Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

Hoe toppen van stekken (met foto's)

Recommended Posts

wat is toppen:

Hiermee verwijder je bij een stek de groeischeut aan de bovenkant van de stek

waardoor deze meer in de breedte (en minder in de hoogte) gaat groeien.

Het resultaat hiervan is ook dat er 2 hoofdtoppen zullen ontwikkelen in de plant;

deze zullen echter wel van mindere omvang zijn dan die ene hoofdtop.

De totale opbrengst zal bij juist kweken per plant wel hoger zijn,

nadeel is wel dat door het toppen toe te passen de groeifase,

en meestal ook de bloeifase langer duren. Het zal op jaarbasis dus een kweek kunnen schelen…

en mogelijk dat je door die extra kweek per jaar toch weer meer opbrengst hebt.

 

 

Waarom toppen:

Toppen van de stek is goed toe te passen als je weinig planten op veel ruimte hebt staan,

heb je 20 planten op 1m2 dan is dit zeker af te raden (bij de meeste soorten),

de planten/bladeren overlappen elkaar anders en gaan door elkaar groeien,

hierdoor zal een deel (kunnen) sterven, of in ieder geval voor een remming in de ontwikkeling zorgen

(ook slechte ventilatie en doorstoom lucht langs de planten, grotere kans op rot, ed).

Het ligt dus aan jouw kweekmethode of toppen al of niet gunstig is voor een grotere opbrengst.

Mijn inschatting is tot 10 planten per m2 wel te doen, maar ook wel per soort afhankelijk.

Er schijnen overigens ook soorten te zijn die je beter niet kan toppen ivm kwaliteitsverlies

(met 2 toppen), welke dit zijn moet ik jullie echter verschuldigd blijven.

 

 

Wanneer toppen:

Dit kan volgens vele verschillende kwekers het best op net zoveel verschillende momenten;

Het beste moment is in de periode voor de topvorming; dus in de groeifase.

Je moet het ook niet te snel doen, de stek moet zich eerst kunnen zetten/wortelen,

meestal zichtbaar na circa 3 dagen.vervolgens gaat de stek sterk groeien,

dan komt het moment dat je kan toppen (richtlijn: als de stek 4-6 internodes heeft)

 

In het begin van de bloeifase is het toppen ook nog wel mogelijk,

aangezien de plant circa de eerste 3 weken van deze periode nog doorgroeit;

maar des te langer de plant door kan groeien, des te beter het resultaat.

Toppen in de groeifase is de beste optie aangezien het aan te raden is de stekken

na het toppen nog enkele dagen in de groei te laten staan,

zodat de stek voldoende kans heeft zich van deze ingreep te herstellen.

Zet je stekken gelijk in de bloei na het toppen dan moeten ze tijdens de bloei op kracht komen

en dat betekent dat je planten minder de tijd krijgen om bloemen aan te maken.

 

 

Voor 5 planten per m2 zal ik gemiddeld (ook per soort afhankelijk) kiezen voor:

5-7 dagen nadat de stekken zijn overgepot deze toppen,

vervolgens nog 1 a 2 weken in de groei laten staan (afhankelijk van groeitempo)

en vervolgens in de bloei zetten. Let hierbij dus wel op dat de planten nog circa 3 weken

doorgroeien in de bloei; laat ze ook niet te lang staan.

Dit zijn overigens niet de commerciele richtlijnen hoor, maar voor de pure hobbykweker.

 

 

 

Hoe te toppen:

Verwijder de groeischeut net boven de vertakking, dit kan je op verschillende manieren doen:

- Met je nagels van je duim en je wijsvinger zodat alle voedingskanaaltjes

dichtgedrukt worden en er geen lucht in kan komen

- Top naar beneden terug buigen totdat deze afknapt (lijkt me risicovol)

- Met een scherp mesje afsnijden

- Met een schaartje afknippen (schijnt wat meer stress te geven)

 

 

Zie hier de stek van Hornet: plant getopt op dag 15

 

dag 14:closeup dit steeltje met het kleine uitgegroeide blaadje moet eraf:

toppen1.JPG

dezelfde groeischeut (van wat verder weg)

toppen2.JPG

 

dag 21: closeup de groeischeut is verwijderd, de plant is volledig hersteld

toppen3.JPG

 

dag 21: en je ziet het, 2 nieuwe uitlopers zijn ontwikkeld, met uiteindelijk beiden een hoofdtop

toppen4.JPG

 

dag 40: de splitsing duidelijk zichtbaar en de ontwikkeling van de hoofdtoppen in volle gang

als je goed kijk zie je het rode pijltje waar zij getopt is.

toppen5.JPG

 

dag 46:

De plant links onder is getopt, zie de 2 toppen, de wat mindere hoogte en de bredere omvang

toppen6.JPG

 

dag 46, en zo ziet dat er van boven uit:

toppen7.JPG

Resultaat: plant met 2 aardige toppen, zij is veel breder dan normaal en minder hoog. De plant was wel vanaf het begin wat kleiner dan de andere, maar staat er uitstekend bij.

 

Als er nu nog iemand is die niet weet hoe te toppen ,,,,,,,,,,,,,,, :wink:

 

 

 

Met dank aan hOrnet

 

 

Choppie

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze topic zal nog enkele dagen open blijven zodat er aanvullingen en/of

op-/aanmerkingen geplaatst kunnen worden, welke ten gunste (kunnen) zijn voor deze topic.

 

Na eventuele aanpassingen/aanvullingen in het stuk hierboven zullen alle onderstaande

reacties verwijderd worden en de topic gesloten worden. Op die manier kan de topic als naslagwerk dienen en blijft deze ook overzichtelijk.

 

Mocht iemand na het op slot gaan van de topic hier op willen reageren, dan zal dat in de rubriek: vragen (over kweken) gedaan kunnen worden, met een verwijzing naar deze topic.

 

Hoop jullie hiermee weer van wat nuttige informatie voorzien te hebben...........

en voldoende te hebben geïnformeerd :wink:

 

Suc6 ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites
grootse klasse choppie , well done.....

 

sluit ik me bij aan =] helemaal die foto's zijn handig anders had ik er denk ik niet zoveel van begrepen BEDANKT :evil:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind zelf dat het toppen het beste gaat met een scalpelmesje. Dit geeft de minste schade aan de plant.

Degenen die de afgesneden stek willen bewaren moeten wel opletten dat zijn uitsluitend stekken nemen van een plant die in de groei staat. Elke plant die meer dan 12 uur donker heeft gestaan heeft al bloeihormonen aangemaakt. Het vervelende is dat dit doorzet in de stekken.

Verder een mooi en duidelijk verhaal en bovendien rijkelijk geillustreerd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

de foto's doen het em echt wel ik heb vaak gelezen over het toppen maar verstond niet goed wat juist te doen ik ga het direct proberen ik heb namelijk 5 plantjes staan op 1 m² in 10 liter potten dus plaats zat om breed te gaan maar mijn hoogte is wel beperkt dus is dit de ideale oplossing :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien heb ik er overheen gelezen...

 

hoe lang moet je ongeveer door blijven groeien na het toppen?

 

in mijn geval met pp's. na 10 dagen zijn zo'n 25 a 30 cm, 3 dagen geleden getopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt eraan, binnen meestal 3/4 dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies , Wat kan er fout gaan als ze gewoon nog in de groei staan . bij het knippen van stekken top je 1 plant ook ,maar dan zelfs meer dan bv 20 keer . Ook dat overleven ze .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Precies ,  Wat kan er fout gaan als ze gewoon nog in de groei staan .  bij het knippen van stekken top je 1 plant ook ,maar dan zelfs meer dan bv 20 keer . Ook dat overleven ze .

 

Als je net je eerste kweek doet en dan wil gaan toppen zullen er veel bang zijn dat het mis gaat.

Ik had de eerste keer ook zo iets van straks doe ik het verkeerd maar klopt wat je zegt het kan bijna niet misluken als je gewoon doet wat hier staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , daar heb je gelijk in ,het lijkt heel wat om je jonge plantjes die je zo teder verzorgt heb met een schaar te lijf te gaan , voor het eerst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe lang duurt het bij jullie voor de planten herstellen van het toppen. Bij is er nu al een week gepasseerd en de nieuwe zijtakjes zijn nog vrij klein en hebben zich nog steeds niet door het bladerdek kunnen wringen... Is er iets mis ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest eskobar

maar toppen of stekken nemen is heel iets anders.

 

bij het toppen neem je de hoogste nieuwe plantscheuten weg, je plukt ze er gewoon uit.

Ik doe dit twee keer per 9 wken bloeicyclus. De eerste keer na 7 dagen ongeveer en de tweede keer na 2.5 wken. Dan heb je inderdaad een meeropbrengst. En niet 1 grote top met wat kleine zijtakken. Als je topt creeer je een sog.

 

als je wil stekken nemen van een plant; dan zijn de twijgjes naar onderen beter en meestal zijn ze niet al te dik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien toeval maar ik heb 3 stekjes getopt na de tweede node en 2 bij wijze van experiment na de eerste node.

 

Deze laatste 2 zijn mannelijk uitgegroeid. De 3 die wat later getopt zijn zijn alle 3 vrouwelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misschien toeval maar ik heb 3 stekjes getopt na de tweede node en 2 bij wijze van experiment na de eerste node.

 

Deze laatste 2 zijn mannelijk uitgegroeid. De 3 die wat later getopt zijn zijn alle 3 vrouwelijk.

Mannelijke stekken :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wizart

bedankt!

eindelijk is een deftige uitleg mét foto's..

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het ook nog aan te raden om een plant van om en nabij een meter nog te toppen (voor het eerst dus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

en de onderste takken leveren toch geen solide toppen, kosten alleen maar energie voor de plant, die beter naar de toppen kan worden gestuurd bij

SOG (sea of green) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indoor komt onderin te weinig licht , dat is de voornaamste reden . Beter zaailingen die zijn veel meer één top , kunnen er meer op een M².

 

 

Experience : je kunt nog toppen ja ,maar het effect is niet zo groot meer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef de voorkeur aan het "afknijpen" met de vingers omdat je dan inderdaad de steeltjes dichtknijpt.

Zo zal de plant sneller helen.

Kijk maar naar een wond op je lichaam, hechten zorgt voor een snellere genezing.

Bij snijden en knippen blijft het steeltje open en kunnen er ziektes,beestjes en schimmels binnenkomen.

Afbreken of scheuren zorgt voor een lelijke open wond, die vaak voor de steel veel te groot is, waardoor ook een groter stuk van dat steeltje zal afsterven.

Of erger de wond zodanig groot is dat je je plant kan afschrijven.

 

Wel eerst de handen en nagels goed wassen voor je zoiets doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier nog een mooi voorbeeld van het verschil van toppen, met dank aan Pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...