Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Lord Imotep

jullie goedkeuring aub alvorens veel geld uit te geven

Recommended Posts

hey iedereen

 

de winter staat voor de deur, en ben eindelijk een nieuwe indoor setup aan het maken

veel moet nog aangekocht worden, dus zit ik al weken te researchen wat ik wel en niet ga doen, en verander nog regelmatig van gedacht

daarom wil ik graag even alles elkaar zetten voor jullie om te lezen, misschien komen er dan nog goede/betere ideeën uit de bus of dingen die ik over het hoofd gezien had

 

locatie:

 

onder het dak op de zolderkamer (+2) (volledig afgewerkte kamer met schuine wanden)

omdat ik een probleem heb om de slang langs het schuin dakraam op een goede manier buiten te krijgen, ga ik een gat klokken van 160mm in de valse muur, zodanig wordt er onder de dakpannen uitgeblazen

in de zomer wordt die kamer verschrikkelijk warm, daarom leg ik een slang naar een verdiep lager (+1) langs de trap, in dat hoekje waar de trap aan de grond komt heb ik deze het zomer testen gedaan en is het nooit boven de 28gr gegaan, terwijl het buiten snikheet was. dus er komt ook een actieve inlaat

 

wat is al zeker:

 

de tent heb ik al, is een dark room II van 1.2 * 1.2 * 2.0

daarin komen 4 CFL spaarlampen van Plug n Grow, in 2 armaturen van envirolite, extra sterk en geventileerd

gallery_37780_16370_17595.jpg

ik heb al 4x 200W 6500k groeilampen (160W, 13.000 lumen per stuk = 640W, 52.000 lumen)

ik koop me nog 4x 300W 2700k bloeilampen (205W, 23.400 lumen per stuk = 820W, 93.600 lumen)

gallery_37780_16370_6403.jpg

 

ik heb nog m'n oude 225m3 afzuiger met bijhorende 300m3 koolstoffilter, ruck 125mm maar ben enkel van plan die even in het begin nog te gebruiken

jullie mogen uiteraard nu allemaal commentaar beginnen geven dat HPS zoveel beter is als CFL maar dit gegeven staat toch vast

toen ik 5 jaar geleden m'n vorige kweken deed met 2x 200W (= 360W) haalde ik toch gemakkelijk 180gr+ droge wiet af, en toen wist ik niets van PH, EC, bodemleven, LV, etc...

vooral de brandveiligheid vind ik van groot belang, de tent staat namelijk vlak boven m'n gezicht als ik lig te slapen..... dus ze mag ook zo stil mogelijk zijn

 

voor de rest ga ik alles nog aankopen in 3 maanden (3 phases: 1nov, 1dec, 1jan) maar ga nu toch al in phase 1 de kweek beginnen. Daarom had ik gedacht:

 

PHASE 1 (nu aankopen)

 

vochtiger:

Boneco 7056 Hygrostaat (40 euro)

gallery_37780_16370_13001.jpg

Bionaire BU6000-050 met 4L reservoir, ultrasone verdamping, slechts 25W (80 euro)

gallery_37780_16370_13139.jpg

 

minder vochtig (nog niet nodig):

toevallig verjaar ik in de nabije toekomst en krijg ik voor m'n verjaardag van de vriendin/vrienden:

Bionaire BD20 volautomatische luchtontvochtiger met digitale hygrostaat, reservoir van 4.5L (300 euro maar moet ik dus niet betalen)

 

warmer:

Thermo Timer met temperatuursensorkabel (47.5 euro)

gallery_37780_16370_6658.jpg

Bionaire BCH920 keramische verwarming, instelbaar 1000W (60 euro)

gallery_37780_16370_31344.jpg

 

koeler:

in het begin ga ik gewoon terug m'n oude filter en afzuiger hangen, tot phase 3, het is nu toch winter

 

verbruik:

ik plaats op beide stopcontacten die ik zal gebruiken een energieverbruiksmeter dat actuele wattage kan aangeven + totaalverbruik in KwH

2x Chacon EcoWatt 550 (40 euro)

gallery_37780_16370_28615.jpg

 

Andere nodige zaken voor de kweek zelf:

Barneysfarm Blue Cheese feminised 10 seeds (65 euro)

Sannies Organic Kit (schimmels + bacto + buffertabs + BAC) (52.5 euro)

3x 50L Plagron LightMix (3x 11 euro = 33 euro)

zakje stekaarde (5 euro)

10x 11L pot 23.5x23.5x25 (15 euro)

 

dit brengt phase 1 op 438 euro

 

PHASE 2 (aankopen 1 dec)

4x 300W bloeilampen (238 euro)

Oregon Thermo/Hygrometer met 3 sensoren (in tent, uit tent, bij inblaas) (100 euro)

gallery_37780_16370_55764.jpg

die kan ik dan in de living zetten en ten alle tijde zien hoe de situatie zit

 

dit brengt phase 2 op 338 euro

 

PHASE 3 (aankopen 1 jan, ongeveer 2de/3de week bloei)

 

2x fluisterstille MDF softbox met reeds in rubbers opgehangen torin 500m3 160mm (370 euro)

gallery_37780_16370_23962.jpg

20m sonoconnect slang 160mm (64 euro)

Rhino carbon filter 600m3 160mm 30cm (80 euro)

gallery_37780_16370_3983.jpg

smscom hybrid smartcontroller bromvrij 4A (200 euro)

gallery_37780_16370_10182.jpg

ik weet dat de inblaas minder moet zijn als de uitblaas, maar je kan dat op die controller aanpassen, naar verschillende waarden in en uitblaas

 

dit brengt phase 3 op 714 euro

 

dan koop ik me nog tegen het einde van de kweek voor ongeveer 250 euro een knipmachine (tumbler of spinpro)

 

Graag hoor ik jullie meningen

 

thx 4 reading

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het al met al veel te duur.

 

Koop gewoon setup met 600w lamp en klaar.

Al die poespas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat gebruik je om je licht mee te schakelen?

 

Bevochtiger is niet echt noodzakelijk met zaailingen.

 

Je tem/hygro meter werkt die draadloos met de sensoren? Als dit zo is en 1 van je buren heeft toevallig iets dergelijks welke op dezelfde frequentie werkt zullen ze raar opkijken als er in de winter 28 graden wordt aangegeven. Dus verstandig?

 

En verlichting, ook wel eens nagedacht over BV T-neon of iets dergelijks, volgens mij een veel beter alternatief voor CFL's.

Wel een beetje zonde van de hoogte van de tent.

 

en is je termotimer geschikt om 1000 Watt te schakelen?

 

Wordt in elk geval over veel nagedacht. Wel best een hoop geld, waarschijnlijk ook wel door het stoomgebruik met kachel en al.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zet er enkel de prijs bij omdat misschien iemand betere combinaties voor hetzelfde geld of minder weet

ik weet dat veel zaken overkill zijn maar wil direct het juiste, leukste, mooiste kopen want anders doe ik dat later toch nog en heb ik een tussenstap gemaakt

kijk maar naar m'n 225m3 buisventilator... die tussenstappen zijn nog duurder

 

toch bedankt

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

en die energieverbruikers meter niet doen heb je niets aan behalve dat je voor bewijsmateriaal zorgt..

 

en voor de rest ja vind ook wel dat je beter kan kijken voor andere lampen mischien inderdaad t neon of gewoon 400 watt hps

bevochtiger met dat metertje is leuk maar ook niet echt erg nodig ook niets als je met stekken gaat werken kaan iig veel goedkoper en anders gewoon een prob om ze goed te laten wortelen

 

schakelkast met kachel uit gang en thermostatische kachel scheeld je ook weer een thermotimer

 

kortom k zou nog maar eens trug gaan naar de tekentafel

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

djbroertje:

 

ik heb aan de ene kant geen buren en aan de andere kant heel vriendelijke mensen maar een beetje maaskantje :) zie die niet direct een oregon kopen, en zelfs dan nog zich geen vragen stellen bij 28°C bvb

maar wel iets waar ik idd niet aan gedacht had

 

licht gaat geschakeld worden met een OTIO schakelklok die gewoon op de stekker steekt, schakelt tot 3600W en OTIO is wel goed

gallery_37780_16370_44094.jpg

eventueel kan ik elk armatuur op een aparte OTIO zetten met 1 minuut verschil, dan schakelt het niet allemaal gelijk....

had ik wel aan gedacht maar zag ik geen probleem in (820W?)

 

thermotimer is van duitse topkwaliteit en schakelt 16A 3500W

 

toen ik die armaturen kocht, wat ook wel wat geld kostte, was men nog bezig met de goede oude TL buizen enkel voor voogroei en op leafman stonden er al zogezegde neons waarmee je kon bloeien van 55W waar niemand tevreden over was. Ik nam toen die 200W Envirolite 6U spaarlampen en was er wel heel tevreden van. Ik weet dat nu de nieuwe generatie T Neons het veel beter doen, maar de nieuwe generatie Plug n Grows zouden het ook weer beter doen, en heb nu al de armaturen, de voorgroeilampen, ..... + heeft een tneon een ingebouwde ballast? ik dacht het niet (sorry als het wel zo is). Wil geen externe ballast, zo'n spaarlamp gaat stuk zoals een andere spaarlamp, klik en het is gedaan, gaat geen brand veroorzaken.. maar dus ja, heb ik ook overwogen

 

thx

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

agent:

 

bewijsmateriaal? er staat een hele installatie naast? is dat geen beter bewijsmateriaal? ik zou ze per kweek resetten hé

 

en schakelkast met uitgang heb ik niet, want ik heb geen schakelkast, en dat is dan ook een HPS te schakelen, niet?

en ga geen HPS zetten, tneon zou een goede optie zijn moest ik niet al alles hebben (kappen, voorgroeilampen)

 

bevochtiger niet nodig bij zaadplanten? maar het kan toch heel droog worden nu in nov-jan-feb

ik heb gelezen dat idd zaadplanten goed kunnen drinken en dat het minder belangrijk is

maar zouden ze toch niet gelukkiger zijn bij een steady 50-60 in groei?

misschien wel overbodig ja, maar hoe gelukkiger de plantjes hoe beter, niet?

 

bedankt

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom geen hps? En zoals ik al zei houd het simpel met je eerste kweekje.

 

Al die dure poespas nergens voor nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik weet dat veel zaken overkill zijn maar wil direct het juiste, leukste, mooiste kopen want anders doe ik dat later toch nog en heb ik een tussenstap gemaakt

kijk maar naar m'n 225m3 buisventilator... die tussenstappen zijn nog duurder

Wel jammer dat je dan voor CFL hebt gekozen :) . Je zal er heus wel wat rookbaars onder vandaan halen, maar deze lampen zijn verre van efficiënt (meer dan de helft van het licht bereikt je planten niet eens).

Tneons waren in dat geval een veel betere keuze geweest.

 

toen ik die armaturen kocht, wat ook wel wat geld kostte, was men nog bezig met de goede oude TL buizen enkel voor voogroei en op leafman stonden er al zogezegde neons waarmee je kon bloeien van 55W waar niemand tevreden over was. Ik nam toen die 200W Envirolite 6U spaarlampen en was er wel heel tevreden van. Ik weet dat nu de nieuwe generatie T Neons het veel beter doen, maar de nieuwe generatie Plug n Grows zouden het ook weer beter doen, en heb nu al de armaturen, de voorgroeilampen, ..... + heeft een tneon een ingebouwde ballast? ik dacht het niet (sorry als het wel zo is). Wil geen externe ballast, zo'n spaarlamp gaat stuk zoals een andere spaarlamp, klik en het is gedaan, gaat geen brand veroorzaken.. maar dus ja, heb ik ook overwogen
De Tneon armaturen zijn inclusief evsa :D .

 

Verder mooie plannen, maar je moet je dames ook niet TEVEEL verwennen hoor, worden ze lui van :) :lol: .

 

Veel kweekplezier straks.

 

Groeten Beaker ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou die spaarlampen vergeten. Omdat je in het verleden een goede resultaat hebt behaald betekend niet dat je altijd het zelfde resultaat gaat behalen. Hangt van veel dingen af.

 

tneon is ook wel een mooie maar ik zou zelf gewoon voor een hps lamp gaan. Wat wel een voordeel van deze dingen zijn is dat je ze aan elkaar kan door linken. Dan heb je bijv 3 armaturen met 1 stroomkabel die je op je timer aansluit.

 

In totaal geef jij 1490 euro uit aan alles. Dat lijkt mij een beetje te veel. Je had beter een kant en klare set kunnen kopen. Bijv deze:

 

http://www.greensell.nl/a-26144165/complet...a-pro-1000w-de/

Share this post


Link to post
Share on other sites

brrr... nu ben ik weer aant twijfelen

zo'n gavita pro ziet er anders ook wel vrij veilig uit met ingebouwde vsa... en voor de prijs van m'n 4 bloeilampen....

ik bekijk het even...

 

thx

 

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol ik zie niks waar ik mn geld aan zou uitgeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe, thx guys, nice one

ik ga al verder gaan met phase 1 denk ik

en dan bij phase 2 overwegen een gavita pro 600w 400v te nemen....

dan koop ik me nog een zelfde tent en hang daarin mijn cfl armaturen + 4 groeilampen die ik al heb

voor stekken en mamma id toekomst...

 

het is een plan... ik denk erover na

 

thx

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd gewoon een 600 watter ophangen, hoeft echt niet perse een dure lamp te zijn, 600w philips ITS trafo met son-t pia plus icm een 500/750 kuub afzuiger/filter en op naar die halve kg droge wiet!

 

en 11 euro voor een zak plagron lightmix? of ik heb al heel lang geen aarde meer gekocht en de prijzen zijn verdubbeld, of je zit bij de verkeerde growshop.

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plagron stunt overal met 5euro joh.

 

 

11euro... woekerprijzen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een zak plagron lightmix is meestal 5 euro, in de growshop hier verkopen ze het voor 8 euro ( snap ik wel een beetje ).

11 euro is veel te veel :)

Edited by Wietsmoker93

Share this post


Link to post
Share on other sites

en ik vind dat ook wel; wat duur maar we moeten ons ook beseffen dat het hier gaat om een begin post

waarvan we mensen altijd zeggen dat ze zo moeten beginnen en zodoende vind ik dit

een reuzegoed begin :)

 

er valt altijd wel wat te mokken toch?

die lampen zou ik inderdaad ook niet doen

en kijk ff of die fancontroller wel werkt met 500 kuubs.

soms willen ze pas werken met wat zwaardere boxxen, zo is mijn ervaring.

 

zeker met een evsa zou ik die stroommeter er niet tussen hangen

hoe minder contacten hoe beter.

 

een prachtig begin,

ga zo door ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
brrr... nu ben ik weer aant twijfelen

 

Je hebt niet eens zoveel nodig, hou het zo simpel mogelijk. Je hebt al verlichting en een tent. Nu heb je alleen maar nog een goede afzuiger nodig, hygro/thermo meter, fancontroller, schakelkastje en een zwenkventilator. Je kan de boel altijd nog uitbreiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, change of plans; na veel na te lezen en youtube filmpjes te bekijken heb ik besloten dat er een voor de bloei een gavita pro 600W 400V zal komen

deze voorgroei doe ik nog wel met m'n 4x 200w CFLs die ik toch al had

na deze kweek of misschien al tegen het einde van deze, zet ik me nog 1 tent bij van 60x120

daarin komt 1 envirolite kap met 2x 200W voor stekken/mamma/voorgroei

moest het nodig zijn naar de toekomst toe zet ik nog eens een 60x120 erbij met nog eens zo'n kap en lampen die ik toch al heb, dan kan ik voorgroei en stekken/mamma opsplitsen

 

als ik dan in de toekomst toch zo'n gavita ga hangen, zal mijn 500m3/500m3 setup die wel gecooled krijgen?

ik lees en youtube dat die gavitas bijzonder weinig warmte maken voor HPS, en dat je zelfs een 1000W tot op 60cm kan hangen (weet er iemand voor een 600W hoe dicht die dan kan?)

moet ik een grotere afzuig voorzien?? (het is de warmste kamer van het huis + de zon staat op het dak de hele zomer)

ik zou bij voorkeur geen grotere voorzien vermits ik tegen de dakpannen ga uitblazen, en wil niet als de fancontroller de afzuig op volle toeren laat draaien dat er dakpannen zouden loskomen...

 

thx

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rechtstreeks onder de dakpannen uitblazen kan, maar is niet aan te raden in de winter.

Het valt nogal op als de daken bij de buren besneeuwd zijn en jij bent de enige in de straat zonder sneeuw op het dak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, had ik aan gedacht, daarom onder de dakpannen aan de tuinkant, kan enkel die ene buurman het opvallen en voor de rest bos

 

thx extreme

 

 

nog een vraagje: ik zit hier te bedenken hoe ik de lucht(ont)(be)vochtiger in de tent ga krijgen, hoe ik de verwarming etc etc

maar als ik nu dan toch een actieve inblaas ga gebruiken, kan ik dan niet gewoon die kamer controleren? en dan is de ingeblazen lucht gelijk op temperatuur (20gr) en de juiste LV

dit zou alle oppervlakte in de tent overlaten voor potten en dan zou ik mss wel 18L potten zetten...

of is dit een slecht plan?

 

thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaat niet helemaal op.

 

Stel dat rv in de kamer waar je aanzuigt 60 % is bij een temperatuur van 20 graden.

In je tent wordt de rv bij 28 graden zo ongeveer gehalveerd (warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht).

 

Maar je planten gaan ook transpireren, waardoor de rv weer oploopt.

 

Rv optimaal sturen is in de praktijk lastig.

Maar enige tolerantie is er in de praktijk wel.

 

Kijk eens op internet naar het begrip VPD (vapour pressure deficit).

 

Ik dacht dat Racker daar iets over heeft gepubliceerd op dit forum of op JD in onderlinge samenhang met een dimlux-opstelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n klein beetje lucht zou ik niet naar buiten blazen maar gewoon een andere kamer in blazen.

Lucht ontvochtiger en bevochtiger zou ik lekker weg laten. ontvochtiger kan je er altijd nog bijkopen als je deze nodig hebt maar het lijkt me sterk met de winter voor de deur.

kachel kan idd gewoon naast de tent

Ik zou zoveel mogelijk rotzooi weglaten, zoals weetje al zei:hoe minder contactpunten hoe beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je tegen dakpannen aan blaast, moet je er w3el rekening mee houden dat je de afzuiger enorm remt omdat ie z'n lucht niet makkelijk kwijt kan. dus dan is 750m3 beter dan 500m3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...