Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Opticlimate koelt niet meer voldoende.

Recommended Posts

Ik heb een OC die het tot voor dit weekend prima deed.

Goed koelen, ontvochtigen, prima.

Echter, vandaag (of misschien al sinds vrijdag) doet ie het niet meer goed.

De ingestelde temperatuur van 27/28 wordt niet meer gehaald, maar de temperatuur loopt op tot 31-32.

Waar voorheen de OC binnen enkele minuten de temperatuur dramatisch kon laten zakken, is dit nu voorbij.

 

Even wat gegevens:

  • De af te lezen temperatuur van het koelblok is rond de 11 (misschien nog wel wat lager) dus dit lijkt prima.
  • De sensor werkt.
  • Het water stroomt en er lijkt ook voldoende aanvoer van water.
  • Sterker nog, het lijkt wel of er meer afvalwater uitkomt.
  • De temperatuur van het afvalwater is 35 graden. Ik heb het enkele weken geleden niet gemeten, maar toen leek het veel warmer. En de straal was toen minder sterk.

 

Mijn eerste gedachte is: Door en of andere oorzaak wordt de warmte niet meer afgegeven aan het water.

 

Wie weet wat de oorzaak is, en heeft een oplossing?

 

PS.

Afgelopen vrijdag is er ook een 2de OC bijgekomen in een ander hok. Ze draaien om en om (dus dag/nacht)

Ook die kent hetzelfde euvel.

(We dachten eerst dat die wat koelvloeistofproblemen had, een probleem waar wel meer laatste generatie apparaten mee te maken zouden hebben ((zo ging het gerucht))

In die dagen is er ook wat met de electra gekloot.

Stoppen gingen eruit, en er zijn wat extra stopcontacten aangebracht.

 

Zou het kunnen dat dit er iets mee te maken heeft?

Dat er een interne zekering uitgeklapt is of zoiets?

Share this post


Link to post
Share on other sites

filter verstopt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem aan dat je het filter achter op de OC bedoeld.

Het apparaat draait pas een week of 9.

Dus het lijkt me niet dat dan het filter al zo verstopt zit.

 

En het andere apparaat, helemaal nieuw uit de doos, vertoont eigenlijk hetzelfde euvel.

Nu kan dit toeval zijn, of een andere oorzaak hebben,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toevallig ook error 10 erop? Type oc?

 

Welke slang en maat zit op je oc en hoeveel meter.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Afgelopen vrijdag is er ook een 2de OC bijgekomen in een ander hok. Ze draaien om en om (dus dag/nacht)

Ook die kent hetzelfde euvel.

 

 

Heb je een ringleiding gemaakt? Anders heeft de ene OC invloed op de andere.

 

11 graden koelblok lijkt idd niet echt verkeerd. Heb je de druk op de manometer al eens nageken? Het kan zijn dat er minder water door de unit stroomt, zeker met die 2e oc ernaast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toevallig ook error 10 erop? Type oc?

 

Welke slang en maat zit op je oc en hoeveel meter.

 

We hebben de grootste, de 15000 Pro 3.

Hij geeft geen enkele foutmelding.

Dat is het hem ook.

 

Welke slang bedoel je?

Aanvoer is 16 mm. Tenminste de laatste meters. Was al die tijd voldoende.

We dachten eerst nog dat 2 apparaten niet voldoende water kregen door de 22 mm (waar de 16 mm op aangesloten zit)

Maar toen we de ene OC uitzetten, en alleen de andere water kreeg deed ie het nog steeds niet goed.

 

Heb je een ringleiding gemaakt? Anders heeft de ene OC invloed op de andere.

 

11 graden koelblok lijkt idd niet echt verkeerd. Heb je de druk op de manometer al eens nageken? Het kan zijn dat er minder water door de unit stroomt, zeker met die 2e oc ernaast.

Nee, er is geen ringleiding.

Ze zitten ieder op een eigen kraan.

Maar zelfs toen we dus die ene OC volledig uitzetten, en alleen de andere water kreeg deed ie het nog steeds niet goed.

De druk is goed, binnen de normen van de handleiding. Er is ook geen foutmelding of zo.

Iemand vertelde me dat het wellicht ook een defecte interne thermostaat zou kunnen zijn.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het over de slang die na de oc komt. Hoeveel m en welke maat/soort?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha,

Een slang van 315 doorsnede.

die is een meter of 5 lang en splits zich dan middels een broekstuk naar 2 luchtverdeelslangen.

Van die witte met gaten erin geponst.

Die lopen dan weer terug, richting OC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet t er wel uittrekken zeg .

 

Die 2 lvs, welke maat en hoeveel meter totaal?

 

Pff

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, zo bedoel ik het niet.

Ik waardeer je hulp en je geduld :tu

 

Die LVs zijn ook 315.

Dus je hebt eerst de 5 of 6 meter van de eerste slang, dan een broekstuk, dan een bocht links en een bocht rechts.

En dan loopt iedere LVS weer retour richting OC.

Dat zal ook iets van 5 meter zijn (per LVS)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerste 5-6 meter hebben geen gaten?

 

Dan 10m van lvs 315 is max 2400m3 luchtstroom.

 

Motor in oc is 2900m3, dus daar kan best je fout zitten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees. Bij mij ongeveer zelfde probleem gehad. Draai de kopse kant van de opti eens open. Niet de kant waar je water aansluiting zit maar de andere. Links zie je dan het koelblok. Bij mij bevroor deze zonder foutmelding en hij gaf 4.5 graden aan. Ik draaide 12x600 op 1.3 mpa. Nu draai ik op 1.7 en draait hij als een zonnetje. Misschien is dit niet jouw probleem maar dan kun je weer een mogelijkheid wegstrepen.

 

Murdoch could be right i guess...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Motor in oc is 2900m3,

 

2500m3/uur. 10mtr is idd aan de krappe kant, maar je hebt 11 graden dus zal wel goed zitten.

 

-druk?

-temp verschil tussen ruimte en aanzuigfilter?

-Is de ruimte vol of leeg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ruimte staat nu vol.

We hebben alles nagelopen volgens de handleiding.

Geen enkele foutmelding ook.

 

Ik kan niet goed verklaren dat ie het ineens niet meer goed doet.

Terwijl er nauwelijks externe factoren veranderd zijn.

Zeker niet aan de slangen.

 

Wat is normaliter de temperatuur van het afvalwater.

Naar mijn gevoel was het een paar weken geleden een stuk warmer (maar niet gemeten, en het geheugen kan leugenachtig zijn)

Ik heb een beetje het idee (maar weet niet genoeg van de techniek) dat het onderdeel dat de warmte moet afgeven aan het water niet meer goed functioneert. Waarom dat zo is, dat weet ik dan weer niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het aanvoerwater warmer geworden?

Aangezien hij het goed heeft gedaan en de laatste dagen de temperatuur wat gestegen is buiten...

En omdat je afvalwater vermeerderd is.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou kunnen, maar volgens mij was het al warmer een paar weken geleden.

En de OC is zo krachtig dat ie normaliter de temperatuur in no time naar beneden haalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paar weken geleden hadden we nog nacht vorst kees ,dat is de laatste weken veranderd ...

Hier in antwerpen elk geval

 

Kan daarmee te maken hebben mss

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zou de OC het in de zomer helemaal niet meer trekken....

Maar overal lees (en hoor) ik dat de buitentemperatuur er eigenlijk niet heel veel toe doet.

Misschien als je weken een hittegolf heb.

En de temperatuur van tapwater is misschien wel ietsjes opgelopen, maar niet met 5 graden.

 

Ik denk eerder aan een defect.

Of een instelling op het apparaat die we veranderd hebben zonder het te merken.

Of een storing (iets elektronisch wat beïnvloed wordt door het bord)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kzeg het maar omdat je zelf zegt dat het al een paar weken warmer is ,dat het probleem de warmte is lijkt me ook wel stug daar die OC"s toch net gemaakt zijn om in warme ruimtes te werken

 

Heb geen ervaring met een oc dus dit kan vreemd klinken maar is het mogelijk om een oc te resetten naar fabrieks instellingen of een zelf diagnose laten doen ....

Een defect zou ik zelf uitsluiten daar je aangeeft dat ze het allebei hebben en de ene nieuw uit de doos komt en de andere nu ook niet zo oud is

Zodoende lijkt het mij dat het niet aan je units zelf zou liggen Mechanisch althans

Nogal vreemd als ze allebei hetzelfde defect zouden hebben (al is het niet geheel onmogelijk natuurlijk )

 

Ik gok dat je indd naar externe invloeden of instellingen zal moeten kijken ,maar die trouble schoot laat ik wel over aan iemand die ervaring heeft met OC's en hun kieskeurige werking :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan ze beide afgesteld op dezelfde druk?

Indien dat het geval is zou je kunnen proberen de druk aan te passen en te kijken of die daarmee wel weer beter gaat koelen.

Even een stukje uit de handleiding van de opticlimate.

Het is de bedoeling dat de wijzer van de manometer iets voor het midden, op ongeveer 1,6MPa (rode schaal verdeling) van het venster komt te staan. Dit doet u door aan de instelschroef van de capaciteitscontrole te draaien, deze bevindt zich op de voorzijde van het apparaat onder de sticker met 'Cooling Capacity Control'. Draai de inregelschroef bij ingebruikname zover naar links te draaien (10/15 slagen) tot de druk op de manometer 1,6Mpa aangeeft. Door de schroef naar links te draaien loopt de druk op en neemt de koelcapaciteit af. Door de schroef naar rechts te draaien zal de druk afnemen en de koelcapaciteit toenemen. Het is raadzaam om dit te doen wanneer er warmtebronnen in de ruimte staan zodat de unit niet steeds afslaat omdat het koeler wordt dan 16℃.

Doordat je aanvoer water nu waarschijnlijk wat warmer is geworden lijkt het me dat je daardoor de druk ook aan moet gaan passen om je koel vermogen weer op orde te krijgen.

Ik heb er ook zelf geen ervaring mee, maar meende ergens eerder een topic erover gelezen te hebben waar ook het probleem was dat het aanvoerwater warmer was geworden, dat topic kan ik helaas niet terug vinden.

 

En je koelwater hoeft niet met 5 graden opgelopen te zijn, dat zal wel wat minder zijn, maar elke graad dat je aanvoer water warmer word verlies je een stuk capaciteit qua koelvermogen wat in je luchttemperatuur een aantal graden meer zal zijn.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het aanvoerwater warmer geworden?

Aangezien hij het goed heeft gedaan en de laatste dagen de temperatuur wat gestegen is buiten...

En omdat je afvalwater vermeerderd is.

 

Je schreef hier over de toename van het afvalwater.

Wat is het verband tussen de toename van warmte van het water, en de toename van de hoeveelheid?

(en het resultaat Slechter Koelen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff wat misverstanden ophelderen...

 

-De watertemperatuur heeft tot een bepaalde hoogte geen invloed op het koelvermogen. De nieuwere generatie oc's past de waterhoeveelheid automatisch aan. (die met dat gat en inregelschroef, ik weet het type niet)

 

-De buitentemperatuur HOORT geen invloed te hebben op het koelvermogen. Dat heeft met isolatie en aanzuig van buitenlucht te maken, en niet met het apparaat. Als een apparaat 6x600watt moet koelen dan is dat 6x600watt zonder de warmte van bv je golfplaten dak. Het hangt dus van Bob de Bouwer af.

 

-De druk op de manometer is de druk van het koelmiddel, niet van het water. (1,5 op de meter is 15bar) Loopt er door wat voor reden dan ook minder water door de unit, dan moet de compressor harder werken. De druk van het koelmiddel stijgt dan en omdat er minder water door loopt zal de temepratuur van het afvoerwater STIJGEN. De koelcapaciteit neemt dan af.

 

-De druk op de manometer zegt niet veel over de hoeveel koelmiddel die er in de unit zit. Het koelvermogen wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zou in jouw optiek dan de reden kunnen zijn dat er meer water lijkt te stromen?

En ook dat dit water van een lagere temperatuur dan enige weken geleden lijkt?

 

(Ik probeer het apparaat een beetje te begrijpen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier collega van kees a, met de stelschroef de druk veranderen veranderd niets aan de koelcapaciteiten van beide apparaten. Op alle twee geprobeerd zonder resultaat.

 

van de opti15000 gaat er met 315 vijf meter slang naar broekstuk 2x250 met aan beide kanten 5 mtr. lvs.

Van broekstuk naar lvs aangesloten met combi 250 met extra sleuven erin. De opti klappert niet, kan zijn lucht gewoon kwijt.

Wil een en ander nog wel proberen en nalopen voor jullie dus als er nog goeie ideeen zijn....

Ik ga zo eerst nog met air supplies bellen.

 

Volgens mij was het een 2400m3 en geen 2900m3. in ieder geval van de eerste die we hadden, die andere ga ik straks checken.

Edited by bupo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zou in jouw optiek dan de reden kunnen zijn dat er meer water lijkt te stromen?

En ook dat dit water van een lagere temperatuur dan enige weken geleden lijkt?

 

(Ik probeer het apparaat een beetje te begrijpen)

 

Meer water door het apparaat zal altijd resulteren in kouder afvoerwater. Het loopt er immers sneller doorheen. Er wordt dan dezelfde warmte afgegeven aan meer water.

Waarom er meer doorheen loopt is lastig te zeggen. Als er geen externe invloeden zijn, kan het aan de afstelling liggen.

 

@bupo,

 

Als de capaciteit niet veranderd bij het naar rechts draaien van de schroef, loopt er onvoldoende water door het apparaat. De druk MOET dan zakken.

 

Klapperen is geen indicatie voor een te dunne slang. Een lage koelbloktemp. wel.

 

Ik had laatst ook zoiets. Ff gebeld en toen bleek dat de unit zijn eigen koude lucht weer opzoog. Dat kost enorm veel capaciteit.

 

1 zet een goedkoop temp metertje in de ruimte onder een dakje

2 Na 15min hang je hetzelfde metertje aan de inlaat van de oc. (filter)

3 Is de ruimte bv 30 en bij de inlaat is het 25gr, dan zuigt de unit zijn gekoelde lucht weer aan. De 2 temperaturen moeten nagenoeg gelijk zijn.

 

Oorzaak bij mij was dat de lvs vanaf het broekstuk te ver doorliepen tot bijna naast de oc. De 2 lvs 1 meter ingekort en het was opgelost. Ik moet wel zeggen dat ik 15mtr 315 lvs gebruik op een 15000. 1x5mtr heen en 2x 5mtr terug

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...