Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sensi life

eerst 12/12 daarna 18/6

Recommended Posts

ik heb een vraagje beste mensen.....

 

mijn ronde heeft nog 3-4 weekjes te gaan, dus ik zit al te denken aan de volgende ronde voorgroei.

ik heb totaal geen plaats vopor nog een hok en alles is momenteel bezet.

 

ik ben van plan de volgende zaden te ontkiemen, kan ik deze de laatste 3 weken van de vorige ronde gewoon mee in men hokje op 12/12 zetten om ze daarna als de rest weg is nog 2 weken op 18/6 te zetten en daarna terug 12/12.

 

ik zou niet weten hoe ik anders men voorgroei moet regelen.......

 

zo'n dingen krijg je van plaatsgebrek ;)

 

of gaat dit niet goed komen i.v.m stress, herma's

 

het gaat over:

5 x cheese (vision seeds) fem

1 x royal cheese (rqs) fem

1 x o.g kush (rqs) fem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Lijkt mij niet echt een probleem op te leveren. Als planten nog zo klein zijn zullen ze volgens mij nog niet in de bloei schieten.

Als je effectief door wilt kweken zou ik zeggen go for it!

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou het toch niet wagen en wachten tot je plek hebt, de plantjes zijn dan al gewoon aan 12u licht.

ik zou het niet overwegen, wil dan ook geen risico lopen dat het fout gaat. grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweenie of er een kern van waarheid in zit, maar ik ken iemand die zweert bij 12/12 voor ontkiemen en de eerste week voor regulier zaad, want dan krijgt ie meer vrouwtjes. Die heb ik nog nooit horen klagen over een herma.

 

Bij fem zaad en 3 weken zou ik het niet doen, want geheid dat er wel 1 gaat omslaan en dan zit je alsnog met een lege plek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alleen als je altijd met dezelfde soort werkt kan je gaan manipuleren.

ik wilde net alles wat ik wist op dit gebied intypen , maar ik ze er tegen op = teveel typwerk

5 a 6 kantjes minimaal.

 

tis complexe materie waar je naar vroeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik dacht: de eerste 3 weken kunnen ze toch ook groeien, er zijn genoeg mensen die ineens 12/12 draaien, dan nog 2 weken (of langer) 18/6 dan krijgen ze nog een groeischeut, en dan terug op 12/12 voor hun werk te doen.

 

die eerste 3 weken dat ze op 12/12 staan bloeien ze toch nog niet en zijn ze nog in "vegative fase" zeg maar...

daarom dacht ik dat het nog wel ging lukken.

 

 

graag iedereen's reactie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

okee nou hup - heel kort dan

 

als je de daglengte weer langer laat worden loop je een kleine kans op dat de plant kort wat vertakkingkjes op de top zet.

ga je daarna weer bloeien ( de dagen elke dag stukkie korter of in een klap terug naar 12/12) is er een kleine kans dat de plant extra bud maakt.

( en een grote kans dat je hele pant een chaos wordt)

 

sommige telers doen 3 dagen 18/6 na 4 weken bloei.

sommige telers doen 24 uur licht , of 21 uur een dag , en dan terug naar 12/12 of 14/10 en dan een dan 13/12 voor 12/12

variaties op schema zou ik alleen proberen als je steeds met dezelfde soort en ruimte kan werken

 

het gaat om net dat kleine beetje groeihormoon erbij te krijgen dat de plant niet vol in groei zet , maar net ietsje langer blijft bloeien.

 

ikzelf speel met de arcadische klok : 17.5 uur licht en 12 uur donker is 29.5 uurs etmalen. het verlengt de bloei , en vergroot opbrengst= gewoon voor als je lui bent/ de temperaturen te laag zijn / als je van dag en nachtritme wilt wisselen/ de oogstdatum wilt uitstellen- je kan het een week of 2 doen , maard an wil je echt weer terug naar 12/12= dit schema neemt echt de tijd- de plant lijkt niet te willen opschieten - en waarom zou ze- ze krijgt veel werk te verzetten , maar ook alle rust en voeding+ warmte- 29.5 uurs etmalen onderbreken niet de bloei ,maar ze versnelt ze ook niet

 

nogmaals- alle feitjes die samen het grotere beeld vormen uitleggen kost veel tijd en moeite

resultaat is wat telt- en het scheelt te weinig om al die kennis voor in je kop te krijgen.

 

de enige die ik je wil meegeven= alle hybrides en indicas doen het prima op 13 u licht en 11 u donker.

de bloei duurt langer, maar de toppen zijn breder en groter.

verder geen risicos of lange verhalen aan verbonden..

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, dus je gaat je nieuwe feminised zaailingen op 12/12 zetten vanaf start en dan na 3-4 weken reveggen, begrijp ik dat goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals peperfreak al zegt, ze zullen niet meteen in bloei schieten, de plant moet eerst wat groeien, in de puberteit geraken, voor de bloemen komen.

Zodra je die ziet zou ik niet meer met de klok spelen, althans geen langere dagen meer maken.

Gewoon proberen, in ieder geval leerzaam.

Zoals Jansen al aangeeft, 12/12 is maar een vuistregel, iedere plant heeft zijn eigen behoefte.

Ik kweekte mijn kortbloeiers altijd op 13/11 zodat ik niet iedere zes weken naar de stekkenboer hoefde,

en SuperSilverHaze op 11/13, zodat het geen 13 weken duurde.

Maar dat leer je pas als je een paar keer de zelfde soort draait.

Praten met die planten!

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien optie om 1 of max 2 weken 12/12 te doen ipv 3 weken? En dan over te gaan naar 18/6? Simpele oplossing en waarschijnlijk niet wat je wilt weten.

 

 

Ik ben zelf nu ook aan het stoeien met verschillende tijden. En ik zie hier een paar verhaaltjes over dag/nacht schemas die afwijken van standaard 12/12. Is de vuist regel dat hoe meer dag (13/11) je geeft de bloei langer laat duren en meer nacht (11/13) de bloei korter laat duren?

 

 

@ FeelOnTheHill; ik zie dat je steeds met een 24uur schema werkt (13/11 of 11/13), waarom niet gewoon een asynchroon klokje er tussen (bijv op 11/11 of 10/10)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mwah, sommige sativas hebben iets meer donker uren nodig dan indicas, die kunnen met een paar uur donker al in de bloei knallen. Als je weet wat het minimum is, stel voor 16 licht 8 donker in plaats van 12/12 kan je daar de bloeitijd mee verkorten. Sommige sativas kunnen een uurtje meer licht hebben, 13 licht 11 donker, noem maar op. Maar het kan dus een paar dagen schelen op de hele rit. Al laat ik alles op 20/4veg en 12/12flower. Dat getweak ben ik niet zo van, tenzij ik zeker weet dat het goed gaat ( alleen vanaf stek , of heeeeel stabiel zaad met 1 type pheno )

 

Blugh ik snap al niks meer van mn eigen post, ik ga eerst slapen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ FeelOnTheHill; ik zie dat je steeds met een 24uur schema werkt (13/11 of 11/13), waarom niet gewoon een asynchroon klokje er tussen (bijv op 11/11 of 10/10)?

 

Omdat dat mijn eigen biologische klok in de war stuurt.

En om in de nachtstroomperiode te blijven.

Het in bloei schieten wordt overigens bepaald door de donkere periode.

Anders gezegd, ze merken niet dat de dagen korter worden, wel dat de nachten langer worden.

 

Ik las ooit dat er ook een 12plus1 methode mogelijk is voor de vegetatieve periode.

Midden in de nacht de lamp een uurje aan, en verder gewoon 12/12

Weet iemand of dat werkt?

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel eens plantjes laten kiemen in mn bloeihok, en om ze dan uit bloei te houden zette ikze overdagvoor het raam.

Weet niet of dit net zo goed gaat in de winter, als in de zomer...

Maar ik heb er verder nooit problemen mee gehad;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou ook 2 weken voordat je kweek klaar is kunnen gaan ontkiemen en ze onder 2 TL-balkjes zetten. Ze hoeven toch niet meteen in een kast? In het begin ruik je ze toch bijna niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Okay, dus je gaat je nieuwe feminised zaailingen op 12/12 zetten vanaf start en dan na 3-4 weken reveggen, begrijp ik dat goed?

 

begrijp je helemaal goed! ;)

 

Je zou ook 2 weken voordat je kweek klaar is kunnen gaan ontkiemen en ze onder 2 TL-balkjes zetten. Ze hoeven toch niet meteen in een kast? In het begin ruik je ze toch bijna niet.

 

ja normaal doe ik het zo.....

 

heb een groei - en bloei hok maar het groeihok is bezet door een zadenkweekje.....

ik wil ze dan ook niet in die ruimte v/h zadenkweekje zetten i.v.m rondvliegend stuifmeel, en voor de rest heb ik nergens plaats!

 

dus ik dacht dat dit de beste oplossing ging zijn.

 

ik heb ze gisteren te ontkiemen gelegt, we zullen wel zien wanneer ze boven komen,

3 weken is idd mss wat lang, maar een weekje moeten ze toch zeker onder de 12/12 kunnen om later te reveggen eh..??

 

bedankt voor al jullie meningen, hier heb ik wat aan!

Share this post


Link to post
Share on other sites
ikzelf speel met de arcadische klok

 

Ik heb lopen te zoeken, maar deze klok lijkt wat ongrijpbaar. Bedoel je niet toevallig 'circadian rhythm'?

 

Plant circadian rhythms tell the plant what season it is in and when to flower for the best chance of attracting insects to pollinate them and can include leaf movement, growth, germination, stomatal/gas exchange, enzyme activity, photosynthetic activity, and fragrance emission.[26] Circadian rhythms occur as a biological rhythm with light, are endogenously generated and self-sustaining, and are relatively constant over a range of ambient temperatures. Circadian rhythms feature a transcriptional feedback loop, a presence of PAS proteins, and several photoreceptors that fine-tune the clock to different light conditions. Anticipation of changes in the environment changes the physiological state that provides plants with an adaptive advantage.[27] A better understanding of plant circadian rhythms has applications in agriculture such as helping farmers stagger crop harvests thus extending crop availability, and to secure against massive losses due to weather.

 

Clocks are set through signals such as light, temperature, and nutrient availability, so that the internal time matches the local time. Light is the signal and is sensed by a wide variety of photoreceptors. Red and blue light are absorbed through several phytochromes and cryptochromes. One phytochrome, phyA, is the main phytochrome in dark-grown seedlings, but rapidly degrades in light to produce Cry1. Phytochromes B–E are more stable with phyB the main phytochrome in light-grown seedlings. The cryptochrome (cry) gene is also a light-sensitive component of the circadian clock. Cryptochromes 1–2 (involved in blue–UVA) help to maintain the period length in the clock through a whole range of light conditions.[26][27]

 

The central oscillator generates a self-sustaining rhythm and is made of two genes: CCA1 (Circadian and Clock Associated 1) and LHY (Late Elongated Hypocotyl) that encode closely related MYB transcription factors that regulate circadian rhythms in Arabidopsis. When CCA1 and LHY are overexpressed (under constant light or dark conditions) plants become arrhythimcal and mRNA signals reduce contributing to a negative feedback loop. CCA1 and LHY expression oscillates and peaks in early morning while TOC1 oscillates and peaks in early evening. From past observations and studies, it is hypothesised that these three components model a negative feedback loop in which over-expressed CCA1 and LHY repress TOC1 and over-expressed TOC1 is a positive regulator CCA1 and LHY

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja je hebt gelijk

 

circadische klok

 

dit artikel benoemt niet alles.

de 24 uurs klok van de natuur is niet de enige weg naar rome.

 

10 aan , 8 uur uit zou naar verluid super snelle oogsten realiseren, met hoog rendement

17,5 aan , 12 uit doet heel langzaam afbloeien( soort van pauze knop , terwijlde buds bizar groot groeien.)

 

dat is wat ik bedoel met spelen met "circadische "klok : spelen met de duur van het etmaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Okay, dus je gaat je nieuwe feminised zaailingen op 12/12 zetten vanaf start en dan na 3-4 weken reveggen, begrijp ik dat goed?
begrijp je helemaal goed! ;)

Dan zou ik hier met feminized zaailingen niet aan beginnen. Met regular heb ik dit gedaan, en ja ook daar gaat het soms mis, echter is dit dan maar met een heel klein percentage. Ik ben nou eenmaal een banaankweker!

 

Je kan ook denken ik ga ervoor, dan hebben we straks een mooie referentie om te zien of de zaden van rqs een beetje stress kunne hebben in het begin. ;) neem dan gelijk de niet natuurlijke lichtstress mee zoals een dag/nachtlengte van 30 uur met 17 licht en 13 donker, dan hebben we twee vliegen in een klap!

 

Gewoon 3 weken wachten en je rondje netjes afmaken, just my 2 uurocents.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bon. Op basis van die info zou ik dus juist bij een mix van fem zaad niet gaan lopen te kloten en al helemaal niet in de begin fase van het 'leven' van de plant.

 

Maaruh, 5 dagen in 1 week met 12 uur donker en 21 uur en 36 minuten licht per dag = Planet ITO

 

Day 1 - Sunday, 6:00am til Monday, 3:36am

Day 2 - Monday, 3:36pm til Tuesday, 1:12pm

Day 3 - Wednesday, 1:12am til Wednesday, 10:48pm

Day 4 - Thursday, 10:48am til Friday 8:24am

Day 5 - Friday, 8:24pm til Saturday 6:00pm

 

Is niks nieuws en voor zover mij bekend draait niemand zo blijvend, simpelweg omdat het niet werkt. Een circadian rhythm hoeft dan ook niet perse gekoppeld te zijn aan licht en bij sommige organismes is het zelfs zo diep ingebakken dat de interne klok gewoon blijft lopen ook al zitten ze maanden in het donker of in het licht (poolcirkel).

 

Sterker nog, sommige mensen speculeren dat dergelijke info dus genetisch bepaald is en dat is juist heel de reden dat er volksstammen zweren bij 13/11 voor Sativa's, want da's eigenlijk hoe ze 'van nature' geprogrammeerd zijn.

DJ Short van de BlueBerry heeft hier leuke theorieen over die allemaal heel aannemelijk zijn.

 

En dan is er nog een onderzoek naar de afname van CBD gehaltes in bepaalde strains, waarin ze stellen dat juist het indoor klimaat (en dus niet selectie van de breeders) de oorzaak is van dit fenomeen. Maw. doordat de strains in omstandigheden staan die niet helemaal 'natuurlijk' zijn, produceren ze 'offspring' dat aangepast is aan die specifieke omstandigheden. Evolution in progress ahw. en volgens mij stellen ze daar dat je na 3-5 rondjes de genetica al veranderd hebt. Maw. Je zou dus misschien zaad kunnen kweken dat wel op een ander ritme zit, maar die eerste 'batch' zal dat niet overdreven prettig vinden en op zoek moeten naar mogelijkheden om tot haar recht te komen binnen de nieuwe omstandigheden.

 

En om helemaal volledig te zijn: ik heb ooit dat Planet ITO schema gedraaid en na een week of 2/3 kreeg ik stilstand en tekenen van re-veging. Was overigens een Sativa, dus dat zegt mij dat 12 uur donker voor een Sativa niet de enige 'marker' is om in bloei in te blijven. Maar goed, dat was 1 plant, dus weinig 'wetenschappelijks' aan, gewoon een ervaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 aan , 8 uur uit zou naar verluid super snelle oogsten realiseren, met hoog rendement

17,5 aan , 12 uit doet heel langzaam afbloeien( soort van pauze knop , terwijlde buds bizar groot groeien.)

 

FoolOnTheHill geeft net aan dat ze de nachturen meer voelen dan de daguren. Als dat zo is dan zou 10aan 8uit toch nog steeds groei stimuleren? In de groei geef je hem 6 uren nacht en dan geef je hem in de bloei 8 uren nacht. Dat verschil is maar heel klein. Blijven ze dan niet in de groei? Is 10/10 dan niet beter?

 

Ideaal voor de plant is 12/12, maar als je snel wilt afbloeien waar ligt dan de grens dat je nog wel een goed rendement en kwaliteit hebt? 10/10? 11/11? 10/8? 11/9? Ik snap ook dat het per plant verschilt maar ik probeer hier gewoon te begrijpen wat gemiddeld genomen het beste werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet je cityboxer- ik geef je in theorie gelijk.

Probleem is misschien ook dat de bewuste kweker ooit op een dag foetsie was, en alleen de aantekeningen en uitleg van derden over zijn.

 

de overgang van 24 uur licht naar een ritme met beduidend meer rust kan voor een enkele soort al de schop in de goede richting zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hormoonhuishouding die getriggerd is door 12/12 (florigeen) :

kans op latere herma's een stuk groter of je krijgt toppen met heel veel kleine ongewenste doorschieters

 

KLIK

 

cannabis is een korte dag plant (op autoflower kruizingen na) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men noemt cannabis een "korte dag bloeier" maar feitelijk is het een "lange nacht bloeier", ze gaan in bloei zodra de nachten langer worden.

 

Ik heb op het moment tien zaailingen van een indica-dominante soort staan, opgekweekt op 14/10.

Op 1 januari heb ik de klok op 12/12 gezet, en nu bloeien ze, sommige aarzelen wat, maar twee zijn echt vol in bloei geschoten.

Precies wat ik wilde, want ik ben opzoek de snelste pheno.

 

Als je met (onbekende) stekken werkt, en ze willen na 10 dagen op 12/12 nog niet echt lekker in bloei komen, dan kun je gerust de nacht een uur langer maken, dus 11/13 draaien.

 

Maar als alles al na vijf of zes dagen 12/12 in de bloei schiet, dan heb je vroegbloeiers te pakken, en kun je best 13/11 draaien, duurt het iets langer, maar komt er ook meer aan.

 

@Ponix: Landrassen die in de tropen groeien kennen geen kortere of langere dagen, de zon gaat daar altijd op dezelfde tijd op en onder.

Die planten daar hebben inderdaad een andere trigger, en gaan pas bloeien als ze volwassen zijn, of als de stikstof op raakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ fool

 

Da's mij welbekend. Het enige dat ik wil aangeven is dat hoewel het in theorie schijnbaar helemaal solide is (dat planet ITO schema), er in de praktijk bij mij iets heel anders gebeurde (helaas). Die dame stond al 4 weken in volle bloei overigens voordat ze op dat schema ging, dus daar lag het niet aan.

 

Ik wil eigenlijk alleen maar aangeven dat al die wisselingen van photoperiod de plant niet erg vrolijk maakt, want die heeft een ander verwachtingspatroon ( ;) ). Neem daar de vraagstelling bij dat iemand met fem zaad die periode 1 keer 'teveel' wil aanpassen, tja, ik verwacht herma's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat MeneerJansen al aangeeft, theorie is niet praktijk. Theorie is super interessant en maar op een simpele praktische vraag heb ik nog niet echt een duidelijk antwoord op. Misschien omdat niemand het weet...

 

Duidelijk is hier al dat 13/11 of 11/13 de bloeitijd kan verlengen/verkorten, je blijft dan wel uitgaan van een 24uurs klok. Ook zie ik hier al mensen die hun bloei willen verlengen en dan naar 17,5 uren licht gaan, maar als je nu sneller wilt ipv langzamer en toch de kwaliteit goed wilt houden waar liggen dan de grenzen?

 

Als je zo'n circardische klok heb kun je dan niet beter op bijvoorbeeld 11/12 draaien of zelfs 11/11 of 10/10? Waarom wel of waarom niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...