Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

handyman

nieuw soort kweeklamp philips

Recommended Posts

Mooi antwoord limit.voorlopig draaien we even zo door.

Voor de hobby kweker zoals mij met een 90 x 90 tentje en hoge kwaliteit klinkt dit dus erg goed.

Dus 315 watt ipv me 400 watt aan stroom klinkt ook goed.

Hoe heet word zo een lamp?

Goed geschikt voor kleinere of lage ruimtes.

Wat is de afstand tot het gewas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lamp wordt ook heet, de stralingswarmte is wel minder als bij HPS lampen. Doordat het max vermogen 315W betreft uitermate geschikt voor lage/kleine ruimten. De ideale aftand tot het gewas wordt bepaalt door het te beschijnen oppervlak en het type reflector.

 

Ik denk dat bij de Papilion die een extreme breedstraler is 20cm geen enkel probleem is. Dit betekend niet automatisch dat dit dan ook de ideale hoogte is voor alle situaties! Dit is dus afhankelijk van het te belichten oppervlak, hoe groter het oppervlak des te hoger de lamp.

 

In verhouding tot het vermogen zou deze lamp dus dichter bij het gewas geplaatst kunnen worden als een HPS tegenhanger. Ik denk zelfs dichterbij als een 250W HPS.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

@limit:

 

Zou Med Wattage niet staan voor medium wattage? Dat zou betekenen dat er nog een low, en high uitvoering komen.

En Philips is ook niet vies van een beetje drugsgeld he..

Share this post


Link to post
Share on other sites
.

Hoe heet word zo een lamp?

Cap-Base Temperature: 250 °C

Pinch Temperature: 350 (max) °C

Bulb Temperature: 350 (max) °C

Share this post


Link to post
Share on other sites

Houdt er maar geen rekening mee dat er een variant beschikbaar komt met een hoger vermogen. Als dat al het geval zou zijn moet je in jaren denken want die plannen zijn er nu echt niet.

 

Er is ook een 215W variant maar niet in de Agro versie. En de 930 is niet het zelfde als de Agro al lijkt dit wel zo op basis van de kleurtemperatuur.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Enige nadeel is de lage wattages max 315W, dit zal qua kwantiteit in de buurt komen van een 400W HPS.

Maar kwalitatief veel hoger komt te liggen door het breder lichtspectrum.Bedankt voor de info trouwens.:whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een rare vraag maar zit je dan niet helemaal goed als je het combineerd met een hps?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit er weer wat nieuws aan te komen? :whip: :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Vraag me af of je geen toename krijgt van het aantal trichomen door verbetert spectrum???? :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Houdt er maar geen rekening mee dat er een variant beschikbaar komt met een hoger vermogen. Als dat al het geval zou zijn moet je in jaren denken want die plannen zijn er nu echt niet.

Je kunt er ook bijv. 4 van zulke lampen in je tent ophangen. 4x 315W = 1260W.

 

Moet je wel genoeg geld hebben en voldoende ruimte in je hok. :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites
know-how heb je ze al ?

 

Nee, maar heb er al wel met de fabrikant over gesproken.

Is alleen interessant in een daglichtloze teelt.

En die heb ik niet............

Voor mij te klein en te duur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begon het te kriebelen en er meteen maar een aangeschaft?

 

Of het iets met de trichomen doet is de vraag, ik heb iemand gesproken die dat heeft laten onderzoeken door een universiteit in Noord Amerika en hij claimde dat dit wel het geval was. Nou moet ik er wel bij zeggen dat deze man wel meer claimde waar ik mijn twijfels bij had maar goed wie zal het zeggen. Zijn claims waren niet mals iets van 15% tot meer trichomen als onder HPS, testcondities zijn mij onbekend.

 

Wel lekker fris wit licht in plaats van dat oubollige gele straat licht.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Nee foto is van een Amerikaanse grower die er eentje heeft aangeschaft. :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het grappige is dat deze lamp vanuit de US nu deze kant op komt. De Agro is een Amerikaanse lamp (ook gemaakt in de US) die nu binnenkort ook in EU leverbaar wordt. Bij de growing chambers voor universiteiten en overheid instellingen is deze lamp al de norm. Wordt nu bij Nederlandse groei kamers ook steeds meer toegepast.

De techniek was allang bekend in de NL alleen het bredere toepassingsgebied nog niet.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Zou eens tijd worden, maar zie ook nog steeds veel Amerikaanse growers met straatverlichting in hun growkamers.Diegene met de nieuwe Philips lamp houden we ff voorlopig in de gaten.Als de lamp UV-B uitzend zou het wel iets met de toename van de trichomen moeten doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zie je die lamp wel zitten Elmantino.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie hem alleen hangen........

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Volgens mij zie je die lamp wel zitten Elmantino.....

 

Yep Lijkt me wel goed voor soortjes uit het Himalaya gebergte :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha nou zo nieuw is het niet hoor: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=88496

 

Het is al wel een veel betere lamp dan een MH ivm kleurstabilitiet, output en lichtbehoud en het spectrum is ook veel beter dan MH, maar 10% op 8000 uur is nog steeds een beetje meer dan een goede HPS.

 

UV hoef je van deze lamp niet te verwachten, het glas is UV-block. Het is ook een behoorlijk warm lampje, maar doordat het medium wattage is is deze goed verspreid. In eerste instantie was Philips niet van plan om hem in Europa te gaan voeren omdat de 942 (4200K) een beter spectrum geeft. De Elite Agro geeft een beethe paarsachtig licht.

 

Probleem is wel de kosten in een beetje kweek. Je hebt twee keer zoveel armaturen nodig in vergelijking met 600W HPS en ze kosten momenteel maar ietsje minder dan een goede 600W setup. Dat maakt ze dan dus wel twee keer zo duur. In vergelijking met een 1000W heb je er vier nodig om het aantal micromollen te evenaren, en als alternatief voor een 1000W HPS met aanvullende plasmalamp heb je er ook zeker 4-5 nodig. Dat maakt de plasma/HPD oplossing nog steeds erg interessant, die kost namelijk minder geld, ook met lampen en reflectoren verwisselen. (4-5 315W lampen plus reflectoren t.o.v. 1 HPS). De uniformiteit in een kleine lage ruimte is uiteraard met meer armaturen beter dan met één grote lamp.

 

SWIM heeft er ook al mee gekweekt uiteraard en Gavita heeft op de Horti Fair het armatuur ook al laten zien. Ik heb ze in een vergelijking gehad met HPS, plasma/HPS, CDM/HPS en de opbrengst en kwaliteit vielen niet tegen, maar de kwaliteit en opbrengst haalden het niet t.o.v. een hps met plasma bij dezelfde belichtingsterkte. Bovendien had ik verrassend genoeg toch ook nog wel wat warmteproblemen.

 

Voor een klein tentje met twee lampjes zijn ze echter prima geschikt. Ik zou er geen mammoet mee volhangen en, ze hebben geen noemenswaardige UVA/UVB en produceren flink wat hitte. Plasma/HPS was een veel koelere oplossing, plasma voegt vrijwel geen warmte toe.

 

Flowery field heeft er ook mee getest trouwens (het lights interaction armatuur), maar na een paar weken kwamen ze al smekend aan de deur of we alsjeblieft niet eentje hadden met een gesloten reflector want iedereen moest met zonnebril de ruimte in ivm de brede open reflector waardoor je recht in de lamp kijkt. Die brede reflector is imho alleen erg zinvol voor wat grotere ruimtes waar je wat minder hoge lichtniveaus nodig hebt, in een klein tentje verlies je helaas met zo'n brede reflector veel aan je wanden en je mist wat penetratie (zei het meisje hijgend).

 

Kortom, interessant lampje voor kleinere ruimtes, ik zou de (iets minder efficientere) 942 gebruiken voor veg of als bijverlichting, HPS is nog steeds efficienter in het maken van oranje en rood en zo kom je uiteindelijk ook op een goede efficientie uit. Maar hou er rekening mee dat er géén UV in zit en dat je niet minder warmte t.o.v. HPS je hok in gaat sturen. Sterker nog: 2x 315CDM geeft echt meer warmteontwikkeling dan 600W HPS. Kwalitatief legt de CDM het nog steeds af tegen plasma. Als het je om kwaliteit te doen is dan is het nog steeds geen alternatief voor plasma.

 

Overigens is het niet philips die zegt dat het een plasma vervanger is, dat is een conculega die geen plasma verkoopt :lol:. Het aantal micromollen per watt is wel meer, wij hebben in de bol die opgegeven 1,9 umol/W kunnen nameten. De plasma doet op dit moment net geen 1,1 umol/W. Ten opzichte van een 1000W/plasma oplossing heb je twee keer zoveel armaturen nodig, dat is het nadeel van het lage vermogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ten opzichte van een 1000W/plasma oplossing heb je twee keer zoveel armaturen nodig, dat is het nadeel van het lage vermogen.

 

dus je vergelijkt een 300w met een 300w+1000w en zegt dat je dan van de 300 meer armaturen nodig hebt? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat zeg ik inderdaad. Ik snap niet waarom je dat grappig vindt, ga maar eens een mammoth volhangen met cdm, voor een 3x6 heb je dan 36 armaturen nodig, met ieder jaar 36 nieuwe lampen, reflectoren. Laag vermogen is prima voor een kleine ruimte, niet voor productie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Prima toch voor een hobby kweek :lol: , maar als het spectrum beter is dan een MH dan zou je ook een betere kwaliteit moeten hebben.Heb je trouwens de UV-b gemeten van deze Philips lamp mbv een UV-meter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...