs op een donkere dag hij altijd nog sterker is als een 70 watt peertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zon, mede door het spectrum van het zonlicht wat perfect is voor planten, dus bij hetzelfde wattage zonlicht/spaarlamp zou je meer rendement onder de zon hebben.

Edited by ktja
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de link PH daar stond precies in wat ik wou weten. :specool

 

Agent orange.

Ik ben een afgekeurde loodgieter,en moest het toch weten. :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teveel variablen om daar een antwoord op te kunnen geven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt er ook wel vanaf hoe groot je kast is (over hoeveel oppervlak die 70W wordt uitgesmeerd) en hoe bewolkt het is.

 

Een smartphone heeft vaak ook een lichtmeter aan boord. Kun je een app installeren om die uit te lezen. Niet super nauwkeurig, maar voor een vergelijking is dat zat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook belangrijk hoe groot is je plant.

klein plantje onder de tl/spaarlamp.

grote buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties mannen.

 

Heb mijn antwoord gevonden in de link van PH.

Directe en diffuse straling

Wanneer de straling van de zon rechtstreeks op de aarde valt spreken we over directe straling. Een deel van het zonlicht wordt echter altijd verstrooid, ook bij helder weer. Bij bewolkt weer wordt een groot deel van het licht verstrooid en bij een volledig bewolkte lucht is al het licht verstrooid. De straling wordt verstrooid door de waterdruppels en stofdeeltjes in de lucht. De lichtstralen komen dan uit alle richtingen en er is dan geen schaduw. Straling die uit alle richtingen komt wordt diffuse straling genoemd. De plant benut diffuse straling beter dan directe straling. Dit komt omdat de diffuse straling veel dieper in het gewas doordringt.Er is veel minder schaduw van de bovenste bladlaag. Bij 100 W/m2 diffuse straling zal de fotosynthese enkele procenten hoger zijn dan bij 100 W/m2 directe straling.

 

Gewoon lekker buiten laten staan dus.

Edited by achterlijkeharry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spaarlampen geven diffuus licht. De zon niet.

 

:edit: Ben het overigens wel eens dat je planten beter buiten kan hebben staan dan onder spaarlampen.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het bewolkt is geeft de zon blijkbaar dufuus licht.

 

Wanneer de straling van de zon rechtstreeks op de aarde valt spreken we over directe straling. Een deel van het zonlicht wordt echter altijd verstrooid, ook bij helder weer. Bij bewolkt weer wordt een groot deel van het licht verstrooid en bij een volledig bewolkte lucht is al het licht verstrooid

 

Of begrijp ik het nu allemaal weer verkeert.

Edited by achterlijkeharry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, ja, dat wel, maar ook wel veel minder. Op kassen doen ze wel folie of verf om diffuus licht te krijgen.

 

Denk toch dat de hoeveelheid licht wel belangrijker is dan of het diffuus is of niet. Daarom werken HPS lampen toch beter dan TL/tgneon/spaarlampen

 

Voordeel wat de zon ook heeft is dat het de hele plant belicht. Met een lamp belicht je hoofdzakelijk alleen de top. Wat weer een motivatie is voor de verticale kweken (in de VS)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er van uitgaande dat de zon op een heldere dag hoog zomer 1000watt/m2 geeft ,dan word dat uiteraard minder als het bewolkt is,maar word dat ook minder dan 70watt/m2 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bewolkt is relatief.

 

Een pikzwarte lucht bij noodweer is anders dan sluierbewolking. Dan zitten je nog eens met het nadeel dat ogen zich aanpassen aan licht/donker. Je komt het dus aan het meten. Mensen kunnen dit niet inschatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is nu al 2 dagen zwaar bewolkt,moet gewoon het licht in de woonkamer aan doen.

Maar zal idd gewoon een licht meter moeten halen om het zeker te weten.

Edited by achterlijkeharry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt die 70W lamp toch niet op een m2 hangen? Als je die bijvoorbeeld op een oppervlak van 30x30 hangt dan is dat ook 778W/m2 (minus wandverliezen etc).

 

Ik heb het even gemeten en ik meet nu buiten 33.000lux. Op tophoogte onder mijn T-neon kom ik op 44.000lux. Een stuk lager (verder van de lamp) is het nog maar een paar duizend lux. Buiten krijgt de hele plant dan die 33.000lux.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is nu al 2 dagen zwaar bewolkt,moet gewoon het licht in de woonkamer aan doen.

...

 

Waar woon jij ergens dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...