Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Johnny_Sack

Verbouwings vraag

Recommended Posts

Beste collega's,

 

 

In mijn hok draai ik op dit moment met 2 x 600 watt op een oppervlakte van 1.75 x 1.50 ( 2,625 m2 ), doordat er aan 2 kanten te weinig beschenen wordt gaan de planten daar strekken. Het gewicht wat van de planten in die hoeken vielen niet heel erg tegen, maar dat kwam denk ik ook door dat het grote planten waren en een gedeelte van de plant wel genoeg licht kreeg.

 

Nu wil ik wat meer watt gaan ophangen zodat het licht beter over de oppervlakte verdeelt word, en ik wil uiteraard meer en maximale opbrengst wat mogelijk is in dit hok .Door de vorm heb ik wel beperkte hoogte. Temperatuur is minder een probleem omdat het gaat om een kelder, aan de andere kant is het geen grote ruimte. Ik zat te kijken naar de volgende opties:

 

Optie 1: 4x Gavita Digistar 400w ( 609,52 watt per m2)

 

Een mooie hoeveelheid licht per m2, met boost nog net iets meer. Een voordeel is ook dat ik ze dichter op het gewas kan hangen ivm de hoogte.

 

Optie 2: 4x Gavita Digistar 600W ( 914,28 watt per m2)

 

Meer licht dus meer opbrengst, maar is het niet te veel. Waar is de grens dat het niet meer rendabel is? De prijs scheelt maar een paar euro in vergelijking met de 400w. Dus zou deze ook kunnen gebruiken om met 400 watt mee te draaien.

 

Optie 3: 4 x Dimlux 600w met controller ( licht per m2 variabel)

 

Dit lijkt me een mooie optie omdat deze zich automatisch terug dimmen als het te warm zou worden en de afzuiger staat op 100%. Wel vraag ik me af of het rendement van het licht ook afneemt als je met een 600w lamp zou gaan werken?

 

Iemand ideeën hier over?

 

Hier gaat het om:

 

gallery_5015_7010_11421.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

600 watt/m2 is goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je beter kunt gaan kijken hoe je je klimaat op orde gaat houden met meer dan 600 Watt/m.

Aan de hand daarvan gaan beslissen hoeveel Watt je ophangt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

had 4x600 op 1,20 x 2,40 met pp

 

dat is 833w per m2

 

opbrengst 2.1 kg, 0.875gr per watt

 

meer zou ik niet ophangen.

 

 

 

 

 

dit kon alleen in de winter

 

https://www.wietforum.nl/uploads/1355680092/med...4821_961211.jpg

https://www.wietforum.nl/uploads/1355680092/med...14821_22408.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jeice: op welke hoogte hingen die 600W'ers?

Share this post


Link to post
Share on other sites

rond de50 cm

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Amnees: Dacht ik ook ook als het meest ideale maar goed als ik er nou meer boven kan hangen dan ook meer opbrengst.

 

@Fritzl: Omdat het een kelder is het klimaat beter onder controle te houden dan in een gewone ruimte of tent. Om een idee te geven in de winter krijg ik het ondanks dat de afuizger op 20% stond te draaien niet warmer dan 26 graden. Wat de max is qua heb ik ook geen idee van. Daarom leek de dimluxen mij wel een mooi systeem, als de afzuiger het niet meer zo trekken om de temp rond de 28 graden te houden dimmen de lampen. Wat dit met de output van de lamp doet (600watters) heb ik geen idee van, stel een 600 watt lamp zou een gedeelte van dag gedimd worden tussen de 400watt, heeft de tijd dat ze op 600W dan nog wel meerwaarde? Kan ik dan niet beter constant draaien met 400 lampen?

 

 

@Juice: Dat verslag van je heb ik toen gevolgd en ook een beetje mij inspiratie om er zo veel neer te hangen, in jou ronde was het wel degelijk rendabel. Het mooie aan die dim evsa's is dat je ze kunt terug dimmen dus niet percee met minder lampen hoeft te werken. Bij de dimlux gebeurd dit automatisch.

 

Natuurlijk was jou resultaat niet alleen te danken aan veel lampen maar ook aan jou skills.

Edited by Johnny_Sack

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan moet je wel de maxi controller erbij kopen

 

vraag me af hoe het dimmen precies in zn werk gaat. wordt je afzuig ook aangesloten op de maxi controller? lijkt me dat de lampen niet mogen gaan dimmen voordat de afzuig zijn max heeft bereikt. en is het geweldig voor je lampen de hele tijd schommelen kwa lichtsterkte?

 

 

denk dat je met de digistars 600w het makkelijkste uit bent. alles op 400 w. laat de temp het toe, draai je ze 1 voor 1 een tikje omhoog.

misschien kan je er in de winter wel een knaller mee draaien met 4x 660w

 

ik heb in die draai genoeg momenten gehad dat de temp slechts 27 gr was en de afzuig niet op max. vandaar dat de lampen ook lekker laag konden.

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x1000 watt geen optie? of kom je dan teveel in de knoei met de hoogte?

als je 4x600 kan hangen, dan zou ik de 400 lekker laten voor wat het is ;)

 

overigens, in de 1.50m bij 1.50m tentjes zitten ook wel 3x 600 watt, is nagenoeg gelijk aan jouw oppervlakte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Juice: Zou er dan wel een controller bij halen, ja het licht wat constant word aangepast lijkt me ook niet ideaal. Zit je denk ik ook te kloten met de hoogte van de lampen op het gewas. Of hij hangt dan te laag, of te hoog.

 

Ik denk dat ik inderdaad voor de 600 watters ga, bied toch meer mogelijkheden. Om de prijs hoef ik het ook niet te laten, de 600 watters zijn maar 8 euro per stuk duurder.

 

Als ik in de winter richting de 2 kilo zou kunnen gaan zou dat super zijn. Wil volgende ronde ook de overstap maken naar mapito, hoop dat dat ook nog een stapje in de richting van meer oogsten is. Moet toch meer dan een kilo kunnen draaien op dit oppervlak.

 

 

@L3nov: Dat gaat niet lukken ivm hoogte. 600 watters wordt het.

Edited by Johnny_Sack

Share this post


Link to post
Share on other sites
overigens, in de 1.50m bij 1.50m tentjes zitten ook wel 3x 600 watt, is nagenoeg gelijk aan jouw oppervlakte.

 

sry hoor maar dat gaat dus ECHT NIET, weet niet waar je dat gezien hebt maar 2x600W in DR150 ging echt voor geen meter, op 2x400W prima, 2 rondes geprobeerd hier ;)

 

@J_S

Zou zeker voor de Dimlux met controller gaan, dan loop jij niet steds achter de feiten aan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shiva hier op het forum draaide hier met een 1.20 x 1.20 met 2 x 600 watt en dat wou prima. Maar dat was wel in de winter, nu gaat dat niet meer lukken.

 

Ik ga eerst maar eens uitzoeken wat het met de output van een 600 watt lamp doet als die bijvoorbeeld meerdere keren op een dag tussen de 400 en 600w gedimd word.

Share this post


Link to post
Share on other sites
overigens, in de 1.50m bij 1.50m tentjes zitten ook wel 3x 600 watt, is nagenoeg gelijk aan jouw oppervlakte.

 

sry hoor maar dat gaat dus ECHT NIET, weet niet waar je dat gezien hebt maar 2x600W in DR150 ging echt voor geen meter, op 2x400W prima, 2 rondes geprobeerd hier ;)

geen idee meer bij wie het was. tijdje terug al, Jeice staat me bij kan mij vergissen. zijn goede doelen kweek, kan het hele topic niet meer vinden :S

en als 2x600 al teveel was, dan gaat 4x600 zeker teveel van het goede zijn. is trouwens vreemd, in een DR120 zou 2x600 watt geen probleem mogen zijn. link

Share this post


Link to post
Share on other sites
Shiva hier op het forum draaide hier met een 1.20 x 1.20 met 2 x 600 watt en dat wou prima. Maar dat was wel in de winter, nu gaat dat niet meer lukken.

 

Ik ga eerst maar eens uitzoeken wat het met de output van een 600 watt lamp doet als die bijvoorbeeld meerdere keren op een dag tussen de 400 en 600w gedimd word.

 

was geen 120x120, heeft ie op de helft van de ronde omgeruild naar een 150x150, en 2x600 erin gehangen

zou ook voor dimlux gaan, wil er na dit rondje ook mee aan de slag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer een HPS lamp wordt gedimd neemt de systeem efficiëntie (umol/W) af, het omgekeerde gebeurd bij boosten.

 

Hoe meer er wordt gedimd hoe groter het verlies, leuk voor een tijdelijk probleem of situatie (stekken) maar niet om permanent toe te passen. Een 600W permanent op 400W draaien is een slecht idee.

 

Het boeit de plant geen sier (in de vorm van stress) dat de intensiteit gelijkmatig wordt vermindert voor een bepaalde periode, een te hoge temp daarentegen is schadelijker. Bij de maxi controller gebeurd dit zo gelijkmatig dat dit voor het blote oog niet eens merkbaar is en als het al gebeurd zijn het hele kleine gelijkmatige stapjes. De buitentemperatuur fluctueert niet meerdere keren per dag, het wordt warmer in de middag en koelt later weer af, de controller zal tegenovergesteld regelen. Bij conventionele VSA's fluctueert de output gelijk aan de input en dat kan fors zijn en gaat de hele dag door, stress voor de plant?

 

De optie met de hoogste systeem efficiëntie en hoogst bruikbare output van de gene die jij aandraagt zou zijn Dimlux 400/600W op de 400W en dan boosten met de controller. De boost van de Dimlux is bij 400W 25% wat neerkomt op 500W. Dit in combinatie met een Sylvania Grolux 400W en je zit op 1390umol/m2 en wordt de boel automatisch geregeld mocht het te warm worden.

 

25% boost? Ja, werkt prima zonder problemen en het lumen behoud neemt wel iets sneller af maar dit is pas een issue als er 2 jaar met de lampen wordt gedraaid ipv de hobby termijn van 1jaar. Houdt rekening met een paar % extra verlies in een jaar maar de hogere efficiëntie door de boost heft dit verschil al ruimschoots op.

 

De Dim temp. van Dimlux wordt in dit geval 1 graad boven de max temp van de fan controller gezet.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe meer er wordt gedimd hoe groter het verlies...
Limit was me voor.

De natriumbuis is ontwikkeld voor een bepaald vermogen. Als je er minder vermogen doorheen jaagt komt de buis niet goed op temperatuur en holt het rendement achteruit (de verhouding warmte/nuttig licht verandert nadelig).

Eventueel kun je een dimbaar 600W systeem kopen waar je 's zomers 400W peren in draait. Je moet wel ontzettend goed uitkijken dat de vsa geen 600W door die 400W peer jaagt.

Leuk project waarbij je moet blijven nadenken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Secret Jarden: Je hebt gelijk dat was inderdaad in een 1.50 x 1.50. In de winter is het in een 1.20 x 1.20 ook wel mogelijk denk ik. Wat wel een verschil is dat een tent rechthoekig is en mijn hok zit een scheve want plus mijn afzuiger en filter hangen er ook. Dat scheelt ruimte en het lijkt me hoe kleiner de ruimte hoe warmer het word.

 

@Limit: Bedankt voor je uitgebreide uitleg, super. 400watt boosten met de controller is een mooie optie. Ik denk dat ik met 600 watt draaien maar uit mijn hoofd moeten zetten. Dimlux en de controller is een super mooi systeem, maar wel duur voor waar ik ze eventueel voor zou gaan inzetten. Logisch dat ie wat kost, er zitten veel meer functies op dan allen dimmen, maar daar kan ik niet zoveel mee in dit hokje.

 

@Zwemvis: Wat gebeurd er als je dat wel zou doen? Boem?

 

Ik ga denk ik voor de 600 watt digistar, wat ik me nog wel afvraag is kun je hiermee ook een 400 watt bulb boosten? Dat je hem net over de 400 watt stand draait?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga denk ik voor de 600 watt digistar, wat ik me nog wel afvraag is kun je hiermee ook een 400 watt bulb boosten? Dat je hem net over de 400 watt stand draait?

 

Nee met een 600 watt digistar kun je geen 400 watt bulp boosten. De standen van de digistar 600 zijn, 300/400/600/660 watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Logisch dat ie wat kost, er zitten veel meer functies op dan allen dimmen, maar daar kan ik niet zoveel mee in dit hokje.

 

Meeropbrengst en het vervallen van een schakelkast dekken de kosten ruimschoots.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat gebeurd er als je dat wel zou doen? Boem?
Weet niet. Ik denk dat de natriumbuis breekt. En misschien knalt de buis tegen het glas dat dan ook breekt.

Wat je met die dimlux kunt weet ik niet. Kun je bv 420W door een 400W peer sturen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja je kan 420watt door een 400watt peer sturen. Ik stuur er 440watt doorheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Logisch dat ie wat kost, er zitten veel meer functies op dan allen dimmen, maar daar kan ik niet zoveel mee in dit hokje.

 

Meeropbrengst en het vervallen van een schakelkast dekken de kosten ruimschoots.

 

 

ik zou ze alleen al voor het uiterlijk kopen.

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Worm: Bedankt voor je antwoord.

 

@Racker: Uiteindelijk denk ik dat ook wel maar het is toch ook wel een investering voor zo'n klein hok. Alles moet mee veranderd worden. Als ik het doe dan ook in 1 keer goed, dan heb je het wel over rond de 2K.

 

@Zwemvis: Dat moeten we dan maar niet gaan uitproberen. :)

 

@Amnees: Zeker sexy materiaal, top of the line.

 

Ik wacht me huidige ronde even af en beslis dan wat ik ga doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...