Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Knakie blind

Resetten van de Tensio's en klaar maken voor nieuwe ronde

Recommended Posts

vanochtend even een mailtje naar Blumat gestuurd en al na een paar uurtjes een antwoord wat ik graag met jullie deel:

 

De Tensiometers dienen allemaal tot de rand gevuld te zijn met water. Als er al een klein verschil in hoogte van het water is, zit er lucht in de meter, geeft een druk en dit geeft dan een andere waarde dan de andere tensio. Om exact gelijke waardes te krijgen dient u te meten in hetzelfde gat en dient de meter precies op dezelfde plaats te zitten en ook even vast te zitten. U zult begrijpen dat dit in de praktijk erg moelijk is en dat er verschillende waardes gemeten worden.

Verder als de tensiometer een 0-waarde geeft is er inderdaad iets niet in orde. Vul de meter nog een keer met water, laat deze nog even in het water liggen en test de meter nog een keer. Het kan zijn dat de onderkant lekt, of dat de kop niet in orde is.

Als dit blijft, laat dit even aan ons weten, dan kunt u de oude retourneren en ontvangt u een nieuwe meter.

Met vriendelijke groet,

 

 

www.blumat.nl

 

Goede service dus!!! Hierbij krijgt de firma Blumat bv van mij een warme douche :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi dat je dit ff deelt!

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knakie

Die ervaring van afvullen buis (en opschuren kegel) had ik ook al..

Steek je de gevulde meter met opgeschuurde kegel in de pot loopt er meteen water uit dus onjuiste meting tov ijken :)

primo service van Blumat nog steeds :tu

 

Wat ik doe:

Meter na in pot gezeten te hebben goed afspoelen/schoonmaken met de hand en dan de buis vullen totdat er een kegeltje opzit en dan de kop erop draaien en meteen terug in glas water zodat kegel onder staat en dan met glas naar pot en in de pot rechtsom draaien (tensio in glas resetten)

 

na 1min knopje indrukken en als de waarde meteen al als een gek oploopt is er bij mijn meters (heb er 5) altijd wat water uit de buis verdwenen wat ik dan bijvul en verder doe ik niks (dus geen reset), dan stabiliseert de boel zich aardig al check ik wel extra want ik heb ook gehad dat de meter daarna alsnog om de dag opliep naar 450 en de pot (te) nat was, tsja hartje zomer en je denkt.. ze zuipt extra nu en smartpotten optillen doe je ook niet ff elke dag ivm beschadiging wortels :)

Dit was na het geod inwateren van de potten zoals ik altijd doe, lesje geleerdt als je het niet doet :)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé lostchild.

 

Ik vind dit topic en met name jouw laatste antwoord wel een (mini) sticky waard.

 

Blijkbaar weten veel mensen wel hoe je de tensiometer in gebruik neemt maar niet hoe je hem daarna tussen de rondes door moet behandelen met alle leed van verkeerde bewatering van dien!

 

Wat mij betreft mag er nu een slotje op, ook ik heb mijn lesje geleerd!

 

Groet,

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gisteren ook al m`n tensio`s gereset, op de manier zoals LC beschrijft, heb gelijk aanneembare waarden. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal mij vraag over de blumat hier maar even aan plakken is het ook makkelijker te vinden

 

Volgens het boekje staat aangeven pot plants in potting soil waarde tussen de 50 en 120 mb na water gift water geven tussen 120-190mb

En in open land soil tussen 150 en 250 na water gift en 250-300 mb om water te geven

 

Nu moet je in een aarde bak dan tussen de 150 en 250 gaan zitten of ga je dan ook uit van tussen de 50 en 120 te komen ...

 

Stomme vraag mss maar is mij even onduidelijk :)

 

En moet die meter er echt 100% recht in zitten ... heb hem nu onder een hoek van pak 20 graden erin zitten zodat hij onder het net uitgelezen kan worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check de binnenkant vd meterkop eens als je de mogelijkheid hebt... dat kleine zwarte rondje meet de druk en een ongelijk waternivo..

Kaarsrecht anders afwijkingen (en die kunnen hoog oplopen) in de pot.

Bij mij gaf niet helemaal recht een oploop naar 250 :execute zeiknat in de zomer omdat ik het veel te laat doorhad.

 

Wat ze op Blumat aangeven is voor een gemiddelde potplant, voor cannabis gelden net wat andere waarden:

groei 80 max 120

bloei 120 - 150

 

ga je hoger werken (dus pot droger laten trekken) moet je niet raar opkijken als je achter de liters aan gaat lopen, mijn ervaring is dat je dan al snel te veel water geeft (omdat die meter zo hoog staat) waar 'slechts' 500ml (op een pot groter dan 11ltr) meer dan zat was om dat extra oplopen op de meter op te vangen.

 

kunst is genoeg water te geven zodat de meter de volgende keer dat je water wilt geven in de eerder genoemde range staat, dan zit je helemaal goed en krijg je ook leuk inzicht in waterbehoefte plant en sla je jezelf vd kop dat je eerder 'gewoon' elke dag 750ml gaf ofzo :innocent:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm thx dan zal ik maar eens wat water beginnen bij gooien stond net te schommelen tussen 110 en 120 :)

Van de moisture sensors was er ook al eentje versprongen naar 2 balkjes wat redelijk droog aangeeft

Normaal gooi ik er nu 4 liter bij zal nu eens kijekn met 2 liter wat de tensio geeft binnen een paar uur

 

Maar je moet dus geen andere waardes aanhouden als je plant in een zegt 25 liter pot zit of in een 60x60x~20cm bodem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nooit enig verschil ontdekt tussen een meter die recht ingestoken is en eentje die er scheef in zat.

 

Wat wel een aantoonbaar verschil geeft is als je ze er niet helemaal in drukt. Al zijn die Blumat meters zo onnauwkeurig dat je zelfs dat al niet kan meten (verschil is minder dan 10mbar). Mijn zelf gemaakte tensiokoppen zijn veel nauwkeuriger en daar zie je het verschil wel op.

 

Zijn die andere advies waardes ook niet voor een andere grondsoort? Op zandgronden moet je een andere tensiowaarde aanhouden dan op potgrond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die waardes die ik opgaf zijn de waardes uit de blumat folder

Er zit een folderje bij met extra waardes voor verschillende planten ,en nee canna staat niet in het boekje heb al gekeken :)

 

De mijne steekt nu wel een stuk boven de grond ,het is maar een vrij ondiepe medium bak

Was bang om hem kapot te drukken tegen de vloer dus maar gegokt op het midden van het medium :)

 

qwa grondsoort zijn mijn

lage waardes voor potting soils ,ik ga ervan uit dat ze daar de grond mediums mee bedoelen

De hoge waardes voor sandy clay /clay sand open land soil

 

Naukeurigheid is niet zo heel belangrijk als het maar niet teveel afwijkt 10mb is nu niet zo'n grote ramp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met potgrond (ook al is het een grote pot) zou je nog steeds moeten gaan voor de kuipplanten range.

 

Meestal lees je een streefwaarde van 80 mbar. Ik probeer zelf ook rond de 80mbar te blijven. Inwateren naar 50 en dan laten oplopen naar 120. Later in de bloei eventueel wat droger.

 

De resolutie van de meters is inderdaad niet zo belangrijk, maar ik wil ook meer aangeven dat je het verschil toch (bijna) niet ziet in de afgelezen waardes. Als je de handleiding van de langere tensiometers leest dan staan daar instructies in hoe je om moet gaan met de kolom water die aan de sensor hangt. Hoe langer die buis hoe groter de noodzaak om daarvoor te gaan corrigeren.

 

Daarom heb ik zelf eigenlijk ook vraagtekens bij de reset beschrijving van de Blumat Digital. Volgens mij moet je dat doen met de buis uit het water en alleen de kegel er half in. Dan stel je de meting op 0 inclusief hangende kolom water aan de sensor. Als je op 0 stelt met de buis helemaal onder water dan hangt daarna die kolom water eraan en dan krijg je dus een stuk extra "zuiging" wat er feitelijk niet is.

 

Waar je trouwens al helemaal op moet letten is dat je het water wel heel goed moet verdelen in de bak. Anders us je meting niet representatief voor de hele bak. Het water verplaatst zich vrij slecht als je vaak watert en in die mbar ranges blijft die je moet aanhouden. Ik toch flinke verschillen gemeten in tensiowaardes op meters die vrij dicht naast elkaar stonden. Kon wel een dag duren voordat dat verschil een beetje begon te vereffenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwa de reset zal het een keuze zijn om te resetten met een lichte onder druk op de sensor of overdruk op de sensor

Al zal het weinig schelen vermoed ik daar de kegel wel porieus is maar dat half pijpje water zal geen overdreven druk erdoor geven

Heb de mijne ook niet gereset gewoon laten nat worden gevuld en in de grond gestoken knopje gedrukt en gaf toen 10 mb aan ,wat me normaal lijkt als je hem in een half natte grond steekt en meteen afleest :) paar uur later stond hij op 80 met alle sensors nog op 3 balkjes

 

Kwa verdeling is het indd wel een ramp maar daar heb ik de plant monitor voor , al bij al lijken ze toch wel een realistisch beeld te geven

Al zit er wel een verschil in wnr ze verspringen naar droog ,is ook steeds dezelfde die eerst naar beneden zakt de hoek waar de meeste planten omheen staan :)

 

Plantjes staan nu donker dus ga er nu 2 liter bij geven en kijken wat de tensio zegt zodra de lamp aangaat ,wil het systeem graag kennen voordat we op 12/12 gaan dit weekend

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke cm water is een mbar. In dit geval scheelt het dus 10cm=10mbar of je de hele buis onder water houdt of alleen de kegel. Niet echt schrikbarend, maar toch een afwijking. De Blumat XL is 43cm lang. Dan zit je al op 40mbar afwijking.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmm.

 

Geen antwoord hier op mijn probleem.

Heb sinds gisteren ook een XL versie.

 

De kop een uur in het water gehad, de buis met leidingwater tot de kop toe gevuld.

Na de meter 3 uur in de aarde/kokos zat, heb ik eens willen kijken.

 

Druk op het knopje en begin een waarde te lezen, die alle kanten op tolt.

Ik kan er echt helemaal niks van maken.

 

Wat heb ik verkeerd gedaan??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blumat tensio inzetten op een met kokos gemengd medium... check ff wat Blumat zegt over hun meters en kokos:

werkt voor geen meter, alleen aarde ivm zuigspanning.

wat je af gaat lezen als de meter wel in orde is is dus natte vingerwerk deels door inzet kokos

 

Dat de meter alle kanten op springt, haal hem uit medium, check buis, met kop in glas water en een reset en dan een paar minten laten staan.

 

Waarde checken en dan als er 'wat' is herhaling van zetten (dus weer een buis check & reset) en als dan nog mag je BLUMAT contacten.

 

Kan ook nog einde batterij leven of slecht contact maar dat merk je in cijfertjes weergave ofindicator die dan weer well/ dan weer niet aangeft dat batterij leeg aan het gaan is.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis een nagel nieuwe Lost.

Ff gedaan zoals je zei, dus resetten in een glas water.

De eerste keer direct 0.

 

Maar op mijn medium weer kut.

Kan op de site niks vinden over cocos en tensio?

 

Maar ik vermoed, dat je gewoon gelijk hebt.

Ben ik dan weer lekker mee...:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen.. waarom is het nog niet opgelost sins al die posten. :whistle:

 

Wil het niet dan is het stuk. Heel simpel.

 

Waarom doen jullie nou zo moeilijk.

 

Tensio-buis met afgedraaide kop helemaal onderdompelen in water, lucht eruit schudden, kop op de buis draaien (ook ondergedompeld in water)

Nu eruit halen en resetten tot je 0 ziet. Dit alles moet onderwater gebeuren. Beste is om demi-water te gebruiken volgens Blumat maar zelf gebruik ik gewoon kraanwater. Ik merk ik geen verschil met de Tensio's met kraanwater en diegene met demi.

 

24 uur wegzetten hoeft helemaal niet. .

 

Fijne avond. :wave:

Edited by Cum Laude

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen.. waarom is het nog niet opgelost sins al die posten. :whistle:

 

Wil het niet dan is het stuk. Heel simpel.

 

Waarom doen jullie nou zo moeilijk.

 

Tensio-buis met afgedraaide kop helemaal onderdompelen in water, lucht eruit schudden, kop op de buis draaien (ook ondergedompeld in water)

Nu eruit halen en resetten tot je 0 ziet. Dit alles moet onderwater gebeuren. Beste is om demi-water te gebruiken volgens Blumat maar zelf gebruik ik gewoon kraanwater. Ik merk ik geen verschil met de Tensio's met kraanwater en diegene met demi.

 

24 uur wegzetten hoeft helemaal niet. .

 

Fijne avond. :wave:

 

die kop mag toch juist niet het water in..? ik dacht buis minimaal een uur onderwater gedompeld houden en dan vullen met water tot die helemaal vol zit en er een kleine bolling water zichtbaar is en dan de dop erop draaien. dan weer het buisje onderdompelen in water en restten tot je 0 ziet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koppen zijn waterdicht maar weet niet hoe het met de oude serie is.

Een uur of 24 uur in water is normaal nodig om je luchtbelletjes uit je water/tensio-buis te krijgen.

Als je onderwater de kop erop draait is er geen sprake van luchtbellen meer. Gewoon een paar keer schudden en dan de kop erop.

Als je de kop op de buis zet zonder in te dompelen heb je gegarandeerd 8 op de 10 keer een luchtbel erin of te weinig water.

Edited by Cum Laude
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klein luchtbelletje in de buis kan zo'n ding prima tegen. Pas als er meer dan zeg een cm lucht in zit krijg je onbetrouwbare waardes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kop zelf is waterdicht gemaakt maar dat wil nog niet zeggen dat die schroefjes id kop niet gaan roesten als je dat ding onder water houdt, echt niet doen, Blumat stelt dit ook nergens. Zo zijn 2 meters van mij kaduk gegaan, teveel in contact met water geweest waardoor roesten schroefjes en meetkop lek en ik dompelde ze niet onder, had alleen tot aan kop in aarde gedraaid.

 

De kop is de kegel van de buis..... en dan heb je de meetkop nog :whistle:

 

De truc is idd, dat er een bel water boven op de buis moet staan.

 

+1

 

Je schenkt voor je ouwe een jonge in en doet dan de kop erop zegmaar :hug:

 

Steek die meter in een kamerplant pot beneden of in de tuin in de grond, maakt niet uit: doet ie dan nog raar?

Morgen zijn ze weer benaderbaar bij Blumat of waar je hem ook maar gekocht hebt.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kop zelf is waterdicht gemaakt maar dat wil nog niet zeggen dat die schroefjes id kop niet gaan roesten als je dat ding onder water houdt, echt niet doen, Blumat stelt dit ook nergens. Zo zijn 2 meters van mij kaduk gegaan, teveel in contact met water geweest waardoor roesten schroefjes en meetkop lek en ik dompelde ze niet onder, had alleen tot aan kop in aarde gedraaid.

Dus je kan de tensio wel onderwater indompelen, kop afdeppen met een doekje, goed plaatsen en dan gaat het niet zo van roesten lijkt me.

Wel als je hem met kop en al onder de grond drukt in natte aarde.

 

Je schenkt voor je ouwe een jonge in en doet dan de kop erop zegmaar :hug:

:jump: :jump: :jump:

 

Edit, Vind het wel een hele uitvinding van blumat dat ze roestvrije schroefjes gebruiken..

Edited by Cum Laude

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...