Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Ingrow

Nieuw hokje maken

Recommended Posts

Hoi beste forumleden.

 

Ik heb sinds ik de buitenplantjes heb staan toch ook maar weer besloten een hokje te gaan maken ( 5 á 6 plantjes).

Heb hier al een topic met een ander hokje maar dit is vanwege prive omstandigheden helaas afgebroken.

Nu ik toch weer een beetje kriebels krijg om zelf wat te gaan knutselen heb ik eerst een aantal vragen over dat systeem oftwel het dwc kweken.

ik heb al een beetje naar zitten denken en heb een beschikbare ruimte over van 1,60 breed 0,61 diep en 2 meter hoog.

Hiervan wilde ik 1,00 meter gaan gebruiken voor het plant gedeelte dus voor de planten houd ik 1.00x0.61x2.00 over.

en de andere 0.60x0.61x2.00 voor de waterbak afzuiging voeding etc etc.

Nu heb ik een klein schetsje gemaakt in paint ben helaas geen kunsternaar ;)

 

 

Foto-SFAQRCSC.jpg

 

Dit is dus een beetje het idee heb ook een aantal filmpjes zitten kijken op youtube en dit leek me wel een zeer handig systeem.

maar nu is dus de vraag hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken en wat heb ik zoal nodig voor de bouw van zo'n systeem voor 5 á 6 plantjes.

Wat ik hiermee wil vragen is dus zou iemand die hier ervaring mee heeft me kunnen helpen met de benodigdheden voor zo'n dergelijk systeem.

 

Wat voor soort afmeting pijp heb ik nodig ?

Wat voor dompelpomp word aangeraden ?

dit soort dingen ik heb zoiezo pvc pijp nodig 3 90 graden bochten en een t stuk.

Maar welke afmetingen moeten deze zijn ?

 

Ik ben dus gewoon een leek op het gebied van dwc en vroeg me dus eigenlijk gewoon af of iemand me hier verder mee kan helpen ;)

 

mvg ingrow :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is geen DWC opstelling maar meer iets voor aero tubes. Daarbij wil je je reservoir onder je buizen laten uitkomen en KISS, dus gewoon buis, 1 kant afdoppen andere kant knie en voila water terug in je res, dus niks met t-stukken etc.

 

Dikke pomp, drukleiding en sprayers is meer de kunst. LPA dus low pressure aeroponics is te behalen met een dompelpomp en micro sprayers, maar je moet dan wel je drukleiding zo kort mogelijk houden. Voor het echte werk gebruik je minimaal een pomp die 4bar kan leveren en wat meer 'pro' achtige sprayers.

 

DWC zou ik lekker op bakken doen met een deksel. RDWC ook, of je moet de hoogte in gaan kweken, kan ook. Op buizen is aero 'the way to go' in mijn onbescheiden mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ponix dit bedoel ik dus waar jij het over hebt.

Aero dus ;) Zoveel snap ik er dus van haha dacht dat het ook dwc was.

Ik had het t-stuk in gedachten om de gaten in het hok zoveel mogelijk te beperken wil namelijk 2 buizen naast elkaar plaatsen. en het reservoir buiten het hok aan de zijkant ervan.

Aangezien ik hier een stuk ruimte over houd die ik anders toch nergens voor benut.

dus als ik dan 2 bochten een t-stuk en vanuit dat t-stuk uit het hok ga heb ik maar 1 gat wat ik hoef te maken.

Beat me if im wrong zoals jij het zegt kan het natuurlijk ook he.

 

nu wil ik wat plaatmateriaal in huis gaan halen maar zit zo te kloten met de afmetingen.

Hoop dat er hier een rekenwonder aanwezig is.

voor een hok van 122x,61 heb ik nodig:

 

Zover ben ik gekomen:

 

2 platen van 2.00x0.61 Linker zijkant en rechter zijkant.

1 plaat van 122x2.00 achterkant.

2 platen van 122x62.4 bovenkant en onderkant.

2 platen van 50x119.2 kopschot boven en kopschot onder.

nu moet ik alleen nog een plaat hebben voor een dubbele bodem.

maar die is van latere toepassing.

Klopt dit zo een beetje ? ;) snap er niks meer van haha

 

in mijn ogen moet dit zo wel kloppen en kan ik dit gewoon met hoeken in elkaar schroeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door je res niet onder je buizen te plaatsen kan je op bepaalde punten wat winnen, maar dan moet je wel opschalen ;)

 

Juist als je klein en praktisch werkt en dus je reservoir onder je buizen houdt, dan hou je ook je drukleiding zo kort mogelijk en kan je met een kleinere pomp verder komen. Scheelt weer wat stroom, herrie, etcetc.

 

Daarnaast wil je de buizen zo 'open' mogelijk houden en als je dus 2 buizen laat samen komen in een T, dan krijg je daar (als alles goed gaat) een ophoping van wortelkluiten en dan blijft er teveel water in je buizen staan omdat die wortels een soort natuurlijke 'dijk' gaan vormen. Gewoon simpel houden dat gedeelte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi growers.

Ik heb nog een klein vraagje voor het hokje wat ik ga bouwen.

Voor een hokje van 1.22 x 0.61 x 2.00 Heb ik nog een dubbel gedempte afzuiger staan in stalen box.

een IRE 200C Die zuigt 468 m3/h Is dit Genoeg voor dit hok ?

Zoja zou het perfect zijn want deze afzuiging is zo lekker stil en goed.

Wat voor filter als het goed zou passen moet hieraan komen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je luchtaanvoer goed geregeld is kom je met 600W nog wel weg ;)

 

Beter 400W ivm die 60 diep en een 500m3 filter aan die afzuigert met een stukje 125 buis en afzuiger in dat hokkie ernaast, heb je weer wat hoogte mocht je ooit doorschieters krijgen (wedden dat het je lukt :) ).

 

Vd rest tips van Ponix opvolgen, alles zo compact en KISS mogelijk, NASA kan altijd nog als je het door hebt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom iedereen zo`n obsessie met dwc en aero enz. peer die shit vol met light mix of mapito.

Meer kans op goede oogst dan met dwc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

als iemand nasi besteld vraagt ie dan om bamie ?

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha macerror ;)

 

Ik wil op dwc draaien omdat ik het een stuk mooier vind en al een aantal resultaten op dwc heb gezien waarop light mix of mapito niet tegenop kan.

Het duurt wel even voor je het onder de knie hebt maar van fouten leer je !

Dit interesseert mijzelf ook meer als een pot met aarde of een aardebak.

 

mvg ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites
waarom iedereen zo`n obsessie met dwc en aero enz. peer die shit vol met light mix of mapito.

Meer kans op goede oogst dan met dwc.

 

Onzin. Genoeg lui die ook op mapito niet verder komen dan .7gr/watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd phonix en het is ook uiteraard een uitdaging om het allemaal werkend te krijgen he :verrygood

 

Nu heb ik WEER haha ja alweer een aantal vraagjes.

Ik wil wat spulletjes aan gaan schaffen om het dwc systeem te maken.

 

Nu zag ik bij de ikea deze bakken http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products...676/#/S99894944

 

zijn deze hier geschikt voor ?.

Zwart dus donker Plus deksel verkrijgbaar.

 

Ook heb ik naar een opvoerpompje gekekeken en ben deze tegen gekomen:

 

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?AQ...;productID=3172

 

Deze kan 150 tot 600 liter per uur oppompen. tot 1,3 meter hoogte.

 

Een luchtpomp met bruissteentjes heb ik al liggen moet alleen nog even kijken voor een verwarmingselementje.

 

Nu wilde ik eigenlijk het systeem zo maken dat ik buiten mijn hokje ook een bak plaats met daarin een soort van reservoir zodat ik vanuit daar de ph ec enz in de gaten kan gaan houden en hier ook eventueel bij kan vullen afzuren enz.

Hoe kan ik dit nu het beste gaan aanpakken ?

 

greetss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een aantal stapjes verder hier een bak sproeiers 360 graden Ik denk dat ik er 4 a 5 plantjes in kan gaan zetten.

Heb alleen nergens geen netpotjes kunnen vinden iemand enig idee waar ze die ergens kunnen of zouden verkopen ?.

 

Is dit systeem zo een beetje in orde ? (voor de kenners) Edit het zijn 45 liter bakken

 

 

Foto-KL7XQDOC-1.jpg

 

Binnenkant bruissteen gardena slang met sproeikoppen.

 

Foto-UDPFP3MP.jpg

 

Buitenkant uitgang water sproeikoppen afsluiter.

 

 

grtz ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onzin. Genoeg lui die ook op mapito niet verder komen dan .7gr/watt.

 

Ja balen als je maar 7 gr/Watt draait.

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat hij 0.7 gr/watt bedoelde.

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

gram de watt is overrated

 

maar dwc zou ik persoonlijk ook niet aan beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

D'r stond toch ook een . voor. Leek mij vrij duidelijk en idd Jeice, zwaar overrated zolang je de tijd niet meeneemt en dat geheel dan afzet tegen andere behaalde resultaten met dezelfde genetica. Desalnietteplus snapt eenieder wat ik bedoel neem ik aan. :verrygood

 

Heb alleen nergens geen netpotjes kunnen vinden iemand enig idee waar ze die ergens kunnen of zouden verkopen ?.

 

Growshop.

 

Ik had de sprayers op het 'horizontale' vlak laten spuiten ipv 'verticaal' want nu spuit je een hoop water tegen je deksel aan voor jan doedel.

 

Voor de rest komt dat wel goed joh. Mooi bakkie!

Edited by Ponix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gardena sproeiers en voeding... wil je niet :verrygood

Leidingen verstoppen steeds incl. de sproeiers en een DWC is helemaal niet met sproeiers :D

Gewoon bruissteentjes erin of een circulatiepompje en de bak helemaal vol met water.

Zou dan wel een bak in bak doen want de deksel past anders voor geen centimeter meer na een tijdje naast dat de bak vorm blijft houden dan en je niet ineens de helft vd bak in je kweekruimte op de grond hebt liggen :D

 

Netpotjes kun je ook scoren bij een tuincentrum waar ze een vijverafdeling hebben, heb je nog een wereld aan formaat keuze ook en neem je pompje zo klein mogelijk zodat je minder warmte ontwikkeling hebt in je vat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ik dacht juist dat je wel sproeiers nodig had voor het begin de wrotels nat te houden.

Ik heb de netpotjes gevonden trouwens bij de growshop hadden ze ze inderdaad.

Ben nu op vakantie naar de vakantie begin ik eerst maar met het hok op te bouwen en dan.probeer ik het dwc of nft systeem. In orde te brengen.

 

Greetz ingrow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gardena sproeiers en voeding... wil je niet

 

Bullshit. Sorry gozert, maar echt, nog nooit een verstopping van de voeding gehad. Van al het andere, maar niet van 'voeding'. Gewoon regelmatig een tikkie 'drip clean' van H&G meegeven, dan koekt er nergens iets aan. Nu duw ik er geen dikke stroperige voeding in, dat scheelt natuurlijk. :D

 

Die echte DAN foggers voor pure aero, da's een ander verhaal en dan moet je met een 60micron voorfilter gaan lopen te piemelen, maar deze (en dan vooral specifiek deze uit de micro drip lijn) verstoppen niet van voeding, hooguit van wat 'boor-restjes' en/of niet goed gespoelde hydroton. Als je kijkt naar kosten, beschikbaarheid etc, dan zijn die Gardena sprayertjes perfect.

 

Overigens had ik wel wat andere sprayers uit deze lijn gekozen in deze setup, maar goed, ze zitten d'r al in he. :)

 

en een DWC is helemaal niet met sproeiers

 

Nou goed, dan maakt hij iets anders en laten we het voor het gemak LPA noemen (low pressure aeroponics) zoals ze dat aan de andere kant van het water allemaal doen. :D Bet your ass dat het werkt als ie juist z'n water nivo lager houdt tov DWC en met die sproeiers gaat werken. Is het echt 'aero' in de zin van NASA specs? Neen, maar DWC op een bak van 50cm is ook niet echt 'deep' te noemen. :verrygood

 

Dat sprayen en al die vallende druppeltjes zorgen voor meer dan genoeg zuurstof in je water. Heb je echt niks anders nodig totdat de wortels het water raken en je met intervals sproeit. Maw. pomp niet constant laten draaien, krijg je dus ook geen problemen met je watertemp vanwege een warme pomp. Bij verschillende GSjes hebben ze 'interval timers' zoals bv dat ding van 'ecotechnics'. Prima ding voor het geld en je bespaart nog eens op stroomkosten ook nog dus het verdient zichzelf terug. 15 sec aan. 8 min uit, begin daar mee en rek de 'uit' tijd op als ze wat groter zijn tot een kwartier en zorg er dan voor dat het water dmv een circulatie pompje belucht blijft.

 

Zie het gewoon als mini DWC met het 'gemak' van een nat/droog cyclus. :D Ik groei alles zo voor en dat werkt meer dan prima. Voor mij niks anders in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo bullshit?

Je gebruikt toch ook 'gewoon' drip clean omdat je anders nasty's in je systeempje krijgt :verrygood

 

DWC is een diepere bak gevuld met water, tot een cm of 35 noem je SWC :D

Mini DWC=SWC.

 

Dit systeempje kan maar als je dit in gaat zetten met een paar planten erin, HPS erop en dan blazen maar tsja, dan kan het wel eens raar lopen als je van een DWC uitgaat :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Middag allemaal ik vroeg me af.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de g tools kasten en apparatuur ?

Of zeggen jullie bouw zelf een hok van hout en mdf.

Vind ze ernamelijk wel degelijk uitzien en handig.

Maar ook een hoop geld :specool

Ook zag ik op de website van hun de prima klimt filters zijn deze goed of raad iemand me een ander merk aan.

Het liefst koop ik gelijk alles goed zodat ik achteraf geen gezeur krijg natuurlijk.

 

Hoop wat tips t krijgen.

 

Greets me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou er persoonlijk zelf 1 bouwen voor dat prijs, kan je een luxe kastje van maken of een tentje, en de resultaat is het zelfde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, ja inderdaad klopt ook wel.een beetje voor 700 eurie koop je heel wat plaatjes mdf en ribben.

Maar de rest van het spul dat ze verkopen is dat wel in orde ?

Heb namelijk een mooi filtertje.gezien daar en lamp evsa zijn ook wel mooi geprijsd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overpriced bij G-Tools als je daar direct afneemt qua randassortiment :lol:

 

Als het op een BRANDVRIJE kast aan komt en ook hoe eea in elkaar gezet is heb je voor € 700 een goede koop al zijn de kasten bij de schuivende deuren net niet helemaal lichtdicht :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

He lost child ik zie er toch maar vanaf bouw zelf wel een hokje is veel goedkoper.

Ik heb aan de zijkant een muur en aan de achterkant ook dus hoef in principe maar 2 wanden en een plafond te maken.

Alleen hoe of wat kan ik nu het best een deur gaan maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...