Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Opticlimate koelt niet meer voldoende.

Recommended Posts

Is een goed punt om te onderzoeken.

Maar dat zou nog steeds niet helemaal verklaren waarom de ene OC al die tijd goed gefunctioneerd heeft, en ineens niet meer.

 

Juist de kracht van de OC (de snelheid waarmee hij de temperatuur op peil kreeg) was zo indrukwekkend al die tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je schreef hier over de toename van het afvalwater.

Wat is het verband tussen de toename van warmte van het water, en de toename van de hoeveelheid?

(en het resultaat Slechter Koelen)

Omdat ik meende dat als het aanvoer water warmer werd dat er daardoor ook meer afvalwater uit zou komen, maar zoals Racker aan gaf heeft dat dus blijkbaar tot een bepaalde temperatuur geen invloed op het koelvermogen, dus zou je dat dus toch uit kunnen sluiten, al ben ik wel benieuwd vanaf welke water temperatuur dat wel invloed begint te krijgen, misschien dat Racker daar een antwoord op kan geven?

 

...

-De buitentemperatuur HOORT geen invloed te hebben op het koelvermogen. Dat heeft met isolatie en aanzuig van buitenlucht te maken, en niet met het apparaat. Als een apparaat 6x600watt moet koelen dan is dat 6x600watt zonder de warmte van bv je golfplaten dak. Het hangt dus van Bob de Bouwer af.

...

 

De buitentemperatuur heeft in deze ook geen directe invloed op het koelvermogen, ik was misschien een beetje onduidelijk daarin, ik doelde meer erop doordat de temperatuur buiten toegenomen is en ook de grondtemperatuur, daardoor het aanvoer water mogelijk warmer was geworden, maar je gaf al aan dat dat tot een bepaalde temperatuur geen invloed zal hebben.

 

Bedankt voor de verduidelijking Racker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het aangevoerde water warmer wordt, dan zal de compressor wat harder moeten werken waardoor de druk wat stijgt waardoor het ventiel wat meer open gaat en er dus wat meer water door loopt. Koelvermogen blijft nagenoeg gelijk maar er loopt idd wat meer water door.

 

De max ingaande watertemperatuur kun je dus zien aan je manometer. Die stijgt steeds meer naarmate het water warmer wordt. Het inregelventiel laat maar een bepaalde hoeveelheid water door. Wil je daarover dan moet je de dop uit de middelste wateraansluiting op de zijkant halen en de afvoer hierop aansluiten. Dan kun je tot 30gr water gaan als je er maar genoeg liters doorheen pompt. (recirculatie systemen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals bedankt voor de uitleg, de watertemperatuur zal dus eigenlijk nooit zo snel het probleem zijn, dan zou het zoals je eerder al aan gaf aan de hoeveelheid water liggen die te weinig zou kunnen zijn.

Daar is in dit geval waarschijnlijk ook geen sprake van omdat er getest is met de andere Opticlimate uit wat nog geen verbetering gaf.

 

Ik ben benieuwd naar de metingen van de mogelijke temperatuursverschillen.

 

Misschien is het handig als er in de ruimte temperatuur en aanzuigtemperatuur nagenoeg geen verschil zit, alle instellingen eens na te lopen en eventueel hier op het forum te posten, dat geeft een wat duidelijker inzicht in de situatie.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou iedereen op de hoogte.

Ook de telefonische helpdesk kwam er nog niet uit.

Alles lijkt te kloppen, maar toch doet het apparaat niet wat ie moet doen.

Wordt vervolgd....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik Denk (met een hoofdletter D)

 

Dat je vroeger met een heel lage koelbloktemp gedraait hebt.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je eigenlijk te laag al die tijd?

 

Het advies van de helpdesk was overigens wel om eens te kijken of we niet wat koelvloeistof koelmiddel moeten bijvullen

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je altijd al draaide met een koelblok van 4 ofzo en nu is het 11 dan moet er idd koelmiddel bij. (das gas, geen vloeistof :whistle: ) Dan denk je dat alles goed is omdat hij nu 11 aangeeft.

 

De fout toen was de minimale slangen

De fout nu is te weing koelmiddel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel eens ooit een koelkast mishandeld en toen kwam er allemaal vloeistof uit, dus vandaar dat ik dat nu ook dacht :oeps

 

Hoe kan dat gas verdwijnen / ontsnappen?

 

En raad je aan om dan dus de capaciteit van de slangen te vergroten nadat we het koelmiddel toegevoegd hebben?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het koelblok is het wel een vloeistof toch? Een vloeistof die meteen verdampt als het onder normale atmosfeer komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en nee....

 

Vergelijk het maar met een bus aanstekervulling. In de bus zit vloeistof, als die eruit komt en verdampt onttrekt deze de warmte van de omgeving waardoor je klauwen bevriezen als je knoeit.

 

Het verschil met een ijskast of airco is dat hier het gas weer wordt opgevangen en met een compressor terug in het busje aanstekervulling wordt gepompt. Een gesloten kring dus. Bij dat samenpersen van de compressor komt de warmte die ontrokken werdt weer vrij. Die moet dus weg, daarom wordt je water in een opticlimate warm.

 

De verdamper of koelblok is dan te vergelijken met je bevroren klauwen. Hier "verdampt" de samengeperste vloeistof in gas. Het wordt dus koud.

 

Hoe koud is ook afhankelijk van de hoeveelheid warme lucht die door het koelblok stroomt. Hoe minder warme lucht erdoor gaat, hoe kouder het koelblok. Dit wordt oa bepaald door de fan in de unit, de diameter van je slangen, hoeveel gaatjes erin zitten en of je filter nog wel koosjer is.

 

Bij jou (Kees) kan bovenstaande je op het verkeerde spoor zetten. Je "Denkt" dat hij goed koelt want je koelblok is koud, maar dat is koud om een andere reden. Met grotere slangen was je koelblok misschien wel 18gr, en dan moet er koelmiddel bij als de druk goed is en jij niet 30 x600 hebt hangen ipv 24x600.

 

Mijn 2 centen......

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je dat zelf of moet dat gedaan worden ?

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind het weinig, 2x250 ingesneden slang met een 15000 pro, of niet?

 

Edit: is al besproken zie ik hierboven.

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben inmiddels wat gaten bijgemaakt.

En de stofzuiger op het filter gezet (nieuwe zijn besteld)

Kijken wat het doet.

 

Maar.... hoe kan het koelmiddel verdwijnen?

Het is toch een gesloten systeem?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ontploft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grapje joh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees,

Heb je een CO2 kachel onder de opti?

Mogelijk wel, en als je de CO2 verhoogd tijdens de kweek en de kachel dus vaker draait komt er steeds meer hete lucht de opti in.

 

Misschien een eenvoudige verklaring, dat ie voorheen wel goed koelde,

Maar het nu net niet meer trekt...

 

Oplossing in dan geval, de CO2 kachel iets verder zetten?

 

Of is dit te eenvoudig?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt vast nog wel.

Zelf deze oplossing laten proberen.

Klopt wel idd.

Als de CO2 kachel onder opti hangt (1000ppm) wordt ruimte 33gr en lampen gaan uit.

Als kachel verder weg hangt blijft ie net onder de 30!

 

@Kees: als je n kachel hebt zou ik dat eerst proberen.

Meest eenvoudig uit te voeren en als t daaraan ligt hoef je niks met slangen enzo te veranderen.

 

Succes :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had dit ook eens, Inregelventiel was stuk.

Draai de inwendige schroef dicht zodat de bypass opengaat en sluit die aan.

Nu gaat de optie zo hard als ie kan. Koelt ie goed is het het ventiel.

 

Vervelende is dat je opti dan terug moet of je moet als nood een kogelkraan op de afvoer zetten en hem knijpen.

 

Succes!

Edited by leuke Hobby
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...