Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

handyman

nieuw soort kweeklamp philips

Recommended Posts

Ik was net wat aan het opzoeken over verlichting, kom ik dit tegen;

 

http://www.usa.ecat.lighting.philips.com/l...t/#filterState=

 

Volgens philips zou deze lamp de HPS en Plasmalampen kunnen vervangen en betere resultaten geven door meer lichtoopbrengst (en lager verbruik!)

Voor de groeiperiode geloof ik dat wel maar vraag me af of ze ook geschikt zijn voor de bloei? Of is er nog een variant op met ander kleurspectrum?

 

Ben gewoon nieuwsgierig :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

theorie: blauw light van een Metal Halide is ook genoeg om toppen mee te kweken.

Niet bijzonder dikke toppen , maar wel prima opbrengst , en heel veel hars.

 

als een nieuw type lamp voor groente en fruit geschikt is, dan kan je er in theorie ook prima mee bloeien

Als ze beweren dat deze lamp economischer is , wil ik alleen weten hoe diep deze penetreert...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euhh, hoe diep dat ie penetreert...?? Zit jij wel op het goeie forum vriend? :whip:

Edited by handyman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boefje dat lijk me niet, dan krijg je kortsluiting :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit net bij de specificaties te kijken, 312 W geeft 33.000 lumen met 105 lm/watt.

 

Dus de 250W HPS geeft met minder watt evenveel lumens, ja toch ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

vervanging van plasma :whip:

 

These lamps can cause serious skin burn and eye inflammation from short wave ultraviolet radiation if outer envelope ot the lamp is broken or puntured.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zit net bij de specificaties te kijken, 312 W geeft 33.000 lumen met 105 lm/watt.

 

Dus de 250W HPS geeft met minder watt evenveel lumens, ja toch ?

het gaat toch om de micromollen? lumens waren toch een beetje 1984?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou uiteraard om umol moeten gaan wat voor planten waarneembaar is

Lummen zijn Aleen voor mensen en dieren waarneembaar (niet los natuurlijk is ik zie Daar een lum vliegen :whip:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Micromol

 

Micromol (µmol) Sinds eind 2004 worden lampen gespecificeerd in µmol. Ook alle garanties worden op µmol waarden afgegeven. Onderzoeken van universiteiten en proefstations tonen aan dat de groeisnelheid van planten vooral wordt bepaald door het aantal fotonen tussen 400 en 700 nm dat zij absorberen. Dit groeilicht wordt aangeduid met de afkorting PAR en is de enige betrouwbare maat om aan te duiden of een lamp geschikt is voor fotosynthese. Hoe hoger de PAR-waarde per Watt, des te efficiënter de lamp. Daarom specificeert men voor alle ‘groeilampen’ de PAR, uitgedrukt in micromol fotonen per seconde (µmol/s).

 

Waar de lichtmeter gecorrigeerd wordt voor de sensitiviteitscurve van het menselijk oog wordt voor planten een andere aanduiding gebruikt. Voor de bepaling van fotosynthese wordt het aantal fotonen in het gebied van 400 tot 700 nanometer dat door de bladeren geabsorbeerd wordt gemeten. Dit wordt Photosynthetic Photon Flux Density (PPFD) genoemd en uitgedrukt in micromol aan fotonen per m² per seconde.[2][3] De photosynthetic photon flux (PPF) wordt in de tuinbouw gemeten met een foton-fluxsensor.[4]

 

Oke, dat dus..

 

Photosynthetic Photon Flux PPF - 1.9 umol/s

 

1. 15 – 30 µmol/m2.s for improving quality,maintenance of the crop and limited production increase;

2. 30 – 45 µmol/m2.s for seedlings, growth and production of pot plants;

3. 40 – 100 µmol/m2.s for year-round cultivation, for example,of chrysanthemums and roses and multiple layer cultivation;

4. 100 – 200 µmol/m2.s for production of plants with high light demand (fruit production of, for example, tomatoes and cucumbers);

5. 100 – 800 µmol/m2.s forthe production of plants under artificial light alone (for example growth chambers)

 

In the case of MASTER GreenPower 600W/400V: 1 µmol/m2.s GrowthLight corresponds to 76 lux.

http://www.lighting.philips.com/pwc_li/mai...fits-hid-en.pdf

 

Daar ga ik een keer goed op zitten lezen, want het verhaal lumens snap ik nog maar amper.. :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze worden al een tijdje aangeboden, maar ik heb er verders nog niemand over gehoord. klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die prijzen betwijfel ik ook of je er iemand over zult horen.. :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alsof plasma zo goedkoop is. :whip:

 

Ach, ik geloof philips wel en het is de doorontwikkeling van een bewezen techniek, dus wat dat betreft zullen de claims betrouwbaarder zijn dan die van LED fabrikanten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam ze dus tegen op een verkoopsite, waar werd beweert dat deze lamp 2x zo sterk zou zijn als een plasmalamp, waarvan ik begrepen heb dat die weer veel beter zou zijn dan hps.. Er waren twee types, de ene met daglicht 6400K, de andere met 3000K.

Enkel groeilicht dus... of niet??

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x zo sterk als een plasma lamp die half zo sterk is?

 

Verkopers.. liegen en bedriegen.

Breek me de bek niet open.

Om over marketing ratten maar helemaal te zwijgen.

Ik wacht wel op de fipel doorbraak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat me opvalt is dat het een t12 connector is, dus hij gaat niet in de gewone e40 sockets van de usual hps lampen.

 

 

Daar krijg je een adapter voor klik

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien bedoelen ze daarmee dat de lamp op het einde van zijn leven voor een paar milliseconden 2x zoveel licht uitzendt.

Een kaars brandt het hardst voordat het uitdooft :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe diep penetreert deze lamp door het bladerdek....

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou het te maken kunnen hebben met het aantal pulsen per seconde?

als dat weer veel hoger ligt dan een (e)vsa dan heb je wel meer effeciency toch?

 

grtz Weetje

 

pulsen per sec/minuut

 

normaal vsa 40.000

evsa lumatek 60.000

evsa 220>400 120.000

 

heb ik dat zo goed onthouden Doc?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Kwestie van uitproberen in een tentje van 1 m2 a la Positronics style.:whip:

Edited by elmanito

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vraag is: mocht het allemaal waar zijn, zou dat zijn hoge prijs wel rechtvaardigen?

Met andere woorden, is het wel zijn prijs waard of toch dan maar voor de gewone kweeklampen gaan?

Edited by TLTG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal er aan liggen of de het daadwerkelijk opbrengst verhogend is, en of deze lamp meer branduren aankan dan een HPS. Anders is het niets meer dan een gadget die een tijdelijke bevlieging geniet :whip:

 

helaas zullen dergelijke tests alleen in een gecontroleerde omgeving kunnen plaatsvinden, dus het is wachten op de eerste onderzoeks resultaten, die ongetwijfeld wel zullen komen als men deze lamp als nieuwe kweeklamp wil verkopen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze lamp doet 1,9umol/W, oftewel 1,9x315=598umol. De efficiëntie van deze lamp ligt hoger als welk ander niet 400V HPS en MH systeem dan ook. Plasma doet 300umol met hetzelfde verbruik. En daar zit ook een UV werende plaat voor dat mocht die breken het een potentieel gevaar kan zijn.

 

Voordeel is het superieure spectrum tov van HPS en MH, de Agro die in September als Greenpower in NL verkocht zal worden heeft extra rood toegevoegd gekregen zodat deze uitermate geschikt is om te bloeien. Voor kwaliteit zal deze lamp zeker de norm worden, voor kwantiteit zullen de 400V systemen blijven domineren, de vraag is in hoeverre het superieure spectrum ook nog effect heeft op de kwantiteit.

 

De penetratie in het gewas wordt bepaald door de reflector niet de lamp.

 

Lumen behoud is ook superieur aan MH en gelijk aan 230V HPS systemen.

 

Alleen aan te sturen met speciale EVSA's die specifiek voor deze lamp zijn ontwikkeld. Papilion is nu nog de enigste die hier een compleet armatuur voor heeft.

 

Reden dat de lamp nog niet veel verkocht wordt is omdat deze nog niet als Greenpower in Nl verkocht wordt. Deze lamp is zeker geen gadget maar een serieus alternatief voor HPS, MH/HPI en Plasma in de toekomst. Enige nadeel is de lage wattages max 315W, dit zal qua kwantiteit in de buurt komen van een 400W HPS.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...