Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Pretpakket

Lumatec aansluiten

Recommended Posts

Beste kwekers,

 

Ik heb een lumatec 600w aangeschaft compleet met een set kap+lamp.

 

Nu heb ik het uitgepakt en merk ik dat de Lumatec niet direct kan worden aangesloten op mijn kap.... terwijl ik dit wel als een set kocht,

Ik ben totaal niet technisch en wil natuurlijk geen fouten maken dus mijn vraag is hoe moet ik deze aansluiten? Ik heb een uiteinde die je normaal in een adapter stopt zoals van een laptop ofzo de andere kant heeft gewoon een stopcontant.

 

Maar bij de lamp heb ik dan alleen ruimte voor draden, wat moet ik hiervoor kopen er staan 2 letters bij elk gaatje? of heeft de growshop een fout gemaakt en moet ik hun bellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zocht het al op maar nu zie ik dat die topic dat lumatec met een k is geschreven vandaar. Maar het is toch raar dat ik dus mijn stekker moet afknippen zodat ik de kabeltjes met elkaar kan verbinden? Is dit wel zo veilig? En als ik het doe kan ik het dan ook het beste afplakken met tape per kabel of alles in een geheel?

 

Wat een kut ding haha waarom maken ze niet gewoon een plug en play kap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, inderdaad ga je niks afknippen en met tape verbinden.

 

Je koopt gewoon een geschikte kabel voor aan de kap (ik ken je situatie niet, maar 20cm is in de meeste gevallen voldoende) en de contra-stekker voor de stekker die aan de Lumatek zit. Kabel met kabelschoentjes aan de lamp, contra-stekker aan kabel, stekkers in elkaar schuiven, voila stroom.

 

Gewoon dus even langs bij je bouwgigant.

 

Ik zou idd je growshop mailen en zeggen dat ze dat standaard in het pakketje moeten opnemen. Als ze het goed doen, dan verdienen ze d'r zelfs nog een paar centen aan.

 

'waar moet blauw?'

 

Een fatsoenlijke contra-stekker heeft dat aan de binnenkant staan, aarde is duidelijk en dan heb je nog maar 1 optie voor fase. Kind kan de was doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goh laat Lumatek nu net de hele plug&play zowat eruit hebben gegooid omdat er amper kappen zijn met zo'n PC voeding aansluiting.

 

Die kabel die is meegestuurd voldoet prima, gewoon die driehoekplug eraf knippen, kabel stukje strippen, kabelschoentjes en dan netjes volgens de kleurtjes monteren die op de Lumatek kap staan, er staat zelfs bij wat de lamp en wat de stroomdraad kant is en die kabel die je hebt is voor vanaf de Lumatek naar je relais ;)

 

Je mag natuurlijk ook een nieuwe kabel gaan halen en contact opnemen met de GS waar je dit gehaald hebt, denk dat je hem gerust om mag ruilen maar wat heb je eraan, knip en klaar is klara (zie link die je eerder gegeven is)

 

@Ponix

geen enkele shop gaat een Lumatek 'Dutch' version met een stuk draad wat aan beide kanten gestript en van adereindjes is voorzien aanbieden, jij zegt 20cm, ik wil mijn Lumatek niet in de tent hebben hangen dus zit al aan dik 2mtr dus wat moet je daar dan mee als shoppie, komen ze terug.. ja he ik mot 50cm meer kabel hebben want die erbij zat is te kort en ik heb toch complete set bij je gekocht :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de andere kant gevonden (male versie) dus dan zal ik de kabels daar aan moeten sluiten en dan gewoon mijn kabel van lumatec heel houden. zo vervalt de garantie ook niet plus het is dan veel makkelijker om het eraf te halen toch.

 

Heb ik net 2 tl buizen gekocht voor de groei met armatuur.... zit er geen kabel bij ;) morgen even terug naar de gamma en ff ruilen voor een met kabel is een cool white moet voldoende zijn toch? bij de meesten staan de kleuren niet bij bijvoorbeeld 6500k.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ LC

 

Ik geef ook aan dat dat afhankelijk is van z'n situatie. Daarnaast zijn er voldoende shoppies die stukkies draad, stekkers, adereindhulsjes en zelfs striptangen verkopen en ik neem aan dat ze daar allemaal marge op hebben. Ik zeg niet dat ze het gratis moeten aanbieden ofzo, doet de Gamma ook niet.

 

Maar goed, d'r zijn voldoende GS eigenaren die me ongeacht of ik alleen een VSA nodig heb, toch proberen om me draad, een kappie, een stekker en een bulb te verkopen, dus volgens mij vertel ik niets vreemds ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee doe je ook niet maar een Lumatek komt nu eenmaal zo aangeleverd maar nu ik begrijp zit er ook een male versie draad in de doos?

Dus je gaat nu eea doorverbinden of zit die draad met de rare stekker niet los bij de Lumatek maar aan 1 kant gegoten in?

 

Normaliter ben je hierop voorbereid of stel je er in ieder geval zelf een vraag over bij de aanschaf ook al komt je setje "compleet".

Je moet natuurlijk wel je mond open doen als je iets niet zeker weet en ff vragen, krijg je prima advies en hoef je niet nadien nog alles aan te gaan lopen schaffen/ modificeren ook al bestel je dingen via i-net.

 

Snap er niks meer van met je Lumatek pret?

Staat er plug & play op de doos?

 

Tsja, armatuur bij de bouwmarkt is toch altijd zonder stekker als je niet een of ander duur ding neemt, neem ipv daarvan een rol elektra draad mee, adereindhulsjes, striptang en losse stekkers en maak zelf kabels op de lengte die je nodig hebt, beste optie en zo erg in de weg ligt een paar meter draad ook niet als reserve.

 

Maargoed dat techniek weer verplicht ingevoerd gaat worden op school, ik kreeg dat in 6e klas lagere school deels en in de 1e vd brugklas nog meer, elektra leren aansluiten etc etc want anders kom je nergens later, heb er nog steeds baat bij al kies ik vaak ook voor makkelijk en voorgegoten ;)

 

2 linker handen oke maar een checklist wat heb ik zeker nodig om eea aan te sluiten ipv op de blauwe ogen vd verkoper geloven is de basis en dat mist hier nog steeds een beetje (weer terug moeten naar de gamma voor een stekker, heb je niet ergens in huis een oud apparaat wat je niet meer gebruikt met een stekker?

 

Knip, ff strippen, hulsje en klaar is je draad

Share this post


Link to post
Share on other sites

de lampkabel van de lumatek zit toch vast? Je kunt zonder verlies van garantie de stekker er aan de lampkant afknippen, de draadjes voorzichtig en netje strippen en een adereindhulsje erop knijpen. Dat is belangrijk want een slecht contact makende draad in je armatuur kan hele vervelende gevolgen hebben, vraag maar aan lostchild ;)

 

als je er niet zo handig mee bent zou ik dat gewoon even in je shop laten doen. Dat doen ze graag voor je (als het een goeie shop is).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar ik heb dus de male versie gekocht om zo die van de lamp met de lumatec aan te sluiten.

 

ik zou het ook nog op jullie manier doen om zelf even te fixen maar dat is optie 2 dan. Ik zou het veel fijner vinden om gewoon mijn lumatec makkelijk van de lamp kunnen af te halen.

 

En op de webshop zie ik op het plaatje wel een kabel zitten aan de lamp maar dat is denk ik gewoon een stekker voor in de stopcontact want het is gewoon knip- en plakwerk.

 

http://www.degrowshop.eu/verlichting/lampe...-600w-compleet/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je snapt er echt helemaal niks van he pretpakket?

 

Ga svp met die Lumatek naar de dichtsbijzijnde GS en vraag of de jongens dara voor je alles even aan willen sluiten en neem daar dan ook meteen een Davin kastje mee want die heb je vast nog niet.

 

Vind het toch makkelijker om zo, ja ik wou ook graag dat alles makkelijk was..

 

Er gaat een lading stroom door de draad tussen lamp en EVSA en dat contact moet spick&span zijn, zoniet dan mag jij later de scherven oprapen.

 

Al bij de buren lang geweest om te melden dat er mogelijk wel eens een brandgevaarlijke situatie kan ontstaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou eerst maar eens wat over electra gaan lezen als ik jou was. Dit is toch gewoon pure basis. stekkertje er af knippen, kabel strippen en adereind hulsjes om het koperdraad. Dan kleur bij kleur in je kap. Hahaha waarom makkelijk je kap van je lumatec willen scheiden?

 

LEZEN LEZEN LEZEN.

 

En relais kast halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_24781_15102_1133236.jpg

zo heb ik het gedaan om de kabeltjes zaten al adereindhulsjes er om hee. Als dit niet veilig is kan ik het nog veranderen, misschien dat jullie mij niet zo snel snapte.

 

De lamp gaat aan op het begin duurde het even 5-10 seconden voordat die aansprong. De lamp heeft geen aarde kabeltje is dit een probleem? of zorgt de lumatec dat dit niet nodig is?

 

de plug en play stekker heeft natuurlijk nog wel een kapje.

 

en ik heb een schakelkast die van dv 2x600w

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt het goed gedaan.

Je hebt alleen nu geen aarde aangesloten, als je even een groen/geel kabeltje pakt en van de female connector naar de kap doet is het perfect.

Wel zou ik ook nog even adereindhulzen gebruiken.

 

En als je het mij vraagt is dit veel netter dan gewoon de stekker eraf knippen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoop echter niet dat dit kabeltje gelijk een fitting in gaat, want daar is het niet voor geschikt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, die kabel zat al aan de fitting vast. Ik kon kiezen om de stekkertje er af knippen, kabel strippen en adereind hulsjes om het koperdraad. Alleen nu heb ik het precies het zelfde gedaan (male stekker heel gehouden) alleen het hulsje vervangen door de female kant komt op het zelfde neer toch?

 

Ik gebruik hem nog niet hoor dus ik kan nog van alles veranderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist die connector bedoelde ik om niet te gebruiken :)

 

Daar gaat na verloop van tijd storing in zitten, begrijp je dat zelf dan niet dat een connectie op deze manier erg link is?

 

En begin nu niet weer over compleet en plug en play, die connector is alleen geschikt om direct op een daarvoor geschikte kap te gebruiken, anders niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, maar plug en play lekker compleet.

 

haha ja ik ga morgen al naar de gamma. en nee ik begrijp niet dat het link is en dat zal ik waarschijnlijk ook niet snappen als er geen uitleg gegeven word WAAROM het gevaarlijk is want hoezo storing?. Maarja toch bedankt voor het roepen dat het gevaarlijk is want daar draait het uiteindelijk om :).

 

thnx peeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je weet niet wat een slecht contact veroorzaakt?

 

KORTSLUITING en daar krijg je brand van als je niet oppast, die opmerking van je buren waarschuwen heb je overheen gelezen?

Misschien alsnog wel een idee om aan te bellen bij de buurman, mogelijk heeft hij meer verstand van elektra :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel, ten eerste is je kabel niet hittebestendig, als je die op een fitting aansluit smelt deze. Ten tweede heb je de kabel niet goed op de stekker gemonteerd, de buitenisolatie van de kabel hoort tot in de stekker te lopen Ten derde is deze contrastekker met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet geschikt voor 4 kV ontsteekpulsen. Wij kopen daar een speciale Bulgin stekker en chassisdelen voor die daar op getest en gecertificeerd zijn. Kortsluiting door smelten kan, maar vonken zijn ook niet misselijk.

 

Als je direct aan de fitting monteert heb je hittebestendige kabel nodig, of zoals wij gebruiken, speciale siliconen kabel die hittebestendig is. Pas buiten het bereik van de fitting mag je overgaan naar een minder hittebestendige soort kabel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...